تعریف کار تیمی و کار گروهی چیست؟ ( هدف + تاثیر + راز موفقیت کار تیمی )

کار تیمی، گروه و تیم به چه معنا هستند؟

 کار تیمی موضوعی است که در ادامه ی مقاله آن را بررسی می کنیم که پیش از آن بهتر است تعریف درستی از دو کلمه ی گروه و تیم داشته باشیم. با اینکه در رابطه با کار های مختلف از دو واژه ی تیم و گروه به عنوان کلمه هایی هم معنا به کار می برند اما اینگونه نبوده و تفاوت های مهمی میان این دو واژه وجود دارند که کار آفرینان باهوش با درک تفاوت این دو می توانند به هدف های مهمی دست یابند.

منظور از کلمه ی(گروه) در مکان های کاری وجود دو یا چند همکار است که فعالیت هرکدام از آن ها به طوری می باشد که مستقل از یکدیگر بوده و به امور مختلفی رسیدگی می کنند. برای مثال در یک فروشگاه ممکن است شخصی به مشتریان محلی پاسخگو بوده و شخص دیگر به مشتریان اهل سایر استان ها رسیدگی نماید. در حالی که منظور از کلمه ی( تیم) همکارانی است که در قسمت های گوناگون یک حرفه فعالیت کرده و تلاش می کنند تا به هدف مشخصی دست یابند.

هدف از ایجاد کار تیمی و گروه کاری چیست؟

توانایی در انجام کار تیمی یا کار گروهی بسیار مهم بوده و از جمله نیاز های اساسی افراد در حیطه ی کارشان می باشد. چرا که در طی سال های گذشته صاحبان کسب و کار ها متوجه شدند که وجود چند انسان و چند ذهن، بسیار بهتر از یک ذهن بوده و با وجود کار تیمی یا کار گروهی می توانند بهتر و سریع تر به اهداف و خواسته هایشان دست یابند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با ویژگی های مهارت های کار تیمی، نحوه ی پیشرفت آن و… بدانید می توانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر کار تیمی و اهمیت آن بر روحیه ی افراد

کتابی به اسم( نفر- ماه افسانه ای) از فردریک بروکز وجود دارد که در آن بر علیه استفاده از افراد زیاد برای به اتمام رساندن پروژه ها بحث شده است. موضوع مهمی که نویسنده ی این کتاب درباره ی آن بحث می کند تفکر غلطی است که بر اساس آن گفته می شود: در صورتی که مهندسی به صورت تک نفره یک پروژه ی نرم افزاری را در ۱۰ ماه تمام کند، بنابراین می توان با استفاده از ۱۰ نفر مهندس، پروژه ی مورد نظر را در یک ماه به اتمام رساند!

بر حسب این جمله ی گفته شده اغلب مدیران کار های مختلف هنگامی که زمان تحویل پروژه ای نزدیک بوده و هنوز آن را تمام نکرده باشند، به استخدام افراد بیشتری دست می زنند! در ضمن منظور از دو اصطلاح( نفر- ماه) و( فرد- ماه) مقدار کار درست و مفیدی است که فرد در عرض یک ماه می تواند انجام دهد.

راز موفقیت کار تیمی

اگر بخواهیم تیم های امروزی را با تیم های سال های گذشته بررسی کنیم متوجه می شویم که کار های تیمی امروزی بسیار فعال تر، دیجیتال تر و در نهایت موفق تر هستند. البته موفقیت تیم ها بر اساس مجموعه ای از اصول مهم و اولیه ی کار تیمی استوار می باشد. به مرور زمان با اینکه مشکلات و عوامل بزرگ تر و بیشتری به وجود می آیند اما درصد بسیار پایینی از این عوامل توانسته اند تا جلوی موفقیت کار های تیمی را بگیرند. در صورتی که مدیران بدانند چه گزینه ای را انتخاب کرده و بر روی آن تمرکز نمایند می توانند به نتیجه ی خوبی برسند.

  • فراهم سازی شرایط برای بهتر شدن کار های تیمی

مدیران بهتر است با جزئیات و دقت بیشتری به نحوه ی ایجاد شرایط مناسبی که کمک کننده ی تیم های متنوع(diverse)، پویا(dynamic)، دیجیتالی(digital) و پراکنده(dispersed) هستند بپردازند.

  • مسیر متقاعد کننده و درستی باید وجود داشته باشد

مسیری که افراد در کار تیمی طی می کنند باید به گونه ای باشد که به افراد انرژی بخشیده و آن ها را حمایت کند. اهداف موجود باید به گونه ای باشند که افراد تیم را به چالش کشیده و به گونه ای باشد که آن ها بدانند دقیقا چه راهی را باید طی کنند. همچنین اهداف موجود نباید به اندازه ای سخت باشند که اعضای تیم ناامید شوند.

علاوه بر این ها هدف های مشخص شده باید ویژگی هایی داشته باشند که افراد را تشویق به انجام آن نمایند! و یا اینکه برای اعضای تیم از اهمیت کافی و لازم برخوردار باشند تا اعضا کار خود را به درستی انجام دهند.

  • وجود ساختاری قوی در تیم

نکته ی حائز اهمیت دیگری که در رابطه با کار تیمی وجود دارد این است که تیم ها باید به گونه ای باشند که افراد آن از مهارت های لازم و کافی برخوردار باشند. این جمله به این معنا نیست که تمامی افراد حتما باید مهارت های چشم گیری داشته باشند! اما مهارتشان باید قابل قبول بوده و بتوانند تیم متعادلی را ایجاد نمایند.

از جمله مواردی که سبب افزایش خلاقیت تیم می شوند می توان به دانش های متنوع، سن مناسب، تنوع در نوع نگرش و… اشاره کرد.

  • تیم ها حمایتت کننده ی یکدیگر باشند

با اینکه برقراری ۳ شرط اول فراهم آوری شرایط سبب موفقیت افراد در کار های تیمی می شود اما بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است مواردی همچون تغییر افراد، فاصله،ارتباط دیجیتالی و… سبب می شوند افراد تصور کنند که در مقابل یکدیگر قرار دارند! نکته ای که در این باره وجود دارد متحد شدن و حمایت کردن افراد تیم از یکدیگر است! اعضای تیم باید ذهنیتی مشترک در بین خود ایجاد کنند تا بتوانند به موفقیت دست یابند.

  • مورد ارزیابی قرار گرفتن کار تیمی

تمامی ۴ مورد گفته شده اهداف ایجاد یک تیم موفق هستند. اما در صورتی که شما تیمی را از قبل مشخص کرده اید می توانید با تکیه بر این ۴ گزینه، شرایط درستی را برای پیشرفت خود در نظر بگیرید. همکن سه معیار معین کرده است که می توانید از طریق آن ها میزان موفقیت تیمتان را ارزیابی نمایید:

بازده کاری، توانایی همکاری و پیشرفت فردی اعضای تیم. این معیار ها همیشگی بوده و مدیران کار ها می توانند برای ارزیابی میزان موفقیت کارشان از آن ها استفاده کنند. نکته ی آخری که باید بدانید این است که کار های تیمی به هیچ وجه کار های راحتی نبوده و با گذشت زمان و افزایش تیم های مجازی، جهانی و…. کار ها به مرور سخت تر نیز خواهند شد.

1 دیدگاه برای “تعریف کار تیمی و کار گروهی چیست؟ ( هدف + تاثیر + راز موفقیت کار تیمی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *