جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعریف کار تیمی و کار گروهی چیست؟ ( هدف + تاثیر + راز موفقیت کار تیمی )

کار تیمی، گروه و تیم به چه معنا هستند؟

تعریف کار تیمی موضوعی است که در ادامه ی مقاله آن را بررسی می کنیم که پیش از آن بهتر است تعریف درستی از دو کلمه ی گروه و تیم داشته باشیم. با اینکه در رابطه با کار های مختلف از دو واژه ی تیم و گروه به عنوان کلمه هایی هم معنا به کار می برند اما تفاوت کار تیمی و کار گروهی، بسیار آشکار و البته پراهمیت است که هر مدیر یا کارآفرین باهوش باید از آن آگاه باشد. در ادامه، تعریف کار گروهی و تیمی را مشاهده خواهید کرد:

  • گروه

اول باید بدانیم که تعریف کار گروهی چیست؟ منظور از کلمه ی(گروه) در مکان های کاری وجود دو یا چند همکار است که فعالیت هرکدام از آن ها به طوری می باشد که مستقل از یکدیگر بوده و به امور مختلفی رسیدگی می کنند. برای مثال در یک فروشگاه ممکن است شخصی به مشتریان محلی پاسخگو بوده و شخص دیگر به مشتریان اهل سایر استان ها رسیدگی نماید.

  • تیم

برخلاف مفهوم پیشین، منظور از کلمه‌ و تعریف تیم، و یا به اصطلاح team work، به مجموعه همکارانی گفته می‌شود که در قسمت های گوناگون یک حرفه فعالیت کرده و تلاش می کنند تا به هدف مشخصی دست یابند.

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

هدف از ایجاد کار تیمی و گروه کاری چیست؟

توانایی در انجام کار تیمی یا کار گروهی بسیار مهم بوده و از جمله نیاز های اساسی افراد در حیطه ی کارشان می باشد. چرا که در طی سال های گذشته صاحبان کسب و کار ها متوجه شدند که وجود چند انسان و چند ذهن، بسیار بهتر از یک ذهن بوده و با وجود کار تیمی یا کار گروهی می توانند بهتر و سریع تر به اهداف و خواسته هایشان دست یابند؛ به عبارت دیگر، موفقیت تیمی، بسیار بزرگتر از موفقیت انفرادی خواهد بود.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با ویژگی های مهارت های کار تیمی، نحوه ی پیشرفت آن و… بدانید می توانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر کار تیمی و اهمیت آن بر روحیه ی افراد

کتابی به اسم( نفر- ماه افسانه ای) از فردریک بروکز وجود دارد که در آن بر علیه استفاده از افراد زیاد برای به اتمام رساندن پروژه ها بحث شده است. موضوع مهمی که نویسنده ی این کتاب درباره ی آن بحث می کند تفکر غلطی است که بر اساس آن گفته می شود: در صورتی که مهندسی به صورت تک نفره یک پروژه ی نرم افزاری را در 10 ماه تمام کند، بنابراین می توان با استفاده از 10 نفر مهندس، پروژه ی مورد نظر را در یک ماه به اتمام رساند!

بر حسب این جمله ی گفته شده اغلب مدیران کار های مختلف هنگامی که زمان تحویل پروژه ای نزدیک بوده و هنوز آن را تمام نکرده باشند، به استخدام افراد بیشتری دست می زنند! در ضمن منظور از دو اصطلاح( نفر- ماه) و( فرد- ماه) مقدار کار درست و مفیدی است که فرد در عرض یک ماه می تواند انجام دهد.

راز موفقیت کار تیمی

اگر بخواهیم تیم های امروزی را با تیم های سال های گذشته بررسی کنیم متوجه می شویم که کار های تیمی امروزی بسیار فعال تر، دیجیتال تر و در نهایت موفق تر هستند. البته موفقیت تیم ها بر اساس مجموعه ای از اصول مهم و اولیه ی کار تیمی استوار می باشد. به مرور زمان با اینکه مشکلات و عوامل بزرگ تر و بیشتری به وجود می آیند اما درصد بسیار پایینی از این عوامل توانسته اند تا جلوی موفقیت کار های تیمی را بگیرند. در صورتی که مدیران بدانند چه گزینه ای را انتخاب کرده و بر روی آن تمرکز نمایند می توانند به نتیجه ی خوبی برسند.

حال که می‌دانیم کار گروهی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بهتر است که با رازهای موفقیت آن نیز آشنا شویم:

  • فراهم سازی شرایط برای بهتر شدن کارهای تیمی

از جمله عوامل موثر در موفقیت کار تیمی، این است که مدیران خود دست به کار شده و شرایط را برای آن ایحاد نمایند. مدیران بهتر است با جزئیات و دقت بیشتری به نحوه ی ایجاد شرایط مناسبی که کمک کننده ی تیم های متنوع(diverse)، پویا(dynamic)، دیجیتالی(digital) و پراکنده(dispersed) هستند بپردازند.

(در راستای دیجیتال شدن، بد نیست بدانید که استفاده از شبکه‌هایی همچون workgroup می‌تواند در بهبود کار تیمی کمک شایانی باشد. اما حال اگر کنجکاو شده‌اید و می‌پرسید که workgroup چیست، باید در جواب بگویم که در واقع سیستمی است که تمامی کامپیوترها و ابزارهایی مثل فکس و پرینتر و… را در یک سازمان، به هم مرتبط می‌کند.)

  • مسیر متقاعد کننده و درستی باید وجود داشته باشد

مسیری که افراد در کار تیمی طی می کنند باید به گونه ای باشد که به افراد انرژی بخشیده و آن ها را حمایت کند. اهداف موجود باید به گونه ای باشند که افراد تیم را به چالش کشیده و به گونه ای باشد که آن ها بدانند دقیقا چه راهی را باید طی کنند. همچنین اهداف موجود نباید به اندازه ای سخت باشند که اعضای تیم ناامید شوند.

علاوه بر این ها هدف های مشخص شده باید ویژگی هایی داشته باشند که افراد را تشویق به انجام آن نمایند! و یا اینکه برای اعضای تیم از اهمیت کافی و لازم برخوردار باشند تا اعضا کار خود را به درستی انجام دهند.

  • وجود ساختاری قوی در تیم

نکته ی حائز اهمیت دیگری که در رابطه با کار تیمی وجود دارد این است که تیم ها باید به گونه ای باشند که افراد آن از مهارت های لازم و کافی برخوردار باشند. این جمله به این معنا نیست که تمامی افراد حتما باید مهارت های چشم گیری داشته باشند! اما مهارتشان باید قابل قبول بوده و بتوانند تیم متعادلی را ایجاد نمایند.

از جمله مواردی که سبب افزایش خلاقیت تیم می شوند می توان به دانش های متنوع، سن مناسب، تنوع در نوع نگرش و… اشاره کرد.

  • تیم ها حمایت کننده ی یکدیگر باشند

با اینکه برقراری 3 شرط اول فراهم آوری شرایط سبب موفقیت افراد در کار های تیمی می شود اما بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است مواردی همچون تغییر افراد، فاصله،ارتباط دیجیتالی و… سبب می شوند افراد تصور کنند که در مقابل یکدیگر قرار دارند! نکته ای که در این باره وجود دارد متحد شدن و حمایت کردن افراد تیم از یکدیگر است! اعضای تیم باید ذهنیتی مشترک در بین خود ایجاد کنند تا بتوانند به موفقیت دست یابند.

  • مورد ارزیابی قرار گرفتن کار تیمی

تمامی 4 مورد گفته شده اهداف ایجاد یک تیم موفق هستند. اما در صورتی که شما تیمی را از قبل مشخص کرده اید می توانید با تکیه بر این 4 گزینه، شرایط درستی را برای پیشرفت خود در نظر بگیرید. همکن سه معیار معین کرده است که می توانید از طریق آن ها میزان موفقیت تیمتان را ارزیابی نمایید:

بازده کاری، توانایی همکاری و پیشرفت فردی اعضای تیم. این معیار ها همیشگی بوده و مدیران کار ها می توانند برای ارزیابی میزان موفقیت کارشان از آن ها استفاده کنند. نکته ی آخری که باید بدانید این است که کار های تیمی به هیچ وجه کار های راحتی نبوده و با گذشت زمان و افزایش تیم های مجازی، جهانی و…. کار ها به مرور سخت تر نیز خواهند شد.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

چگونه می‌توان نتایج کار تیمی را بهبود بخشید؟

اگر بگویند که هدف از کار یا کار تیمی را تعریف کنید، در جواب می‌توان گفت که مجموعه‌ای از همکاران وقتی گرد هم آیند و بخواهند با همفکری مسئله‌ای را حل کنند، به آن کار تیمی گفته می‌شود. خب ما در بخش پیشین، به اصولی که برای موفقیت کار تیمی، لازم و اساسی هستند اشاره کردیم. اما در این بخش، می‌خواهیم از راهکارهای دیگری صحبت کنیم که انجام آن‌ها در کنار موارد قبلی، می‌تواند به بهبود نتیجه‌ کار و افزایش بازدهی آن، کمک شایانی کند.

از بهترین روش های بهبود نتایج در کار تیمی، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • فضایی مناسب و اختصاصی برای کار تیمی ایجاد کنید

مهم‌ترین روش تقویت کار تیمی ایجاد فضای مناسب و بستر مساعد برای آن است. این موضوع آنقد اهمیت دارد که حتی در بخش پیشین هم به آن اشاره کردیم و اکنون تکرارش می‌کنیم. تیم‌ها برای کار و ثبت ایده‌ها نیاز به فضایی مناسب دارند. وجود یک نظام مشارکتی با طراحی کاربرپسند باعث می‌شود که اعضای گروه نسبت به حضور در یک جلسه رسمی آسان‌تر و راحت‌تر گرد هم جمع شوند.

  • پذیرای دیدگاه‌های مختلف باشید

از جمله مزایای اصلی کار تیمی، وجود دیدگاه‌های متنوع است. شما در کار انفرادی، صرفاً به دید خودتان متکی و به همین خاطر محدود هستید. اگر در زمینه مورد نظر متخصص باشید مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در غیر اینصورت چه می‌کنید؟

ترکیب دیدگاه‌های مختلف که شامل تجربیات، سوابق تحصیلی و دانسته‌های متفاوت دیگران باشد، می‌تواند به شما در رفع سریع‌تر مشکلات یاری برساند و روند کار تیمی حل مسئله را تسهیل کند. وقتی از زاویه دید دیگران نیز بهره می‌برید، تفکر خلاقانه راحت‌تر می‌شود، نورآوری افزایش می‌یابد و کار تیمی را برای حل مسئله بهتر درک می‌کنید.

  • مشکل را به بخش‌های جزئی‌تر تقسیم کنید

تقسیم‌کردن بار کار تیمی، از مزایای اصلی کار با همکاران است. شما می‌توانید درمورد جنبه‌های مختلف مسئله بیندیشید و آنها را بین اعضای گروه تقسیم کنید.

یافتن راه‌حل برای یک چالش می‌تواند بسیار اضطراب‌آور باشد. تقسیم بار حل مسئله، به شما کمک می‌کند که به‌ جای یافتن یک گزینه کلی، به راه‌حل‌های جزئی‌تری بیندیشید. سپس می‌توانید با کار تیمی، دور هم جمع شوید و بفهمید که برای رسیدن به هدف‌ چگونه می‌توانید راه‌حل‌های جزئی را با هم ادغام کنید.

  • در استفاده از ایده‌های دیگران انعطاف‌پذیر باشید

در یک کار تیمی هر یک از افراد گروه باید قسمتی از وظایف را بر عهده بگیرد. بزرگی یا کوچکی این وظیفه اهمیتی ندارد. حتی یک ایده کوچک می‌تواند الهام‌بخش دیگران شود تا با دید دقیق‌تری به موضوع بنگرد. این روش تیمی در حل مسئله، به سلسله اقداماتی منجر می‌شود که گروه را به سمت هدف مورد نظر هدایت می‌کنند و در نهایت مسئله را حل می‌کند.

  • دیگران را تشویق و از آنها حمایت کنید

راحت‌تر این است که به خاطر درجا زدن ناامید شوید و به‌ صورت فردی با موانعی که در مسیر خلاقیت‌‌هایتان به وجود می‌آیند مواجه شوید و اینگونه مسئله‌تان را حل کنید. اندیشیدن به ناتوانایی‌های خود، باعث می‌شود که نتوانید برای یافتن راه حل ایده‌های لازم و مفید را دنبال کنید.

۴ راهکار علمی در ایجاد فرهنگ یادگیری تیمی

تحقیقات استعدادیابی وبسایت لینکدین (LinkedIn) نشان می‌دهد که نیمی از مهارت‌هایی که امروزه ضروری هستند، ۳ سال پیش حتی در فهرست ضروریات نبوده‌اند. در نتیجه، اکنون مهارت‌های جدیدی برای حفظ شغل لازم هستند. از جمله مهم‌ترین این مهارت‌ها، می‌توان به همان موضوع «کار تیمی» اشاره کرد.

لازم نیست که توانایی کار تیمی، همیشه جزیی از ویژگی‌های شخصیتی کارمند باشد؛ برخی از اوقات، مدیران و کارآفرینان باید این مهارت را آموزش داده و یا فرهنگ کار تیمی را در سازمان به وجود بیاورند.

4 راهکار برای ایجاد فرهنگ کار تیمی در سازمان، به شرح زیر است:

1. برای ایجاد فرهنگ یادگیری به یادگیری مداوم پاداش دهید

انگیزه بخشیدن به افراد با هدف ترویج فرهنگ یادگیری تیمی در سازمان شما غیرممکن است، مگر اینکه برای هر تیم کاری، پاداش‌های رسمی را ایجاد کنید. حتی در این صورت نیز ترویج فرهنگ یادگیری تنها زمانی ممکن می‌شود که پاداش‌ها مؤثر باشند.

2. برای ترویج فرهنگ یادگیری بازخوردهای معنادار و سازنده بدهید

امروزه بسیاری از سازمان‌ها، علت توسعه خود را تقویت «نقاط قوت» افراد می‌دانند و بر این نظرند که رویکرد صحیح مدیریتی یعنی اینکه «فرصت‌ها» را به جای «نقص‌ها» و «ضعف‌ها» بنشانند. چنین رویکرد غالبی سبب شده است که ارزش بازخورد انتقادی فراموش شود.

این مسئله، مخصوصاً درمورد کنجکاوی و یادگیری، مشکل‌آفرین است، زیرا بهترین راه برای ایجاد کنجکاوی و ترویج فرهنگ یادگیری، برجسته‌کردن فاصله بین دانش و ناآگاهی افراد است. این یعنی آگاه‌ ساختن مردم از آنچه نمی‌دانند، حتی اگر این کار آنها را ناراحت کند. توجه کنید که مردم معمولاً از کمبود اطلاعات و نواقص خود آگاه نیستند، به‌ خصوص وقتی که صلاحیت لازم را نیز برای انجام دادن کار مورد نظر ندارند.

بنابراین، راهنمایی و بازخورد گرفتن از دیگران برای آنکه در کار پیشرفت کنند مهم است. با این حال، بازخورد انتقادی باید سازنده باشد و با ظرافت ارائه شود تا به یادگیری و کار تیمی منجر گردد. ارائه بازخورد به شکل صحیح، هنری واقعی است، زیرا معمولاً در مقایسه با تمجید و تقدیر، مردم کمتر پذیرای بازخورد انتقادی هستند؛ خصوصاً در فرهنگ‌هایی که نوعی خودشیفتگی فردی (معروف به نارسیسم) غالب باشد.

3. الگوی یادگیری و کنجکاوی باشید

عامل مهم دیگری که یادگیری را در کارمندان تشویق می‌کند و سبب ترویج فرهنگ یادگیری می‌شود، این است که کارمندان رفتارهای حرفه‌ای را از شما به ‌عنوان الگو و نمونه یاد بگیرند. همان ‌طور که الگوی زنجیره ارزش مدیریت نشان داده است، رفتار معمول رهبران به‌ شدت بر رفتار و عملکرد افراد و مشارکت آنها در کار تیمی تأثیر می‌گذارد.

هر چه رهبران رتبه بالاتری داشته باشند، رفتارهایشان نیز بر بقیه سازمان تأثیر عمیق‌تری می‌گذارد. بنابراین، اگر می‌خواهید فرهنگ کنجکاوی را در تیم خود تقویت کنید یا فرهنگ یادگیری را در سازمان خود رواج دهید، باید آنچه را موعظه می‌کنید، ابتدا خودتان انجام بدهید. مثلاً باید نشان بدهید که برای یادگیری حریص هستید و درباره همه‌ چیز کنجکاوی می‌کنید.

4. افراد کنجکاو را استخدام کنید

غالباً برای غلبه بر مشکلات مدیریتی و همچنین به خاطر بی‌توجهی به اهمیت انتخاب راهکارهای صحیح، بر آموزش و توسعه متمرکز می‌شویم. این در حالی است که پیشگیری و پیش‌بینی، ساده‌تر از اصلاح و تغییر است. وقتی انتخاب راهکار به ‌درستی صورت گیرد به آموزش و توسعه نیاز کمتری خواهد بود. از طرفی، انتخاب راهکار مناسب باعث می‌شود که آموزش و توسعه نیز مؤثرتر باشد، زیرا ارائه آموزشی که توانایی‌های بالقوه افراد را تقویت کند، راحت‌تر از آموزشی است که سعی در اصلاح و تغییر عادت‌های بد دارد.

خلاصه اینکه، اگر می‌خواهید کارمندان خود را کنجکاو بار بیاورید و فرهنگ یادگیری را در سازمان خود ترویج کنید دیگر نیازی نیست که به برنامه‌های رسمی یادگیری و توسعه سازمانی تکیه کنید. به جای آن، تلاش کنید رفتارهای یادگیری مثبت را تقویت کنید، بازخورد سازنده و انتقادی ارائه بدهید تا تلاش‌های کارکنانتان را با اهداف صحیح فرهنگ یادگیری تراز کنید و خود را نیز آماده یادگیری و کنجکاو نشان بدهید. همچنین به یاد داشته باشید که استخدام افرادی با ذهن‌های آماده و مهارت‌های یادگیری بالا به ‌احتمال زیاد آمادگی بیشتری را برای ترویج فرهنگ یادگیری در تیم شما ایجاد خواهد کرد.

سوالات متداول

در هر دو، مجموعه‌ای از همکاران در یک سازمان، برای تحقق هدفی گرد هم می‌آیند؛ حال آنکه کار تیمی با همفکری و تعامل همگان انجام شده و کار گروهی هر کس به صورت انفرادی عمل می‌کند.

از قدیم گفته‌اند که یک دست، صدا ندارد. پیروی همین مثل، کار تیمی نیز راز موفقیت هر سازمان است، فرایندهای کاری را آسان کرده، از بار وظایف بر دوش هر کس کاسته، و در نهایت دستیابی به موفقیت را آسان می‌کند.

کار تیمی را می‌توان در نهایت با سه معیار ارزیابی کرد: بازده کاری، توانایی همکاری و پیشرفت فردی اعضای تیم، از جمله نشانه‌های موفقیت‌آمیز بودن کار تیمی هستند.

پاداش بدهند، بازخوردها و فیدبک‌های سازنده ارائه بدهند، برای کارمندان الگو باشند و در نهایت، افراد کنجکاو را استخدام نمایند.

5/5 - (3 امتیاز)

7 پاسخ

  1. به نکته‌ی جالبی اشاره کردین توی مقاله. اکثر کارفرماها همگی انتظار و توقع دارن که خود کارمند مادرزاد توانایی کار تیمی رو داشته باشه، اما خودشون برای تقویت این مهارت واقعا هیچ حرکتی نمی‌کنن 

    1. درود دوست عزیز. حق با شماست. متاسفانه فرهنگ کاری در ایران، تا حدودی فردگراست؛ به همین دلیل به کار تیمی چندان بها داده نمی‌شود و اهمیت آن به خوبی درک نشده است. هرچند که در سال‌های اخیر، مدیران و کارآفرینان، توجه بیشتری به این موضوع نشان داده‌اند که خب این خود جای امیدواری دارد.

  2. منم با حرفاتون کاملا موافقم؛ به نظرم نقش مدیر خیلی خیلی مهمه و خب اکثر کسانی که ما توی تجربه‌مون دیدیم، به جای مدیریت یا رهبری، صرفا نقش رئیس رو بر عهده داشتن…

    1. درود دوست عزیز. تر و خشک را نمی‌توان با هم سوزاند. طبیعتا در بین مدیران سازمان‌ها، افراد بسیاری هستند که به پیشرفت کاری اهمیت فراوانی می‌دهند. همانطور که اشاره کردیم، امروزه با توجه به گستردگی ارتباطات، روز به روز پیشرفت بسیاری را در این زمینه شاهد هستیم.

  3. مقاله واقعا کامل بود و کمک خوبی برام شد. حتی یه جورایی منو به حقوقم واقف کرد؛ به نظرم واقعا وجود بستر مناسب برای کار تیمی واقعا مهمه، بعضی وقتا بستر مناسب وجود نداره، ولی توقع بیجا فراوون وجود داره!

    1. درود دوست عزیز. بله؛ همانطور که در طول مقاله نیز به آن اشاره کردیم، اهمیت به وجود آوردن بسیتر مناسب برای کار تیمی، نه تنها یکی از عوامل اساسی برای موفقیت آن است، بلکه به بهبود نتایج هم کمک شایانی می‌کند. و خب متاسفانه این مورد از جمله ضعف‌های ساختاری به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *