جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

3 نوع نوآوری یا خلاقیت (محصول ، فرآیند و مدل کسب و کار)

۳ نوع نوآوری یا خلاقیت (محصول ، فرآیند و مدل کسب و کار)

روش های مختلفی وجود دارد که یک سازمان می تواند نوآوری کند. در اصل ، سه نوع نوآوری وجود دارد: نوآوری محصول ، نوآوری فرآیند و نوآوری مدل کسب و کار.

محتویات این مقاله

این نوع نوآوری می تواند شامل نوآوری دستیابی به موفقیت (بسیار نادر) یا نوآوری های افزایشی (بسیار رایج تر) باشد. برای رعایت اهمیت، همه سازمانها بزرگ یا کوچک باید هر یک از مراحل نوآوری را در برخی مراحل در نظر بگیرند. و یکی از کارهای که بیزینس کوچینگ در کسب و کار شما را کوچ می کند همین است که خلاقیت و نوآوری را تقویت می کند.

[block id=”register-free”]

✅ نوآوری محصول یا خلاقیت در محصول

این هوشمندترین و رایج ترین شکل نوآوری است و مربوط به

الف) یا کالای کاملاً جدیدی است یا

ب) ویژگی جدید در یک محصول موجود به عنوان مثال. معرفی ویژگی های دوربین در تلفن همراه  یا

ج) تقویت ویژگی محصول موجود، به عنوان مثال نسخه با وضوح بالاتر دوربین. نوآوری محصول اغلب در نتیجه فناوری جدید یا دیدگاه های جدید در مورد نیاز مشتری است (گاهی اوقات حتی قبل از آنکه مشتری بداند این نیازها چیست).

✅ نوآوری فرآیند یا خلاقیت در فرآیند

نوآوری فرآیند نحوه تولید یا ارائه مشتری به مشتری است. این می تواند ترکیبی از روش ها، قابلیت ها و فناوری ها برای تولید ، بازاریابی ، ارائه و پشتیبانی از یک محصول یا ارائه خدمات باشد. البته روش های بی شماری برای بهبود یک فرآیند وجود دارد تا مشتری ارزش مضاعف را ببیند.

نمونه ای از نوآوری فرایند برای تولید محصول / خدمات ، خط مونتاژ خودکار برای تولید خودرو است. این نوآوری فرایند برای یافتن راه هایی برای کاهش خطای انسانی در عین افزایش بازده در همان زمان بود.

نمونه ای از نوآوری فرایند در نحوه تهیه یک محصول روشی است که Dell به مشتریان اجازه می دهد رایانه های شخصی خود را در مرحله سفارش شخصی سازی کنند. بانکها و سازمانهای دیگر اکنون چت بوت های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی را مستقر می کنند تا پشتیبانی 24 ساعته هوشمندانه را به مشتریان خود ارائه دهند.

✅ نوآوری مدل کسب و کار یا خلاقیت در مدل کسب و کار

نوآوری در مدل کسب و کار معمولاً مربوط به تغییر افزایشی نیست بلکه یک تحول جامع تر و گسترده تر در سطح سازمان است. نوآوری مدل تجاری می تواند همه چیز را از محصول گرفته تا کانال های بازاریابی گرفته تا قیمت گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر اوقات در نوآوری ها دیده می شود که دارای ساختار تجاری مستقر نیستند و این توانایی را دارند که با نحوه کار تجارت خود را بی آزمایند. اما همچنین چندین سازمان تثبیت شده وجود دارد که از پایگاه مشتری و منابع بزرگ خود برای تغییر مدل تجاری موجود خود استفاده کرده اند.

 بهترین نمونه از یک شرکت بزرگ که مدل کسب و کار خود را دگرگون کرده و در واقع صنعت جدیدی ایجاد کرده ، آمازون است. آمازون بدون طی کردن مسیر مرسوم توزیع خرده فروشی، راهی جدید برای دستیابی و بازاریابی به مشتریان خود پیدا کرد.

 

نوع نوآوری که برای یک سازمان در یک مقطع زمانی خاص بیشترین اهمیت را دارد تابعی از مهمترین سؤالاتی است که سازمان از خود می پرسد یا در حال رسیدگی است. سؤالاتی از قبیل:

  • چگونه می توانیم به طور مؤثرتر به مشتریان خود برسیم؟
  • چگونه می توانیم خدمات خود را برای یک بخش بزرگتری از مشتریان مقرون به صرفه تر کنیم؟
  • آیا محصول ما در دسترس است؟

به تحقیق در مورد پاسخ هایی که نشان می دهد چه نوع نوآوری مناسب ترین است ، کمک خواهد کرد.

چطور خلاقیت بیشتری داشته باشیم؟

طبق گفته رابرت استرنبرگ، روانشناس شناختی، خلاقیت می تواند به طور گسترده ای به عنوان ” فرایند تولید چیزی که هم اصل است و هم ارزشمند” تعریف شود. خلاقیت همیشه در پی  یافتن راهی  برای حل مشکلات و عبور از موقعیت ها است. این مهارت محدود به هنرمندان، نوازندگان و نویسندگان نیست؛ بلکه یک مهارت مفید در زندگی برای مردم در تمام مشاغل می باشد. اگر می خواهید خلاقیت خود را افزایش دهید، در این قسمت با هاو کن یو همراه باشید.

✅ خودتان را به پرورش خلاقیت متعهد کنید.

این است که به طور کامل خودتان را وقف رشد توانایی های خلاقانه تان کنید. تلاش هایتان را متوقف نکنید. تعیین اهداف، طلب کمک از دیگران و وقت گذاشتن به صورات روزانه می تواند مهارت های شما را توسعه دهد.

✅ تبدیل به یک متخصص شوید.

یکی از بهترین راه ها برای رشد خلاقیت، متخصص شدن در این زمینه است. با داشتن درک غنی از موضوع ، شما بهتر می توانید به راه حل های جدید و یا ابتکاری برای رفع مشکلات فکر کنید.

✅ کنجکاوی خود را تشویق کنید.

یکی از موانع رایج برای رشد خلاقیت، این است که احساس کنید کنجکاوی به معنای زیاده روی است. به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید، هنگامی که راجع به مسئله ای کنجکاو هستید به خودتان جایزه بدهید. به خودتان فرصتی برای کشف موضوعات جدید بدهید.

درست است که تشویق کردن و پاداش دادن به خود مهم است، اما داشتن انگیزه ذاتی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. گاهی اوقات، پاداش در نظر گرفتن برای خلاقیت، خودش یک فرایند است نه محصول.

✅ ریسک پذیر باشید.

هنگامی که شروع به ساختن مهارت های خلاقانه خود می کنید، باید ریسک پذیر باشید تا آمادگی ارتقای توانایی های خود را نیز داشته باشید.

در حالی که ممکن است تلاش هایتان هر بار به موفقیت منجر نشود، باید همچنان استعدادهای خلاقانه خود را تقویت کنید و مهارت هایی را ایجاد کنید که در آینده به شما کمک کند.

✅ اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

سستی و عدم اعتماد در توانایی های شما می تواند خلاقیت را سرکوب کند، به همین دلیل داشتن اعتماد به نفس بسیار مهم است. به پیشرفت های خود توجه کنید، از تلاش های خودتان قدردانی کنید و همیشه به دنبال راهی برای پاداش دادن به خلاقیت خود باشید.

✅ برای خلاقیت فرصت ایجاد کنید.

در صورتی که برای ایجاد خلاقیت هایتان فرصتی ایجاد نکنید، نمی توانید استعداد های خلاقانه خود را توسعه دهید. هر هفته زمانی را برای تمرکز بر نوعی پروژه خلاقانه اختصاص دهید.

بر نگرش های منفی که خلاقیت را متوقف می کند، غلبه کنید.

بر طبق مطالعه ای که در سال 2006 در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، حالت های مثبت می تواند توانایی شما را برای فکر خلاقانه افزایش دهد. به گفته دکتر آدام اندرسون، نویسنده ارشد این مطالعه، ” اگر مشغول انجام کاری هستید که به خلاقیت یا فکر کردن در یک فضا نیاز دارد، باید در مکانی با حالت خوب و مثبت قرار بگیرید.

تمرکز بر حذف افکار منفی یا خود انتفادگری ممکن است توانایی شما را برای رشد قوی مهارت های خلاقانه، مختل سازد.

✅ با ترس خود از شکست مبارزه کنید.

ترس از اینکه در تلاش هایتان دچار شکست یا اشتباه شوید، می تواند پیشرفت شما را فلج کند. هر زمان که خودتان را در حال پرورش این احساسات دیدید، به خودتان یادآوری کنید که اشتباهات و شکست ، حقیقتاً بخشی از فرایند تلاش می باشد.

در حالی که ممکن است گهگاه در مسیرتان برای رسیدن به خلاقیت به اشتباه یا شکست برخورد کنید، اما عاقبت به اهدافتان خواهید رسید.

✅ طوفان فکری برای الهام بخشیدن به ایده های جدید.

طوفان فکری یک تکنیک رایج در زمینه های علمی و تخصصی است، اما همچنین می تواند ابزار قدرتمندی برای رشد خلاقیت شما باشد.

با متوقف کردن قضاوت و سرزنش خود شروع کنید، سپس ایده های مرتبط و راه حل های امکان پذیر را بنویسید. هدف این است که درطول  یک زمان نسبتا کوتاه ، ایده های بسیار زیادی را خلق کنید.  سپس، بر روی توضیح و تصحیح ایده هایتان تمرکز کنید تا به بهترین انتخاب ممکن دست پیدا کنید.

✅ درک کنید که اکثر مشکلات دارای چندین راه حل هستند.

دفعه بعدی که با یک مشکل روبرو شدید، سعی کنید به دنیال راه حل های مختلف باشید. به جای اینکه به اولین ایده ساده ای که به ذهنتان می رسد اکتفا کنید، زمانی را اختصاص دهید تا به سایر راه حل های ممکن برای رد شدن از آن موقعیت، فکر کنید.

این فعالیت ساده راهی عالی  برای حل مشکل و هم چنین راهی برای ایجاد مهارت تفکر خلاقانه می باشد.

✅ یک مجله خلاقیت به خود اختصاص دهید.

یک مجله  برای دنبال کردن فرایند خلاقانه خود و پیگیری ایده هایی که خلق می کنید، درست کنید. مجله یک راه عالی است برای بازتاب آنچه انجام می دهید و می توانید به وسیله آن راه حل های دیگر را نیز جستجو کنید. این مجله  برای نگه داری و ذخیره ایده هایی که می توانند در آینده الهام بخش باشند ، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

✅ یک نقشه ذهنی و فلوچارت ایجاد کنید.

نقشه ذهنی یک راه عالی برای اتصال ایده ها و جستجو برای پاسخ های نوآورانه به سوالات است. با نوشتن موضوع و کلمات اصلی، یک نقشه ذهنی ایجاد کنید. سپس، اصطلاحات و ایده های مربوط به آن را به کلمات اصلی  متصل کنید.  در حالی که شبیه به طوفان فکری است، این تکنیک اجازه می دهد که ایده ها و پیشنهادات را به صورت کاملا بصری شاخه بندی کنیم و ببینیم چگونه به هم مرتبط شده اند.

همانطور که شروع به توسعه یک پروژه جدید می کنید، یک فلوچارت ایجاد کنید تا بتوانید ارائۀ پروژه را  از ابتدا تا انتها  پیگیری کنید. به دنبال راه های مختلف و یا رشته ای از وقایع باشید که رخ می دهد. فلوچارت به شما کمک می کند که محصول نهایی را تصور کنید، مشکلات احتمالی را حل کنید و راه حل های منحصر به فرد ایجاد کنید.

✅ خودتان را به چالش بکشید و فرصت هایی برای خلاقیت ایجاد کنید.

هنگامی که شما برخی از مهارت های خلاقانه اساسی خود را رشد دادید، مهم است که به طور مداوم خودتان را به چالش بکشید تا توانایی های خود را بیشتر ارتقا دهید. به دنبال روش های سخت تری باشید، چیزهای جدید را امتحان کنید و از استفاده همیشگی از همان راه حل های گذشته دوری کنید.

علاوه بر به چالش کشیدن خود، هم چنین نیاز دارید که فرصت های جدید برای خلاقیت خودتان خلق کنید. این موضوع شامل رسیدگی به یک پروژه جدید یا یافتن ابزارهایی برای استفاده در پروژه های کنونی می باشد.

✅ تکنیک شش کلاه را امتحان کنید.

“شش کلاه” تکنیکی است که شامل نگاه کردن به یک مشکل از شش دیدگاه متفاوت است. با انجام این کار، می توانید ایده های بیشتری تولید کنید نسبت به زمانی که فقط از یک یا دو دیدگاه به وضعیت نگاه کنید.

کلاه قرمز : از دید احساسی به قضیه نگاه کنید. احساستان به شما چه می گوید؟

کلاه سفید : به صورت عینی و واقعی به قضیه نگاه کنید. واقعیت ها چه هستند ؟

کلاه زرد : از جنبه فکری مثبت استفاده کنید. کدام عوامل ، راه حل قضیه خواهد بود ؟

کلاه سیاه :  از جنبه فکری منفی استفاده کنید. کدام عوامل مشکل را حل نخواهد کرد؟

کلاه سبز : خلاقانه فکر کنید. ایده های جایگزین چه هستند؟

کلاه آبی : وسیع فکر کنید. بهترین راه حل کلی چیست ؟

تکنیک شش کلاه

✅ به دنبال منابع الهام بخش باشید.

هرگز انتظار نداشته باشید خلاقیت خود به خود اتفاق بیفتد. به دنبال منابع جدید الهام بخش باشید که به شما ایده ها و انگیزه های جدید می دهد تا پاسخ های منحصر به فردی برای سوالات خلق کنید.

کتاب بخوانید، از موزه بازدید کنید، به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید یا در یک بحث جالب با یک دوست وارد شوید. هر تکنیک یا استراتژی که برای شما بهترین است را به کار ببرید.

✅ موارد جایگزین را در نظر بگیرید.

هنگامی که به مسئله ای برخوردید، از سوال ” چه می شود اگر …” استفاده کنید تا هر مورد امکان پذیری را در نظر بگیرید. اگر یک رویکرد یا روش خاص را اتخاذ کنید، نتیجه چه خواهد بود ؟

با نگاه کردن به این گزینه ها از قبل، بهتر می توانید راه حل های خلاقانه برای حل مشکلات ایجاد کنید.

✅ از تکنیک “گلوله برف” استفاده کنید.

آیا تا کنون توجه کرده اید که چگونه یک ایده عالی شما را مستقیما به سمت ایده دیگر هدایت می کند؟ شما می توانید از تکنیک “گلوله برف” جهت تولید ایده برای پروژه تان بهره مند شوید.

اگر این ایده برای کار فعلی شما مناسب نبود، آن را کنار بگذارید تا برای پروژه های بعدی در آینده از آنها استفاده کنید.

خصوصیات نوآوری

در پاسخ این سوال که در هر پروژه نوآورانه چند عامل وجود دارد باید بگوییم که نوآری باید 5 خصوصیت زیر را داشته باشد :

1- مزیت نسبی

مزیت نسبی،  میزان بهبود یک نوآوری نسبت به یک گزینه رقیب یا نسل قبلی یک محصول را اندازه گیری می کند. کاربران بالقوه باید ببینند که چگونه یک نوآوری وضعیت فعلی آنها را بهبود می بخشد. بهبودها می توانند در یک یا بسیاری از این زمینه ها باشند:

  • خدمات بهتر
  • ادغام چندین کار در یک ابزار
  • کاهش نیاز به لوازم و تجهیزات
  • توانمندسازی کاربران
  • رابط کاربری بهبود یافته
  • افزایش قابلیت سفارشی سازی
  • افزایش طول عمر
  • بهره وری بیشتر کاهش تلاش کاربر
  • کاهش اثرات زیست محیطی
  • صرفه جویی در پول
  • صرفه جویی در فضا یا ذخیره سازی
  • صرفه جویی در زمان

2- سازگاری

منظور از سازگاری این است که، کاربران بالقوه محصول و یا خدمات شما  باید بدانند که نوآوری شما با زندگی و سبک زندگی آنها سازگار است. اگر یک نوآوری مستلزم تغییر بزرگی در شیوه زندگی باشد یا اگر کاربر باید محصولات بیشتری را برای اجرای نوآوری شما خریداری کند، احتمال شکست آن بیشتر است.

نوآوری ها زمانی با بیشترین موفقیت روبرو می شوند که کاربران بتوانند به طور یکپارچه آنها را بپذیرند – زمانی که آنها جایگزین یک محصول یا ایده موجود برای بهتر شدن شوند.

3- پیچیدگی در مقابل سادگی

این موضوع به پیچیدگی یا سادگی به دشواری یادگیری استفاده از یک نوآوری برای کاربران اشاره دارد. پیچیدگی چرخ دنده های پیشرفت را کند می کند. هرچه یک نوآوری پیچیده تر باشد، برای کاربران بالقوه دشوارتر خواهد بود، که آن را در زندگی خود بگنجانند.

کاربران بالقوه معمولاً زمان زیادی را برای یادگیری استفاده از یک نوآوری اختصاص نمی دهند. هر چه یک نوآوری شهودی تر باشد، احتمال پذیرش آن بیشتر می شود.

4- آزمایش پذیری

آزمایش پذیری توضیح می دهد که چگونه کاربران بالقوه به راحتی می توانند نوآوری شما را کشف کنند. آزمایش پذیری برای تسهیل پذیرش یک نوآوری حیاتی است.

کاربران بالقوه می‌خواهند ببینند نوآوری شما چه کاری می‌تواند انجام دهد و قبل از انجام آن یک آزمایش آزمایشی انجام دهند. این مفهوم اساسی اندازه آزمایشی برای کالاهای ملموس، و نسخه‌های آزمایشی یا بتا برای کالاهای دیجیتال است.

کاربران بالقوه  می توانند خودشان ببینند که پس از پذیرش محصول، زندگی چگونه خواهد بود.

قابلیت مشاهده

مشاهده پذیری میزانی است که نتایج یا مزایای استفاده از یک نوآوری برای کاربران بالقوه قابل مشاهده است. همه افراد فوراً یک نوآوری را قبول نمی کنند. کاربران بالقوه  از هر نوع باید به وضوح مزایای پذیرش یک نوآوری و استفاده از آن را ببینند.

مثال برای خلاقیت و نوآوری

در ادامه برای شما چند مثال از خلاقیت و نوآوری می آوریم.

مثال 1 : نوآوری شرکت شرکت اپل

موفقیت سری آیفون غیرقابل انکار است. با این حال، چیزی که خیلی ها نمی‌دانند این است که موفقیت شرکت اپل تا حد زیادی مرتبط به نواوری آنها در ارائه و معرفی خدمات و محصولاتشان است. شرکت اپل  نمونه هایی از خلاقیت و نوآوری است که می توان از آن بسیار آموخت.

شرکت اپل به جای توسعه و تولید محصولات مستقل، مرتباً مدل موجود آیفون را بهبود می‌بخشد و پیشرفت‌های آن را به شیوه‌ای خلاقانه منتشر می‌کند و با هر مدل جدیدی که معرفی می‌شود، هیجان ایجاد می‌کند و فروش را افزایش می‌دهد.

مثال2 : شرکت ال جی

ال‌جی نوع جدیدی از صفحه نمایش را معرفی کرد که به اندازه کافی انعطاف‌پذیر بود تا مانند روزنامه بچرخد. با توسعه بیشتر این مورد ، نام تجاری آنها به زودی برای مشتریان در بازار دستگاه های تلفن همراه جذاب تر می شود. این یک مثال برای محصول یا خدمت جدید است.

 

گوشی های شرکت lg چند مثال از نوآوری عکس

 

مثال3: شرکت آمازون

در حالی که موفقیت آمازون عمدتاً به دلیل انتخاب گسترده محصول، سهولت استفاده و راحتی آن است، معرفی ویژگی Dash Button آنها یک نوآوری خدمات بسیار موفق بود.

دکمه داش که یک  مثال خوب برای محصول یا خدمت جدیداست در واقع یک دستگاه کوچک متصل به وای فای است؛ که به مشتریان اجازه می دهد تا لوازم ضروری خانه را به راحتی دوباره سفارش دهند، که باعث بهبود کارایی و سهولت فرآیند خرید آنها می شود.

به عنوان مثال کسی که مرتب قهوه سفارش می دهدف این دکمه را به قهوساز  خود می چساند و فقط کافیست در زمانی که می خواهد قهوه سفارش دهد این دکمه را لمس کند.

سوالات متداول

[accordion]

[accordion-item title=”نوآوری فرآیند چیست؟”]

نوآوری فرآیند نحوه تولید یا ارائه مشتری به مشتری است. این می تواند ترکیبی از روش ها، قابلیت ها و فناوری ها برای تولید ، بازاریابی ، ارائه و پشتیبانی از یک محصول یا ارائه خدمات باشد. البته روش های بی شماری برای بهبود یک فرآیند وجود دارد تا مشتری ارزش مضاعف را ببیند.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”نوآوری مدل کسب و کار چیست؟”]

نوآوری در مدل کسب و کار معمولاً مربوط به تغییر افزایشی نیست بلکه یک تحول جامع تر و گسترده تر در سطح سازمان است. نوآوری مدل تجاری می تواند همه چیز را از محصول گرفته تا کانال های بازاریابی گرفته تا قیمت گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”چطور خلاقیت بیشتری داشته باشیم؟”]

طبق گفته رابرت استرنبرگ، روانشناس شناختی، خلاقیت می تواند به طور گسترده ای به عنوان ” فرایند تولید چیزی که هم اصل است و هم ارزشمند” تعریف شود. خلاقیت همیشه در پی  یافتن راهی  برای حل مشکلات و عبور از موقعیت ها است.

[/accordion-item]
[/accordion]
[block id=”comment”]

 

4.5/5 - (6 امتیاز)

8 پاسخ

  1. سلام مقاله تون رو خوندم خیلی خوب و مفید بود
    لطفا چند مثال از نوآوری هم برای درک بهتر مطالب می زند
    ممنونم

    1. سلام جناب حاجی زاده
      ممنون از لطفتون
      بله حتما در آپدیت مقاله این مورد رو در نظر میگیریم.

  2. سلام
    کاش چند مثال از نوآوری بیشتری می آوردید. مخصوصا نو آوری شرکت های ایرانی

  3. سلام مثال برای محصول یا خدمت جدید هم لطفا بیشتر بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *