مفهوم برند سازی و اینکه برند سازی یعنی چه؟

برند یک ایده کلی و یک معنای انتزاعی درپشت نام تجاری است که به عنوان جوهر و شخصیت واقعی آن عمل می کند. و به برند سازگار است و هویت متمایز را در بازار و ذهن مصرف کنندگان ایجاد می کند. به راحتی می توان اولین چیزی را توصیف کرد که با شنیدن یا فکر کردن در مورد برند شما و پیشنهادات آن از محصولات و خدمات، به ذهن مصرف کنندگان می رسد. داشتن یک مفهوم نام تجاری تعریف شده و یکپارچه ، پایه ای برای تدوین معماری برند است که بر اساس آن، کل استراتژی برند و عناصر مرتبط به آن به شکلی موفقیت آمیز رسیده اند.

تعریف رسمی برند

سالها پیش، انجمن بازاریابی آمریکا، برند را به این صورت تعریف کرد که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

امروز می‌دانیم که این تعریف خیلی خیلی ساده‌تر از نگاه امروزی به برند است. بسیاری از کتاب‌های مدیریت برند، واژه‌ها و اصطلاحات زیادی را به این تعریف افزوده‌اند. برخی از آنها خودشان با هدف برندسازی و متمایز کردن خود از دیگران، تعریف خود را جرح و تعدیل کرده‌اند. برای بررسی بیشتر برند بصورت جزیی تر به موارد زیر می پردازیم:

  • نام تجاری

نکته اول و مهم ، داشتن نام تجاری مرتبط با ماهیت تجارت، اهداف شرکت و ویژگی های محصولات و خدمات ارائه شده بسیار ضروری است و باید حس واقعی را منتقل کند. نام تجاری برای مدیریت و بخش برندسازی بسیار مهم است که نام تجاری کاملاً متمایز، منحصر به فرد، جذاب و دلپذیر باشد، اما در عین حال نباید مبهم باشد. این نباید شبیه به مارک های رقیب باشد تا از کپی رایت و سرقت ادبی جلوگیری شود.

  • برچسب(Tagline)

تگ لاین با نام تجاری می آید، برچسب به عنوان دومین عنصر مهم مفهوم برند عمل می کند. برچسب گذاری در اصل شعار در دو تا پنج کلمه ای است که ویژگی های برند را با روشی کوتاه و واضح منتقل می کند. به عنوان مثال، نشان تجاری نایک که یکی از بزرگترین و مشهورترین مارک های ورزشی است، “Just Do It”  است که ماهیت محصولات آن را تکمیل می کند، یعنی لباس های ورزشی برای مشتریان مورد نظر که شخصیت های ورزشی و علاقه مندان به تناسب اندام هستند.

  • عناصر خلاق

عناصر خلاق این برند شامل آرم، تایپوگرافی، فونت و پالت رنگ است. همه آنها به صورت ترکیبی باید به شکلی زیبایی شناختی و خلاقانه طراحی شوند که ماهیت کسب و کار، خصوصیات و نقاط قوت برند و پیشنهادات آن را نشان دهند. به عنوان مثال ، با توجه به بحث و بررسی برند نایک “Just Do It” ، آرم برند لباس ورزشی دارای تیک راست رو به جلو یا یک علامت چک به صورت خمیده است و این نشان می دهد که محصولات این برند بهترین برای ورزشکاران و ورزش ها است.

  • زبان

عنصر زبان برای مفهوم برند کاملاً مهم است زیرا مارک بسته به اهداف و انواع محصولات و خدمات ارائه شده خود، باید از خاصیت و بازی کلمات برخوردار باشد. لحن زبان برند می تواند از اخلاص،  معتبر، مفید یا مشتری محور باشد.

  • پیام

مفهوم برند باید پیام ها و اطلاعات مهمی را که برند مایل به انتقال آن به ذینفعان خود است که شامل کارمندان، مشتریان، فروشندگان، حامیان مالی و سرمایه گذاران است، در برگیرد.نتیجه  پیام رسانی از نام تجاری شامل بیانیه ماموریت ، بیانیه چشم انداز و دستورالعمل های شرکت هستند.

برندآفرین شو / قسمت هشتم

خصوصیات برند چیست؟

ویژگی های برند ارزش های اصلی و اصولی هستند که ذات واقعی برند را به نمایش می گذارند. آنها مجموعه ای از خصوصیات هستند که به عنوان خصوصیات فیزیکی، متمایز و شخصیتی این برند شبیه به یک فرد واقعی شناخته می شوند.

این بسیار مهم است که برند از موضوعی بی نظیر و یکپارچه باشد و این هدف را به سمت مدیریت و بخش برندسازی و بازاریابی سوق دهد تا مجموعه ای از ویژگی های برند را تعریف کنند که به عنوان یکی از جنبه های جدانشدنی کل فرآیند مدیریت برند شناخته می شود.

اهمیت ویژگی های برند:

  • وفاداری

ویژگی های منحصر به فرد این برند ارتباطی عاطفی با مخاطب هدف ایجاد می کند که باعث می شود آنها در خریدهای مکرر و در نتیجه وفاداری نسبت به برند و ارائه محصولات و خدمات به آن مصمم باشند.

  • آگاهی

بازار هدف و مخاطب باید از طریق ارزش ها و ویژگی های برند از طریق برنامه های مختلف بازاریابی و تبلیغاتی متشکل از شرکت در رویدادهای شرکتی، حمایت مالی در رویدادهای مرتبط با ماهیت برند و تبلیغات تلویزیون آگاهی یابد. تبلیغات و استفاده از بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی در مورد برند بسیار اثربخش می باشد.

  • فروش و سود بیشتر

با افزایش سطح آگاهی از برند، ویژگیهای منحصر به فرد برند را در بازار هدف نشان می دهد و این امر منجر به مهمترین عامل جاب توجه در مورد برند و پیشنهادات آن در ذهن مصرف کنندگان می شود که باعث می شود آنها خریدهای مکرر خود را از این شرکت داشته باشند، که از اهداف فروش و سود بالاتر است.

 

نمونه هایی از ویژگی های برندهای تجاری برجسته:

  • آگاهی کاربردی در مورد بازار هدف

برای هر نام تجاری امکان پذیر نیست که برای ترویج محصولات و خدمات خود از کل بازار تجدید نظر کند. تفکیک و فیلتر بازار هدف ضروری است و اصلی ترین ویژگی تجاری برای هر برند برای رسیدن به اوج موفقیت.

مفهوم استراتژی اقیانوس آبی، قرمز و بنفش و چارچوب آنها

برای شروع باید بازار هدف یا مکان مورد نظر مشخص شود و سپس مخاطبان مورد نظر با فیلتر کردن آنها بر روی پارامترهای سن، جنس، سبک زندگی، سطح درآمد، درآمد یکبار مصرف، صنعت کار و مناطق مورد علاقه باید به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. هنگامی که برند دارای دانش معتبر و کاملی از بازار هدف باشد، می تواند در مورد کانال های بازاریابی و ابزارهای تبلیغاتی که می توانند برای ارتقاء محصولات و خدمات انتخاب کند، تصمیم بگیرد.

  • منحصر به فرد بودن

ویژگی تجاری منحصر به فرد ، برند برتر بودن و موفقیت در رقابت را در بازار به ارمغان می آورد. باید یک شخصیت منحصر به فرد و خاص برای برند وجود داشته باشد که آن را از دیگر بازیگران بازار جدا کند. به عنوان مثال، برند اپل به دلیل ارائه محصولاتی نوآورانه و از لحاظ فناوری پیشرفته در مقایسه با معاصران خود مشهور است و محصولات آن دارای حداقل طراحی زیبایی زیبایی است که به عنوان یک برند منحصر به فرد برای این شرکت کار می کند.

Dominos  قول داده تحویل پیتزا را در مدت ۳۰ دقیقه از زمان سفارش، رایگان تحویل دهد و مدت زمان طولانی است که این شرکت به این ویژگی خاص برای ارتقاء برند خود همچنان وفادار است.

  • ثبات

خودیان بازار از این واقعیت اطمینان دارند که مشتری ترجیحات برند خود را هنگامی تغییر می دهد که مارکی که به آن وفادار بوده، در ارزش ها و ویژگی های آن و مزایای عرضه آن مغایرت داشته باشد. از این رو، برای این برند ضروری است که با ویژگیهای خاص خود سازگار باشد تا مشتریان وفادار را راضی نگه دارد و بتواند در رقابت سخت با رقبای بازار پیروز باشد.

رستوران ها یکی از بهترین نمونه های این ویژگی هستند که گویی کیفیت مواد غذایی در تمام مدت فعالیت های رستوران حفظ شود و پایدار باشد، این برند از مشتریان وفادار لذت می برد که به دلیل لذت بردن از کیفیت و مواد غذایی آشامیدنی ، بازدید خود را ادامه می دهند و در صورت وجود هرگونه کاهش در سطوح کیفیت مواد غذایی یا عوامل بهداشتی می تواند بدرستی انتقاد کنند.

  • رقابت پذیری

همانطور که در ابتدا گفته شد، موفقیت در تجارت هرگز آسان بدست نمی آید، زیرا مارک هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند که به عنوان یک رقابت سخت با نام تجاری کار می کنند به علاوه ورودی های محصولات جدید را روی میز به مشتریان ارائه می دهند.

از این رو، عامل رقابت پذیری که شامل تحقیق و مطالعه پیرامون آخرین روند صنعت، حفظ سرعت کامل در پیشرفت های فناوری و ارائه محصولات و خدمات جدید و خلاقانه به مشتریان می باشد یکی از موارد مشخصه برند است.

  • قرار گرفتن در محیط رقابت

برای داشتن بازار هدف و مخاطبان خاص باید از ویژگی های منحصر به فرد برند، اخلاق، اصول، ارزش ها، گزاره های فروش بی نظیر و چگونگی استفاده از مارک تجاری در بازار، بودجه بازاریابی بیشتری داشته باشد و همینطور محصولات و خدمات آن با رقبای خود متفاوت است.

معرفی کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر

برای فعالیت در زمینه برندسازی موفق ، این برند باید با استفاده از کانالهای رسانه ای درست از تلویزیون، رادیو، چاپ، فضای باز، دیجیتال و رسانه های اجتماعی در میان دیگران، رویکرد بازاریابی ۳۶۰ درجه ای(همه جانبه) را انتخاب کند.

  • رهبری

صاحب برند، رهبر برند خواهد بود، در هر صورت، ویژگی رهبری یک ضرورت برای پیش بینی اهداف تجاری کوتاه مدت و بلند مدت، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های تجاری، ایجاد انگیزه برای کارکنان و به حداکثر رساندن نقاط قوت آنها است که به برند کمک می کند تا به اهداف خود برسد.

برند سازی مؤثر و اهمیت آن برای تجارت شما

برندسازی مؤثر یکی از بناهای اصلی هر استراتژی بازاریابی پایدار است و اگر علاقه ای به رشد کسب و کار خود دارید ، یکی از مهمترین بخش های برنامه کاری شما است. برندسازی اثربخش، یک درک ماندگار در ذهن مشتریان شما ایجاد می کند و شما را از رقبای خود متمایز می کند. یک سرمایه گذاری در برندسازی می تواند از چند طریق برای شما برگشت هزینه و سود داشته باشد.

  • سهم ذهن را افزایش دهید – وقتی نوشابه می خواهید ، به کوکا کولا یا پپسی فکر می کنید. آیا شما در بخش بازار از ذهنیت بالایی برخوردار هستید؟ اجزای حسی مواد چاپی، خوانندگان را در سطح عاطفی درگیر می کند و مشتریان را به روشی که مارکتینگ الکترونیکی با آنها مطابقت نداشته باشد، متصل می کند. در نظر بگیرید که یک لاک براق، نقش برجسته، یک برش متمایز و یا یکی از بسیاری از قسمت های موجود در مقالات و بسترهای دیگر را در نظر بگیرید.
  • وفاداری بسازید – تجربه ای به یاد ماندنی با یک برند با کیفیت باعث ایجاد وفاداری می شود، که نه تنها به احتمال تکرار فروش بلکه در افزایش احتمال خرید کالاهای مرتبط از همان برند نیز ترجمه می شود.
  • هزینه بازاریابی خود را در دراز مدت کاهش دهید – اگرچه برای ایجاد یک برند قوی باید سرمایه گذاری کنید، اما پس از تأسیس، می توانید بدون نیاز به بازگو کردن داستان خود، آن را حفظ کنید. بسیاری از بازاریابان آگاه از بودجه بسیار متکی به رسانه های الکترونیکی هستند، اما تحقیقات نشان می دهد که مردم هنوز تبلیغات کاغذی را ترجیح می دهند.

به طور کلی، برندسازی کارآمد یک فرایند مداوم است. موقعیت تجاری مارک خود را به صورت دوره ای ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل کنید که آن به روز و مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *