بیزینس کوچینگ یا مربی گری کسب و کار چیست ؟

بیزنس کوچینگ
فهرست مطالب پنهان

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ ( Business Coaching )  یک فرآیند است که یک کسب و کار را از جایی که اکنون در آن قرار دارد، به جایی می برد که مالک کسب و کار تمایل دارد. پس از این که مالک کسب و کار مشخص کرد که تمایل دارد بیزینس خود را از وضعیت فعلی به چه وضعیتی در آینده برساند، بیزینس کوچینگ به او در تعیین استراتژی و الویت بندی کردن اهداف و استراتژی های لازم برای پیش بردن کسب و کار به سوی اهداف، کمک می کند. بیزینس کوچ به صورت منظم، هفتگی یا ماهیانه، با مالک کسب و کار ملاقات می کند تا او را در حفظ تعهداتی که در جلسات قبلی کوچینگ تعیین شده اند، یاری نماید.

مربی کسب و کار یا بیزینس کوچ به طور قطع بر عمل‌گرایی و اقدام کردن مراجع استوار است.ا ز نظر بیزینس کوچ، کمبود دانش یا مهارت مشکل اصلی مراجع نیست و حتی اگر مراجع در زمینه‌ی خاصی دانش نداشته باشد می‌تواند آن را کسب کند یا به دیگران برون‌ سپاری کند.

مربی همراه کسب و کار تلاش می‌کند مراجع را وراد عمل کند و از این طریق تجربه های او را افزایش دهد. چرا که دانش‌، تا زمانی که تبدیل به عمل نشود پدیدار نخواهد شد و اثر بخشی لازم را نخواهد داشت.

بیزینس کوچ به مراجع کمک می‌کند، ضمن کنترل ریسک‌هایش اقدامات مؤثری را انجام دهد. مؤثر یعنی اقدامی که از آن یادگیری سریع و کم‌هزینه حاصل می‌شود. با تکرار اقدام‌ها و افزایش یادگیری، پاسخ مسائل نیز پدیدار خواهند شد.

بیزینس کوچینگ و مشاوره‌ی مدیریت دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و نمیتوان آنها را جایگزین یکدیگر دانست بلکه می‌توانند به عنوان مکمل هم به کار روند. البته میان این دو حوزه اشتراکاتی وجود دارد. مثلاً ممکن است بیزینس کوچ براساس تجربه‌ی شخصی، راهکارهایی را نیز به کارآفرین پیشنهاد دهد (هر چند این کار اصلی او نیست) یا ممکن است مشاور مدیریت در مواقعی، مراجعش را به اقدام ترغیب کند. هر کدام از این روش‌ها اثربخشی خاص خود را دارند و این کارآفرین است که باید تشخیص دهد، کدام نوع خدمات برایش مناسب‌تر است و او را به هدف نزدیک میکند.

تعریف بیزنس کوچینگ

بیزینس کوچینگ (یا مربی‌گری کسب‌ و کار)  به فرایندی می‌گویند که در آن، صاحبان سرمایه و تجارت از یک شخص در تمام مراحل خرید و فروش، بازاریابی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی کمک می‌گیرند. آن شخص، مربی کسب‌وکار نامیده می‌شود.از مربی‌گری کسب‌وکار می‌توان به‌طور کلی به‌عنوان بهترین اقدام برای به اوج رساندن یک شغل یا یک کسب‌وکار یاد کرد که می‌تواند درآمد و سود سازمان را رونق بخشیده و احساس ارزشمندی و مفیدبودن را به افرادِ فعال در اقتصاد بدهد.

اگر بخواهیم مربی‌گری کسب‌وکار را در یک تعریف کلی و خلاصه بیاوریم، می‌توان آن را این گونه بیان کرد «فرایندی کارشناسانه  توسط فردی متخصص و دارای صلاحیت که با بهره‌مندی از مهارتی زیاد می‌توانند به افراد دیگر کمک کنند تا آن‌ها در کسب‌وکارشان موفق بوده و اهداف تجاری خودشان را به بهترین شکل ممکن برآورده سازند. این کارشناسان مهارتشان را در کمک به کسب‌وکارهای مختلف به دست آورده‌اند و تخصص های لازم را کسب کرده اند»

مربیان کسب‌وکار ( بیزینس کوچ‌ها ) اشخاصی خلاق و پرسش‌گر هستند که با استفاده‌از مهارت‌هایشان به بقیه کمک می‌کنند تا آن‌ها به موفقیت دست پیدا کنند.

بخشی از فرایند کار در مربی‌گری (کوچینگ) کسب‌وکار

در مربی‌گری کسب ‌و کار ( بیزینس کوچینگ ) ، ابتدا حرفۀ شما شناسایی و ارزش کار شما سنجیده می‌شود؛ سپس به شناسایی مشتریان خاص و موانع و چالش‌هایی پرداخته می‌شود که بر سر راه شما قرار می‌گیرد.

مربی‌گری کسب‌ و کار مسیری مشخص دارد و با انجام ترفندهای مطلوب برای رفع رکود سازمان، نقشی مؤثر خواهد داشت. ترسیمِ یک مسیر روشن از اقداماتی که باید در یک سازمان صورت بگیرد تا فروش رشد کند و سود بیشتری نصیب شرکت شود، به عنوان امری حیاتی و مهم در یک تجارت قلمداد می‌شود. روشن‌کردنِ این مسیر با پیش‌بینی موانع موجود و امکان از بین بردن و حذف درستِ این موانع، رشد اقتصادی را برای افرادی که یک کسب‌وکار را شروع کرده‌اند یا افرادی که می‌خواهند تجارتی را به صورت بهینه توسعه دهند، تنها با بهره‌بردن از مربی‌گری کسب‌وکار امکان‌پذیر است.

درنهایت، عوامل موفقیت و عواملی که می‌توانند مسیر رسیدن به بهترین‌ها را برای کسب‌وکار هموار سازند، بااستفاده‌ از تجارب مربیان کسب‌وکار حاصل می‌شوند.درواقع در فرایند مربی‌گریِ کسب‌وکار می‌توان برای شناخت بازار آموزش‌هایی را ارائه داد که مربیان کسب‌وکار با بررسی امکانات و همۀ جوانبِ موجود و به‌ تبعِ آن، همۀ آموزش‌های عمومی در نظر می‌گیرند. پس از شناختِ درست بازارِ مربوط به یک کسب‌وکارِ مشخص به صورت تخصصی، این امکان فراهم می‌شود که نیازها در بازار شناخته و اهداف موجود نیز آموزش داده می‌شوند.

هنگامی که یک سازمان یا یک کسب‌وکار دچار مسئله می‌شود، برای حل مسائل و ایجاد تغییر در سازمان می‌توان از فرایند مربی‌گریِ کسب‌وکار به صورت حرفه‌ای و تخصصی کمک گرفت. بخشی از حل مسائل با شناخت و آگاهی کامل از مسائل سازمان و افراد حاضر در کسب‌وکار حاصل می‌شود و این امر به سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از مربیانِ باسابقه و دارای مهارت‌های بالا در کار کمک بگیریم.

هدف مربی‌گری کسب‌وکار، رشد کسب‌وکار و مزایای فوق‌العاده‌ای است که برای تغییر بهینۀ یک سازمان ضرورت دارد و حل مسائل در سازمان را بهبود می‌بخشد. استفاده از راهبردهایی که به صورت گام‌به‌گام می‌توانند مسیر کامیابی و موفقیت را در ایجاد تغییر ضروری در سازمان نشان دهند و در پیشرفت کسب‌وکار سهم مهمی داشته باشند، برعهدۀ مربیِ کسب‌وکار است. حال این سوال مطرح می شود که چه کسانی می توانند مربیان کسب و کار باشند و صلاحیت لازم برای اجرای این امر خطیر را داشته باشد. در ادامه این مقاله به بررسی این مهم خواهیم پرداخت.

چه کسی می‌تواند یک بیزینس کوچ خبره باشد ؟

پنج گروه از متخصصان حرفه‌های مختلف وجود دارند که احتمال بیشتری دارد که بیزینس کوچ شوند. چه اینکه یک کوچ اجرایی شوند یا بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط تمرکز کنند؛ شاید هم به کسب‌وکارهای یک‌نفره برای توسعه کسب‌وکارش کمک کنند.

یک بیزینس کوچ به صاحبان کسب‌وکار، مدیران عامل و مدیران سازمان‌ها به‌وسیله درون‌بینی و حمایت کمک می‌کند برای مواردی از قبیل افزایش فروش، توسعه مهارت‌هایشان، راهبری کسب‌وکارشان یا مدیریت بهتر تیم خودشان.
آن‌ها در نقش یک ساندینگ بورد عمل می‌کنند. سؤال می‌پرسند و به شما یادآوری می‌کنند که کجا می‌توانید برای به دست آوردن عملکرد بهتر (شخصی یا کسب‌وکار) تمرکز کنید.

بنابراین چه کسانی می‌توانند برای افرادی که در کسب‌وکارها هستند و از آن نفع می‌برند، الهام‌بخش باشند؟ پاسخ این سؤال این است: درحالی‌که هرکسی می‌تواند با آموزش و اقدامات صحیح تبدیل به یک بیزینس کوچ شود ولی متخصصانی وجود دارند که مهارت‌های خاصی برای کوچینگ در دنیای کسب‌وکار دارند.
در ادامه این مبحث پنج گروه از متخصص‌ها، که به نظر میرسد می‌توانند بیزینس کوچ‌های عالی باشند را با ذکر دلالیل مدیریتی معرفی خواهیم کرد.

فن بیان و سخنوری | چگونه خوب و واضح صحبت کنیم؟

۱- مشاوران مالی

مشاوران مالی برای پروژه‌ها و ارتباطات بلندمدت مناسب هستند. آن‌ها درک چگونگی ایجاد روابط قوی با مشتریان خود بر پایه اعتماد و احترام متقابل را دارند. علاوه بر این، مشاوران مالی می‌دانند که چگونه کسب‌وکارها کار می‌کنند و می‌توانند، صاحبان کسب‌وکارها را قادر به مشاهده بازار خود از یک دیدگاه تازه نمایند.

۲- حسابدارها

حسابدارها اعداد و ارقام را خوب درک می‌کنند و در مورد ایده‌هایی که روی کاغذ خوب به نظر می‌رسند، نقطه کور ندارند (همه جوانب آن را می‌بینند). به این معنی که آن‌ها قادر به گوش دادن به نیازهای مشتریان خود هستند بدون اینکه وارد راهبردهای تجاری جدید و هیجان‌انگیز شوند (حتی گاهی اوقات مخاطره‌آمیز). این ویژگی‌ها می‌تواند برای حسابدارانی که در مسیر بیزینس کوچینگ هستند مفید باشد زیرا طبیعت تحلیلی و محتاطانه می‌تواند به آن‌ها در گوش دادن به مشتری و پرسیدن سؤال‌های مناسب برای انجام اقدام سریع کمک نماید.

۳- صاحبان کسب‌وکار

صاحبان کسب‌وکار چه صاحبان فعلی چه آن‌هایی که بازنشسته شدند یا در حال بازنشستگی هستند می‌توانند بیزینس کوچ‌های خوبی باشند. آن‌ها درک مناسبی از ابتدا و انتهای اجرای یک کسب‌وکار دارند (از ورود تا خروج) و دیگر صاحبان کسب‌وکار به آن‌ها اعتماد دارند.

صاحبان کسب‌وکار به‌عنوان یک کوچ توانایی ساختن این ذهنیت که “وجود دارد و انجام‌شده است” را دارند و این موضوع اعتبار آن‌ها را در ذهن مراجعین تقویت می‌کند درحالی‌که همچنین از مهارت‌های جدید در جهت قدرت دادن به دیگر صاحبان کسب‌وکار برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

۴- مشاوران کسب‌وکار

مشاوران کسب‌وکار شبکه قدرتمندی از مشتریان بالقوه دارند و این توانایی را دارند که کوچینگ را به مجموعه مهارت‌های فعلی خود اضافه کنند. آن‌ها همچنین دارای مهارت لازم برای کسب‌وکار و درک نحوه ارتباط با صاحبان آن هستند. در عوض، آن‌ها در موقعیتی سخت قرار دارند تا مهارت‌های کوچینگ را بیاموزند و سپس آن‌ها را در کسب‌وکار فعلی خود اعمال کنند یا از مشاوره به کوچینگ به‌راحتی نقل‌مکان کنند.

۵- مدیران

مدیران دیگران را درک می‌کنند و می‌دانند چگونه با افراد و تیم‌ها ارتباط مؤثر برقرار کنند. آن‌ها در نقش یک ساندینگ بورد* عالی هستند و در گوش دادن به نیازهای دیگران با حفظ تعادل در همدلی و حرفه‌ای بودن، مهارت دارند. این ویژگی‌ها به‌خوبی به بیزینس کوچینگ کمک می‌کند، زیرا مدیران مهارت‌های ذاتی برای کسانی که نیاز به یک هدایت مؤثر دارند را در اختیار دارند.

آیا داشتن یک مربی‌ کسب‌ و کار و کوچینگ ضرورت دارد؟

پیشرفت‌های فناورانه و افزایش رقابتِ بازاری و نیاز به سودِ بیشتر باعثِ گسترده‌شدن مربی‌گری بیزینس کوچینگ شده است. این تغییرِ دیدگاه و رویکرد باعث شده که در کشور ما هم طی چند سال اخیر به استفاده از مربیان کسب‌وکار توجهِ بیشتری شود.

شروع یک فعالیت اقتصادی و کسب‌وکار، شاید خیلی پیچیده نباشد و راه‌اندازی و حتی توسعۀ آن همراه با هیجان و شوق باشد؛ ولی نباید فراموش کرد که درعین‌حال، می‌تواند بسیار استرس‌زا هم باشد. این قضیه، وقتی نمودِ بیشتری پیدا می‌کند که شما قصد داشته باشید حرفه‌ای را به‌تنهایی اداره کنید. در این راه وجود یک مربی و راهنما که بتوانید از تجربیات و نظرهای او استفاده کنید،بسیار راهگشا و مهم است.

 

مزایای بیزینس کوچینگ

۱- ایجاد اعتماد به نفس

اهمیت اعتماد به نفس در کسب و کار و تجارت غیر قابل انکار است. همین که از جانب یک کوچ و فردی آزموده و مجرب مورد حمایت قرار میگیرید و میتوانید بدون هراس، خود را برای رویارویی با چالش های بزرگ آماده کنید، در مورد انتقادها صبور باشید و یا توانایی ریسک پذیری داشته باشید، خود نوعی افزایش اعتماد به نفس تلقی می گردد.

داشتن یک کوچ‌حرفه ای، باعث می شود خودتان را همچون یک بازیکن حرفه ای در یک بازی هیجان انگیز فرض کنید. زمان برای شما به عنوان یک کارفرما، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این کوچ (مربی) است که کمکتان میکند تا استفاده ای بهینه از زمان بدون هرگونه اتلاف وقت داشته باشید.

۲- درک از این که چگونه با افراد مختلف همکاری کنیم.

بیزینس کوچینگ شامل تمارین متعدد حول محورهای شخصی و نیز ارتقای سبک رهبری است. از این رو می توانید شناخت بهتری از خودتان داشته باشید. روی هم رفته بایستی خودتان را به جای شخصیت های مختلفی در نظر بگیرید و می توان گفت، کوچینگ باعث می شود با افراد مختلف و نحوه همکاری با آن ها آشنا شوید.

۳- تعیین چشم‌انداز، مشخص‌کردن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به راهبردهای تعیین‌شده.

گاهی اوقات، وقتی بیش از اندازه بر روی (جزئیات) مساله ای تمرکز می کنید، نقاط کورمان بیشتر می‌شود. یک بیزینس کوچ موفق، دیدگاهی قابل مشاهده پیش رویتان گذاشته و کمکتان میکند بخشی از مشکلات را که شاید نمی‌توانسته اید ببینید، به سرعت شناسایی کنید. همچنین میتواند راهبردهایی را برای رویارویی با چالش ها و موانع موجود بر سر راه کسب و کارتان به شما ارائه دهد و شما را تشویق کند که از ناحیه امن‌تان خارج شوید. در واقع شما با کمک بیزینس کوچ می توانید کسب و کارتان را به سطح بالاتر ببرید.

۴- مقابله با بی کفایتی های ناخواسته

دونالد رامسفلد، سیاستمدار جمهوری خواه و استاد جملات مبهم، در جایی گفته است:” چیزهای نامشخصی هم هست که ما نمی دانیم. بیزینس کوچ، اطلاعاتی در اختیار ما قرار میدهد که از طریق تجربه با سایر مراجعان به دست آمده و باعث می شود چشمی فراتر از دید ما در اختیارمان قرار می دهد. همچنین باعث می شود جوانب و همه چیزهایی را که خودمان به تنهایی قادر به دیدنشان نیستیم، مشاهده کرده و نقاط کور کسب وکارمان را شناسایی کنیم.

۵- طرح پرسش های صحیح و کارآمد

بیزینس کوچ سوالات بسیاری را از شما پرسیده و وادارتان می کند در خصوص مسائل چالش برانگیز به صورت عمیق بیندیشید تا پاسخی مناسب برای آن ها بیابید. وقتی خودتان در حرفه به خصوصی مشغول فعالیت هستید و یک بیزینس کوچ از صنعتی متفاوت شما را هدایت می کند، دیدگاه های جدیدی را به همراه داشته و سوالاتی در سطوح بالاتر از شما می پرسد. این امر در مورد راه اندازی استارت آپ ها کمک بسزایی به شما خواهد کرد.

۶- الویت بندی ریسک‌های احتمالی

تاکنون شده درمورد پاره ای از مسائل به شدت نگران شوید و استرس بسیاری به شما وارد شود؟

بیزینس کوچ کمکتان می کنند خطرات و استرس های احتمالی را لیست بندی کنید. مثلا بدانید امروز به کدام مساله باید رسیدگی شود و فردا نوبت کدام مساله است.

۷- مراقبت از کارمندان و برقراری ارتباط همدلانه

معمولا کارمندان هر سازمانی، جدا از منافع کاری و درآمدهای ماهانه، دوست دارند در سِمت خود پیشرفت کرده و به هدف مطلوب سازمانی دست یابند. با به کار گیری بیزینس کوچ، این اطمینان را به کارمندان خود می دهید که از یک منبع حرفه ای برای قدرت بخشیدن به امور سازمان استفاده کرده اید که می تواند مهارت های فردی کارمندان را نیز ترقی دهد. یعنی اینکه شما به فکر کارمندان خود هستید و دوست دارید شاهد پیشرفتشان باشید.

۸- تشکیل یک تیم فوق العاده و یاری‌رسانی به افزایش کار تیمی و گروهی

شما به عنوان یک کارفرما همیشه وسوسه می شوید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. بیزینس کوچ به شما کمک می کند همه شرایط را تحت ارزیابی قرار داده و به نقاط ضعف و قدرت خود پی ببرید. در این صورت می توانید عده ای را برای اجرای کارهای متناسب با تخصص آن ها استخدام نموده و از این طریق، کسب و کارتان قوت خواهد یافت. وجود بیزینس کوچ در تشکیل تیم های چند نفره، یک ضرورت اساسی است.

۹- کمک به افرادِ تازه‌کاری که قصد دارند شروع یک کار تازه را تجربه و ارزیابی کنند و همراهی با آن‌ها

هیچ شکی نیست که شروع یک کسب وکار جدید ریسک دارد و شکست برای کسانی که می خواهند کار خود را تازه شروع کنند خیلی گران تمام می شود.  آیا می دانید آمار انحلال کسب وکارهای جدید از هر چیز دیگری در دنیا بیشتر است و علت اصلی آن ضعف برنامه ریزی و عدم آمادگی قبلی کارآفرین است. فاز مطالعاتی، تدارک مقدمات و برنامه ریزی در شروع یک کسب وکار جدید نقش های کلیدی را دارند. بیزنس کوچ می تواند به شما کمک کند آمادگی های لازم پیش از شروع هر کاری را داشته باشید و مقدمات لازم برای کسب و کارتان را تدارک ببینید.

تفاوت بازاریابی مشارکتی و برند سازی مشارکتی

۱۰-  کمک به برنامه‌ریزی و مدیریت مالی

اگر شرایط مالی خود را کنترل نکنید، قطعاً شرایط مالیتان شما را کنترل خواهد کرد. خلق ثروت و نگهداری و رشد آن در آینده تنها با اتخاذ یک برنامه‌ریزی صحیح مالی میسر خواهد شد. افراد اگر یک برنامه مالی شخصی نوشته شده نداشته باشند در اتخاذ تصمیمات متمرکز نبوده و متمایل به انجام اشتباهات رفتاری در تصمیمات شخصی مالی خود هستند. اولین چیزی که با برنامه‌ریزی می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم، اهداف هستند. اهداف مالی که شامل درآمدزایی یا گسترش و توسعه کار است و همچنین اهدافی که در زندگی شخصی داریم نیز نیاز به برنامه‌ریزی مالی دارند. برنامه‌ریزی مالی در کسب و کار نیز به اندازه زندگی شخصی اهمیت دارد برای شروع یک کار یا برای راه اندازی یک تجارت حتماً نیاز به سرمایه‌گذاری است برای سرمایه‌گذاری هم برنامه‌ریزی‌های مالی با دقت بالا لازم است تا بتوان در کسب و کار و شغل موفق بود. بدون شک حضور و نظارت یک بیزنس کوچ در مدیریت مالی یک سازمان نقش بسزایی دارد. بیزینس کوچ‌ها در کسب و کارهای بزرگ و کوچک کار کرده و تجربه لازم را برای برنامه ریزی های مالی به شیوه هوشمندانه و سودمندانه در اختیار دارند. این ها، خوب و بد موقعیت های کسب و کار را چشیده اند و میتوانند بهترین منبع برای تصمیم گیری در مراحل مالی شرکت شما به شمار روند.

۱۱-  شناسایی استعدادها، قابلیت‌ها و اهداف کسب‌وکار

مدیریت استعداد نشان دهنده نوعی تغییر پاردایم از مدیریت منابع انسانی سنتی به مدیریت منابع انسانی نوین است که در بر گیرنده توجه به نخبگان سازمانی است یکی از گامهای اولیه در مدیریت استعداد شناسایی، کارکنان کلیدی و استعدادهای سازمانی است، چرا که مدیران سازمانی در تلاش هستند تا بهره وری در سازمان را با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت و جذب و گزینش نیروی انسانی مناسب افزایش دهند نیروی انسانی و افراد از بزرگترین سرمایه های هر جامعه و هر کشوری محسوب می شوند که پیشرفت هر بنگاه تولیدی، سازمان و نهاد و نهایتا هر کشوری در گرو شناسایی و به کار گماری هر چه بهتر این نیروهای انسانی است، هدف از این مقاله شناسایی مهم ترین مؤلفه ها و ویژگی های کارکنان کلیدی و استعدادهای سازمانی است.

۱۲-  کمک به صاحبان سرمایه برای یادگیری مهارت‌های ضروریِ مدیریتی

مدیریت موثر به سه مهارت اساسی شخصی بستگی دارد که عبارتند از:

 ۱- مهارت فنی کافی برای انجام جنبه‌های فنی شغلی خاص که مسئول آن است؛

۲- مهارت انسانی کافی برای کار با دیگران تا عضو موثر گروه باشد و قادر به ایجاد تلاش جمعی در تیمی باشد که آن را رهبری می‌کند؛

۳- مهارت مفهومی کافی برای شناخت روابط متقابل میان عوامل مختلفی که در هر شرایط وجود دارند، که باعث می‌شوند مدیر اقدامات لازم را برای به‌حداکثر رساندن بهره‌وری و سود برای کل سازمان انجام دهد. بدون شک یک بیزنس کوچ در کنار مدیران کسب و کارها می تواند به ارتقای مهارت های ضروری مدیریتی کمک در خور توجهی کند.

۱۳.  ایجاد تعادل در زندگی شغلی و حرفه‌ای و شخصیِ مدیران کسب‌وکار

امروزه کار بر زندگی شخصی ما حمله‌ور شده و دیگر حفظ تعادل میان کار بیرون از خانه و زندگی شخصی براحتی امکان‌پذیر نیست. در نگاه اول شاید این مساله مهم به نظر نرسد اما باید بدانیم زمانی که تعادل میان زندگی کاری و شخصی به‌هم می‌ریزد، سطح استرس ما افزایش می‌یابد. یعنی هم کار و هم زندگی صدمه می‌بینند. پس باید به نحوی کنترل و آرامش خودمان را حفظ کنیم. همه ما می‌دانیم دست یافتن به تعادلی میان کار و زندگی در دنیای پرسرعت و آشفته امروز کار ساده‌ای نخواهد بود، اما هنوز هم ایجاد چنین تعادلی امری دست یافتنی است. یک بیزنس کوچ می تواند با برنامه ریزی زمانی مناسب به شما کمک کند تا تعادل میان زندگی حرفه ای و شخصی را کسب کنید.

بخشی از طرح اجرایی در مربی‌گری کسب‌وکار

در مربی‌گری کسب‌وکار ( بیزینس کوچینگ )، ابتدا حرفۀ شما شناسایی و ارزش کار شما سنجیده می‌شود؛ سپس به شناسایی مشتریان خاص و موانع و چالش‌هایی پرداخته می‌شود که بر سر راه شما قرار می‌گیرد.

مربی‌گری کسب‌وکار مسیری مشخص دارد و با انجام ترفندهای مطلوب برای رفع رکود سازمان، نقشی مؤثر خواهد داشت. ترسیمِ یک مسیر روشن از اقداماتی که باید در یک سازمان صورت بگیرد تا فروش رشد کند و سود بیشتری نصیب شرکت شود، به عنوان امری حیاتی و مهم در یک تجارت قلمداد می‌شود.

روشن‌کردنِ این مسیر با پیش‌بینی موانع موجود و امکان از بین بردن و حذف درستِ این موانع، رشد اقتصادی را برای افرادی که یک کسب‌وکار را شروع کرده‌اند یا افرادی که می‌خواهند تجارتی را به صورت بهینه توسعه دهند، تنها با بهره‌بردن از مربی‌گری کسب‌وکار امکان‌پذیر است. درنهایت، عوامل موفقیت و عواملی که می‌توانند مسیر رسیدن به بهترین‌ها را برای کسب‌وکار هموار سازند، بااستفاده‌از تجارب مربیان کسب‌وکار حاصل می‌شوند.

درواقع در فرایند مربی‌گریِ کسب‌وکار می‌توان برای شناخت بازار آموزش‌هایی را ارائه داد که مربیان کسب‌وکار با بررسی امکانات و همۀ جوانبِ موجود و به‌تبعِ آن، همۀ آموزش‌های عمومی در نظر می‌گیرند. پس از شناختِ درست بازارِ مربوط به یک کسب‌وکارِ مشخص به صورت تخصصی، این امکان فراهم می‌شود که نیازها در بازار شناخته و اهداف موجود نیز آموزش داده می‌شوند.

هنگامی که یک سازمان یا یک کسب‌وکار دچار مسئله می‌شود، برای حل مسائل و ایجاد تغییر در سازمان می‌توان از فرایند مربی‌گریِ کسب‌وکار به صورت حرفه‌ای و تخصصی کمک گرفت. بخشی از حل مسائل با شناخت و آگاهی کامل از مسائل سازمان و افراد حاضر در کسب‌وکار حاصل می‌شود و این امر به سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از مربیانِ باسابقه و دارای مهارت‌های بالا در کار کمک بگیریم. هدف مربی‌گری کسب‌وکار، رشد کسب‌وکار و مزایای فوق‌العاده‌ای است که برای تغییر بهینۀ یک سازمان ضرورت دارد و حل مسائل در سازمان را بهبود می‌بخشد. استفاده از راهبردهایی که به صورت گام‌به‌گام می‌توانند مسیر کامیابی و موفقیت را در ایجاد تغییر ضروری در سازمان نشان دهند و در پیشرفت کسب‌وکار سهم مهمی داشته باشند، برعهدۀ مربیِ کسب‌وکار است.

 

آیا شخص بیزنس کوچ همان فرد مشاور است؟ چه تفاوتی با منتور دارد؟

بعد از مطالعه تمام موارد فوق این سوال ذهن را به خود مشغول می کند که آیا یک بیزنس کوچ همان مشاور است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شما هرگز یک مربی فوتبال را نخواهید دید که برای تیم خود، دور زمین فوتبال بدود. دقیقا همین مساله درباره بیزینس کوچ نیز صادق است. یک بیزینس کوچ، مشاور کسب و کار نیست. بیزینس کوچ ها، کارهای شما را در کسب و کارتان انجام نمی دهند، بلکه در کنار شما حضور دارند.

مشاور کیست ؟

مشاوره(Counselling)به طورمعمول وقتی فردی به دنبال مشاور می گردد که تجربیات گذشته اش مانع حرکت به سمت جلو شده  است. مشاور برای شناسایی موانع به طور فردی با وی کار میکند و به او کمک میکند به شرایط  چالش برانگیزغلبه کند و درنتیجه آماده حرکت شود. مشاوران حرفه ای در ورود به مسائل شخصی به  عمق  بیشتری تا یک کوچ می روند.مشاوره تنها باید توسط مشاوران واجد شرایط انجام شود  و مرزهای روشنی در این مورد باید در قرارداد ذکر شود.

کوچ کیست ؟

 کوچینگ یک گفتگوی آگاهانه و روبه‌جلو برای توانمند کردن یک فرد یا گروه برای زیستن در بهترین حالت خود و رسیدن به نتایج فوق‌العاده در زندگی، حرفه، کسب‌وکار یا سازمان است. این کار کمکی است برای پر کردن فاصله‌ میان اکنون و جایی که مراجعه‌کننده و کوچ می‌خواهند در آن قرار بگیرد. کوچ‌ها درواقع با مراجعه‌کننده خود شریک می‌شوند تا به آن‌ها برای طراحی و رسیدن به آنچه تمایل دارند دست پیدا کنند کمک کنند. از فواید کوچینگ می‌توان به ایجاد وضوح و شفافیت در سوق دادن مراجع به‌سوی اقدام و تسریع فرآیند پیشرفت اشاره کرد و برای او آگاهی و تمرکز به ارمغان می‌آورد.

کتاب عادت های اتمی؛ ایجاد عادتهای خوب و تغییر عادتهای بد

منتور کیست ؟

منظور از منتورینگ Mentoring این است که فردی تحت عنوان منتور Mentor به فرد یا افراد دیگری در زمینه خاصی کمک می کند تا به پیشرفت یا مهارت برسند. منتورینگ با آموزش، تدریس یا مربی گری تفاوت دارد و در واقع رابطه ای است برای ایجاد اعتماد به نفس و حمایت از یادگیرنده در راستای رسیدن به پیشرفت شغلی یا حرفه ای. در تعریف اینکه “منتور کیست و منتورینگ چیست”  می توان گفت:

کمک رسانی یک شخص (منتور) به شخص یا اشخاص دیگر که موجب تغییرات قابل توجه در زمینه هایی همچون دانش، کار یا تفکر او شود. منتور مسئولیت تشویق و تهییج فرد را برای دستیابی به اهداف مدنظر بر عهده دارد و به نوعی راهنما و مشوق وی در طول مسیر خواهد بود.

۴ تفاوت کوچینگ و منتورینگ :

  1. هدف

 هدف روابط مربیگری، حل مشکلات عملکردی و توسعه مهارتهای مهم کسب و کار  است. در مقابل منتورینگ جامع تر و کلان تر بوده و علاوه بر این موارد، امکان انتقال دانش، توسعه مهارتهای اساسی، ساختن روابط و شبکه های دانشی و گسترش فرهنگ سازمانی و ارزشهای کلیدی را فراهم میسازد.

  1. تمرکز

 روابط مربیگری محدودتر بوده و اساساً بدنبال ارتقای عملکرد فرد از طریق توسعه مهارتهای مهم کسب و کار است. در مقابل، منتورینگ کلان تر بوده و با توسعه همه جانبه منتی سروکار دارد. علاوه بر توسعه مهارتها، منتورها دانش صریح و ضمنی را نیز به منتی های خود انتقال می دهند. آنها همچنین نگرشها را شکل میدهند، توسعه دهنده ذهن بوده و منتی ها را قادر به ساختن شبکه دانشی فعالی از متخصصان و همکاران میکند.

  1. کنترل

 در مربیگری، تصمیم گیری اساساً در دست مربی است. در منتورینگ، منتور و منتی در منتورینگ موفق مسئولیت مشترک دارند.

  1. مدت زمان

 در مقایسه با منتورینگ، مدت رابطه مربیگری معمولاً کوتاهتر است. منتورینگ برای مدت زمان طولانی ادامه می یابد و منجر به روابط دوستی طولانی مدت و یا همیشگی میگردد.

در نتیجه میتوان گفت که برنامه های کوچینگ اساساً با هدف توسعه مجموعه ای از مهارتهای رفتاری متمایز است در حالیکه منتورینگ بسیار گسترده تر است. منتورینگ ممکن است شامل کوچینگ شود، منتورها علاوه بر انتقال دانش، توسعه فردی نگرشها و ساختن روابط متعادل بر تقویت مهارتهای رفتاری باارزش نیز کار خواهند کرد.

بنابراین میتوان گفت که منتورها، منتی های خود را کوچ هم می کنند و کوچینگ، زیرمجموعه ای از منتورینگ است. ولی زمانیکه یک رابطه کوچینگ پایان یابد، مربی ممکن است نقش یک منتور را برعهده گیرد و منتی خود را به شیوه منتورینگ هدایت نماید. ولی کوچینگ نمی تواند شامل منتورینگ باشد. مربیگری نیازمند توسعه مجموعهای از مهارتهای (رفتاری) خاص است. مربیان اساساً بر توسعه روابط مربیگری به روابط منتور و منتی متمرکز نمی باشند.

به عبارت دیگر بیزینس کوچینگ یک روش جدید است برای حل مسائل شما. از نگاه کوچینگ هر فردی متخصص زندگی خود است و بهتر از دیگران می داند که راه‌ حل مسائلش چیست، کافی است فردی که خوب بلد است بشنود، خوب سوال می‌پرسد و خوب بازخورد می‌دهد در کنار او قرار بگیرد و با او گفتگو کند تا آگاهی های او را از درونش بیرون بکشد و از آن استفاده کند.

مشاور کسب‌وکار فردی است که براساس تجربه خود در یک زمینه خاص (استارتاپ، بازاریابی، فروش، منابع انسانی، مدیریت مالی و …) راهکارهایی را به صاحبان کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کند. در واقع کسب‌وکارها زمانی سراغ مشاور می‌روند که دنبال جواب سؤالاتشان باشند. بدیهی است که مشاوران کسب‌وکار از بابت به نتیجه نرسیدن راهکارهایشان مسئولیتی نمی‌پذیرند.

در نقطه مقابل یک کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار (که لزوماً ممکن است در زمینه فعالیت آن کارآفرین یا شرکت تخصص نداشته باشد) با استفاده از مهارت‌های کوچینگی خود به مراجعش کمک می‌کند تا:

۱- ✅ ابتدا موضوع اصلی را به درستی کشف کند.

۲-✅  پی به توانمندی‌های خود و سازمانش ببرد.

۳- ✅ سؤالات خوب بپرسد.

۴- ✅ با استفاده از توانمندی‌هایش، به راه‌حل‌های خوبی هم برسد.

در این حالت مراجع (کارآفرین یا شرکت موردنظر) مسئولیت تغییر را خودش به عهده می‌گیرد و به این توانمندی می‌رسد که خودش عامل ایجاد تغییرات مثبت در کسب‌وکارش شود.

کوچینگ یک سفر درونی است به اعماق درون خود، به بیان دیگر کوچینگ یک روش خودشناسی است و کسی که مهارت‌های پایه کوچینگ را می‌داند بهتر خودش را می‌شناسد و برای زندگی خود تصمیم‌گیری کند. کسی که مهارت های پایه‌ی کوچینگ ( پرسیدن – شنیدن – بازخورد دادن) را بلد است می‌تواند بهتر خودش را می شناسد و برای زندگی خود تصمیم گیری بهتری دارد.

یک روز اوضاع کسب‌ وکارتان عالی به نظر می‌رسد اما پس از مدتی احساس می‌کنید همه چیز با سرعت در حال سقوط است. استخدام یک بیزینس کوچ به شما بصیرت می‌دهد که ببینید، چگونه بهتر کسب‌ وکارتان را اداره کنید، با این‌کار می‌توانید میزان فروش را افزایش دهید یا توانایی‌های خود را بهبود بخشید. به بیان دیگر، یک بیزینس کوچ اجازه نمی دهد که رویاهایتان را بدلیل روزمرگی فراموش کنید و در تمام طی مسیر همراه شماست.

بسیاری از افراد علی رغم اینکه می دانند برای کسب و کارشان باید چه کاری انجام دهند موفق نمی شوند!!! مهمترین دلیل عدم موفقیت این افراد این است که کارهای مهم کسب و کارشان را به تعویق می اندازند.

طبق صحبت های بسیاری از بزرگان از جمله بیل گیتس مدیرعامل مایکروسافت، اریک اشمیت مدیر عامل گوگل، تونی رابینز مربی انگیزشی افراد موفق و مشهور و همین طور اثربخشی بسیار بالایی که این دانش بر کیفیت زندگی و کسب و کار انسان ها دارد ، هر انسانی به یک کوچ حرفه ای نیاز دارد . از طرفی در حال حاضر طبق تحقیقات هاروارد بیزینس رویو، به ازای هر یک میلیون نفر، تنها و تنها ۷ کوچ حرفه ای وجود دارد.

این واقعیت نشان می دهد افرادی که در این حوزه ورود پیدا می کنند چه به صورت رهبرانی حرفه ای نقش ایفا کنند و یا اینکه حرفه ی کوچینگ را به عنوان حرفه ی اصلی خود انتخاب کرده باشد، آینده ی بسیار درخشانی را پیش روی خود می بینند.

تحقیقات فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF نشان می‌دهد ۷۰ درصد صاحبان کسب‌وکارهای کوچک که یک کوچ کسب‌وکار را استخدام کرده‌اند، توانسته‌اند عملکرد خود را بهبود دهند و ۹۹ درصد از کارآفرینان خوشحال بودند که تصمیم به استخدام یک مربی کسب‌وکار گرفته‌اند.
۸۵ درصد از کسب‌وکارهایی که از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده کرده‌اند، نرخ بازگشت سرمایه‌شان (ROI) مثبت بوده است. یعنی هزینه‌ای که برای این خدمات پرداخته بودند را از محل افزایش درآمد و سودآوری درآورده‌اند.
حدود ۴۰ درصد از شرکتهای فورچون ۵۰۰ (پانصد شرکت برتر دنیا) از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده می‌کنند. بیزینس کوچینگ توانسته است تا حداکثر ۷۰۰ درصد بازگشت سرمایه (ROI) برای کسب‌وکارها ایجاد کند.

 بطور کلی، درحالی‌که هیچ تعریفی برای زمان مناسب استخدام یک مربی کسب‌وکار وجود ندارد، یک معیار مناسب وقتی است که می‌گویید  «من نمی‌دانم که باید چه کار کنم»

مهم این است که برخی اوقات کمک بگیرید چون حتی ابرقهرمانان هم تنهایی کاری را انجام نمی‌دهند. چندین عامل موجب استفاده از کوچینگ کارآفرینی و آموزش شده است. کسب‌وکارها پیچیده‌تر شده و سرعت تغییرات افزایش‌یافته است.کسب‌وکارها به‌سوی مربی های متخصص و آموزش تمایل پیدا کرده‌اند به‌طوری حاضرند برای گرفتن راهنمایی و عبور سریع از مشکلات پیچیده هزینه کنند.

2 دیدگاه برای “بیزینس کوچینگ یا مربی گری کسب و کار چیست ؟

    • افشین فاتح گفته:

      سلاااام،روز خوش دوست عزیز، بله دوره پیشتازان برندآفرین در مرحله ثبت نام هست و همینطور مشاوره خصوصی کوچینگ هم اگر تمایل داشته باشید میتونید وقت رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *