محتوای دوره
بازاریابی تلفنی (Telemarketing) چیست؟
بهطور کلی بازاریابی تلفنی (که به آن تبلیغات تلفنی یا فروش تلفنی هم گفته میشود) یک شیوه بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده با مشتریان احتمالی خود با استفاده از تماس تلفنی ارتباط برقرار میکند و پس از ارائه توضیحاتی درباره محصولات یا خدماتی که دارد، از مشتری تقاضای خرید میکند. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فروش تلفنی دستخوش تغییراتی شده و فروشندگان میتوانند با استفاده از تماس تلفنی، ارتباط چهره به چهره با مشتریان خود برقرار کنند.
بازاریابی تلفنی برای چه کسانی مفید و کاربردی است؟
اگر شما یک کسب و کار کوچک خانگی داشته باشید که در خانه خود اقدام به تولید، بسته بندی و فروش محصولات میکند، یا اینکه مدیرعامل یک شرکت چند ملیتی بزرگ باشید، میتوانید از بازاریابی تلفنی استفاده کنید.
البته رایجترین نوع تبلیغات تلفنی که احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده، این است که از طرف یک شرکت به منزل شما تماس گرفته باشند تا محصولات و خدماتشان را به شما معرفی کنند. اما این شیوه میتواند برای کمپینهای سیاسی و اجتماعی، نظرسنجی، فرآیند جذب مخاطب هدفمند و حفظ ارتباط با مشتریان پیشین و تشویق آنها به خرید نیز مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین شرکتهایی که مایل به جمعآوری اطلاعات خاص هستند نیز میتوانند از بازاریابی تلفنی استفاده کنند. در واقع برخی اوقات بازاریابان به دنبال فروش یک کالا از طریق تلفن نیستند و در ابتدا تلاش دارند تا اطلاعاتی درباره مخاطب کسب کنند. پس از آن میتوانند به آسانی تصمیم بگیرند که آیا این افراد قابلیت تبدیل به مخاطب هدفمند را دارند یا خیر؟ برای مثال شرکتی که در زمینه برگزاری کنفرانسهای پزشکی و آموزشی فعالیت میکند میتواند از طریق تماس با پزشکان از میزان علاقه آنها به شرکت در این جلسات آگاه شود تا در زمانبرگزاری با سرعت بیشتری از علاقهمندان دعوت به عمل آورد.
بازاریابی تلفنی!!! چرا بله و چرا نه؟؟؟
بازاریابی تلفنی یکی از شیوههای نسبتاً ارزان قیمت بازاریابی است که با وجود پیشرفت تکنولوژی همچنان به شکلی گسترده در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع این شیوه پس از ملاقات چهره به چهره، سریعترین روش برای ایجاد ارتباط با مشتریان بهمنظور فروش محصولات یا پاسخگویی به نیازهای آنان است. روشهای بازاریابی تلفنی موفق تا حدودی به حوزه کسب و کار شما بستگی دارد و قواعد آن تا حدی بر اساس نوع محصول، خدمات و مشتریان شما تغییر میکند.
فروش تلفنی با وجود هزینه بسیار کم نباید شما را فریب دهد. در یک تبلیغات تلفنی موفق نتایج باید دائماً مورد بررسی قرار گیرند و میزان تماسهای ناموفق و علل آنها مشخص شود. چراکه شنیدن پاسخ منفی زیاد از سوی مشتریان نشاندهنده نقص در محصولات و خدمات یا شیوه نامناسب ارتباطی شماست که در بلند مدت میتواند تاثیر منفی بر شهرت تجاری شما بگذارد.
علاوه بر این، به یاد داشته باشید که بازاریابی تلفنی فرایندی زمانبر است و برای کسب و کارهای نوپا متقاعد کردن شرکتها و مشتریان به خرید محصولات کاری طاقتفرسا به نظر میرسد. از سوی دیگر هرچه نام تجاری شما از شهرت بیشتری برخوردار شود و محصولات شما نیز نسبت به رقبا مزایای واقعی داشته باشند، نرخ تبدیل تماسهای تلفنی نیز بهبود خواهد یافت.
فایل PDF
دانلود بازاریابی تلفنی