مدیریت بحران : معنی ، نیاز و ویژگی های آن

بحران چیست؟

یک اتفاق ناگهانی و غیر منتظره که منجر به ناآرامی های گسترده در بین افراد در محل کار شود ، بحران سازمان نامیده می شود. به عبارت دیگر، بحران به عنوان شرایط اضطراری تعریف می شود که باعث اختلال در کارکنان و همچنین بی ثباتی در سازمان می شود. بحران به طور کلی بر یک فرد، گروه، سازمان یا جامعه تأثیر می گذارد.

ویژگی های بحران

  1. بحران دنباله ای از وقایع مزاحم ناگهانی است که به سازمان آسیب می رسانند.
  2. بحران عموماً با یک توجه کوتاه مواجه می شود.
  3. بحران باعث ایجاد احساس ترس و تهدید در بین افراد می شود.

چرا بحران؟

به هر دلیل زیر ممکن است بحران در سازمان ایجاد شود:

  1. خرابی فن آوری و ماشین ها منجر به بحران می شود. مشکلات اینترنت، فساد در نرم افزار، خطا در رمزهای عبور همه بحران ایجاد می کنند.
  2. بحران زمانی بوجود می آید که کارمندان با یکدیگر موافق نیستند و میان خود می جنگند. بحران در نتیجه تحریم، اعتصاب برای مدت نامحدود، اختلافات و غیره بوجود می آید.
  3. خشونت ، سرقت و تروریسم در محل کار منجر به بروز بحران سازمان می شود.
  4. غفلت از مسائل جزئی در ابتدا می تواند به بحران بزرگ و وضعیت عدم اطمینان در محل کار منجر شود. مدیریت باید کنترل کاملی بر کارمندان خود داشته باشد و نباید نگرش گاه به گاه در کار را اتخاذ کند.
  5. رفتارهای غیرقانونی مانند پذیرش رشوه، کلاهبرداری، دستکاری داده یا اطلاعات باعث بروز بحران سازمان می شود.
  6. بحران زمانی بوجود می آید که سازمان نتواند به طلبکاران خود بپردازد و خود را یک سازمان ورشکسته اعلام کند.

مدیریت بحران

  1. هنر مقابله با حوادث ناگهانی و غیر منتظره ای که باعث ناراحتی کارکنان، سازمان و همچنین مراجعین خارجی می شود، به مدیریت بحران اشاره دارد.
  2. روند رسیدگی به تغییرات غیر منتظره و ناگهانی در فرهنگ سازمانی، مدیریت بحران نامیده می شود.

نیاز به مدیریت بحران

  1. مدیریت بحران افراد را آماده می کند تا با شجاعت و اراده در برابر تحولات غیر منتظره و شرایط نامطلوب در سازمان روبرو شوند.
  2. کارمندان با تغییرات ناگهانی در سازمان مطابقت دارند.
  3. کارمندان می توانند علل بحران را درک کرده و آنالیز کرده و با بهترین روش مقابله کنند.
  4. مدیریت بحران به مدیران کمک می کند تا استراتژی هایی را تدوین کنند تا از شرایط نامشخص بیرون بیایند و همچنین درباره مسیر آینده اقدام کنند.
  5. مدیریت بحران به مدیران کمک می کند تا علائم اولیه بحران را احساس کنند، به کارمندان نسبت به عواقب آن هشدار دهند و اقدامات احتیاطی لازم را برای این موارد انجام دهند.

ویژگی های اساسی مدیریت بحران

  1. مدیریت بحران شامل فعالیت ها و فرایندهایی است که به مدیران و همچنین کارمندان کمک می کند تا رویدادها را که منجر به بروز بحران و عدم اطمینان در سازمان می شود، تحلیل و درک کنند.
  2. مدیریت بحران مدیران و کارمندان را قادر می سازد تا به طور مؤثر به تغییرات در فرهنگ سازمان پاسخ دهند.
  3. این امر شامل هماهنگی مؤثر بین بخش ها برای غلبه بر شرایط اضطراری است.
  4. کارمندان در زمان بحران باید به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سطح خود را به بهترین نحو ارتقاء دهند تا بر اوضاع دشوار غلبه کنند. نکاتی که باید در هنگام بحران در خاطر داشته باشید.
  5. وحشت نکنید و شایعات را در اطراف پخش نکنید. صبور باش.
  6. در زمان بحران، مدیریت باید با کارمندان ، مشتری های خارجی، دارندگان سهام و همچنین رسانه ها به طور منظم در تماس باشد.
  7. انعطاف پذیر باشد. باید به خوبی با تغییرات و شرایط جدید سازگار شود.

مدل مدیریت بحران

گونزالز-هررو و پرات یک مدل مدیریت بحران ارائه دادند که سه مرحله مختلف مدیریت بحران را مشخص می کرد. طبق گفته های گونزالس-هررو و پرات ، مدیریت بحران شامل سه مرحله زیر است:

  1. تشخیص بحران

مرحله اول شامل شناسایی شاخص های اولیه بحران است. برای رهبران و مدیران مهم این است که علائم هشدار دهنده برای یک بحران را حس کنند و کارمندان را برای مواجهه با شجاعت و اراده آماده کنند. مدیران باید هر از گاهی عملکرد پرسنل خود را مرور کنند تا بدانند که در چه سطح عملکردی قرار دارند.

نقش مدیر فقط نشستن در کابینهای بسته و فریاد زدن بر زیردستانش نیست. او باید بداند که در اطراف او چه می گذرد. نظارت بر عملکرد کارمند به طور مرتب به مدیران کمک می کند تا بحران را پیش بینی کنند و نسبت به پیامدهای منفی همان کارمندان را هشدار دهند. نباید سیگنال های نگران کننده بحران را نادیده گرفت بلکه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آن انجام داد. ابتکار عمل را به دست بگیرید و منتظر دیگران نباشید.

  1. برنامه ریزی

پس از شناسایی بحران، تیم مدیریت بحران باید سریعاً وارد عمل شوند. از کارمندان بخواهید که وحشت نکنند. برای جلوگیری از وضعیت اضطراری ، استراتژی های مربوط را ابداع کنید. با اعضای مربوطه بنشینید و با آنها صحبت کنید تا راه حلی ارائه دهند که در مواقع بحران بهترین عملکرد را داشته باشد. تصمیم گیری سریع، ضروری است. فرد باید هوشیار و از همه مهمتر صبور باشد. اطمینان حاصل کنید که حقایق و ارقام شما درست هستند به حدس و گمان اکتفا نکنید. بعداً برای شما هزینه های پیش بینی نشده ایجاد می کند.

  1. متعادل سازی تغییرات

کارکنان باید در آینده نزدیک به خوبی با موقعیت ها و تغییرات مناسب عمل کنند. تجزیه و تحلیل دلایل منجر به ایجاد بحران در محل کار، مهم است. اشتباهات نباید تکرار شوند و برنامه ها و فرآیندهای جدید باید در سیستم گنجانیده شوند.

بطور کلی، مدیریت بحران سازمانی به عنوان فرایندی نظام یافته است که طی این فرایند سازمان تلاش می کند بحرانهای بالقوه را شناسایی و پیش بینی کند. سپس در مقابل آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا اثر آن را به حداقل برساند. برای اجرای این فرایند باید مشخص شود که بحران در چه مرحله از عمر خود قرار دارد تا بتوان نسبت به اقدامات پیشگیرانه و یا هر اقدام مناسب، تصمیم درستی اتخاذ کرد و روشهای صحیحی به اجرا آورد.

avatar
  اشتراک  
به من اطلاع بده