۴ راهکار علمی در ایجاد فرهنگ یادگیری تیمی یا «یادگیری سازمانی»

فناوری، صنایع و حوزه‌های متفاوت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حوزه «کار» نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله پیامدهای مهم انقلاب دیجیتال در زمینه مشاغل، ایجاد تقاضاهای جدید برای تخصص‌های انسانی است.

مثلاً، تحقیقات استعدادیابی وبسایت لینکدین (LinkedIn) نشان می‌دهد که نیمی از مهارت‌هایی که امروزه ضروری هستند، ۳ سال پیش حتی در فهرست ضروریات نبوده‌اند. در نتیجه، اکنون مهارت‌های جدیدی برای حفظ شغل لازم هستند.

از جمله این مهارت‌ها می‌توان به کنجکاوی کردن و یادگیری فکری یا توانایی رشد سریع در محیط شغلی اشاره کرد. انطباق مهارت‌های شخصی با محیط شغلی و همچنین شرکت در کارهای تیمی نیز از جمله دیگر مهارت‌های لازم شمرده می‌شوند.

آنچه اکنون می‌آموزید در مقایسه با دانسته‌های پیشینی شما بسیار متفاوت است و توانایی مطرح کردن سؤال مناسب، بسیار مهم‌تر از دانستن پاسخ آن است.در قسمت اول این نوشته ۴ راهکار علمی را توضیح داده‌ایم که به شما در خلق فرهنگ یادگیری تیمی یا «یادگیری سازمانی» یاری می‌رسانند.

۱. برای ایجاد فرهنگ یادگیری به یادگیری مداوم پاداش دهید

انگیزه بخشیدن به افراد با هدف ترویج فرهنگ یادگیری تیمی در سازمان شما غیرممکن است، مگر اینکه برای آن نظام پاداش‌های رسمی را ایجاد کنید. حتی در این صورت نیز ترویج فرهنگ یادگیری تنها زمانی ممکن می‌شود که پاداش‌ها مؤثر باشند.

۲. برای ترویج فرهنگ یادگیری بازخوردهای معنادار و سازنده بدهید

امروزه بسیاری از سازمان‌ها، علت توسعه خود را تقویت «نقاط قوت» افراد می‌دانند و بر این نظرند که رویکرد صحیح مدیریتی یعنی اینکه «فرصت‌ها» را به جای «نقص‌ها» و «ضعف‌ها» بنشانند. چنین رویکرد غالبی سبب شده است که ارزش بازخورد انتقادی فراموش شود.

این مسئله، مخصوصاً درمورد کنجکاوی و یادگیری، مشکل‌آفرین است، زیرا بهترین راه برای ایجاد کنجکاوی و ترویج فرهنگ یادگیری، برجسته‌کردن فاصله بین دانش و ناآگاهی افراد است. این یعنی آگاه‌ ساختن مردم از آنچه نمی‌دانند، حتی اگر این کار آنها را ناراحت کند. توجه کنید که مردم معمولاً از کمبود اطلاعات و  نواقص خود آگاه نیستند، به‌ خصوص وقتی که صلاحیت لازم را نیز برای انجام دادن کار مورد نظر ندارند.

کوچینگ (Coaching) چیست؟ کوچ چه کارهای انجام می دهد؟

بنابراین، راهنمایی و بازخورد گرفتن از دیگران برای آنکه در کار پیشرفت کنند مهم است. با این حال، بازخورد انتقادی باید سازنده باشد و با ظرافت ارائه شود تا به یادگیری و کار تیمی منجر گردد. ارائه بازخورد به شکل صحیح، هنری واقعی است، زیرا معمولاً در مقایسه با تمجید و تقدیر، مردم کمتر پذیرای بازخورد انتقادی هستند؛ خصوصاً در فرهنگ‌هایی که نوعی خودشیفتگی فردی (معروف به نارسیسم) غالب باشد.

۳. الگوی یادگیری و کنجکاوی باشید.

عامل مهم دیگری که یادگیری را در کارمندان تشویق می‌کند و سبب ترویج فرهنگ یادگیری می‌شود، این است که کارمندان رفتارهای حرفه‌ای را از شما به ‌عنوان الگو و نمونه یاد بگیرند. همان ‌طور که الگوی زنجیره ارزش مدیریت نشان داده است، رفتار معمول رهبران به‌ شدت بر رفتار و عملکرد افراد و مشارکت آنها در کار تیمی تأثیر می‌گذارد.

هر چه رهبران رتبه بالاتری داشته باشند، رفتارهایشان نیز بر بقیه سازمان تأثیر عمیق‌تری می‌گذارد. بنابراین، اگر می‌خواهید فرهنگ کنجکاوی را در تیم خود تقویت کنید یا فرهنگ یادگیری را در سازمان خود رواج دهید، باید آنچه را موعظه می‌کنید، ابتدا خودتان انجام بدهید. مثلاً باید نشان بدهید که برای یادگیری حریص هستید و درباره همه‌ چیز کنجکاوی می‌کنید.

۴. افراد کنجکاو را استخدام کنید.

غالباً برای غلبه بر مشکلات مدیریتی و همچنین به خاطر بی‌توجهی به اهمیت انتخاب راهکارهای صحیح، بر آموزش و توسعه متمرکز می‌شویم. این در حالی است که پیشگیری و پیش‌بینی، ساده‌تر از اصلاح و تغییر است. وقتی انتخاب راهکار به ‌درستی صورت گیرد به آموزش و توسعه نیاز کمتری خواهد بود. از طرفی، انتخاب راهکار مناسب باعث می‌شود که آموزش و توسعه نیز مؤثرتر باشد، زیرا ارائه آموزشی که توانایی‌های بالقوه افراد را تقویت کند، راحت‌تر از آموزشی است که سعی در اصلاح و تغییر عادت‌های بد دارد.

خلاصه اینکه، اگر می‌خواهید کارمندان خود را کنجکاو بار بیاورید و فرهنگ یادگیری را در سازمان خود ترویج کنید دیگر نیازی نیست که به برنامه‌های رسمی یادگیری و توسعه سازمانی تکیه کنید. به جای آن، تلاش کنید رفتارهای یادگیری مثبت را تقویت کنید، بازخورد سازنده و انتقادی ارائه بدهید تا تلاش‌های کارکنانتان را با اهداف صحیح فرهنگ یادگیری تراز کنید و خود را نیز آماده یادگیری و کنجکاو نشان بدهید. همچنین به یاد داشته باشید که استخدام افرادی با ذهن‌های آماده و مهارت‌های یادگیری بالا به ‌احتمال زیاد آمادگی بیشتری را برای ترویج فرهنگ یادگیری در تیم شما ایجاد خواهد کرد.

17 نکته طلایی از کتاب اسرار فروش موفق

۵ روش حل مسئله برای دستیابی به نتایج فوق‌العاده

مشکلات با مشورت آسان‌تر می‌شوند. نظرتان راجب این جمله چیست؟

مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شده، نشان می‌دهد که افرادی که برای رسیدن به یک هدف با استفاده از کار تیمی بر روی حل مسئله کار می‌کنند نسبت به افرادی که به ‌صورت فردی تلاش می‌کنند بیشتر درگیر کار می‌شوند و بیشتر مهارت حل مسئله را بدست می‌آورند.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده‌اند که شرکت‌‌هایی که کار تیمی را تشویق می‌کنند، استانداردهایشان تا ۵ برابر بهتر از شرکت‌های دیگر است. اما چرا کار تیمی برای حل مسئله، بهتر از کار انفرادی است؟ چگونه می‌توانیم در حل مسائل ماهرتر شویم و کار تیمی را برای رسیدن به این هدف به کار بگیریم؟ در این قسمت از نوشته ۵ روش مؤثر برای حل مسئله به روش تیمی را برایتان مهیا کرده‌ایم.

۱. فضایی مناسب و اختصاصی برای کار تیمی ایجاد کنید.

تیم‌ها برای کار و ثبت ایده‌ها نیاز به فضایی مناسب دارند. وجود یک نظام مشارکتی با طراحی کاربرپسند باعث می‌شود که اعضای گروه نسبت به حضور در یک جلسه رسمی آسان‌تر و راحت‌تر گرد هم جمع شوند.

۲. پذیرای دیدگاه‌های مختلف باشید.

از جمله مزایای اصلی کار تیمی، وجود دیدگاه‌های متنوع است. شما در کار انفرادی، صرفاً به دید خودتان متکی و به همین خاطر محدود هستید. اگر در زمینه مورد نظر متخصص باشید مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در غیر اینصورت چه می‌کنید؟

ترکیب دیدگاه‌های مختلف که شامل تجربیات، سوابق تحصیلی و دانسته‌های متفاوت دیگران باشد، می‌تواند به شما در رفع سریع‌تر مشکلات یاری برساند و روند کار تیمی حل مسئله را تسهیل کند. وقتی از زاویه دید دیگران نیز بهره می‌برید، تفکر خلاقانه راحت‌تر می‌شود، نورآوری افزایش می‌یابد و کار تیمی را برای حل مسئله بهتر درک می‌کنید.

کوچینگ فردی چیست؟ کوچینگ زندگی (Life Coaching) چه مفهومی دارند؟

۳. مشکل را به بخش‌های جزئی‌تر تقسیم کنید.

تقسیم‌کردن بار کار تیمی، از مزایای اصلی کار با همکاران است. شما می‌توانید درمورد جنبه‌های مختلف مسئله بیندیشید و آنها را بین اعضای گروه تقسیم کنید.

یافتن راه‌حل برای یک چالش می‌تواند بسیار اضطراب‌آور باشد. تقسیم بار حل مسئله، به شما کمک می‌کند که به‌ جای یافتن یک گزینه کلی، به راه‌حل‌های جزئی‌تری بیندیشید. سپس می‌توانید با کار تیمی، دور هم جمع شوید و بفهمید که برای رسیدن به هدف‌ چگونه می‌توانید راه‌حل‌های جزئی را با هم ادغام کنید.

۴. در استفاده از ایده‌های دیگران انعطاف‌پذیر باشید.

در یک کار تیمی هر یک از افراد گروه باید قسمتی از وظایف را بر عهده بگیرد. بزرگی یا کوچکی این وظیفه اهمیتی ندارد. حتی یک ایده کوچک می‌تواند الهام‌بخش دیگران شود تا با دید دقیق‌تری به موضوع بنگرد. این روش تیمی در حل مسئله، به سلسله اقداماتی منجر می‌شود که گروه را به سمت هدف مورد نظر هدایت می‌کنند و در نهایت مسئله را حل می‌کند.

۵. دیگران را تشویق و از آنها حمایت کنید.

راحت‌تر این است که به خاطر درجا زدن ناامید شوید و به‌ صورت فردی با موانعی که در مسیر خلاقیت‌‌هایتان به وجود می‌آیند مواجه شوید و اینگونه مسئله‌تان را حل کنید. اندیشیدن به ناتوانایی‌های خود، باعث می‌شود که نتوانید برای یافتن راه حل ایده‌های لازم و مفید را دنبال کنید.

از نکات ذکر شده پیروی کنید تا به کسب و کار خود حالتی مشارکتی ببخشید. برای ترویج فرهنگ یادگیری و کار تیمی به کارمندان خود کمک کنید که ارتباطات بهتری با همکاران خود ایجاد کنند. اینگونه، می‌توانند از تمام توانایی‌های خود به نحو بهتری استفاده کنند. گذشت زمان مهارت کارکنان را در بسیاری جنبه‌ها افزایش می‌دهد. این موضوع کار تیمی را رواج می‌دهد، حل سریع‌تر مسئله را تسهیل می‌کند و به فرهنگ کار مشارکتی بهتر در شرکت منجر می‌شود.

1 دیدگاه برای “۴ راهکار علمی در ایجاد فرهنگ یادگیری تیمی یا «یادگیری سازمانی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *