شخصیت‌ شناسی در کسب و کار و ضرورت آن

شخصیت‌ شناسی در عصر امروز بسیار پر کاربرد و حائز اهمیت است. شخصیت یک ویژگی درون فردی و منحصر به فرد به شما می‌رود. از روی شخصیت افراد، می‌توان رفتار آینده آنان را حدس زد. نوع رفتاری که افراد در موقعیت‌های مختلف از خود نشان می‌دهند، بیانگر ماهیت ساختاری و پویایی عملکردشان بوده و تعیین‌کننده میزان تمایل افراد به سازگاری یا متفاوت بودن نسبت به دیگران می‌باشد.

ویژگی‌های مربوط به شخصیت افراد به خصیصه‌های منحصر به فردشان بر می‌گردد و نتیجه واکنش افراد در محیط‌های گوناگون است. با توجه به شخصیت افراد، می‌توان آن‌ها را در پست‌های متناسب با شخصیت آن‌ها که دارای بیشترین میزان رضایت‌مندی است به کار گرفت. از طرفی شخصیت شناسی در کسب و کار در مورد مشتری نیز بسیار حائز اهمیت است و اگر شخصیت شناس باشیم، می‌توانیم او را پیش‌بینی کنیم و در جلب رضایت او بیشترین موفقیت را داشته باشیم.

 بنابراین شخصیت شناسی در تجارت و کسب و کار از جمله مسائل مهمی است که باید موردتوجه افراد درگیر با اقتصاد و تجارت قرار گیرد.وقتی شما تیپ های مختلف شخصیت رو بشناسید می توانید خوب ارتباط برقرار کنید وقتی خوب ارتباط برقرار کنید، روشهای جدیدی در کسب و کار می آموزید و در این مسیر مهارت آموزی می کنید.

چرا مدل شخصیت در کسب و کار مهم است؟

یک سازمان متنوع مطمئناً دارای اعضا با شخصیت های متفاوت خواهد بود و بعضی اوقات، این فاکتور باعث ناکارآمدی کسب و کار شما می شود. آیا شما تجربه نکرده اید که با یک همکار همراه باشید؟ آیا کار سختی با آن همکار داشتید؟ یا کسی را استخدام کرده اید، اما آن شخص به دلیل نوع شخصیت با فرهنگ کاری شما مطابقت نداشته باشد؟

ممکن است شما یا اعضای سازمان خود حرفه ای باشید، تفاوت در شخصیت می تواند تهدیدی برای تولید بهترین نتایج کار یا دستیابی به اهداف شرکت شما باشد. در اینجا دلایل اهمیت شخصیت در محیط کار آورده شده است.

  • شرایط کار مناسب :

واقعیت: گردش مالی کارمندان بسیار هزینه بر است، هزینه آن بین ۳۰ تا ۱۵۰ درصد حقوق کارمندان است. در عین حال، هنگام ترک کار کارمند، تکه ای از کار خود را نیز از دست می دهید. شخصیت ها همچنین در تصمیم کارمند برای ماندن در شرکت یا نبودن آن نقش دارند. اگر شخصیت وی با فرهنگ شرکت مطابقت نداشته باشد، چه چیزی باعث می شود فکر کنید آن شخص بماند؟

مراحل مدیریت استراتژیک چیست؟ (مثال برای مدیریت استراتژیک)

در مورد کار هم همینطور است. به عنوان مثال ، شخصی که دوست ندارد در جمع صحبت کند، به احتمال زیاد شغلی را پیدا نمی کند که او را مجبور به انجام آن کند. داشتن شخصیت های مناسب برای شغل یا سازمان منجر به مناسب تر شدن شغل و کاهش میزان هزینه مالی می شود.

  • یک تیم منسجم تر:

شناخت شخصیت های اعضای تیم به شما کمک می کند تا با تیم خود بهتر کار کنید. تیمی  که از افرادی با مدلهای شخصیتی مختلف تشکیل شده است و وجود این تفاوتها می تواند بصورت تیغ دو لبه باشد که تیم را در کنار هم نگه دارد یا آن را از هم بپاشاند. اعضای تیم باید قادر به همکاری و مشارکت باشند.

این لزوما به معنای این نیست که افراد با شخصیت های یکسان بهتر با هم کار می کنند، یا افرادی که متفاوت هستند، کار نمی کنند. این موضوع در مورد اینکه آیا فعالیتهای اعضای تیم برای رسیدن به اهداف موثر هستند یا نه، وجود دارد. این مشکل یکی از دلایل عدم موفقیت تیم هاست.

 خوشبختانه سؤالات کاربردی مصاحبه ای وجود دارند که می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید عضو جدید تیم،  چه مدل شخصیتی دارد. همچنین ارزیابی ها و ابزارهایی وجود دارد که به شما امکان می دهد فرد، شخصیت و رفتارهای آنها را بیشتر مورد بررسی قرار دهید، همچنین به شما در ساختن تیم های بهتر در محل کار کمک می کند.

استفاده از نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف

شخصیت همچنین در تعیین نقاط قوت و ضعف شخص اهمیت دارد. در یک تیم، می توانید وظیفه ای را به عضوی اختصاص دهید که می دانید او به خوبی انجام خواهد داد. در همان زمان، شما قادر خواهید بود در مورد آنچه که هر یک از اعضا می تواند و نمی تواند فکر کند، فکر کنید.

در سطح شخصی ، در حالی که مهارت های شما در مورد چگونگی انجام کارتان مهم است ، دانستن اینکه شخصیت شما می تواند به استعداد تبدیل شود به طور پویا شیوه تعامل با کارتان را تغییر می دهد. شاید شما متوجه آن نشده باشید، اما شخصیت شما نقش مهمی در رضایت شما از شغل و تیم های متعلق به شما دارد.

کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت

شخصیت تجاری چیست؟

 

 

مؤلفه های لازم برای ساختن شخصیت شرکت ها به طور کلی تمرکز ، اطلاعات جذب شده ، تصمیم گیری ها و کارهای انجام شده است. شرکت ها مانند افراد مشابه هستند – و مشخصات شخصیتی یک شرکت شامل خصوصیات قدرت و ضعف ذاتی ، ارزش ها ، محیط کار ، رفتار تحت استرس ، مشتریان ایده آل ، نحوه مدیریت تغییر و فرهنگ کلی شرکت می باشد.

شخصیت کسب و کار بیانگر چگونگی درک سازمان ، تفسیر ، ارزیابی ، ارزیابی و پاسخ به تهدیدات و فرصتهای موجود و ممکن در تجارت است. این مجموعه کاملی است از مردم که سازمان را تشکیل می دهند: فعل و انفعالات رفتاری ، ارزش ها ، تصاویر ، روندها و آداب و رسوم آنها.

عواملی که به یک شخصیت سازمانی قوی کمک می کنند:

ضروری است که هر کسب و کار در حال رشد و موفقیت آمیز، تمرکز بیرونی محکمی در بازار هدف داشته باشد و تمرکز درونی که موجب رشد داخلی شود. عدم تعادل در این دو مؤلفه مهم سازمانی می تواند به چالش های کلان میان مدت و بلند مدت منجر شود.

تحقق اهمیت استراتژیک سرمایه گذاری زمان و منابع برای تقویت هسته اصلی مشاغل، از جمله کارمندان، به منظور توسعه شخصیت سازمانی قوی کاملاً به نفع هر تجارتی است. برخی از استراتژی های داخلی اثبات شده که از پیشرفت شخصیت های سازمانی سالم پشتیبانی می کند، در زیر آورده شده است:

  • یک دیدگاه محتاط ، واضح و تعریف شده برای رشد و توسعه
  • الزامات عملیاتی و قوانین داخلی مبهم
  • سیستم های پاداش نمونه برای پاداش های مالی و روانی
  • آمادگی برای ریسک پذیری محاسبه شده
  • یک عمل پایدار و مثبت در یک محیط تجاری تغییر یافته
  • اعتماد به نفس بی بدیل به استراتژی های اجرا شده
  • تمرکز بینایی و تمرکز در دستیابی به هدف در کل فرایند اجرایی
  • تصمیم گیری مطمئن و به دنبال آن اقدامات مثبت
  • ایجاد علاقه و اشتیاق در کارکنان و مشتریان
  • رویکرد نیاز مشتری با تمرکز بازاریابی تهاجمی و توانایی راه اندازی محصولات جدید
کتاب استراتژی بازاریابی: درس و موردکاوی ها

اهمیت درک و حفظ شخصیت کسب وکار

شما به عنوان صاحب مشاغل ، مسئولیت مدیریت و بهبود عملکرد شرکت خود را بر عهده دارید. بنابراین ، باید سؤالاتی مطرح کنید که می تواند پاسخ مناسب را در هنگام افزایش شخصیت سازمان خود به وجود آورد. شما همچنین باید روش هایی برای مقابله با موضوعات مهم مربوط به تغییرات و بهبود کارایی سازمانی خارجی و داخلی ، اثربخشی و پاسخگویی ایجاد کنید.

برای شخصیت شغلی شما ضروری است که تصویری را فراهم کنید که از فرصتهایی برای رشد داخلی و ثبات در کارمندان خود حمایت کند. هنگامی که این امر غایب باشد ، ممکن است کارکنان شما شخصیت کسب و کار را خیلی دوست نداشته باشند و تأثیرات آن دیر یا زود در نگرش کارمندان منعکس می شود، در نهایت بر کسب و کار اصلی ، خدمات و کیفیت محصولات شما تأثیر می گذارد.

چگونه با پیشرفت شخصیت سازمانی پیش برویم؟

هنگام مواجه شدن با شرایطی که خواستار تغییر است، ابتدا باید بدانید که کدام یک از اجزای فردی نیاز به تغییر در بین مواردی دارد که به طور هماهنگ با هم ترکیب می شوند تا بتواند در شخصیت کلی کسب و کار شما ایجاد کند. این مؤلفه ها می توانند شامل رفتار ریسک، شخصی سازی، توجه، ادعا، رقابت پذیری، آگاهی، قدرت فلسفی و اشتیاق باشند.

قدم بعدی این است که همه این زمینه ها را در نظر بگیریم و به دنبال تهیه یک بیانیه ماموریت برویم جمله ای که توجیه می کند تجارت شما، فرهنگ و کارکنان آن و چگونگی خدمات شما به مشتریان است. بیانیه ماموریت باید با ورودی کارمندان شما تهیه شود و اطمینان حاصل شود که همه افراد با آن موافق هستند. پس از انجام این کار، شخصیت کلی کسب و کار شما شکل می گیرد.

بطور کلی، شخصیت کسب و کار شما مهم است  و بدون آنکه به طور واضح تعریف شود، خدمت به مشتریان خوب خواهد بود. با انجام مراحل بالا برای رشد شخصیت کسب و کار، موفقیت و بقای آن را تضمین خواهید کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *