جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدل سازی درآمد چیست؟

مدل درآمد یک ساختار مفهومی است که استراتژی کسب درآمد را توضیح داده و فرآیند آن را برنامه ریزی می کند. در واقع؛ مدل سازی درآمد در یک شرکت؛

محتویات این مقاله

  • محصول یا خدمات آنها را مشخص می کند
  • بیان می کند که چرا آنها ارزشمندند
  • چگونه می توانند درآمدزایی کند
  • باید به چه کسانی خدمت رسانی کنند(مشتریان)

مدل سازی درآمد غالباً شامل ادغام چندین جریان درآمدی در نمای اصلی امور مالی شرکت است. این مدل استراتژی کلی کسب درآمد را تعیین می کند و پیش بینی دوام اقتصادی کوتاه مدت و بلند مدت شرکت را انجام می دهد.

[block id=”register-free”]

چرا مدل سازی درآمد در تجارت مهم است؟

مدل سازی درآمد تأثیر مستقیمی بر موفقیت یک کسب و کار و فرآیندهای روزمره آن دارد. افرادی که در شرکت خود از فعالیت های استراتژیک بهره مند هستند، باید مدل درآمد را درک کرده و بتواند آن را برای تیم خود شفاف سازی کنند تا تلاش هایشان بی ثمر نماند. همچنین مدل سازی درآمد به همسویی فعالیت های بازاریابی با دیگر بخش های سازمان کمک می کند.

تفاوت بین مدل های درآمد و مدل های بیزینسی چیست؟

قبل از بررسی انواع مدل های درآمدی، باید بدانید مفهوم اصطلاحات “مدل کسب و کار” و “مدل درآمد” از یکدیگر متفاوتند، اما در دنیای تجارت آنها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند.

مدل کسب و کار طرحی است که توصیف می کند چطور یک شرکت محصول ارزشمندی را برای ارائه به مشتری تولید می کند، در حالی که مدل درآمد بر چگونگی سودآوری کسب و کار تمرکز دارد.

مدل درآمد به طور کلی بخشی از یک مدل کسب و کار بزرگتر است و اهداف تجاری را با تولید سود پیوند می دهد.
مدل کسب و کار استراتژی های کلی شرکت را توضیح می دهد که می توانید هنگام مدل سازی درآمد و تصمیم گیری، آن را در نظر بگیرید.

مولفه های یک مدل درآمدی

مدل درآمد بخشی جدایی ناپذیر از مدل کسب و کار را تشکیل می دهد که جنبه مالی بیزینس را پوشش می دهد و دو مولفه اصلی دارد:

  • جریانات درآمد:

شامل کلیه جریانهای مستقیم و غیرمستقیم است که برای کسب و کار درآمد ایجاد می کند.

  • ساختار هزینه:

شامل کلیه هزینه های ثابت و متغیری است که بنگاه اقتصادی برای انجام عملیات خود و ایجاد درآمد متحمل می شود.

به عبارت ساده، یک مدل درآمد توضیح می دهد که چگونه یک بیزینس درآمد کسب می کند و چه مقدار برای این کار هزینه می کند، همچنین نشاندهنده سودهایی است که کسب می کند یا قصد دارد در آینده به دست آورد.

انواع مدل های درآمد

هر بیزینسی ممکن است، در ساختار خود، چندین مدل درآمدی داشته باشند. در نتیجه می تواند بسته به صنعت و نوع محصول، خدمات، با مدل های مختلف درآمدی کار کند.

از آنجایی که انواع مختلفی از مدل های درآمد وجود دارد، در این مقاله به رایج ترین مدل های درآمدی به همراه مزایا و معایب پرداخته شده است.

1) مدل اشتراکی، ابونمان (Subscription Revenue Model)

مدل درآمدی اشتراکی در قالب محدوده زمانی (ماهانه، سالانه) است که مشتریان در ازای دریافت کالاها یا دسترسی به خدمات هزینه‌ایی می پردازند. مدل درآمد اشتراکی با تمدید خودکار، در آمد کلی شرکت را افزایش می دهد. همچنین می تواند یک سیستم داخلی برای وفاداری مشتری نیز ایجاد کند.

  • مزایا:

اگر شرکت شما در توسعه خود به اندازه کافی پیشرفت کند، این مدل می تواند درآمد تکراری ایجاد کند و حتی می تواند از مشتریانی بهره مند شود که بدلایلی نمی توانند اشتراک خود را در شرکت شما لغو کنند.

  • معایب:

از آنجا که این مدل تا حد زیادی به داشتن تعداد مشترکین بستگی دارد، نرخ حفظ اشتراک از نرخ لغو اشتراک کار مهم و البته کار دشواری است.

2) مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات (Ad-Based Revenue Model)

مدل درآمد مبتنی بر تبلیغات برای هر دو کسب و کار آنلاین و آفلاین معتبر است. این مدل درآمدی اغلب توسط وب سایت ها، اپلیکیشن ها و یا هر منبع وب دیگری که ترافیک زیادی را به خود جلب می کند استفاده می شود. مدل های درآمدی مبتنی بر تبلیغات یکی از استاندارد ترین روش های کسب درآمد و مستلزم ایجاد تبلیغات برای یک وب سایت خاص، سرویس خدمات، برنامه یا محصول دیگر و قرار دادن آنها در کانال های استراتژیک و پر بازدید است. اگر کانالی دارید که تعداد زیادی بازدید کننده دارد می توانید از تبلیغات به عنوان جریان درآمد استفاده کنید.

  • مزایا:

کسب درآمد از طریق تبلیغات یکی از آسان ترین و ساده ترین راه ها برای اجرای مدل های درآمد است، به همین دلیل بسیاری از شرکت ها از تبلیغات به عنوان منبع درآمد استفاده می کنند.

  • معایب:

برای اینکه بتوانید درآمد کافی در تجارت کسب کنید، باید میلیون ها کاربر را جذب کنید. علاوه بر این، بیشتر افراد تبلیغات را آزار دهنده می دانند، که می تواند منجر به نرخ کلیک پایین و در نتیجه درآمد کمتر شود.

3) فروش مستقیم (Direct Sales)

استفاده از روش های بازاریابی و فروش حضوری غالباً بخشی اساسی از یک مدل درآمدی است.

البته می توان فروش مستقیم را به دو دسته تقسیم کرد. فروشی که مستقیما و حضوری توسط مشتری و فروشنده انجام میگیرد. و فروشی که در آن شخصی برای سفارش دادن با نمایندگی های فروش تماس می گیرد.

  • مزایا:

مدل های فروش مستقیم با چرخه های فروش رابطه ای ، چرخه های فروش شرکت یا چرخه های فروش پیچیده که شامل چندین خریدار و تأثیرگذار است، عالی عمل می کنند.

  • معایب:

مدل فروش مستقیم اغلب مستلزم استخدام تیم فروش است، به این معنی که برای اقلام کوچک و ارزان قیمت، مطلوب نیست.

4) مدل درآمدی خرده فروشی (Retail Sales)

فرایند کسب درامد خرده فروشی مستلزم راه اندازی یک فروشگاه بزرگ سنتی یا فروشگاه خرده فروشی است که در آن بتوانید کالاهای فیزیکی خود را به مشتریان ارائه دهید. در مدل فروش خرده فروشی در فروشگاه های بزرگ باید بابت فضای در اختیار مانند قفسه ها بهایی بپردازید.

  • مزایا:

خرده فروشی یک روش عالی برای ارائه کالاهای به مشتریان برای کمک به افزایش آگاهی از برند است.

  • معایب:

مسیر فروش خرده فروشی برای شرکتهای اولیه یا شرکتهایی که محصولات دیجیتالی مانند نرم افزار یا برنامه را ارائه می دهند، ایده آل نیست.

5) مدل فریمیوم (Freemium Model)

مدل freemium مدلی است که خدمات اساسی یک شرکت در آن رایگان است، با این وجود کاربران باید برای خدمات و برنامه های درخواستی هزینه ی اضافی بپردازند. یکی از بزرگترین شرکت هایی که از این مدل استفاده می کنند Linkedin ، محبوب ترین پلتفرم بیزینسی _ اجتماعی است.

  • مزایا:

مدل freemium خدمات رایگان به کاربران ارائه می دهد، که یک روش عالی برای ترغیب کاربر به استفاده از محصول و پرداخت پول است.

  • معایب:

این مدل به سرمایه گذاری قابل توجهی از زمان و هزینه نیاز دارد تا بتواند با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند و حتی تلاش بیشتری برای تبدیل کاربران رایگان به مشتریانی که پول پرداخت می کنند، نیاز دارد.

6) مدل درآمدی مبتنی بر فروش وب سایت (Web Sales)

این مدل شاخه ای از مدل درآمد معاملاتی است، که در آن مشتری مستقیماً هزینه یک محصول یا خدمات را پرداخت می کند، با این تفاوت که مشتریان ابتدا باید از طریق جستجوی وب یا بازاریابی اینترنتی به سایت شما بیایند و معاملات را فقط از طریق اینترنت انجام دهند.

  • مزایا:

فروش وب با طیف گسترده ای از پیشنهادات، از جمله نرم افزار، سخت افزار و حتی خدمات اشتراک کار می کند.

  • معایب:

اگر شرکت شما خدمات مشاوره ارائه می دهد یا خرید و فروش اقلام با ارزش بالا مانند خانه ها، لوازم صنعتی و اتومبیل ها مربوط است، باید مدلی را انتخاب کنید که مناسب ارائه شما باشد.

7) مدل درآمد مشارکتی (Affiliate Revenue Model)

یکی دیگر از مدل های معروف درآمد مبتنی بر وب، مدل درآمد وابسته یا مشارکتی است که با تبلیغ محصولات شرکت دیگری برای مخاطبان شما و بدست آوردن پورسانت فروش شما به شخص ثالث کار می کنند.

در مدل درامدی مشارکتی با ارتقا لینک ها به محصولات مربوطه و جمع آوری کارمزد فروش آن محصولات درآمدزایی می کند و حتی می تواند همراه با تبلیغات یا جداگانه کار کند.

  • مزایا:

یکی از بارزترین مزایای استفاده از مدل درآمد وابسته این است که به طور کلی درآمد بیشتری نسبت به مدل های درآمد مبتنی بر تبلیغات کسب می کند. درست مثل تبلیغات، اگر منبع ترافیکی زیادی دارید، می توانید برای کسب درآمد ار این روش استفاده کنید. این کار بدون هیچ گونه سرمایه گذاری برای شما درآمد به همراه خواهد داشت.

  • معایب:

اگر برای شروع کار خود از یک مدل درآمد وابسته استفاده می کنید، به یاد داشته باشید مبلغی که به دست می آورید محدود به اندازه صنعت، و انواع محصولات فروخته شده و مخاطبان شما است.

8) مدل در آمدی مبتنی بر معامله (Transactional Revenue Model)

آربیتراژ یک مدل درآمد مبتنی بر معاملات است که شامل خرید سریع محصول از یک بازار با قیمت پایین و سپس فروش آن با قیمت بالا در بازار دیگر با تقاضای بالاتر است. آربیتراژ بجای ارائه مداوم طیف استانداردی از محصولات با قیمت های ثابت متکی به یافتن سریع مکان هایی برای خرید و فروش است.

این روش یکی از مستقیم ترین روش های درآمدزایی است، زیرا شامل یک شرکت ارائه دهنده خدمات یا محصول می شود و مشتریانی که در ازای آن هزینه می کنند.

  • مزایا:

مصرف کنندگان به دلیل سادگی و گزینه های گسترده تر، بیشتر جذب این مدل می شوند. همچنین کنترل کامل بر استراتژی قیمت گذاری را می توان یکی دیگر از مزیت ها این مدل درامدی دانست.

  • معایب:

به دلیل مستقیم بودن مدل درآمد معاملاتی، بسیاری از شرکت ها خودشان آن را در کسب و کارشان به کار می گیرند، این به معنای رقابت بیشتر و کمتر شدن قیمت است. بنابراین، کسانی که از این مدل استفاده می کنند درآمد کمتری کسب می کند.

9) مدل درامدی مبتنی بر کانال فروش (یا فروش غیر مستقیم) (Channel Sales or Indirect Sales)

مدل درامدی مبتنی بر کانال فروش متشکل از نمایندگی ها یا فروشنده هایی است که کالا و محصول شما را می فروشند.

  • مزایا:

مدل درامدی کانال فروش برای شرکت هایی که محصولی دارند که بتواند سود افزایشی ایجاد کند، ایده آل است.

  • معایب:

اگر محصول شما برای ارائه، به بازار خود احتیاج دارد، این مدل را به کار نگیرید.

10) مدل درامدی محصول رایگان، خدمات پولی (Product is Free, But Services Aren’t)

این مدل در مقایسه با سایر مدل ها منحصر به فرد است، از این نظر که شما مجبورید محصول خود را به صورت رایگان هدیه دهید، در عین حال مشتری ها را مجبور به پرداخت هزینه های نصب، شخصی سازی، آموزش یا سایر خدمات اضافی کنید.

  • مزایا:

این مدل برای ایجاد اعتماد به مشتری و افزایش آگاهی از برند عالی است.

  • معایب:

این مدل برای مقیاس گذاری شرکت شما در طولانی مدت مناسب نیست، بنابراین دیگر مدل های درآمدی را بررسی کنید و در صورت امکان استفاده کنید.

نحوه نوشتن مدل درآمد

همانطور که گفتیم؛ قبل از شروع بیزینس، داشتن یک مدل درآمد شغلی کاملاً مشخص می تواند به شما کمک کند تا رویکردی راجع به فروش داشته باشید و بتوانید میزان گردش پول در آینده نسبت به هزینه ها را پیش بینی کنید. مدل سازی درآمد نیاز به تحقیقات عمیق و تفکر انتقادی دارد تا بتواند یک ابزار کارآمد برای تجارت باشد. برای کمک به شما در رسیدن به اهداف تان در بیزینس، می توانید از این مراحل برای ایجاد یک مدل درآمد استفاده کنید:

1) داده های فروش گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

اگر از قبل فروش دارید، تک تک، خریدها را بررسی کرده و مشخص کنید کدام مدل درآمد از قبل وجود داشته است. دانستن اینکه پول شما از کجا تأمین می شود می تواند به شما کمک کند مدل های درآمدی مناسبی را برای تمرکز متناسب با رشد کسب و کار تعیین کنید. اگر هنوز فروش خود را شروع نکرده اید، ببینید که رقبای اصلی شما بیشترین فروش را از کدام مدل ها دارند.

2) انجام تحقیقات بازار

در بازارهای مختلف که می توانید آنها را هدف قرار دهید تحقیق کنید و بسنجید کدام نوع مدل سازی درآمد با موفقیت در هر گروه بالقوه از مشتری، بیشترین موفقیت را دارد. جزئیات مربوط به مشتریان خود را برای ایجاد شخصیت خریدار تجزیه و تحلیل کنید و بهترین راه های ارتباط با انواع خریداران را پیدا کنید.

3) دسته های درآمدی ایجاد کنید

انواع احتمالی مدل های درآمدی را که می توانید استفاده کنید و اینکه کدام یک می توانند مکمل یکدیگر باشند را شناسایی کنید. برای هر منبع درآمد یک طرح کلی تهیه کنید و پیش بینی کنید که چقدر می توانید انتظار داشته باشید از هر منبع درآمد کسب کنید و گردش پول چگونه می تواند در طول زمان تغییر کند.

4) یک صفحه خلاصه بنویسید

صفحه خلاصه ای تهیه کنید که اهداف مالی بیزینس را به طور خلاصه بیان کند. این امر شما را در دستیابی اسان از عملکردهای کلی مدل های درآمد، سازمان یافته نگه می دارد.

5) بررسی ها را بصورت منظم انجام دهید

اطلاعات فروش خود را مرتباً تجزیه و تحلیل کنید و استراتژی مدل سازی درآمد خود را بر اساس موفقیت در جریان های مختلف درآمد خود تنظیم کنید. انجام به روزرسانی های مکرر، انعطاف پذیری کسب و کار را بهبود می بخشد.

چگونه می توان یک مدل درآمد برای کسب و کار خود انتخاب کرد؟

قبل از انتخاب مدل درآمد، شما به یک استراتژی تجاری کاملاً پیشرفته نیاز دارید که شامل یک مدل کسب و کار آماده شده با تمام موارد اصلی باشد. این بدان معناست که شما قبل از انتخاب مدل درآمد باید چند قدم بردارید.

  • ارزش پیشنهادی خود را تعریف کنید:

مشخص کنید محصول شما چیست و چه ارزشی برای مشتری دارد.

  • در بازار و گروه های مشتری کاوش کنید:

این مرحله برای تعریف شخصیت کاربر شما و درک چگونگی خرید آنهاست. برای مثال؛ برخی از بازارها تمایل به خرید فقط یک محصول دارند، بعضی دیگر تمایل به خرید برنامه های ارتقا یافته دارند.

  • رقبا و محصولات آنها را تجزیه و تحلیل کنید:

شما باید بیاموزید که رقبا از چه مکانیزم ها و جریان درآمدی استفاده می کنند و چگونه هزینه های خود را مدیریت می کنند. این اطلاعات احتمالاً مشکلات و بن بست های بازار را به شما نشان می دهد.

سخن پایانی

به شما توصیه می کنیم، که تحقیقات بازار را انجام دهید، و زمانی را برای تصمیم گیری در مورد ایده آل ترین مدل برای شروع کار خود اختصاص دهید، زیرا وقتی به یک مدل درآمد بسنده کنید، به خصوص اگر در مراحل اولیه باشید، انتخاب مدل های دیگر دشوار است. همانطور که ابتدا گفته شد، این پست وبلاگ شامل تمامی مدل های درآمدی نیست، اما کاراترین و محبوب ترین آنها، به شما معرفی شده است.

سوالات متداول

[row]

[col span__sm=”12″ bg_color=”rgb(255, 255, 255)” depth=”1″ depth_hover=”2″]

[accordion]

[accordion-item title=”جریان درآمدی چیست؟”]

جریان درآمدی منبع واحد یک شرکت از درآمد است. یک شرکت بسته به اندازه خود می تواند جریان درآمد صفر یا زیادی داشته باشد.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”تفاوت بین مدل کسب و کار و مدل درآمدی چیست؟”]

مدل درآمد استراتژی مدیریت جریان درآمد شرکت و منابع مورد نیاز برای هر جریان درآمد است. مدل کسب و کار ساختاری متشکل از تمام جنبه های یک شرکت، از جمله مدل درآمد و جریان درآمد است، و توضیح می دهد چگونه همه آنها با هم کار می کنند.

[/accordion-item]
[accordion-item title=” چگونه می توان یک مدل درآمدی برای بیزینس خود انتخاب کرد؟”]

در ابتدا، ارزش پیشنهادی خود را تعریف کنید. در بازار و گروه های مشتری کاوش کنید، رقبا و محصولات آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

[/accordion-item]

[accordion-item title=” مزیت استفاده از مدل فریمیوم چیست؟”]

مدل freemium یک روش عالی برای ترغیب کاربر به استفاده از محصول و پرداخت پول است.

[/accordion-item]

[accordion-item title=” چگونه می توان از طریق کانال های دیجیتال درآمد کسب کرد؟”]

اگر کانالی دارید که تعداد زیادی بازدید کننده دارد می توانید از تبلیغات به عنوان جریان درآمد استفاده کنید. اینگونه که سایر مشاغل با استفاده از رسانه ای که شما برای تبلیغ محتوای آنها ارائه می دهید، هزینه نمایش محصولات یا خدمات خود را در کانال دیجیتال پرداخت می کنند.

[/accordion-item]

[/accordion]

[/col]

[/row]

[block id=”comment”]

5/5 - (1 امتیاز)

6 پاسخ

    1. بله تاحدودی درست می فرمایید. مدل وابسته یا افیلیت شبیه به مدل کمیسیون است با این تفاوت که یک کسب و کار، کمیسیون خود را به جای مشتری از فروشنده دریافت می کند. و درآمد حاصله به صورت درصدی از فروش یا ثبت نام انجام شده از طریق لینک ارجاع حاصل می شود.

    1. همانطور که در مقاله گفته شد، یک مدل درآمد نشان می دهد که چگونه یک بیزنس درآمد کسب می کند و چه مقدار برای این کار هزینه می کند، همچنین نشاندهنده سودهایی است که کسب می کند یا قصد دارد در اینده به دست آورد.بطور کلی مدل درآمدی از پتانسیل فعلی و آینده شرکت برای کسب سود می گوید. بنابراین توصیه ما به کسب و کارها داشتن مدل درامدی است.

    1. بله، اربیتراژ یک مدل درآمد مبتنی بر معاملات است که شامل خرید سریع محصول از یک بازار با قیمت پایین و سپس فروش آن با قیمت بالا در بازار دیگر با تقاضای بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *