تقویت فن بیان و سخنوری

فن بیان چیست

شاید تا به حال برای شما پیش آمده که در موقعیت هایی قرار گرفته اید که نتوانستید از حقوق خودتان دفاع کنید و با خجولی ویا ترس از صحبت کردن روبه رو شده اید. روزها با خود درگیر بوده اید و از آن پس تصمیم گرفته اید که با این مشکل به صورت منطقی برخورد کنید و یاد بگیرید کلام خود را تاثیر گذار کنید و خوب صحبت کردن را یاد بگیرید. اما بعد از مدتی که به دنبال راهی برای اصلاح خودتان گشتید،  خسته شده اید و دیگر پی آن را نگرفتید و باز هم با همان مشکل مواجه می شوید.

آیا می دانید ریشه بسیاری از این مشکلات به زمانی برمیگردد که در مدرسه یک معرفی خیلی ساده و ابتدایی به ما آموزش داده نشد و ما با این مشکلات پای به جامعه و محیط کار گذاشتیم. شاید بارها این فکر از دهنتان خطور کرده که ای کاش این آموزش ها از دوران مدرسه و در دروس مدارس قرار داده می شد تا بتوانیم با کلام خودمان از حداقل حقوق خودمان دفاع کنیم. خبر خوب اینکه فن بیان یک مهارت است و مهارت ها قابل یادگیری و با تمرین قابل ارتقا می باشد، در ادامه این مقاله سعی می کنیم برای تغییر مثبت در زندگی به شما کمک کنیم تغییرات را از خودتان شروع کنید. با ما همراه باشید.

 

فن بیان جزء مهارت های ارتباطی و هوش کلامی انسان است که تعاریف زیادی دارد. از نظر بعضی افراد  فن بیان یعنی چرب زبانی و خوش مشرب بودن و اینکه فرد بتواند خوب صحبت کند. از نظر بعضی  دیگر فن بیان یعنی پر رویی و کسی که برون گرایی زیادی دارد و می تواند راحت حرف اش را بزند. عده ای فن بیان را دائم و مداوم صحبت کردن می دانند و افرادی را که صاحب سخن هستند را دارای فن بیان قوی می دانند.

برای فن بیان و توضیح در مورد این که فن بیان به چه معنا هستش هزاران تعریف می تواند وجود داشته باشد که از نظر شخصی افراد مختلف متفاوت است. باید بگوییم همه این تعاریف هم می توانند درست باشند و هم غلط، اما به راستی بهترین تعریف و کامل ترین تعریف فن بیان کام است؟

فهرست مطالب پنهان
7 چگونه فن بیان را تقویت کنیم و خوب، واضح صحبت کنیم؟

تعریف کلی فن بیان چیست؟

داشتن این توانایی که بتوانیم در موقعیت های مختلف  بیان و صدای استاندار رو داشته باشیم و مهم تر از همه اینکه خودمان باشیم.

 

حتما شما با افرادی مواجه شده اید که فن بیان را با یک سری چیز های دیگر اشتباه گرفته اند، مثلا صدا و بیان خودشان را مصنوعی می کنندو به نوعی دوگانه گی در ادای کلمات و یا صدایشان وجود دارد.

به همین دلیل اولین نکته ای که در فن بیان باید در نظر بگیرید این است که باید در نحوه ی ادای کلمات و صحبت کردن و تون  صدایتان ، فقط خودتان باشید و سعی نکنید که ادا در بیاورید یا صدایتان را شبیه به شخص دیگری بکنید.

 

ویژگی های شخصی که از قدرت و فن بیان بالایی برخوردارند :

۱-    نسبت به موضوعی که قرار است درباره آن صحبت کند اطلاعات جامع و کامل داشته باشد و تسلط کامل داشته باشد

۲-    تایپ های مختلف شخصیت را بشناسد و روانشناسی مناسب داشته باشد که بداند در چه زمان و چه مکانی چه حرفی را چطور و به چه کسی منتقل کند.

۳-    صریح و رسا صحبت کند بدون هرگونه لهجه و گویش.

۴-     صدای خودش را خوب بشناسد، لازمه این کار تمرین کردن است واینکه فرد با صدای خودش غریبه نباشد.

برنامه ریزی روزانه افراد توانمند

۵-    احساسات شدید را از کلامش دور کند و در عین حال حس و انگیزه لازم را به شنونده منتقل کند.

۶-    اشتیاق داشته باشد و با عشق و علاقه صحبت کند.

۷-    از اصواتی مثل ااااا،اوهوم، نمیدونم، مثلا و … زیاد استفاده نکند. به عبارت دیگه در پیوستگی کلام و بیان یکپارچه دچار مشکل نشود.

۸-    از زبان بدن به شکل مناسب استفاده کند و از افراط و تفریط پرهیز کند.

۹-    از تن صدای متغیر و اثر گذار استفاده کند که صدا یکنواخت و خسته کننده نباشد.

۱۰-آراستگی ظاهر خودش را در هر حالتی حفظ کند، تیپ و پوشش رسمی داشته باشد.

 

اکنون می خواهیم از زاویه ای دیگر در مورد فن بیان صحبت بکنیم

فن بیان یعنی به کاری گیری درست از هوش کلامی در زمان و مکان صحیح

هوش کلامی انسان شامل چه چیز هایی هست ؟

·  مهارت خوب صحبت کردن

·  حاضر جوابی و سریع پاسخ دادن

· فی البداهه صحبت کردن ( بدون اینکه  شخص آمادگی قبلی داشته باشد بتواند در مورد موضوعی صحبت کند )

· طنز گویی

· داستان گویی

· متقائد کردن افراد

تمام موارد بالا نشان دهنده این است که فرد از هوش کلامی بالایی برخوردار است و با استفاده از این توانمندی می تواند مخاطب را محصور خود و کلامش کند و به فرد قدرت و کلام نافذ می بخشد.

ابزار فن بیان کدامند؟

به راستی کدام ابزار می توانند به شما کمک کنند تا قدرت بیان و نفوذ کلمات خود را بالا ببرید. ما در ادامه این ابزار را به شما معرفی می کنیم و خواهید دید که این ابزار در اختیار همگان قرار گرفته است.

·         صدا

·         کلمات و جملات

·         شخصیت فرد

کاربردهای فن بیان چیست؟

یکی از سوالات خیلی مهم که معمولا ذهن افراد را به خود مشغول می کند این است که فن بیان چه کاربرد هایی دارد یا ساده تر بگوییم فن بیان به چه دردی میخورد و چطور و کجا باید از فن بیان استفاده کرد ؟

اگر فن بیان خیلی قوی و عالی کار بشه میشه از اون برای کار های زیر هم استفاده کرد

·         دوبلوری ( دوبله کردن فیلم یا انمیشن های مختلف بسته به نوع صدا)

·         گویندگی ( گویندگی کتاب های صوتی ، گویندگی رادیو و گویندگی هزاران موضوع دیگه )

·         سخنرانی و سخنوری در جمع

آیا داشتن فن بیان برای زندگی شخص نیز می تواند مفید باشد؟

جواب قطعا مثبت است. بیایید در ادامه این مقاله نگاهی بیندازیم به نقش و فوایدی که قدرت بیان در زندگی شخصی و جدا از زندگی حرفه ای ما، بازی می کند.

تن صدایمان دلنشین تر میشود به گونه ای که افراد را به سمت ما جذب می کند.

· کلمات و جملات را خیلی دقیق تر بیان می کنیم.

·  صدایمان خیلی شفاف تر میشود.

·  نسبت به حرف هایی که می زنیم آگاهی بیشتری گیدا می کنیم  و دقیقا می فهمیم که چه می گوییم.

· تعارضات و مشکلاتی که بر اساسی کلام به وجود می آیند حل میشود.

·  ارزش کلام ما خیلی بیشتر میشود و متعاقبا اعتبار ما بالاتر میرود.

·  شخصیت مان این را نشان میدهد که یک فرد کاریزماتیک هستیم.

·  دنیا یمان را می توانیم زیبا تر کنیم با زیبا تر صحبت کردن.

·  رابطه ها و دوستی های جدید و بهتری را می توانیم شکل دهیم.

·  اگر مدیر یا کارمند هستیم پیشرفت شغلی بالاتری خواهیم داشت.

·  رابطه مان با اعضای خانواده (پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندمان) بهتر و قوی تر میشود.

·  در جمع ها دوستانه و خانوادگی جرات پیدا می کنیم که صحبت کنیم.

·  می توانیم در موقعیت های مناسب خودمان رو به بهترین نحوه ممکن معرفی کنیم.

اهمیت فن بیان از ابعاد مختلف

فن بیان در زندگی

اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که اگر در این جامعه زندگی می کنید و قصد دارید که زندگی بهتر و ارتباطات موثر تری را رقم بزنید باید اصول این مهارت کاملا فراکاربردی را یاد بگیرید.

فن بیان در کسب و کار

فن بیان در کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نقش ویژه ای را باز می کند. اگر شما مدیر هستید، حتما و حتما باید اصول فن بیان ، سخنرانی ، مذاکره و… را کاملا مسلط باشید. و اگر کارمند هستید و به دنبال پیشرفت شغلی خودتان و بالا رفتن مقام خودتان هستید حتما باید فن بیان و ارتباط صحیح با مدیر و مشتریان خود را یاد بگیرید

چگونه فن بیان را تقویت کنیم و خوب، واضح صحبت کنیم؟

فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن. به همین سادگی. توانایی شما در حرف زدن هر چقدر بیشتر باشد یعنی فن بیان شما قوی‌تر است. برای داشتن فن بیان باید بتوانید خوب و با اعتماد به نفس حرف بزنید و البته واضح صحبت کنید. نکات زیر به شما در داشتن فن بیان کمک می‌کند. آن‌ها را مطالعه و تمرین کنید و مطمئن باشید تمرین شرط اساسی یادگیری و موفقیت در هر کاری است.

۱- ادای کلمات به صورت واضح و شفاف.

اگر می خواهید بهتر شنیده شوید کلمات را واضح بیان کنید. توصیه می کنیم صدای خود را ضبط کنید و به کرات آن را گوش کنید. حتی می توانید از یک دوست کمک بگیرید تا حروف را واضح‌تر ادا کنید. چیزهایی که می‌تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

– شمرده صحبت کردن
– پایین آوردن تن صدا
– گوش دادن و تقلید از بازیگران یا صداپیشگانی که تن صدا و لهجه آن‌ها به شما شبیه است.

دقت داشت باشید در طول صحبت با یک تن و لحن صدای خاص حرف نزنید. این کار باعث می‌شود این حس در مخاطبان به وجود بیاید که اعتماد به نفس ندارید. به جز این با یک تن صحبت کردن شنونده را بعد از مدت کوتاهی خسته می‌کند.

کوچینگ رهبری چیست و چه مزایایی دارد؟

از مِن مِن کردن و تپق زدن پرهیز کنید. مردم از اینکه نتوانند منظور کسی که مِن مِن می‌کند را درست متوجه شودند، خجالت‌زده می‌شوند. به همین دلیل بعد از مدتی بهانه‌ای برای فرار از گوش کردن به حرف‌ها پیدا می‌کنند. اگر مِن مِن شما به دلیل شرم است، سعی کنید ریشه آن را یافته و آن را حل کنید.

۲- هر چقدر نرم تر صحبت کنید، سخنان شما بیشتر به دل می نشیند.

سعی کنید خشونت و بلندی صدای خود را کشف کرده و آن‌ها را برطرف کنید. بلندی صدا باعث می‌شود شنونده حالت تدافعی به خود بگیرد. خشونت نیز باعث می‌شود مخاطب احساس راحتی با گوینده نکند.

۳- به قاعد و دستور زبان مسلط باشید.

برای اینکه خوب صحبت کنید به جملات خود ساختار بدهید. سعی کنید از اصطلاحات کمتر استفاده کنید. برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت ‌تر است.

۴- با قاطعیت و اطمینان صحبت کنید.

با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت. ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید. مراقب باشید که در بیان خواسته‌های خود خواسته‌های دیگران را نیز در نظر داشته باشید. به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

۵- به احساسات خود مسلط باشید.

موقع صحبت کردن ممکن است حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با حوصله به چیزهایی که برای شما مهم است پاسخ دهید.

۶- از پریدن میان صحبت کردن دیگران اجتناب کنید.

به دیگران اجازه دهید ابتدا توضیحاتشان کاملا تمام شود سپس شروع به صحبت کنید. یک مکالمه خوب مانند یک گروه موسیقی است. هر کس سهم خودش را دارد و نوبت همه باید رعایت شود.

۷- شنونده خوب و فعال باشید تا شنوندگان خوبی داشته باشید.

موقعی که کسی صحبت می‌کند اصلا و به هیچ‌وجه به حرف‌هایی که قرار است بزنید فکر نکنید. با این کار به دیگران می‌گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار به احساسات آن‌ها آسیب می‌زند. به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت شما شد، توجه‌ها به شما جلب شود. بعد از واضح حرف زدن نوبت خوب حرف زدن است.

۸- به اندازه ای بلند صحبت کنید که صدایتان شنیده شود.

برای اینکه دیگران صدای شما را بشنوند باید به اندازه کافی بلند حرف بزنید. نه زیاد داد بزنید نه آنقدر آرام که بعضی از مخاطبان شما صدای شما را نشنوند. اگر با صدای آرام حرف بزنید خود را به گونه‌ای نشان می‌دهید که کم رو هستید و اعتماد به نفس ندارید.

از طرف دیگر سعی کنید داد نزنید. داد زدن نشانه این است که دوست دارید شنیده شوید. بگذارید کلمات توجه مردم را به جلب کنند نه صدای شما. صدای شما فقط باید در رساندن کلمات به گوش مخاطب کاربرد داشته باشند.

۹- دایره لغاتتان را افزایش دهید.

تا می‌توانید مطالعه کنید. از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکارهای ادبی. هرچه بیشتر بخوانید، دانش شما بیشتر شده و دایره لغات شما افزایش میابد. بدون اینکه بدانید عبارات بیشتری یاد می‌گیرید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دارید از همین عبارات در جملات خود استفاده می‌کنید. البته قرار نیست در حرف‌های هر روز خود کلی کلمه جدید به کار ببرید. برای اینکه باهوش به نظر برسید چند کلمه جدید و پرمعنا کافیست.

۱۰- از به کاربردن بیش از حد اصطلاحات بپرهیزید.

اگر دوست دارید خوب صحبت کنید نباید بیش از حد از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کنید. البته اگر شنوندگان شما جوانان هستند می‌توانید گه گاه از این اصطلاحات استفاده کنید. این کار کمک می‌کند از لحن رسمی و خشک کلام شما کاسته شود.

۱۱- از توقف نترسید.

در نگاه اول شاید توقف کردن در صحبت نشانه ضعف باشد. اما اگر کمی فکر کنید می‌بینید که اصلا چنین نیست. توقف کردن در صحبت برای جمع کردن افکار و ایده‌ها بسیار روش خوبی است. چیزی که توصیه نمی‌شود این است که وراجی کنید یا چیزی بگویید که بلافاصله پشیمان شوید.

لازم نیست نگران این باشید که موقع توقف از صداهای “آمممممم….” یا “اِاِاِاِ……..” استفاده می‌کنید. فقط سعی کنید زیادی این کار را تکرار نکنید. فراموش نکنید حتی رئیس جمهورها هم ممکن است از این صداها استفاده کنند.

۱۲- فقط زمانی که لازم است ژست بگیرید.

ژست گرفتن یک روش خوب برای کمک به رساندن پیام است. با ژست گرفتن می‌توانید احساسات خود را بیان کرده و روی کلمات تاکید کنید. دقت کنید که نباید دست خود را زیادی حرکت دهید به گونه‌ای که عصبی و نگران به نظر بیایید. تکان دادن زیادی دست‌ها نشان از این دارد که فکر می‌کنید کلمات شما برای بیان مطالبتان کافی نیستند.

قیف فروش چیست و مراحل قیف مارکتینگ در کسب و کار دارد؟

۱۳- مختصر و مفید حرف بزنید.

یکی از بخش‌های مهم خوب صحبت کردن رعایت اختصار است. فن بیان به این معنی نیست که هرچه می‌دانید را در اختیار شنونده قرار دهید. شاید تصور کنید که باید برای فهماندن حرفتان مثال‌های بیشتری بزنید، در صورتی که یکی دو مثال کافیست. فراموش نکنید که همیشه از وراجی و تکرار دوری کنید تا شنونده دچار خستگی نشود.

اگر برای یک سخنرانی آماده می‌شوید، حرف‌های خود را روی کاغذ نوشته و باصدای بلند بخوانید. با این کار می‌توانید بفهمید کجاها دچار زیاده گویی شده‌اید.

۱۴- نکات اصلی صحبتتان را تکرار کنید.

ممکن است فکر کنید که یکبار بیان کردن نکات اصلی حرف‌هایتان کافی است. اما باید گفت اشتباه می‌کنید. چه بخواهید برای یک جمعیت سخنرانی کنید چه در حال بحث با یک دوست باشید، بهتر است که در پایان صحبت خود نکات اصلی بحث خود را برای واضح‌تر شدن پیامتان دوباره تکرار کنید.

۱۵- از مثال‌‌ها و دلایل محکم استفاده کنید.

در صحبت خود از اعداد و ارقام و مثال‌های واقعی استفاده کنید. چه بخواهید مخاطبان خود را قانع کنید که بشر به انرژی‌های تجدیدپذیر رو بیاورد یا به دوست خود بفهمانید که باید به ازدواجش خاتمه دهد. البته استفاده از آمار به این معنی نیست که مدام از اعداد و ارقام استفاده کنید و وارد بحث‌های خالص علمی بشوید. بسته به موضوع بحث، استفاده از یک یا چند دلیل علمی کفایت می‌کند.

۱۶- عذرخواهی نکنید!

فن بیان شامل کنترل شرایط هم می‌شود. اگر اشتباه کردید عذرخواهی نکنید. مثلا لازم نیست اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کردید یا دچار استرس شدید بگویید: “ببخشید، من کمی استرس دارم”. با این کار اوضاع را بدتر کرده و توجه مخاطبان به موضوعی بی‌ربط جلب می‌شود. به جای این به راحتی از اشتباه خود بگذرید و به حرفتان ادامه دهید. مخاطبان شما هم بعد از مدتی اشتباه شما را فراموش می‌کنند.

۱۷- روی پیامتان متمرکز شوید نه خودتان.

به جای اینکه به نگرانی و استرس خودتان فکر کنید، روی پیام و مخاطبتان تمرکز کنید. مهم‌ترین چیز این است که پیامتان را به خوبی منتقل کنید نه اینکه مثلا شبیه آنتونی رابینز یا استو جابز شوید.

قبل از اینکه صحبت را شروع کنید به پیامتان فکر کنید. به اینکه پیام شما چقدر مهم است و کار شما تنها انتقال آن است. این کار باعث می‌شود نگران این نباشید که چقدر عرق کرده‌اید یا چقدر تند تند حرف می‌زنید.

۱۸- غیبت و شایعه‌پردازی نکنید و طعنه را کنار بگذارید.

غیبت کردن، شایعه‌پردازی و زیرآب زنی مواردی هستند که جایی در خوب صحبت کردن ندارند. نق زدن را هم باید کنار بگذارید. یک راه سازنده و مثبت برای توصیف خود و چیزهایی که به سر شما آمده پیدا کنید. به جای اینکه بگویید دوست دارید مردم چگونه رفتار کنند، روی خواسته خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که نمی‌توان مردم را عوض کرد اما می‌توان خواسته خود را روشن و واضح کرد.

درست است که کنایه و طعنه گاهی نشانه نکته‌بینی و شوخ‌طبعی است، اما ممکن است کسی متوجه منظور شما نشده آن را توهین به حساب بیاورد. البته گاهی اوقات کنایه می‌تواند تنش‌ها را کم کند. پس سعی کنید ابتدا اطرافیان خود را به خوبی شناخته و بعد از کنایه استفاده کنید. فقط تلاش کنید که کنایه زدن به عادت تبدیل نشود.

۱۹- منفی‌بافی نکنید.

حتی در بدترین شرایط می‌توان با استفاده از اطلاعات مفید و مثبت به مردم کمک کرد. بهتر است در هر شرایطی از حرف‌ها و خبرهایی که مردم را دچار خشم، ناامیدی و افسردگی می‌کند خودداری کنید. در این شرایط با پذیرش شرایط بد، اطلاعات مثبت را در اختیار مردم قرار دهید. همانگونه که نق زدن و منفی‌بافی می‌تواند یک عادت باشد، مثبت نگری و مفید بودن نیز می‌تواند با تمرین تبدیل به یک عادت شود.

۲۰- با اعتماد به نفس صحبت کنید.

با اعتماد به نفس صحبت‌ کردن بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. با به کارگیری این شش ترفند دیگر هیچگاه سایرین شما را وادار به سکوت نخواهند کرد.

نتیجه‌گیری

برای متخصص شدن در هر فنی تمرین و تجربه شرط اساسی است و این موضوع درباره هنر سخنرانی و فن بیان هم صادق است. ضمن اینکه به یاد داشته باشید که هر کسی که درحال گوش کردن به صحبت‌های شماست دوست دارد که شما در آن خوب عمل کنید. در غیر این صورت اصلا برای سخنرانی شما حاضر نمی‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *