جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهارت های عاطفی اجتماعی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

مهم نیست که کجا کار می کنید، مهم است که درک قوی از احساسات خود و تأثیر آنها بر خودتان و همکارانتان داشته باشید. مهارت های عاطفی اجتماعی ، به شما این امکان را می دهد که به راحتی احساسات خود را شناسایی و تنظیم کنید.

با کمک مهارت های عاطفی اجتماعی، می توانید بهتر با همکاران خود ارتباط برقرار کنید و احتمالاً بهره وری و کارایی محل کار خود را بهبود ببخشید.

در این مقاله، به این موضوع می پردازیم که مهارت های اجتماعی چیست، چرا آنها مهم هستند و چگونه می توانید استفاده از آنها را در محل کار تمرین کنید.

مهارت های عاطفی اجتماعی چیست
مهارت های عاطفی اجتماعی چیست

مهارت های اجتماعی چیست؟

مهارت های عاطفی اجتماعی به افراد کمک می کند تا به طور موثر احساسات خود را مدیریت کنند. این مهارت ها به تجربه همدلی و حفظ روابط سالم با افراد دیگر نیز مربوط می شود.

چرا مهارت های عاطفی اجتماعی مهم هستند؟

در اینجا برخی از مزایای متعدد بهبود مهارت های اجتماعی شما آورده شده است:

درک احساسات دیگران: توانایی درک بهتر احساسات دیگران، می تواند به شما کمک کند واکنش مناسب تری نسبت به احساسات آنها نشان دهید. با تمرین، این موضوع می تواند شما را از نحوه واکنش به موقعیت های چالش برانگیز احساسی آگاه تر کند. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران، شما را از اخبار ناگوار مطلع کند، دانستن اینکه چگونه بذ آن همکار به بهترین رفتار کنید تا رابطه کاری سالمی داشته باشید، میتواند بسیار مفید باشد.

تفسیر افکار و احساسات خود: مهارت های عاطفی اجتماعی قوی می تواند به شما کمک کند افکار و احساسات خود را بشناسید و غلبه بر احساسات دشوار را آسان تر کند. اگر در طول هفته کاری به طور فزاینده ای احساس غم و اندوه کرده اید، مهارت های اجتماعی می تواند به شما کمک کند عوامل استرس زا یا اضطراب را شناسایی کرده تا مشخص کنید این احساسات از کجا نشأت می‌گیرند.

 

مهارت های عاطفی
مهارت های عاطفی

بیشتر بدانید: 5 ویژگی هوش هیجانی در رهبری + روش های بهبود آن

نشان دادن احساسات به روشی سالم: آگاه بودن از احساسات می تواند به شما کمک کند با موقعیت های پر استرس کنار بیایید و رفتار حرفه ای خود را حفظ کنید. به عنوان مثال، در طول یک مکالمه مربیگری، یک مدیر، با مهارت‌های عاطفی اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که بازخورد عملکرد شغلی خود را دریافت می‌کنید، مشخص کنید کدام احساسات برای ابراز مناسب هستند.

نحوه تمرین مهارت های اجتماعی در محیط کار

در این بخش چند روش را به شما معرفی خواهیم کرد که می توانید مهارت های عاطفی اجتماعی را در حین کار تمرین کنید:

1. گوش دادن به صحبت های همکاران را تمرین کنید.

اگر یک همکار به زمانی نیاز دارد تا در مورد مشکلی که دارد صحبت کند، یا حتی اگر فقط در مورد کارهای روز خود به شما می گوید، به شدت به احساسات مختلفی که ممکن است از خود بروز دهد گوش کنید. این می تواند به شما کمک کند آگاهی عاطفی خود را تقویت کنید و به شما امکان می دهد به نیازهای آنها به روش مستقیم تری پاسخ دهید.

به عنوان مثال، اگر همکارتان به شما می‌گوید که روزش چقدر بد بوده است، ابتدا به دردسرهای او گوش دهید و سپس در صورت امکان به او کمک کنید. این می تواند به همکارتان نشان دهد که توانایی گوش دادن و درک احساسات او را دارید و همچنین نشان می دهد که می دانید چگونه به طور حرفه ای به آنه پاسخ دهید.

مهارت های عاطفی اجتماعی
مهارت های عاطفی اجتماعی

2. احساس خود را به صورت کلامی بیان کنید.

اگر در درک احساسات یا عواطف خود در طول یک روز کاری مشکل دارید، با صدای بلند صحبت کنید. توصیف شفاهی احساسات می تواند به شما در پردازش و مدیریت آنها کمک کند.

برای مثال اگر روز کاری شما عادی به نظر می رسد، اما احساس اضطراب یا استرس می کنید، در مورد این احساسات با همکار خود صحبت کنید. پردازش شفاهی ممکن است به شما این امکان را بدهد که بهتر درک کنید که چرا این احساس را دارید.

3. احساسات را بپذیرید و رفتارها را بررسی کنید.

این فرآیند دو مرحله‌ای ابتدا مستلزم پذیرش و درک احساسات پشت یک رفتار یا عمل است، سپس بررسی می‌شود تا مطمئن شوید که رفتار پاسخی حرفه‌ای و قابل قبول به موقعیت است یا خیر! اگر در حال تجزیه و تحلیل احساسات خود هستید و یا احساس استرس یا اضطراب دارید، این فرآیند می تواند راهی عالی برای مدیریت احساسات شما در محل کار باشد. اگر در حال تجزیه و تحلیل واکنش یک همکار در یک موقعیت هستید، پذیرش احساسات آنها می تواند اولین قدم مهم قبل از برخورد محترمانه با آنها باشد.

بیشتر بدانید: 5 اشتباه رایج در محیط کار جدید

4. روی همدلی تمرکز کنید.

اگر با یک همکار در محل کار و برخی از تصمیمات او مشکل دارید، به این تصمیمات از دیدگاه آنها نگاه کنید. این می تواند به شما کمک کند روی همدلی تمرکز کنید و احتمالاً بهتر درک کنید که چرا همکارتان آن تصمیمات را گرفته است.

فرصت‌هایی برای تمرین همدلی زمانی ایجاد می‌شود که چیزی منفی رخ دهد. اگر یک همکار اغلب دیر به دفتر می آید که باعث کاهش بهره وری دفتر می شود، ممکن است این موضوع برای شما سوال برانگیز باشد اما نگاه کردن به موقعیت از دیدگاه همکارتان، مهارت های همدلی شما را تقویت می کند و به شما این امکان را می دهد که همکار خود و خودتان را بهتر درک کنید. شاید او با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند و یا برای گذران زندگی‌، نیاز به انجام کار دوم دارد.

5. هدف گذاری کنید.

اگر در طول روز در تکمیل کار خود مشکل دارید، اهداف کوچکی را برای خود در نظر بگیرید. دستیابی به اهداف می تواند به شما کمک کند تا درک کنید که چگونه احساسات مستقیماً بر بهره وری و کارایی محل کار شما تأثیر می گذارد.

اگر پروژه بزرگی دارید که باید تا پایان روز آن را به پایان برسانید، اهداف کوچک و به راحتی قابل دستیابی را در طول روز تعیین کنید تا پروژه را در بخش های قابل مدیریت کامل کنید. پس از رسیدن به هر یک از این اهداف کوچک، لحظه ای را به تحلیل احساس خود اختصاص دهید. ممکن است دستیابی به هدف اول احساس خوبی داشته باشد و باعث می شود هدف بعدی آسان تر به نظر برسد.

6. تفکر منفی را اصلاح کنید.

اگر در حین کار برای حفظ نگرش مثبت تلاش می کنید، احتمالاً بهره وری خود را در همان زمان افزایش دهید.

یکی از راه‌های انجام این کار، نوشتن فهرستی است که جنبه‌های مثبت شغل یا پروژه فعلی شما را منعکس می‌کند. خواه حقوق شما، همکاران خوب یا مدیر الهام بخش در محل کار باشد، یافتن جنبه های مثبت در محل کار می تواند به شما کمک کند مهارت های اجتماعی و عاطفی خود را تقویت کنید.


منبع:

https://www.indeed.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :