جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 اشتباه رایج در محیط کار جدید

گاهی اوقات محیط کار جدید، برای کارمند جدید شرکت ممکن است فضای ناخوشایندی باشد. در اغلب اوقات، کارمندان جدید نمی توانند انتخاب کنند با چه کسانی همکار یا هم گروهی شوند. به همین دلیل عملا در گروهی از پیش تعیین شده عضو می شوند. وجود اختلاف نظر در گروه نیز ممکن است منجر به انتقادگری بین اعضا گردد. اما همانطور که می دانیم انتقاد کردن هم اصول و شرایطی دارد. گاهی اوقات ممکن است اصول اخلاقی انتقاد کردن رعایت نشود و همین مساله به خودی خود تبدیل به کشمکشی بزرگتر شود.

عموما رایج ترین اشتباهاتی که در محل کار رخ می‌دهد، اشتباهات مربوط به عملکردهای کلی و کاری نمی باشد. این اشتباهات اغلب رفتارهای نادرستی هستند که گرچه بسیاری از افراد از آنها غافلند، اما بر توانایی کلی افراد در انجام کار و رفتار مناسب و خوشایند با دیگران اثر می گذارد.

راهکارها برای رفع تنش میان همکاران

این احتمال وجود دارد که رفتار فردی، باعث ایجاد یک تنش در میان گروه همکاران گردد. در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج رفتاری در سازمانها می پردازیم که می توانند ایجادکننده تنش در سازمان باشند. قابل ذکر است اجتناب از این رفتارها، باعث ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش در سازمان خواهد شد که می تواند آرامش خاطر و خشنودی کارکنان را به ارمغان آورد.

رایج ترین اشتباهاتی که افراد در محل کار مرتکب می شوند، مواردی نیستند که مرتبط با انجام نادرست یک کار باشد. بلکه بخشی از رفتارهای روزمره هستند که افراد به طور ناخودآگاه درگیر آنها می شوند. بدیهی است این موارد در ایجاد تنش در فضای کاری بی تأثیر نخواهند بود.

بیشتر بدانید: 8 استراتژی تعامل کارکنان برای ایجاد محیط کار بهتر

1. مدیریت ضعیف شکست ها

محیط‌های حرفه‌ای، پر از افراد با دانش و تحصیل‌کرده هستند. داشتن چنین سرمایه منابع انسانی برای شرکتی با ریسک بالا و اهداف رشد بلندپروازانه و شهرت برای نوآوری عالی است. در عین حال، چنین افرادی با توجه به اینکه در مراحل مختلف تحصیلی و شغلی خود عموما با موفقیت روبرو بوده اند، ممکن است در پروژه هایی که با شکست مواجه می شوند، نتوانند موقعیت را به خوبی مدیریت کنند و به جای آنکه به دنبال بررسی پیچیدگی های کار و تاثیر آنها بر شکست باشند، این شکست را ناشی از نقص دانش یا کمبود مهارت های خود بدانند.

بدین ترتیب شکست در یک پروژه در صورتی که به خوبی مدیریت نشود می تواند بر روی احساس ارزشمندی و اعتماد به  توانمندی های فردی خود اثر منفی بگذارد و عملکرد فرد را تضعیف کند.

این مشکل را حل کنید: این نگرش ممکن است از دو دلیل بالقوه ناشی شود: یک محیط کاری غیرحمایتی یا یک طرز فکر شخصی ضعیف. اگر به نظر می رسد بسیاری از کارمندان به خوبی با “شکست” برخورد نمی کنند، آموزش هایی برای تغییر نگرش فردی و کمک به ترویج فرهنگ کاری بهتر را در سازمان خود معرفی کنید.

2. عدم موفقیت در دستاوردها و ابراز آنها

امنیت شغلی بسیار مهم است و در بسیاری از موارد در سازمان ها امنیت شغلی تامین می شود، اما گاهی اوقات این امر سبب می شود افراد با اطمینان از تثبیت موقعیت شغلی خود، عملکرد مناسبی ارائه ندهند و برای ارتقای کیفیت عملکرد و همچنین توسعه و رشد فردی در کار خود تلاشی نکنند.

این تلاش نکردن گاهی می تواند نتیجه معکوس بدهد. زیرا عدم رشد و پیشرفت در کار موجب می شود حتی دستاوردهای عمومی کارمندان ثابت نیز توسط کارفرما دیده نشود.

 

این مشکل را حل کنید: یک تابلوی دستاوردها در اتاق استراحت کارمندان ایجاد کرده و آنان را تشویق کنید تا دستاوردهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. به آنها بگویید به عنوان مدیر سازمان مایل هستید بدانید کارمندان چگونه موقعیت های پیچیده و سخت و دشوار پروژه ها را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

بیشتر بدانید:بیزینس کوچینگ چیست؟

3. نادیده گرفتن بازخوردهای منفی

ابراز انتقاد غیرمنطقی رویکردی مناسب نیست. کارمندان در صورتی که دریابند یک انتقاد مفید و سازنده است، قطعا از آن استقبال خواهند کرد. این یافته ها در یک نظرسنجی که توسط هاروارد بیزنس ریویو انجام گرفت، بدست آمده است.

حدود 57 درصد از کارکنان در نظرسنجی بیان داشتند که ترجیح می‌دهند بازخورد اصلاحی دریافت کنند، زیرا احساس می کنند این بازخورد تأثیر مثبتی بر عملکرد شغلی آنها خواهد داشت. به همین ترتیب، اینکه مدیر یا سرپرست تیم یا هر یک از اعضا قادر باشد بازخوردهای منفی خود را با روشی ملایم و مناسب به افراد منتقل نمایند، قطعا تأثیر قابل توجهی بر قدردانی  فرد دریافت کننده انتقاد و بهبود عملکرد وی خواهد داشت. علاوه بر این، فضای فرهنگی سازمان نیز آرام و بدون تنش خواهد بود.

این مشکل را حل کنید: بیاموزید که چگونه به کارمندان خود بازخورد سازنده بدهید، زیرا شانس خوبی برای بهبود عملکرد آنها خواهید داشت. یافته ها نشان داده اند حتی 43 درصد از کارمندانی که از انتقاد سازنده اجتناب می‌کنند، در عین حال می آموزند این انتقاد را به چشم یک فرصت رشد بدانند نه یک حمله شخصی.

4. انتخاب ضعیف نوع بیان

حدود 81 درصد از مدیران معتقدند انتخاب مناسب نوع بیان، انعکاس حرفه ای بودن یک سازمان می باشد. از سوی دیگر، انتخاب ضعیف نوع بیان و کلمات در مباحث، می تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی گردد. انتخاب کلمات نامناسب یا موضوعات نامناسب برای مکالمه، یا انتخاب نامناسب زبان گفتگو، تأثیر چشمگیری بر برداشت افراد مختلف از سازمان خواهد داشت. این امر هم برای کارکنان سازمان و هم برای مشتریان که از بیرون به سازمان می نگرند مصداق خواهد داشت.

این مشکل را حل کنید: به جای برخورد خشک و جدی یا قهری در بیان و انتقادات، بکوشید شوخ طبعی را جایگزین کنید و اگر این کار برایتان سخت است، سعی کنید بیشتر سکوت کنید. از ارائه نظرات یا انتقادات با بیان نامناسب خودداری کنید. توجه داشته باشید شیوه بیان انتقادها و بازخوردها اگر نامناسب و تند باشد، دائما باعث ایجاد مشکلاتی در درون سازمان و در روابط بین فردی میان اعضا خواهد شد. اگر شما هم در سازمان خود با چنین مشکلاتی روبرو هستید، برای تغییر آن همین الان دست به کار شوید.

5. حجم کاری نامتعارف

چندوظیفه ای بودن در محل کار همچون یک شمشیر دو لبه است که می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در محیط‌های پر تکاپو و سخت‌گیر، عموما انجام چند کار همزمان و اصطلاحا چندوظیفه ای بودن اغلب به عنوان یک فضیلت دیده می‌شود، اما همین امر در زمینه‌هایی که نیاز به تمرکز دارند می تواند آسیب زننده باشد و از کیفیت عملکرد فرد بکاهد. به طور کلی کم کاری یا فعالیت بیش از حد در محیط کار، هر کدام به نوبه خود تاثیری منفی بر فرد و سازمان خواهد داشت.

این مشکل را حل کنید: عوامل حواس‌پرتی غیرضروری را در هنگام کار از محیط خود حذف کنید، در عین حال بکوشید به تدریج به مهارت خود در توجه همزمان به چند عامل بیفزایید. لازم است بدانید این امر در گذر زمان و با تکرار و تمرین محقق خواهد شد. پس لازم است وقت بگذارید و نقش و مسئولیت های خود را به طور استراتژیک گسترش دهید تا در دراز مدت به یک کارمند با ارزش تر و کارامدتر تبدیل شوید.

بیشتر بدانید: 9 راه برای بهبود وفاداری و مشارکت کارکنان

سخن آخر

همانطور که در این مقاله و مقالات مرتبط گفته شد، می دانیم که کارکنان خوشحال، تمام تلاش خود را به کار می بندند تا بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند. به عبارت بهتر کارکنان خوشحال مولد هستند. شما به عنوان یک مدیر باید بکوشید از اشتباهات رایجی که در محل کار به وجود می آید و معمولا بیش از آنکه در اثر اشتباهات فنی و شغلی باشد، در اثر اشتباهات رفتاری به وجود می آیند، پیشگیری کنید و چنانچه مشکلاتی از این دست رخ داد با بهترین روش آنها را مدیریت نمایید تا فضای سازمان خود را آرام و بدون تنش نگه دارید.

در این مقاله رایج ترین اشتباهات رایج در محیط کار بیان شد و راهکارهای مناسب مدیریتی نیز به شما ارائه گردید. باشد که با استفاده از آنها فضایی دلپذیر برای کار و تلاش در شرکت خود به وجود آورید. شناخت اشتباهات و مدیریت صحیح آنها نخستین گام برای ایجاد محیط کاری شادتر وسازنده تر می باشد.

 

سوالات متداول

1-رایج ترین اشتباهات در محیط کار جدید کدامند؟

اشتباهات رایج در محیط کار جدید شامل مدیریت ضعیف شکست ها، عدم موفقیت در دستاوردها و ابراز آنها، نادیده گرفتن بازخوردهای منفی، ضعف در نوع بیان و حجم کار نامتعارف می باشد.

2-آیا اغلب اشتباهات رایج در محیط کار جدید در اثر عملکرد فنی و شغلی رخ می دهد؟

خیر، اغلب اشتباهات رایج در محیط کار در اثر عملکرد فنی و شغلی رخ نمی دهد، بلکه در اثر اشتباهات رفتاری به ویژه انتقاد با روش نامناسب و غیر سازنده رخ می دهد.

3-برای رفع اشتباهات رایج در محیط کار جدید چه باید کرد؟

برای رفع اشتباهات رایج در محیط کار جدید باید به جای برخورد خشک و جدی یا قهری در بیان و انتقادات، بکوشید شوخ طبعی را جایگزین کنید و اگر این کار برایتان سخت است، سعی کنید بیشتر سکوت کنید. از ارائه نظرات یا انتقادات با بیان نامناسب خودداری کنید. توجه داشته باشید شیوه بیان انتقادها و بازخوردها اگر نامناسب و تند باشد، دائما باعث ایجاد مشکلاتی در درون سازمان و در روابط بین فردی میان اعضا خواهد شد. اگر شما هم در سازمان خود با چنین مشکلاتی روبرو هستید، برای تغییر آن همین الان دست به کار شوید.

 


منبع:
https://www.xmcinc.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :