جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تقویت فن بیان و سخنوری

شاید برای شما هم پیش آمده است که در موقعیت هایی نتوانسته اید از حقوق خودتان دفاع کنید و این اتفاق به خاطر ترس از صحبت کردن یا خجالت بوده است. شاید پس از آن تصمیم گرفته اید برای این مشکل کاری کنید و یک روش منطقی برای مقابله با ترس خود بیابید. حتما تصمیم گرفته اید خوب صحبت کردن را یاد بگیرید تا کلام خود را تاثیرگذار کنید و قادر باشید در هر موقعیتی به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید و بتوانید در مورد حق و حقوق خود به راحتی صحبت کنید.

محتویات این مقاله

خبر خوبی برایتان داریم. خوب صحبت کردن یک مهارت است و مهارتها قابل یادگیری هستند. هر مهارتی با تکرار و تمرین بهبود و ارتقا می یابد.

برای روبرو شدن با این مسئله بد نیست ابتدا ریشه آن را بیابیم. همه مهارت های زندگی نیاز به اموزش دارند و این در حالی است که مهارت مهمی مثل صحبت کردن هرگز در مدارس اموزش داده نمی شود. حتی خانواده ها نیز به اموزش این مهارت نمی پردازند و فکر می کنند صحبت کردن چیزی است که فرد صرفا با مشاهده دیگران می اموزد. اما چنین نیست. 

خوب صحبت کردن یک مهارت است و همانند همه مهارتهای دیگر نیاز به اموزش دارد. اموزش این مهارت تحت عنوان دوره فن بیان و سخنوری در اموزشگاه ها و موسسات مختلفی وجود دارد. با این حال برای انتخاب هر اموزشگاه جهت اموختن هر مهارت ابتدا لازم است در مورد استاد دوره و اعتبار و رزومه استاد به خوبی تحقیق و بررسی نمایید تا بهترین و مناسب ترین مرکز جهت مهارت موردنظر خود را بیابید. 

در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد فن بیان و سخنوری به شما ارائه دهیم تا شروع تغییر مثبت در زندگی تان از همین لحظه و همینجا رقم بخورد. ما تلاش می کنیم تا به شما کمک کنیم تغییرات را از خودتان شروع کنید و در راه ارتقای مهارت فن بیان و سخنوری گامی محکم و استوار بردارید. 

فن بیان جزو مهارت های ارتباطی و هوش کلامی انسان است که تعاریف مختلفی دارد. از نظر بعضی افراد فن بیان به معنای چرب زبانی و خوش مشربی و خوش صحبت بودن است. از نظر برخی دیگر فن بیان همان برون گرایی است و افرادی که اجتماعی هستند و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، دارای فن بیان موثر و بالا شناخته می شوند. 

همه این تعاریف می توانند از نظر افراد صحیح باشند با این حال برای شناخت هر مفهوم، لازم است با تعریف علمی آن اشنا شویم. 

در ابتدای راه بهتر است بدانیم فن بیان چیست؟ فن سخنوری چیست؟ و داشتن هر مهارت به چه کار می اید.

امروز در این مقاله از وبسایت آموزشی «افشین فاتح»، به عنوان یکی از متخصصان بیزینس کوچینگ، پاسخ به این سوالات را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد؛ 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

در "تقویت فن بیان و سخنوری" خواهیم خواند:

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

تعریف کلی فن بیان چیست؟

قبل از پرداختن به هر موضوعی، ابتدا لازم است بررسی کنیم که فن بیان چیست و به چه چیزی یا چه مهارتی، فن بیان و سخنوری گفته می‌شود. به طور کلی، فن بیان به معنای داشتن توانایی صحبت کردن در موقعیت های مختلف با بیان و صدای استاندارد است، به گونه ای که بتوانیم علاوه بر گفتن حرف های موردنظر خود، منظور خود را به خوبی به دیگران منتقل کنیم. به بیان عامیانه فن بیان یعنی بتوانیم خودمان باشیم و حرفمان را بزنیم.

حتما شما هم با افرادی مواجه شده اید که فن بیان را با تغییر صدا یا اضافه کردن نوعی دوگانگی به صدایشان اشتباه گرفته اند. به عنوان مثال مصنوعی صحبت کردن یا با تن صدای خاص و یا ادای خاص صحبت کردن جزو مهارت فن بیان به شمار نمی اید. 

با توجه به موارد گفته شده، اولین نکته ای که در فن بیان باید در نظر بگیرید این است که در نحوه ادای کلمات و صحبت کردن و تن صدا، فقط باید خودتان باشید و سعی نکنید ادای خاصی در آورید یا صدایتان را به صدای شخص دیگری شبیه کنید. 

پس از رعایت این نکات، ویژگی دوم مهارت فن بیان، واضح صحبت کردن است.

برخی از ویژگی های فردی که از قدرت و فن بیان بالا برخوردار است عبارتند از:

  1. نسبت به موضوعی که قرار است درباره آن صحبت کند اطلاعات جامع و کامل دارد و بر ارائه آن مسلط است. به بیان دیگر فن بیان قوی، نیازمند اطلاعات قوی است.
  2. انواع شخصیت ها را می شناسد و اطلاعات روانشناسی خوبی دارد؛ به گونه ای که می داند در هر زمای و مکانی، کدام حرف را چگونه و به چه کسی منتقل کند تا بهترین نتیجه به دست اید.  
  3. صریح و واضح صحبت می کند و می کوشد بدون لهجه و گویش سخن بگوید.
  4. صدای خودش را به خوبی می شناسد. البته لازمه این کار تمرین کردن است تا فرد با صدای خودش احساس اشنایی و راحتی داشته باشد و غریبگی نکند. 
  5. در عین حال که قادر است احساسات شدید خود را کنترل و مدیریت کند، در سخنان او حس و انگیزش لازم هم وجود دارد و به خوبی به مخاطب منتقل می شود. 
  6. نسبت به موضوع مورد بحث اشتیاق دنشان می دهد و با عشق و علاقه سخن می گوید.
  7. از اصواتی مثل ااااا، اوهوم، نمیدونم، مثلا و … زیاد استفاده نمی کند. به عبارت دیگر در کلام و بیان خود پیوستگی و یکپارچگی را حفظ می کند.
  8. از زبان بدن به شکل مناسب استفاده می کند و از افراط و تفریط پرهیز می کند.
  9. از تغییر تن صدای خود برای اثرگذاری بهره می برد تا صدای او یکنواخت و خسته کننده نباشد.
  10. آراستگی ظاهر خود را در هر حالتی حفظ می کند. پوشش رسمی و مناسب برای هر نوع جلسه را به خوبی می شناسد و ان را رعایت می کند.

اکنون از زاویه ای دیگر به بررسی فن بیان می پردازیم:

فن بیان به معنای بکارگیری درست هوش کلامی در زمان و مکان صحیح می باشد.

مواردی هستند که نشان می دهند فرد از هوش کلامی بالایی برخوردار است و با استفاده از این توانمندی می تواند مخاطب را مسحور و شیفته کلام خود سازد. این ویژگی ها به فرد قدرت و کلام نافذ می بخشند که برخی از انها عبارتند از:

ابزار فن بیان کدامند؟

در این مرحله می خواهیم به معرفی ابزاری بپردازیم که به شما کمک می کنند تا قدرت بیان و نفوذ کلمات خود را بالا ببرید. شاید وقتی با انها اشنا شدید دریابید این ابزار در اختیار همه قرار گرفته است و شما جهت ارتقای ان تنها لازم است روی ان کار کنید.

با ارتقای مهارت فن بیان خود در می یابید فن بیان و سخنوری، سلاح شماست و به کمک ان قادر خواهید بود در اغلب موارد مشکلات خود را با صحبت کردن و فن بیان مناسب حل کنید. 

اجزای مختلف فن بیان عبارتند از:

کاربردهای فن بیان چیست؟

یکی از سوالات بسیار مهم که معمولا ذهن افراد را به خود مشغول می کند این است که فن بیان چه کاربردهایی دارد و شرکت در کلاس آموزش فن بیان قوی و یادگیری آن چه فایده ای خواهد داشت. علاوه بر ان ممکن است به این سوال بیندیشید که کجا و چگونه باید از فن بیان استفاده کرد؟

یادگیری فن بیان در موارد زیر می تواند برای فرد مفید باشد:

آیا داشتن فن بیان برای زندگی شخص نیز می تواند مفید باشد؟

قطعا پاسخ به این سوال مثبت است. داشتن فن بیان مناسب در همه موارد زندگی شخصی می تواند به عنوان مهارتی مثبت و اثرگذار نمایان گردد. در ادامه این مقاله به نقش و فوایدی که قدرت بیان در زندگی شخصی برای فرد فراهم می اورد نگاهی می اندازیم:

اهمیت فن بیان از ابعاد مختلف

در وصف اهمیت فن بیان می‌توان مقاله‌ها نوشت. اما به طور کلی، اهمیت این مهارت را می‌توان از دو نقطه نظر بررسی کرد: فن بیان در زندگی و فن بیان در کسب و کار. 

در ادامه به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

فن بیان در زندگی

اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که اگر در این جامعه زندگی می کنید و قصد دارید که زندگی بهتر و ارتباطات موثر تری را رقم بزنید باید اصول این مهارت کاملا کاربردی را فرا بگیرید. تقویت کردن فن بیان و واضح صحبت کردن، تاثیر مهمی در زندگی روزمره ما خواهد داشت.

فن بیان در کسب و کار

تقویت فن بیان و سخنوری در کسب و کار و فعالیت های اقتصادی نقش ویژه ای بازی می کند. اگر مدیر هستید، ضروری است بر اصول فن بیان، سخنرانی و مذاکره کاملا مسلط باشید. اگر کارمند هستید و به دنبال پیشرفت شغلی و بالا رفتن جایگاه شغلی خود هستید لازم است فن بیان و برقراری ارتباط صحیح با مدیر و مشتریان خود را یاد بگیرید. 

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم تا خوب و واضح صحبت کنیم؟

فن بیان یعنی توانایی صحبت کردن؛ به عبارت ساده تر، فن بیان یعنی واضح صحبت کردن. توانایی شما در صحبت کردن هر چقدر بیشتر باشد یعنی فن بیان شما قوی‌تر است.

اگر می‌خواهید بدانید که باید چگونه قدرت بیان داشته باشیم، می‌توان اینطور پاسخ داد که برای داشتن فن بیان باید بتوانید خوب و با اعتماد به نفس حرف بزنید و البته واضح صحبت کنید. نکات زیر در داشتن فن بیان به شما کمک می‌کند. آن‌ها را مطالعه و تمرین کنید و مطمئن باشید تمرین شرط اساسی یادگیری و موفقیت در هر کاری خواهد بود.

نکات مهم در فن بیان که همیشه باید به یاد داشته باشید، به شرح زیر هستند:

1- ادای کلمات به صورت واضح و شفاف.

اگر می خواهید بهتر شنیده شوید باید یاد بگیرید کلمات را واضح بیان کنید. توصیه می کنیم صدای خود را ضبط کنید و به کرات آن را گوش کنید. حتی می توانید از یک دوست کمک بگیرید تا حروف را واضح‌تر ادا کنید. چیزهایی که می‌تواند به شما کمک کند شامل موارد زیر است:

+  شمرده صحبت کردن
+  پایین آوردن تن صدا
+  گوش دادن و تقلید از بازیگران یا صداپیشگانی که تن صدا و لهجه آن‌ها به شما شبیه است.

دقت داشت باشید در کل مدت صحبت تان فقط با یک تن و لحن صدای خاص حرف نزنید. چرا که این کار باعث می‌شود این حس در مخاطبان به وجود بیاید که اعتماد به نفس ندارید. به جز این با یک تن صحبت کردن شنونده را بعد از مدت کوتاهی خسته می‌کند. داشتن لحن در فن بیان قوی، بسیار موثر است.

از مِن مِن کردن و تپق زدن پرهیز کنید، چرا که مردم نمی توانند منظور شما را به درستی متوجه شوند. به همین دلیل بعد از مدتی بهانه‌ای برای فرار از گوش کردن به حرف‌ها پیدا می‌کنند. اگر دلیل مِن مِن شما خجالت یا شرم است، سعی کنید ریشه آن را یافته و حل کنید.

راهکاری برای بهبود ادای کلمات”

یکی از بهترین و البته سرگرم‌کننده‌ترین راهکارها برای تقویت فن بیان و به خصوص بیان صریح و واضح کلمات، استفاده از جملات تمرینی فن بیان است. اکثر ما با این جملات آشنایی داریم و از کودکی آن‌ها را تکرار کرده‌ایم؛ اما هیچوقت نمی‌دانستیم این جملات تا چه اندازه می‌توانند در تقویت فن بیان و خوب صحبت کردن، موثر باشند.

این جملات را می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز، با صدای بلند یا زیر لب و در هر جایی و در هر موقعیتی، با خودتان تکرار کنید. بعد از مدتی، به خوبی متوجه خواهید شد که چه تاثیری در بیان شما گذاشته است.

جملات تمرینی برای تقویت فن بیان

جملات تمرینی برای تقویت فن بیان

2- هر چقدر نرم تر صحبت کنید، سخنان شما بیشتر به دل می نشیند.

سعی کنید خشونت و بلندی صدای خود را کشف کرده و آن‌ها را برطرف کنید. بلندی صدا باعث می‌شود شنونده حالت تدافعی به خود بگیرد. خشونت نیز باعث می‌شود مخاطب با گوینده احساس راحتی نکند.

3- به قاعده و دستور زبان مسلط باشید.

برای اینکه خوب صحبت کنید به جملات خود ساختار بدهید. سعی کنید از اصطلاحات کمتر استفاده کنید. برای شنونده هضم یک جمله مطابق با دستور زبان راحت ‌تر است.

4- با قاطعیت و اطمینان صحبت کنید.

با اعتماد و اطمینان صحبت کنید نه با خشونت. ترجیحات، منافع و نیازهای خود را واضح و محکم بیان کنید. مراقب باشید که در بیان خواسته‌های خود خواسته‌های دیگران را نیز در نظر داشته باشید. به طوری که خودخواه به نظر نرسید.

5- به احساسات خود مسلط باشید.

موقع صحبت کردن ممکن است حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت یا حتی ترس داشته باشید. اما این احساسات نباید باعث شود که از حد خود خارج شده و مثلا توهین کنید. با حوصله به چیزهایی که برای شما مهم است پاسخ دهید.

6- از پریدن میان صحبت کردن دیگران اجتناب کنید.

به دیگران اجازه دهید ابتدا توضیحاتشان کاملا تمام شود سپس شروع به صحبت کنید. یک مکالمه خوب مانند یک گروه موسیقی است. هر کس سهم خودش را دارد و نوبت همه باید رعایت شود.

7- شنونده خوب و فعال باشید تا شنوندگان خوبی داشته باشید.

موقعی که کسی صحبت می‌کند اصلا و به هیچ‌وجه به حرف‌هایی که قرار است بزنید فکر نکنید. با این کار به دیگران می‌گویید که نظرشان اصلا مهم نیست و این کار به احساسات آن‌ها آسیب می‌زند. به دیگران علاقه نشان دهید تا وقتی نوبت شما شد، توجه‌ها به شما جلب شود. بعد از واضح حرف زدن نوبت خوب حرف زدن است.

8- به اندازه ای بلند صحبت کنید که صدایتان شنیده شود.

برای اینکه دیگران صدای شما را بشنوند باید به اندازه کافی بلند حرف بزنید. نه زیاد داد بزنید نه آنقدر آرام که بعضی از مخاطبان شما صدای شما را نشنوند. اگر با صدای آرام حرف بزنید خود را به گونه‌ای نشان می‌دهید که کم رو هستید و اعتماد به نفس ندارید.

از طرف دیگر سعی کنید داد نزنید. داد زدن نشانه این است که دوست دارید شنیده شوید. بگذارید کلمات توجه مردم را به سوی شما جلب کنند نه صدای شما. صدای شما فقط باید در رساندن کلمات به گوش مخاطب کاربرد داشته باشند.

9- دایره لغاتتان را افزایش دهید.

تا می‌توانید مطالعه کنید. از مطالب آنلاین مثل مجلات اینترنتی گرفته تا شاهکارهای ادبی. هرچه بیشتر بخوانید، دانش شما بیشتر شده و دایره لغات شما افزایش می یابد. بدون اینکه بدانید عبارات بیشتری یاد می‌گیرید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید از همین عبارات در جملات خود استفاده می‌کنید. البته قرار نیست در حرف‌های هر روز خود کلمه جدید زیادی به کار ببرید. برای اینکه باهوش به نظر برسید چند کلمه جدید و پرمعنا کافیست.

10- از به کاربردن بیش از حد اصطلاحات بپرهیزید.

اگر دوست دارید خوب صحبت کنید نباید بیش از حد از اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری استفاده کنید. البته اگر شنوندگان شما جوانان هستند می‌توانید گه گاه از این اصطلاحات استفاده کنید. این کار کمک می‌کند از لحن رسمی و خشک کلام شما کاسته شود.

11- از توقف نترسید.

در نگاه اول شاید توقف کردن در صحبت نشانه ضعف باشد. اما اگر کمی فکر کنید می‌بینید که اصلا چنین نیست. توقف کردن در صحبت برای جمع کردن افکار و ایده‌ها بسیار روش خوبی است. فقط کافیست پرحرفی نکنید یا چیزی نگویید که بلافاصله پشیمان شوید.

لازم نیست نگران این باشید که موقع توقف از صداهای “آمممممم….” یا “اِاِاِاِ……..” استفاده می‌کنید. فقط سعی کنید زیاد این کار را تکرار نکنید. فراموش نکنید حتی رئیس جمهورها هم ممکن است از این اصوات استفاده کنند.

12- فقط زمانی که لازم است ژست بگیرید.

ژست گرفتن یک روش خوب برای کمک به رساندن پیام است. با ژست گرفتن می‌توانید احساسات خود را بیان کرده و روی کلمات تاکید کنید. دقت کنید که نباید دست خود را زیادی حرکت دهید به گونه‌ای که عصبی و نگران به نظر بیایید. تکان دادن زیادی دست‌ها نشان از این دارد که فکر می‌کنید کلمات شما برای بیان مطالبتان کافی نیستند.

13- مختصر و مفید حرف بزنید.

یکی از بخش‌های مهم خوب صحبت کردن رعایت اختصار است. فن بیان به این معنی نیست که هرچه می‌دانید را در اختیار شنونده قرار دهید. شاید تصور کنید که باید برای فهماندن حرفتان مثال‌های بیشتری بزنید، در صورتی که یکی دو مثال کافیست. فراموش نکنید که همیشه از پرحرفی و تکرار دوری کنید تا شنونده دچار خستگی نشود.

اگر برای یک سخنرانی آماده می‌شوید، حرف‌های خود را روی کاغذ نوشته و با صدای بلند بخوانید. با این کار می‌توانید بفهمید کجاها دچار زیاده گویی شده‌اید.

14- نکات اصلی صحبتتان را تکرار کنید.

ممکن است فکر کنید که یکبار بیان کردن نکات اصلی حرف‌هایتان کافی است. اما باید گفت اشتباه می‌کنید. چه بخواهید برای یک جمعیت سخنرانی کنید چه در حال بحث با یک دوست باشید، بهتر است که در پایان صحبت خود نکات اصلی بحث خود را برای واضح‌تر شدن پیامتان دوباره تکرار کنید.

15- از مثال‌‌ها و دلایل محکم استفاده کنید.

در صحبت خود از اعداد و ارقام و مثال‌های واقعی استفاده کنید. چه بخواهید مخاطبان خود را قانع کنید که بشر به انرژی‌های تجدیدپذیر رو بیاورد یا به دوست خود بفهمانید که باید به ازدواجش خاتمه دهد. البته استفاده از آمار به این معنی نیست که مدام از اعداد و ارقام استفاده کنید و وارد بحث‌های خالص علمی بشوید. بسته به موضوع بحث، استفاده از یک یا چند دلیل علمی کفایت می‌کند.

16- عذرخواهی نکنید!

فن بیان شامل کنترل شرایط هم می‌شود. اگر اشتباه کردید عذرخواهی نکنید. مثلا لازم نیست اگر کلمه‌ای را اشتباه تلفظ کردید یا دچار استرس شدید بگویید: “ببخشید، من کمی استرس دارم”. با این کار اوضاع را بدتر کرده و توجه مخاطبان به موضوعی بی‌ربط جلب می‌شود. به جای این به راحتی از اشتباه خود بگذرید و به حرفتان ادامه دهید. مخاطبان شما هم بعد از مدتی اشتباه شما را فراموش می‌کنند.

17- روی پیامتان متمرکز شوید نه خودتان.

به جای اینکه به نگرانی و استرس خودتان فکر کنید، روی پیام و مخاطبتان تمرکز کنید. مهم‌ترین چیز این است که پیامتان را به خوبی منتقل کنید نه اینکه مثلا شبیه آنتونی رابینز یا استو جابز شوید.

قبل از اینکه صحبت را شروع کنید به پیامتان فکر کنید. به اینکه پیام شما چقدر مهم است و کار شما تنها انتقال آن است. این کار باعث می‌شود نگران این نباشید که چقدر عرق کرده‌اید یا چقدر تند تند حرف می‌زنید.

18- غیبت و شایعه‌پردازی نکنید و طعنه را کنار بگذارید.

غیبت کردن، شایعه‌پردازی و زیرآب زنی مواردی هستند که جایی در خوب صحبت کردن ندارند. نق زدن را هم باید کنار بگذارید. یک راه سازنده و مثبت برای توصیف خود و چیزهایی که به سر شما آمده پیدا کنید. به جای اینکه بگویید دوست دارید مردم چگونه رفتار کنند، روی خواسته خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که نمی‌توان مردم را عوض کرد اما می‌توان خواسته خود را روشن و واضح بیان کرد.

درست است که کنایه و طعنه گاهی نشانه نکته‌بینی و شوخ‌طبعی است، اما ممکن است کسی متوجه منظور شما نشده و آن را توهین به حساب بیاورد. البته گاهی اوقات کنایه می‌تواند تنش‌ها را کم کند. پس سعی کنید ابتدا اطرافیان خود را به خوبی شناخته و بعد از آن به عنوان شوخی از کنایه استفاده کنید. فقط تلاش کنید که کنایه زدن به عادت تبدیل نشود.

19- منفی‌بافی نکنید.

حتی در بدترین شرایط می‌توان با استفاده از اطلاعات مفید و مثبت به مردم کمک کرد. بهتر است در هر شرایطی از حرف‌ها و خبرهایی که مردم را دچار خشم، ناامیدی و افسردگی می‌کند خودداری کنید. در این شرایط با پذیرش شرایط بد، اطلاعات مثبت را در اختیار مردم قرار دهید. همانگونه که نق زدن و منفی‌بافی می‌تواند یک عادت باشد، مثبت نگری و مفید بودن نیز می‌تواند با تمرین تبدیل به یک عادت شود.

20- با اعتماد به نفس صحبت کنید.

با اعتماد به نفس صحبت‌ کردن بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. با به کارگیری این شش ترفند دیگر هیچگاه سایرین شما را وادار به سکوت نخواهند کرد.

نتیجه‌گیری

برای متخصص شدن در هر فنی تمرین و تجربه شرط اساسی است و این موضوع درباره هنر سخنرانی و فن بیان هم صادق است. ضمن اینکه به یاد داشته باشید که هر کسی که درحال گوش کردن به صحبت‌های شماست دوست دارد که شما در آن خوب عمل کنید. در غیر این صورت اصلا برای سخنرانی شما حاضر نمی‌شد.

سؤالات متداول

فن بیان از مهارت‌ها نرم است و در تمام ابعاد زندگی، می‌تواند سود و منفعت به همراه داشته باشد. هم در زندگی روزمره و روابط اجتماعی، و هم در دنیای حرفه‌ای و کسب و کار.

صدا و لحن، کلمات و جملات، رفتار و شخصیت فرد، سه جز تشکیل دهنده فن بیان خوب هستند.

اگر فن بیان قوی داشته باشیم، نه تنها در زندگی و کار، بلکه می‌توانیم برای گویندگی، دوبلوری و یا سخنرانی در جمع نیز از آن استفاده کنیم.

در فن بیان، ادای واضح و شفاف کلمات، بسیار مهم است. برای بهبود این بخش، می‌توان از عبارات تمرینی فن بیان استفاده نمود.

محتوای تغییر وضعیت
2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :