جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکنیک ها و ابزارهایی که به شما در تصمیم گیری های تجاری کمک می کند

تکنیک ها و ابزارهایی که به شما در تصمیم گیری های تجاری کمک می کند

روش‌های رسمی و علمی تصمیم‌گیری، به رهبران کمک می‌کند تا از اشتباهات رایج مانند برون‌یابی یا سوگیری هزینه‌های کاهش‌یافته اجتناب کنند.
تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) و سایر تکنیک ها به رهبران کمک می کند تا افکار خود را برای تصمیم گیری بلندمدت سازماندهی کنند.پلتفرم های هوش مصنوعی از داده های داخلی و خارجی برای بهبود تصمیم گیری استفاده می کنند.

این مقاله برای صاحبان مشاغل و مدیرانی است که می خواهند فرآیند تصمیم گیری تجاری خود را بهینه کنند.
تصمیم گیری در هر سطح کسب و کار اتفاق می افتد، از جمله تصمیمات پیش پا افتاده ای که روزانه توسط کارمندان سطوح پایین گرفته می شود و تصمیمات اجرایی گسترده که ممکن است به سال ها تامل نیاز داشته باشد.

بسیاری از تصمیمات توسط یک کارمند تحت قوانین، دستورالعمل های شرکت یا کتابچه راهنمای شرکت اجرا می شود. با این حال، تصمیم گیری های روزانه می توانند به همان اندازه تأثیرگذار باشند.

در اینجا نگاهی به پنج مرحله اساسی برای تصمیم‌گیری، نحوه کمک ابزارهای تصمیم‌گیری و برخی تکنیک‌هایی که به شما در سنجش فعالیت هایتان کمک می‌کنند، آورده شده است.

پس با دقت و تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

5 مرحله تصمیم گیری

5 مرحله تصمیم گیری

1-هدف خود را مشخص کنید

این ممکن است برای اهداف شخصی بی‌معنا به نظر برسد، اما برای تعیین اهداف تجاری قابل دستیابی است. هرچه ذینفعان بیشتر درگیر شوند، احتمال اینکه اهداف شما نادرست باشند، بیشتر می‌شودپس باید برای قطعی کردن این گونه تصمیم ها ، زمان ودقت بیشتری را صرف کنید.

2-اطلاعات مربوطه را جمع آوری کنید

این مرحله شامل شناسایی مسیرهای اقدام و جایگزین ها و تحقیق در مورد هر دوی آنها می شود.

3-گزینه های خود را ارزیابی کنید

در این مرحله، تصمیم گیرندگان باید شواهد را بسنجند و بتوانند بر اساس شرایط موجود، بهترین تصمیمات و انتخابات را انجام دهند.

4-انتخاب خود را انجام دهید

تصمیم خود را ارزیابی کنید این شامل ارزیابی های کوتاه مدت و بلند مدت می شود.

5-اقدام کنید

پس از این که در 4 مرحله قبل،توانستید بهترین ها را شناسایی،برسی و ارزیابی کنید، الان زمانی است که شما باید آن موارد را به مرحله اجرا برسانید.

چرا ابزارهای تصمیم گیری مفید هستند؟

چرا ابزارهای تصمیم گیری مفید هستند؟

هنگام شروع یک فرآیند رسمی تصمیم گیری، بسیاری از کسب و کارها به ابزارها و تکنیک هایی روی می آورند تا به رهبران کمک کنند تا افکار خود را سازماندهی،  و به بهترین تصمیم برای سازمان خود برسند.

در اینجا نگاهی به روش‌هایی که کسب‌وکارها می‌توانند از ابزارهای تصمیم‌گیری سود ببرند، می‌اندازیم

1- آنها می توانند به شما در درک داده ها کمک کنند

هنگام تجزیه و تحلیل داده های مربوط به یک تصمیم، سنجش همه عوامل مختلف و تأثیر آنها بر نتیجه تصمیم شما می تواند چالش برانگیز باشد. یک ابزار تصمیم گیری کمک می کند تا همه چیز در چشم انداز قرار گیرد و تصمیم گیرندگان را راهنمایی کند تا بر اساس مهم ترین عوامل سازمان عمل کنند.

2- طوفان فکری و تفکر خلاق را تشویق می کنند

هنگامی که وظیفه استفاده از یک ابزار تصمیم گیری را بر عهده دارند، اعضای تیم درگیر در این فرآیند، تمایل دارند تخیل خود را توسعه دهند تا نتایج ممکن متفاوتی را در نظر بگیرند. ابزارهای تصمیم‌گیری، خلاقیت بیشتری را القا می‌کنند و کاربران را راهنمایی می‌کنند تا به جای سنجش تنها گزینه‌هایی که فوراً به ذهن می‌رسند، خارج از چارچوب نیز فکر کنند.

3- به سازماندهی و اولویت بندی اهداف کمک می کنند

تصمیمات تمایل دارند اهداف متعددی را در بر گیرند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است به یک پروژه نیاز داشته باشد تا به سود آوری خوبی برسد  و در عین حال به قوانین و مقررات نیز پایبند باشد. ابزارهای تصمیم گیری می توانند به اهداف رقابتی یک تصمیم اهمیت دهند و به شما کمک کنند تا راه حلی را که با اولویت های شرکت شما مطابقت دارد، پیدا کنید و از آن بهره ببرید.

4-سوگیری را از فرآیند تصمیم گیری حذف می کنند

هر کسی تعصباتی دارد که می تواند باعث اشتباه در فرآیند تصمیم گیری شود. ابزارها تا حد زیادی، تعصب و احساسات فردی را از فرآیند حذف می کنند. به عنوان مثال، یک مدیر ممکن است بخواهد محصول جدیدی را که بخش خود ایجاد کرده است، بدون اینکه به طور واضح در مورد هزینه های تولید یا تقاضای مشتری فکر کند، راه اندازی کند. یک ابزار تصمیم گیری این عوامل را در چارچوب خود معرفی می کند.

5- آنها از هدایت شرکت شما توسط مغالطه جلوگیری می کنند

یک فرآیند رسمی تصمیم‌گیری، می‌تواند مانع از هدایت شرکت شما توسط اشتباهات گوناگون شود، که اغلب ناشی از «تصمیم‌های اصلی» یا عدم برنامه‌ریزی است. در زمینه تئوری تصمیم گیری رفتاری، که جداسازی تصمیم گیری عقلانی عینی و تصمیم گیری شهودی (اغلب غیرمنطقی) را بررسی می کند، این موضوع را مورد برسی قرار میدهد.

رابرت استفنز، بنیانگذار CFO Perspective، ارائه‌دهنده منابع مالی و استراتژی، می‌گوید: «اشتباهات تصمیم‌گیری در شرکت‌هایی با هر اندازه‌ای شایع است. یکی از مثال‌ها سوگیری هزینه‌های غرق‌شده است، که در آن از سرمایه‌گذاری‌های برگشت‌ناپذیر برای توجیه تصمیم‌های آتی استفاده می‌شود و بیشتر میتواند برای شما ایجاد آسیب کند تا سود!

بیشتر بخوانید: 9 عادت بد که شما را از موفقیت تجاری دور میکند!

استفنز مثالی از افردی میزند که کسب و کار خود را برای پوشش بدهی و سرمایه گذاری که در آن انجام داده بودند فروختند. آنها از ارزش گذاری کسب و کار کوچک بر اساس عملکرد مورد انتظار به جای ارزش واقعی بازار استفاده کردند. قیمت خیلی بالا بود و کسی حاضر به خرید نبود. استفنز گفت: «به این نکته اشاره کردم که این اعداد هزینه‌های کاهش‌یافته بودند که هم برای آنها و هم برای خریداران بی‌ربط بود.

ابزارها و تکنیک های تصمیم گیری

ابزارها و تکنیک های تصمیم گیری

ده ها ابزار و تکنیک برای سازماندهی افکار شما در طول فرآیند تصمیم گیری وجود دارد. در اینجا برخی از گزینه های محبوب و کاربردی تر را برای شما بازگو خواهیم کرد.

ماتریس تصمیم: یک ماتریس تصمیم به شما کمک می کند تا همه گزینه های خود را ارزیابی کنید. هنگام استفاده از ماتریس، یک جدول با تمام انتخاب های ستون اول و تمام عواملی که در تصمیم گیری در سطر اول تأثیر می گذارد ایجاد کنید. در مرحله بعد، به هر گزینه امتیاز دهید تا بفهمید کدام عوامل اهمیت بیشتری دارند. سپس یک امتیاز نهایی برای نشان دادن بهترین انتخاب محاسبه می شود.

لیست مزایا و معایب: تصمیم گیرندگان از نمودار T – یا لیست مزایا و معایب – برای سنجش مزایا و معایب گزینه ها استفاده می کنند. این تضمین می کند که هنگام تصمیم گیری، تمام نکات مثبت و منفی در نظر گرفته شود.

درخت تصمیم: درخت تصمیم یک نمودار یا مدل است که هر گزینه و نتایج آن را در نظر می گیرد. این تکنیک همچنین تجزیه و تحلیل های آماری را انجام می دهد.

صدای چندگانه: چند رأی زمانی استفاده می‌شود که افراد متعددی در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند. این کمک می‌کند تا فهرست گسترده‌ای از گزینه‌ها را به گروه کوچک‌تری کاهش دهید تا تصمیم نهایی مشخص شود.

تحلیل پارتو: تکنیک تحلیل پارتو زمانی مفید است که تصمیمات زیادی گرفته شود. این کمک می‌کند تا با تعیین اینکه کدام تصمیم‌ها بیشترین تأثیر را خواهند داشت، اولویت‌بندی شود که کدام یک باید ابتدا اتخاذ شوند.

تجزیه و تحلیل هزینه و فایده: این تکنیک هنگام سنجش پیامدهای مالی هر جایگزین ممکن برای تعیین اینکه چه چیزی از دیدگاه اقتصادی منطقی‌تر است، استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل مشترک: تحلیل مشترک روشی است که رهبران کسب و کار برای تعیین ترجیحات مصرف کننده از آن استفاده می کنند.

تجزیه و تحلیل SWOT : تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها را ارزیابی می کند – دقیقا همان چیزی که این ابزار برنامه ریزی مخفف آن است.

تجزیه و تحلیل PEST : مخفف عبارت “سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری” است. روش تجزیه و تحلیل PEST می تواند تصمیم گیری و زمان بندی را با تجزیه و تحلیل عوامل خارجی بهبود بخشد. این روش روندهای فعلی را برای کمک به پیش بینی روندهای آینده در نظر می گیرد.

دیدگاه کارشناسان در مورد تکنیک های تصمیم گیری

دیدگاه کارشناسان در مورد تکنیک های تصمیم گیری

این روش ها منتقدانی دارد. پیت مک آلیستر، مالک آژانس SEO OutreachPete، می گوید: “من می گویم که 99٪ از مدل ها و ابزارهای مدیریت نظری در واقع چندان مفید نیستند.” «این همه اطلاعاتی است که شما از عقل سلیم می‌دانید و همچنان به برون‌یابی بیشتری نیاز دارد… تلاش برای ترسیم آن در سطح بالاتر سطحی است.»

دیگر رهبران کسب و کار می گویند که چنین ابزارهایی را برای تجزیه و تحلیل گروهی مفید یافته اند. از SWOT و تحلیل‌های همتا که استفنز در شرکت‌های مختلف انجام داده است، او توضیح می‌دهد که این ابزار ها به گروه کمک میکنند تا در مورد وضعیت فعلی به اجماع برسند.

استفنز افزود، آنها همچنین به همه کمک می کنند تا هر گونه فرضیات اساسی پشت توصیه ها را درک کنند. این ابزارها به عنوان ابزار ارتباطی بیشتر از ابزارهای تصمیم گیری سودمند هستند.

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای کمک به کسب و کارها در تصمیم گیری خوب استفاده می شود. هرچه یک تصمیم پیچیده‌تر باشد، استفاده از هوش مصنوعی سود بیشتری خواهد داشت، زیرا می‌تواند مقادیر قابل توجهی از داده‌ها را با استفاده از الگوریتم‌ها و قدرت محاسباتی پردازش کند.

شرکت‌های بیشتری از این سیستم‌های هوش مصنوعی برای کمک به تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این صنعت طی پنج سال آینده ۳۷.۲ درصد رشد کند. در واقع، طبق داده‌های IDC، محققان پیش‌بینی می‌کنند که 85 درصد از شرکت‌ها ورودی‌های انسانی را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کنند تا در سال 2026 تبدیل به تصمیم‌گیرندگان بهتری شوند.

همچنین بخوانید: مدیریت تغییر سازمانی چیست؟ + دلایل اهمیت آن در کسب و کار

یکی از این ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، نرم افزار تصمیم گیری هوش مصنوعی MakerSights برای خرده فروشان است. برای کمک به تصمیم گیری در مورد معرفی محصول جدید، بازاریابی و کاهش ضایعات، ویژگی های محصول، داده های فروش و مشتری، و پارامترهای تولید را تجزیه و تحلیل می کند.

ابزار دیگر پلتفرم تصمیم گیری هوش مصنوعی Rainbird است که بر بهینه سازی تجربیات مشتری و ایجاد محصولات دیجیتال جدید تمرکز دارد.

چرا بهترین شیوه های تصمیم گیری کارکنان بسیار مهم است؟

چرا بهترین شیوه های تصمیم گیری کارکنان بسیار مهم است؟

در حالی که تصمیمات مالی را می توان به طور عینی سنجید، هیچ مدل اقتصادی برای تصمیم گیری با هدایت اخلاقی در این موضوع وجود ندارد. این موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که کارمندان باید به‌عنوان عوامل تصمیم‌گیر عمل کنند، جایی که احتمال بیشتری وجود دارد که بر اساس انگیزه‌های مالی شخصی عمل کنند تا اینکه چه چیزی – از نظر اخلاقی یا مالی – برای کل شرکت بهترین است.

اینجاست که ایجاد بهترین شیوه های تصمیم گیری می تواند مفید باشد. استیون شوارتز، مدیرعامل شرکای وارفاج، در شرکت خود از آن به عنوان یک چارچوب شبه کانتی برای تصمیم گیری در اطراف دفتر یاد کرد. این خط‌مشی دارای الزامات خاصی است، از جمله عدم تعهد و تحویل بیش از حد، شفافیت قیمت‌گذاری و مسئولیت‌پذیری شخصی، که تمام تصمیم‌گیری‌ها را از اعضای تیم دیکته می‌کند.

شوارتز گفت: «در حالی که راه‌حل‌هایی که این الزامات ارائه می‌دهند از منظر اخلاقی شهودی هستند، در نهایت، من دریافتم که این چارچوب سوگیری فردی یا پولی و شیوه‌های تجاری بدخواهانه با مشتریان را حذف کرده است. این چارچوب به اعضای تیم اجازه می‌دهد تا درون یک سیستم ارزشی مشخص جدا از سیستم خود فکر کنند و در نتیجه تصمیماتی را به‌طور کلی اتخاذ کنند که هم برای شرکت و هم برای خودشان مفید باشد.»

منبع: Businessnewsdail

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :