جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 مهارت رهبران عملگرا

رهبران عملگرا چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟

رهبران عملگرا کسانی هستند که به جنبه های عملی اجرا علاقمند هستند و می دانند کلید موفقیت آنها در این اجرا، در گرو افزایش ظرفیت، شایستگی و مهارت‌های افرادی است که با آنها کار می کنند.

رهبران عملگرا خوب می دانند که باید در کنار افراد مجموعه خود که مورد رهبری قرار می دهند حضور داشته باشند تا بهترین نتایج برایشان رقم بخورد. آنها می دانند که موفقیت، در دستاوردهای کسانی نهفته است که تحت رهبری وی عمل می کنند.

به این ترتیب، رهبران عملگرا، اهمیت حیاتی مربیگری را درک می کنند. آنها می دانند که مشارکت مربیگری یا همان کوچینگ در سازمان یا شرکت‌هایشان، به شدت به نحوه تعامل آنها با افرادی که رهبری می کنند بستگی دارد. در این رابطه هیچ چیز مهمتر از نحوه گوش دادن، پذیرش، تأمل، پرسش و بازخورد در زمینه گفتگوی کوچینگ نیست.

رهبران عملگرا موفق، از پنج قانون کلیدی که برای گفتگوی کوچینگ ضروری است آگاه هستند و از آنها در فرآیند‌های سازمان به خوبی استفاده می کنند.

این ۵ قانون عبارتند از:

1. رهبران عملگرا با کنجکاوی گوش می کنند.

وقتی در مورد گوش دادن با کنجکاوی صحبت می کنیم، ابراز علاقه واقعی به آنچه دیگران بیان می کنند مدنظر ماست. این موضوع در گفتگوهای کوچینگ، از ارزش خاصی برخوردار است. اغلب اوقات ما با بی حوصلگی و عدم توجه، به فرد مقابل گوش می دهیم که این کار به نوبه خود، مانع از یک گفتگوی اثربخش می شود. گاهی ما در هنگام گوش دادن به فرد مقابل بر بحث بعدی یا ارائه برنامه‌های خود متمرکز هستیم و در گفتگو فقط صدای فرد مقابل را می شنویم اما حرفهای او را درک نمی کنیم.

بدیهی است وقتی صحبت از گوش دادن با کنجکاوی می شود، شما باید تمام صحبت ها را با توجه و تمرکز گوش دهید و سعی کنید وقفه ها را به حداقل برسانید. به مکالمه سرعت دهید و از متمرکز نگه داشتن آن نترسید. اما توجه داشته باشید این سرعت، به توجه و دقت شما ضربه ای وارد نکند.

بیشتر بدانید: بیزینس کوچینگ چیست؟

2. رهبران عملگرا آنچه را که می شنوند در نظر می‌گیرند.

گاهی اوقات می‌توانید تمام نشانه‌های غیرکلامی لازم را ارائه کنید تا به طرف مقابل این حس را بدهید که با کنجکاوی به سخنان او گوش می‌دهید، اما باز هم نمی‌توانید هیچ اطلاعاتی از او دریافت کنید. در حین ایجاد حس کنجکاوی، فراموش نکنید که آنچه گفته می شود را جذب و ثبت کنید. شما باید کلمات را بشنوید، ژست ها را بخوانید و افکار، ایده ها و احساسات طرف مقابل را درک کنید. برای درک آنچه می شنوید، باید به مکالمه سرعت دهید و خود را به جای طرف مقابل بگذارید.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

3. رهبران عملگرا با دقت منعکس می‌کنند.

منعکس کردن با دقت به این معنی است که شما آنچه را از طرف مقابل می شنوید با بیان خودتان دوباره تکرار می کنید تا به وی بفهمانید به دقت به او گوش می کردید و سخنان وی را به خوبی دریافته اید. علاوه بر این، منعکس کردن حرف طرف مقابل به شخص این اجازه را می‌دهد تا آنچه خودش بیان کرده است را از زبان شما بشنود و مجدداً آنها را در درون خود بررسی کند تا اطمینان یابد آیا این حرفها دقیقا همان چیزی است که او قصد داشت به شما منتقل کند یا خیر.

شما در این مرحله باید کارهای زیر را انجام دهید:

۱.مفهوم آنچه را که شنیده‌اید با کلمات خود دوباره بازنویسی و بیان کنید، یا بکوشید آنچه را که شنیده‌اید اغلب با همان کلماتی که طرف مقابل استفاده کرده است، تکرار کنید.

۲. در خلاصه کردن اطلاعات زیادی که می شنوید دقت کنید، ممکن است بخواهید پیام اصلی را در جملات کوتاه و مختصر خلاصه کنید. وقتی مردم سخنان خود را به صورت مکالمه ای بیان می دارند، گاهی اطلاعات به صورت منظم ظاهر نمی شود. شما می خواهید به افراد خود کمک کنید تا روی مهمترین مسائل تمرکز کنند. پس موظف هستید این موارد را از صحبت های افراد استخراج کرده و مجدداً همانها را خیلی شفاف به آنها بازگردانید.

۳. وقتی کلمات معنادار را تکرار می کنید، به طرف مقابل می گویید از میان صحبت های او چیزهایی را شنیده اید که واقعا برای او مهم هستند. این کار سبب می شود آنها احساس کنند شما واقعا به آنها گوش کرده اید و آنها را درک می کنید. البته باید دقت داشته باشید ارائه این نکات مهم، باعث حذف نکات دیگر نشود.

بیشتر بدانید: 12 روش ساده برای پاداش دادن به کارمندان

4. پرسش برای اکتشاف

پرسیدن سوال، مکالمه را گسترش می دهد و امکان گفتگوی فعال‌تر را فراهم می آورد. سعی کنید تا حد امکان، از طرف مقابل سوالات باز بپرسید که امکان کاوش بیشتر را برای شما فراهم می کند. با پرسیدن سؤالات باز، به افراد فرصتی می‌دهید تا با شما به گفتگو بنشینند و پاسخ‌های خود را بیابند.

وقتی افراد تحت حمایت شما، پاسخ‌ها را پیدا می‌کنند، این موضوع می‌تواند آنها را قدرتمندتر کند. وقتی برای اکتشاف موضوعی، سؤالی را مطرح می کنید، این موضوع در ذهن آنها تداعی می‌شود که به آنها باور دارید و نظرات، دانش و تجربه آنها برای شما ارزشمند است. در نتیجه شما با این کار، اعتماد به نفس آنها را نیز تقویت خواهید کرد.

5. ارائه بازخورد برای توسعه

اغلب افراد می اندیشند بازخورد ذاتا نوعی فیدبک منفی و انتقادی است، در حالی که لزوما چنین نیست. کوچ‌های موفق، در مورد نحوه استفاده از بازخورد، دقت و تبعیض قائل می شوند، زیرا می دانند که بازخورد ضعیف یا ناقص می تواند باعث سکوت کردن یا حتی باعث ایجاد احساس بی کفایتی در اعضای تیم تحت رهبری وی گردد.

برخی افراد از بازخورد به عنوان وسیله ای برای خودنمایی و اثبات برتری و تخصص خود استفاده می کنند. یک مربی و کوچ موفق از این اشتباه رایج پرهیز می کند. ارائه یک بازخورد متکبرانه یا تحقیرکننده یا نامشخص، می تواند افراد تحت حمایت شما را به سمت حالت تدافعی سوق دهد و اعتمادی را که برای رابطه شما حیاتی است، از بین ببرد.


هنگام ارائه بازخورد، مربیان و کوچ‌ها باید تلاش کنند تا آن را واضح و شفاف بیان کنند، آن را با موضوع موردنظر ربط دهند، آن را ارزیابی کنند و آن را به صورت مفید و مثبت به کار گیرند.

اگر این مهارتها را به خوبی در خود تقویت کنید و بیاموزید که به خوبی گوش دهید، تأمل کنید، سؤال بپرسید و با روش مناسبی بازخورد درست را ارائه دهید، به راحتی قادر خواهید بود در رابطه میان کوچ و کوچینگ اعتماد لازم را ایجاد نمایید.

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

سوالات متداول

1-رهبران عملگرا چه کسانی هستند؟

رهبران عملگرا کسانی هستند که به جنبه های عملی اجرا علاقمند هستند و می دانند کلید موفقیت آنها در این اجرا، در گرو افزایش ظرفیت، شایستگی و مهارت‌های افرادی است که با آنها کار می کنند.

2 ویژگی رهبران عملگرا چیست؟

برخی از مهمترین ویژگی های رهبران عملگرا عبارتند از: گوش دادن با کنجکاوی، منعکس کردن با دقت، در نظر گرفتن آنچه می شنوند، پرسش برای اکتشاف، ارائه بازخورد برای توسعه.

3-شیوه ارائه بازخورد باید چگونه باشد؟

اغلب افراد می اندیشند بازخورد ذاتا نوعی فیدبک منفی و انتقادی است، در حالی که لزوما چنین نیست. کوچ‌های موفق، در مورد نحوه استفاده از بازخورد، دقت و تبعیض قائل می شوند، زیرا می دانند که بازخورد ضعیف یا ناقص می تواند باعث سکوت کردن یا حتی باعث ایجاد احساس بی کفایتی در اعضای تیم تحت رهبری وی گردد.

4-منعکس کردن با دقت به چه معناست؟

منعکس کردن با دقت به این معنی است که شما آنچه را از طرف مقابل می شنوید با بیان خودتان دوباره تکرار می کنید تا به وی بفهمانید به دقت به او گوش می کردید و سخنان وی را به خوبی دریافته اید. علاوه بر این، منعکس کردن حرف طرف مقابل به شخص این اجازه را می‌دهد تا آنچه خودش بیان کرده است را از زبان شما بشنود و مجدداً آنها را در درون خود بررسی کند تا اطمینان یابد آیا این حرفها دقیقا همان چیزی است که او قصد داشت به شما منتقل کند یا خیر.


منبع:
https://www.inc.com/

4.7/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :