جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۵ عامل استرس در محل کار و نحوه مواجه با آنها

عوامل استرس در محیط کار و نحوه مواجهه با آنها

بسیاری از افراد از استرس در محل کار آگاه نیستند و برخی دیگر احساس می‌کنند برای رفع آن نمی‌توانند کاری انجام دهند. در واقع، نگرش «هیچ کاری نکن»، باعث کاهش بهره وری، روابط ناسالم در محل کار و جابجایی پرهزینه کارکنان می‌شود.

یک بررسی ساده از کسب و کار شما، می‌تواند این قاتل خاموش بهره‌وری را از بین ببرد یا آن را به شدت کاهش دهد.

ما به عنوان مدیر یک مجموعه یا سازمان وظیفه داریم نظارت کاملی بر کارکنان داشته باشیم و به طور کلی دریابیم چرا کارکنان دچار استرس می‌شوند و چه عواملی در ایجاد استرس کارمندان دخیل است؟

با اینکه خیلی ها می گویند “شرایط کاری بد باعث ایجاد استرس می‌شود” و این جمله تا حدی قابل قبول است، اما تاکید بر این نگرش ممکن است ما را در جستجوی پاسخ مناسب گمراه کند.

در این مقاله قصد داریم رایج ترین عوامل استرس در محل کار را با هم بررسی کنیم. بدیهی است این عوامل هم در محل کار و هم در زندگی شخصی تاثیر خود را می گذارند و برای فردی که با آن درگیر است، شرایط سختی را ایجاد خواهند کرد.

در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.

بیشتر بدانید: 9 دلیل رایج برای تاخیر در کارها

1. کمبود وقت یکی از دلایل استرس در محل کار

وقتی بلیط پرواز دارید و برای صرف شام به یک رستوران خوب در نزدیکی فرودگاه می‌روید، هیچ استرسی ندارید. اما اگر به رستوران دیگری در سطح شهر بروید و علاوه بر فکر کردن به ترافیک طول راه، دائم با خود کلنجار بروید که اگر تا 50 دقیقه دیگر در فرودگاه نباشید، قطعا پرواز خود را از دست می دهید، یک استرس تمام عیار را تجربه خواهید کرد.

چگونه بر آن غلبه کنیم؟

اطمینان حاصل کنید در مورد ضرب الاجل هایی که برای خود و کارمندان خود تعیین می‌کنید واقع بین هستید. تعیین ضرب الاجل مهم است، زیرا افراد نیاز دارند بدانند در چه زمانی، چه کاری باید انجام شود؛ اما تعیین یک ضرب الاجل غیرواقعی، یا سبب می شود پروژه شما با تأخیر تکمیل گردد یا یک پروژه ناقص و بی کیفیت و تیمی پر از استرس را بر جای خواهد گذاشت.

درست است که گاهی پروژه های اضطراری هم به دستتان می رسد که کارفرما از شما می خواهد آن را در سریع ترین زمان ممکن تحویل دهید و شما ناچار خواهید بود در محدودیت شدید زمانی آن را به سرانجام برسانید، اما اجرای پروژه های اضطراری باید به عنوان یک استثنا در نظر گرفته شوند، نه به عنوان روال معمول کاری سازمان. چرا که وجود فشار و استرس دائمی روی کارمندان نه تنها باعث کاهش کیفیت عملکرد آنان می شود بلکه به سلامت جسمی و روحی کارکنان نیز آسیب زیادی وارد می کند و گاه همین امر می تواند نقش مهمی در ترک شغل آنها ایفا کند.

2. رسیدگی به تعداد زیادی پروژه همزمان

صرف نظر از اینکه شما یک فرد توانمند در مدیریت و انجام چند کار همزمان هستید یا خیر، کار کردن روی تعدادی فعالیت‌ به صورت همزمان، عموما کاری استرس زا می باشد. چرا که بخشی از ذهن شما درگیر فهرستی از کارهایی است که باید انجام دهید و همین موضوع به نوبه خود، باعث ایجاد استرس می شود. اگر وظایف زیادی به شما تحمیل شود، آن استرس با رنجش آمیخته می‌شود و کیفیت نتایج به طور قابل ملاحظه‌ای افت خواهد داشت!

چگونه بر آن غلبه کنم؟

شاید بدیهی به نظر برسد اما مهمترین کار برای مدیریت چندین پروژه این است که کارها را اولویت‌ بندی کنید. از آنجایی که می توانید بین پروژه‌ها در رفت و آمد باشید و از هر کدام بخشی را انجام دهید و به سراغ بخش مهم بعدی بروید، به نظر می رسد در حال انجام چندین فعالیت به طور همزمان هستید. پس کافیست اولویت‌ها را تعیین کنید و از مهارت و توانمندی خود در انجام همزمان چندین فعالیت در پروژه های مرتبط احساس غرور کنید.

3. بی ثباتی و عدم وضوح / شفافیت نداشتن

تمایل به دانستن موقعیت و وضعیت موجود از ابتدای خلق بشر وجود داشته است. هیچ انسانی از تعلیق و بی ثباتی و بلاتکلیفی لذت نمی برد، بلکه در این موقعیتها استرس نخستین چیزی است که رخ می نماید.

انسان در هر موقعیتی که باشد می خواهد به وضوح بداند اکنون دقیقا در چه موقعیتی است، چه انتظاراتی از او می رود و وضعیت پیش رو چیست. بلاتکلیفی، عدم تصمیم گیری و یا بدتر از آن اخذ تصمیمات اشتباه، منجر به عدم اطمینان می‌شود. کارمندی که موقعیت و وظایف شغلی خود در سازمان را به وضوح نداند، دچار استرس و سردرگمی بدی می شود که عدم اطمینان از وضعیت فعلی و آینده را برای وی بوجود خواهد اورد. رفع این عدم اطمینان، راه نجات او از استرس خواهد بود.

چگونه بر آن غلبه کنم؟

استیو جابز می گوید: “شفافیت قیمتی ندارد!” شاید جمله ای بهتر از این در وصف شفافیت وجود نداشته باشد.

وقتی پروژه ای به شما سپرده می شود از کارفرما بخواهید در مورد الزامات پروژه به طور شفاف برایتان توضیح بدهد. به این ترتیب علاوه بر اینکه لازم است بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران را انتخاب کنید، لازم است با همه شفاف سخن بگویید و از انها نیز بخواهید انتظارات خود را کاملا شفاف و واضح با شما در میان بگذارند.

شفاف بودن در بیان الزامات پروژه یکی از اصول اولیه همکاری است. ابزارهای ارتباطی مختلفی برای برقراری ارتباط میان شما و ذینفعان هر پروژه وجود دارد که بهتر است مناسب ترین آن را انتخاب کنید. لازم به ذکر است همه ابزارها برای یک تیم مناسب نیست و شما باید با توجه به ویژگی های تیم و سازمان خود، بهینه ترین ابزار را برگزینید.

گرچه این ابزارها به شیوه های گوناگونی عمل می کنند اما یک وجه مشترک و یک نتیجه مهم دارند که لازم است به آن توجه کنید: باید اطمینان حاصل کنید که ارتباط برقرار می‌شود و این ارتباط به‌طور مداوم، واضح و به‌موقع انجام می گیرد.

بیشتر بدانید: 6 مورد ضروری، برای ارائه خدمات عالی به مشتریان

4. کمبود دانش دلیل استرس در محل کار

افراد زمانی که می دانند تخصص لازم برای مقابله با شرایط را ندارند، دچار استرس می شوند. بگذارید با یک مثال عینی مطلب را بهتر بررسی کنیم. یک مدیر شرکت بدون آنکه تخصص لازم برای امور حسابداری را داشته باشد، تلاش کرد اظهارنامه مالیاتی شرکت را انجام دهد. گرچه همه افرادی که در اطراف او بودند می گفتند این کار بسیار ساده است (و البته اکثر آنها مدیران حسابداری بودند)، اما او بدون اینکه بتواند حتی یک صدم کار را انجام دهد به دلیل استرس زیاد کار را رها کرد.

خوشبختانه او خیلی زود قبول کرد که تخصص لازم را ندارد و کار را به یک متخصص حسابداری سپرد و به محض انجام این کار استرس او به سرعت از بین رفت. او پس از این تجربه در تمام 30 سال کار شرکت خود همواره یک مدیر و متخصص حسابداری را در کنار خود نگه داشته و معتقد است میزان هزینه ای که بابت این کار می پردازد بسیار کمتر از هزینه ای است که استرس و اضطراب ناشی از این کار به او تحمیل می کرد.

چگونه بر آن غلبه کنم؟

محیطی را ایجاد کنید که در آن، افراد از بیان کمبود تخصص خود نترسند! با بیان این واقعیت فرد می تواند آموزشهای لازم را ببیند و اگر این تخصص در حیطه کاری او نیست، پروژه به متخصص مرتبط ارجاع داده شود. اما اگر قرار باشد کارمندان به طور مخفیانه با این مشکل دست و پنجه نرم کنند، نه تنها پروژه شما آسیب خواهد دید، بلکه آنان نیز به شدت تحت فشار و استرس قرار خواهند گرفت.

این بدان معنا نیست که شما نباید تیم خود را به چالش بکشید تا آنها تخصص خود را گسترش دهند، بلکه بدین معنی است که اگر چیزی توسط آنها “حل نشدنی” تلقی می‌شود، آنها باید برای انجام آن، آزادانه از یک متخصص درخواست کمک کنند.

شما نیز به عنوان مدیر مجموعه نباید از پرداخت هزینه به افراد متخصص نگران باشید. گاهی اوقات اگر هزینه ای 5 برابر بیشتر از کارمندتان را به یک متخصص بپردازید، شاید در نگاه اول گزاف به نظر برسد، اما وقتی پروژه در یک دهم زمان خود تکمیل گردد، واضح است که سرمایه‌گذاری روی فرد متخصص کاری بسیار ارزشمند و عاقلانه بوده است.

عوامل استرس در محل کار

عوامل استرس در محل کار

5. تغییرات

گروه کوچکی از مردم هستند که از امور تکراری به راحتی خسته می‌شوند. این بی‌حوصلگی برای آنها استرس ایجاد می‌کند و آنها همیشه آرزو دارند شرایط اطراف تغییر کند و ثابت یا تکراری نباشد. با این حال برای اکثر مردم، تغییر عاملی برای ایجاد استرس به شمار می آید. تغییر شغل، تغییر شهر محل زندگی، تغییر خانه، تغییر افراد مهم، و تغییر مدرسه برخی از رایج ترین تغییراتی است ه همه ما در طول زندگی مان با برخی از آنها سروکار داشته ایم. جالب است بدانید انسان عموما در نوجوانی و اوایل جوانی به دلیل ترس از ناشناخته‌ها می کوشد با تغییر روبرو نشود، اما در بزرگسالی آشنایی مجدد با چیزهای جدید عاملی است که موجب ایجاد استرس می شود. به همین دلیل است که بچه ها از تغییر مدارس خود با استرس دست و پنجه نرم می کنند و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما با دیدن کامپیوتر یا تبلت استرس می‌گیرند!

استرس در محل کار
استرس در محل کار

بیشتر بدانید: 10نشانه نارضایتی شغلی

چگونه بر آن غلبه کنم؟

برای غلبه بر استرس ناشی از تغییر در کارمندان خود، لازم است روی مزایای تغییر تمرکز کنید.

اگر تغییر در مقایسه با تثبیت وضع موجود مزایای بسیار بیشتری ندارد یا اینکه نمی توانید مزایا را به خوبی بیان کنید، پس بهتر است فعلا دست به تغییر نزنید. اما اگر می دانید این تغییر برای شرکت لازم است، اما کارمندان از آن استقبال نمی کنند، بهتر است شما به عنوان رهبر تیم با بیان دلایل خودتان، توجه کارکنان را به مزایای فراوانی که می تواند برای سازمان و کارمندان ایجاد کند، جلب کنید.

ممکن است به دلیل نقش مدیریتی خود بتوانید عقیده خود را با قدرت و اجبار به همه تحمیل کنید، اما بدانید این کار ضربه بزرگی به شرکت شما خواهد زد و استرسی که در میان کارمندان ایجاد می شود قطعا عملکرد انان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری از مدیران می‌گویند نمی‌توانند عملیات شکت را طبق میل و خواسته کارمندان پیش ببرند. گرچه این حرف تا حدی صحیح است اما کارمندان به عنوان افرادی که اجراکننده دستورات شما در سازمان هستند می توانند از این اجبار تحمیلی به شدت آسیب ببینند و با کاهش کیفیت عملکرد روبرو شوند.

برای این کار لازم است در وهله نخست اطمینان یابید این تغییر برای شرکت شما یک ضرورت به حساب می آید و یک تصمیم سلیقه ای و یک شبه نیست. سپس بکوشید با بیان مزایای آن در درازمدت کارمندان را به این تغییر علاقمند کنید. به این ترتیب کارمندان نیز با شما همراهی خواهند کرد و بالاترین کیفیت عملکرد را از آنها خواهید دید.

 

سوالات متداول

1-ایا عوامل استرس در محیط کار می تواند منجر به افزایش بهره وری گردد؟

خیر. عوامل استرس در محیط کار عموما نگرش «هیچ کاری نکن» را در بین کارمندان رواج می دهد. این دیدگاه به نوبه خود باعث کاهش بهره وری، روابط ناسالم در محل کار و جابجایی پرهزینه کارکنان می‌شود.

2-چند مورد از عوامل استرس در محل کار را نام ببرید.

مواردی همچون کمبود وقت، رسیدگی به چندین پروژه همزمان، کمبود تخصص و دانش، عدم وضوح شرایط و تغییرات، از جمله مهمترین عواملی هستند که موجب ایجاد استرس در محل کار می شوند.

3-ایا ثبات برای همه مردم خوشایند است؟

خیر. گرچه عده زیادی از مردم هستند که از تغییر می ترسند و در هنگام مواجهه با آن استرس می گیرند و تمایل بیشتری به تثبیت وضع موجود دارند، با این حال گروه کوچکی از مردم نیز وجود دارند که از تکراری بودن کارها و ثبات خسته می شوند و از تغییر استقبال می کنند.

4-چگونه باید مشکل کمبود تخصص را حل کنیم تا بر استرس ناشی از آن غلبه کنیم؟

با سپردن کار تخصصی به متخصص مربوطه می توان به راحتی استرس ناشی از کمبود دانش را حل کرد. در واقع به جای آنکه یک کار تخصصی به فردی سپرده شود که تخصص و دانش لازم را ندارد و منبع استرس برای وی ایجاد شود، با ارجاع کار به متخصص همان حیطه می توان از ایجاد استرس پیشگیری کرد.


منبع:

https://www.govexec.com//

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :