برند، مجموعهای از انتظارات، خاطرات، داستانها و روابطی است که در کنار هم، تصمیم مصرف کننده را برای انتخاب محصول شما نسبت به کالای دیگر به حساب میآورند – ست گودین
محتویات این مقاله
تعریف ست گودین که در بالا ذکر شد، دقیقاً معنای واقعی عملکرد برندسازی را نشان میدهد. اگر مصرف کنندگان، نام تجاری شما را به رقبایتان ترجیح دهند، شما برنده بازی کسب و کار هستید!
برندسازی، یک موضوع مهم و البته کمی پیچیده است. با این حال، برای اینکه شرکت شما موفقیتهای بزرگ را تجربه کند، استراتژی برندسازی که اتخاذ میکنید باید با دقت، برنامه ریزی، آزمایش و در نهایت بهینهسازی شود.
اما، اگر قبلاً هرگز آن را در برنامههای کسب و کارتان نداشتهاید ، برندسازی در ابتدا میتواند کمی سخت به نظر برسد…
ما در این مقاله، چندین عامل کلیدی را جمع آوری کردهایم که بسیاری از برندهای موفق و بزرگ در سطح جهانی، به طور فعال از طریق استراتژیهای برندسازی خود، به دنبال آن هستند.
-
1. دانش مخاطبان هدف
با توجه به اینکه موفقیت در برندسازی، تنها به دلیل وجود مشتریان و طرفداران امکان پذیر است، یکی از اهداف اولیه یک شرکت باید شناسایی و درک مخاطبان هدف خود باشد. به عبارت دقیقتر، برندهای بزرگ میدانند که مشتریان بالقوهشان چه کسانی هستند، چگونه فکر میکنند، به چه چیزی نیاز دارند، و مهمتر از آن، زمان خود را در کجا میگذرانند.
برای اینکه محصولات و خدمات خود را به خوبی بازاریابی کنید، استراتژی برند شما باید به طور جدی، متناسب با مخاطب هدف شما باشد. به این ترتیب، با هدر ندادن منابع خود در تلاش برای دستیابی به مشتریانی که ارزش شما را مرتبط با زندگی خود نمیدانند، در زمان، هزینه و انرژی صرفهجویی خواهید کرد.
هرچه دانش بیشتری در مورد مخاطبان خود داشته باشید، امکانات بیشتری برای بهینه سازی محصولات خود نیز خواهید داشت.
بیشتر بدانید: معرفی 4 نوع کارآفرینی؛ کدام یک برای شما مناسبتر است؟
-
2. پیشنهاد ارزش منحصر به فرد قوی
برندهای قوی، دارای ارزشهای منحصر به فرد و بسیار قوی هستند. وقتی بیانیهای را منتشر میکنید که به مشتری اجازه میدهد مزایای اضافی را در محصولات شما در تقابل با رقبایتان را ببیند، احتمالاً توجه او را به سمت خود جلب میکنید. بیایید Walmart را به عنوان مثال در نظر بگیریم. شعار آنها “پس انداز کنید، بهتر زندگی کنید” است. این شعار، بیان خلاصهای از قیمت های ارزان آنهاست که در دنیا به آن معروف هستند.
اسکایپ، نمونه خوبی دیگر از ارزشهای منحصر به فرد قدرتمند در برندهای مطرح جهان است. شعار اسکایپ این است که “جهان را به صورت رایگان نگه میدارد”. چه کسی دوست ندارد با عزیزان خود از طریق پیامک و تماس تصویری صحبت کند؟
بزرگترین مزیتی را که نام تجاری شما به بازار عرضه میکند را محور کارتان قرار دهید. سپس یک کاغذ بردارید و فواید آن را در یک جمله بیان کنید. آن را ساده، مختصر، جذاب و در عین حال قدرتمند بنویسید! آنگاه شما نیز میتوانید یک شعار قدرتمند داشته باشید و آن را برای مخاطب هدفتان به سادگی بیان کنید…
-
3. اشتیاق را فراموش نکنید.
اگر میخواهید تبلیغاتی را برای برند خودتان ایجاد کنید، باید طرفداران و خریداران خود را به فرهنگ سازمان یا شرکتتان علاقهمند کنید. تا جایی که ممکن است باید اشتیاق آنان را درگیر کنید. والت دیزنی میدانست که کودکان به مکانی نیاز دارند که بتوانند لحظات جادویی را در آن زندگی کنند. علاوه بر این، در والت دیزنی بزرگسالان نیز به شدت مورد هدف هستند، زیرا دیزنی لند شما را به گذشته میبرد و باعث میشود یک بار دیگر احساس کودکی کنید.
پارکهای سرگرمی زیادی در سرتاسر جهان وجود دارد، اما هیچ کدام را نمیتوان با کاخ های بزرگی که والت دیزنی ساخته است مقایسه کرد! شور و اشتیاق موجود در این برند، قطعاً توسط صاحبان آن و طرفداران و مشتریان، به سادگی قابل مشاهده است.
4. تفکر خارج از چارچوب
به عنوان یک کارآفرین یا بازاریاب، همیشه باید زوایای مختلف را ارزیابی کنید. زوایای تبلیغات، زوایای برندسازی، زوایای همه چیز… شما اغلب وسوسه میشوید که به آنچه دیگران انجام میدهند نگاه کنید و آن فعالیتها را انجام دهید، زیرا این راه، آسانترین راه ممکن است. با این حال، برای ساختن یک برند عالی و مطرح، باید توجه زیادی را به خود جلب کنید و صرفا کپی برداری از دیگران، نمیتواند این مهم را برای شما به ارمغان بیاورد.
سعی کنید استراتژیهای بازاریابی را اتخاذ کنید که هیچ کس قبلاً از آنها استفاده نکرده است. شما با این کار، محصول خود را منحصر به فرد می کنید و در عین حال ویژگی تنوع را نیز برای مشتریان به ارمغان خواهید آورد.
-
5. سازگاری
برندهایی که نمیتوانند ثبات داشته باشند، در بازار و بازی کسب و کار نیز عملکرد ثابتی نخواهند داشت. شما نمیتوانید از مشتریان خود انتظار داشته باشید که فقط همراه برند شما باقی بمانند، اگر شما همیشه در کنار آنها نباشید! آنها وقتی برای چند بار میآیند و میبینند که شما در دسترس نیستید، نیاز خود را از طریق رقبای شما تامین خواهد کرد.
وقتی به مک دونالد میروید، همیشه میدانید که قرار است راضی از آن خارج شوید و تجربه خوبی داشته باشید. چرا؟ زیرا محصولات آنها بسیار سازگار و با ثبات است. آنها حتی یک قانون یکسان ایجاد کردند که باعث میشود همه رستورانهای مک دونالد از آن پیروی کنند و دقیقاً به همان روش مخصوص همبرگرها را آماده سازی کرده و بپزند.
بیشتر بدانید: 6 راه برای ایجاد عادات خوب و حفظ آنها
-
6. هدف برند را در نظر بگیرید.
برای اینکه برند خود را به سطح بالاتری از سطح فعلی خودتان ببرید، به یک ماموریت و هدف جدی نیاز دارید. مأموریت برند، معمولاً چیزی است که به معنای مشارکت در یک علت است. برای مثال، نایک میخواهد مردم را به راه بیندازد. Dove می خواهد به هر زن، احساس زیبایی در پوست خودش را بدهد.
برندی که ماموریت مشخصی را بیان میکند و سپس به آن وعده عمل میکند، احتمالاً از هر نوع رقابتی سبقت میگیرد. بنابراین، اهداف شرکت خود را مشخص کنید و تمام اقدامات خود را در جهت دستیابی به آن هدف هدایت نمایید. کارمندان شرکت، باید هدف شرکت را نیز درک کرده و با آن هماهنگ باشند، زیرا آنها موتوری هستند که باعث میشود سازمان شما در حال حرکت باشد.
-
7. شعار برند
شعارهای برند یا برچسبها، اولین عناصر و کلماتی هستند که به ذهن اکثر مردم میآیند. در اینجا چند نمونه از محبوبترین شعارهای تاریخ آورده شده است:
نایک – “فقط انجامش بده”
اپل – “متفاوت فکر کن”
لورآل – «زیرا ارزشش را داری»
اینها شعارهای بسیار خوبی هستند که شرکتهای بزرگ در طول زمان، برای بهبود آگاهی از برند خود، ایجاد بازاریابی دهان به دهان و اساساً برای ایجاد پیشرفتهای عظیم در عملکرد برند خود، از آنها استفاده می کنند.
اما چه چیزی یک شعار را عالیتر میکند؟ موارد خاصی وجود دارد که باید در هنگام ایجاد شعار برند خود به آنها توجه کنید:
* به یاد ماندنی و به راحتی قابل تشخیص باشد.
* به جای فروش یک ویژگی، یک مزیت کلیدی را در آن لحاظ کنید.
* آن را واضح و مختصر بیان کنید.
*آن را طوری بسازید که برند شما را متمایز کند.
*انرژی مثبت را با کلمات خود ایجاد کنید.
-
8. برند همیشه ارزش ارائه میکند.
یکی از قوانین تجارت این است که اول ارزش را ارائه کن و بعد منتظر پرداخت مشتریان باش!
هر برند بزرگ و موفقی، به ارائه ارزش به مشتریان خود میپردازد. اگر در برند شما ارزش کاهش یابد یا وجود نداشته باشد، کسب و کارتان صرف نظر از محبوبیت قبلی یا فعلی آن، در آینده به طرز وحشتناکی شکست خواهد خورد!
رقابت از پشت سر خواهد آمد و از ضعفهای شما سوء استفاده میکند و مخاطبان شما را میدزدد!
ناگفته نماند که بسیاری از شرکتها تمایل به شکست دارند، زیرا صرفا مشتاق بهبود و افزایش میزان سود خود هستند! بنابراین، کیفیت محصول باید کاهش یابد.
این معمولا یک تله است. بسیاری از برندها بر این باورند که مشتریان آنها بیش از حد به محصولاتشان وابسته هستند، بنابراین شروع به سوء استفاده میکنند. به زودی و در صورت ندیدن نتیجه مطلوب، طرفداران بحث و بازخورد منفی را شروع خواهند کرد. این نتایج منفی ممکن است به شدت به شهرت و موفقیت برند شما آسیب برساند.
بیشتر بدانید: 9 روش مهم برای بهبود رفاه در محل کار
-
9. ارائه عالی محصولات
اهمیت ارایه مناسب محصول یا خدماتمان را فراموش نکنیم. شما ممکن است بهترین محصول دنیا را داشته باشید. اگر نتوانید آن را به درستی بازاریابی کنید، در فروش آن شکست خواهید خورد! این در نهایت منجر به فروپاشی یک برند میشود، بنابراین اطمینان از اینکه استراتژیهای بازاریابی عالی دارید، کلید پیروزی در نبرد بر سر یک بازار خاص است.
استراتژی بازاریابی فعلی رولکس، حول به اشتراک گذاری تصاویر زیبا از محصولات خود در کانال های رسانههای اجتماعی میچرخد. در اینجا چند کانال بازاریابی وجود دارد که می توانید از آنها برای ارائه بهتر برای برند خود استفاده کنید:
بازاریابی محتوا
بازاریابی رسانههای اجتماعی
تبلیغات سنتی
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
تلویزیون و رادیو
تبلیغات CPA
بازاریابی ویدیویی
تبلیغات کلیکی
نام تجاری به راحتی میتواند به عنوان یک هنر شناخته شود. این هنر، ساختن میراثی است که بر اساس ارزش، احترام و ارتباطات است.
مهم نیست که هدف شخصی شما چیست، برند شما پس از محبوب شدن باید با ارزشی که در بازار ارائه میکند، بسیار سازگار بماند.
منبع:
https://www.smartinsights.com//