در تیمسازی استفاده از کلماتی مانند «قدرت» یا «موفقیت»، برای توصیف یک شرکت گاهی اوقات میتواند تصور یک محیط سخت را آسان کند. با این حال، یک محل کار رقابتی نباید با ترس کارمندان همراه باشد، بله این حرکت تیمی است که منجر به نتایج خارقالعاده خواهد شد.
محتویات این مقاله
یک شرکت قدرتمند و موفق زمانی طول عمر زیادی در بازار و بین رقبا خواهد داشت که کارکنان آن، با ذهنیت تیمی کار کنند و هر یک نقش خودشان را در تیم، به بهترین نحو ممکن ایفا کنند و به دنبال دستیابی به اهداف بلندمدت باشند.
در این مقاله، ما به چند فعالیتی اشاره میکنیم که که میتوانید در تیمسازی قدرتمند و در نهایت داشتن یک سازمان موفق استفاده کنید.
دوره های رایگان دکتر افشین فاتح
-
۱- روی نقشها تمرکز کنید.
فرآیند انتخاب صحیح و مناسب در انتخاب اعضای تیم شما،در تیمسازی ؛ مزایای بلندمدت و بسیار تأثیرگذاری را دارد، حتی اگر در این بخش نیاز باشد که که زمان بیشتری را برای جذب نیرو صرف کنید. استخدام یک نفر، فقط برای پُر کردن میزهای داخل اتاق سازمان یا شرکت شما، میتواند به تیمتان آسیب برساند. چه به این دلیل که کارمندان بالقوه این نقش را به عنوان یک سکوی فرود موقت میبینند و علاقه کمتری به یادگیری و پیشرفت دارند، و چه به این دلیل که بعداً متوجه خواهید شد که آنها مناسب این کار و قرار گیری در این جایگاه نیستند.
این امر در دراز مدت، هزینه بیشتری برای شما و سازمانتان به همراه خواهد داشت. زمان و پول خود را بر روی افرادی که واقعاً در نقشی که شرکت شما به آن نیاز دارد و آنها متخصص آن کار هستند سرمایهگذاری کنید. مطمئن باشید بازدهی بسیار بیشتری را در سازمان خواهید دید.
بیشتر بدانید:8 گام برای ایجاد یک تیم موفق
-
2. برای هر نقش ارزش قائل شوید.
با توجه به اینکه هر یک از اعضای تیم، مسئولیت مشخص و متفاوتی را ایفا میکند، تلقی کردن هر نقش به عنوان بخشی ضروری از عملیات در سازمان نیز بسیار مهم است. هر یک از اعضای تیم باید احساس کند که شغلشان مهم است و در تیم دیده میشوند، بدون اینکه هرگز از خود بپرسند “چرا من اینجا هستم و یا اصلا چرا باید این کار را انجام بدهم؟” بر کسی پوشیده نیست که احساس داشتن هدف، به عملکرد و البته انگیزه بیشتر هر کارمند کمک میکند. وقتی کارمندان احساس میکنند که نقش آنها کمارزش تلقی میشود، یا شاید در فرآیندهای یک تیم،غیرضروری باشد، کار به سمت مکانیکی شدن میرود و به محض پایان روز، نیرو کاملاً از آن فعالیت جدا میشود و دیگر راجع به آن فکر نمیکند!
-
3. ارتباط برقرار کنید.
بهترین راه برای نشان دادن ارزش بین اعضای تیم، از طریق ارتباط حاصل خواهد شد. زمانی که همه اطلاعاتی دارند که هنوز با شما به اشتراک گذاشته نشده است یا زمانی که اعضای تیم، نکاتشان را در مورد فعالیتی که روی آن کار میکنند، با هم به اشتراک نمیگذارند، احساس اینکه بخشی از یک تیم هستند، برای آنان دشوار خواهد بود. حتی اگر اطلاعات مستقیماً به همه افراد تیم شما مربوط نباشد، تا حد امکان سعی کنید سطح شفافیت را با همه اعضای تیم حفظ نمایید.
اپلیکیشنهایی مانند Slack انجام این کار را بدون نیاز به انجام فرآیندهای پیچیده، آسانتر میکنند. داشتن یک خط ارتباطی باز، به اعضای تیم شما کمک میکند تا گردش کار سازندهتری را به اشتراک گذاشته و ایجاد کنند. جلسات هفتگی یا صحبت کردن فراتر از بحث در مورد لیست کارها با هم تیمیها، میتواند ایدههای جدید و بزرگی را به سطح سازمان بیاورد و به افراد این فرصت را میدهد که در زمینهای که ممکن است خیلی از آن اطلاعی نداشته باشند، کمک کند. به گفته هیوااتا واکر، بنیانگذار DENEKADesignCo، «توسعه فرآیندها و گردشهای کاری که میتوانند به سرعت پیادهسازی، اجرا و ردیابی شوند، برای مدیریت تیم شما بسیار مهم است، بهویژه زمانی که با سازمان یا شرکت شما با رشد سریع مواجه میشود». باید سعی کنید زمان و انرژی بیشتری را صرف چیزهایی کنیم که در خال حاضر، کنترل کمی بر آنها وجود دارد.
فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار
در زمینه ارتباطات، تیم شما باید به هر یک از اعضا حق نظر و بیان نکات را به صورت باز بدهد. اجازه دادن به کل تیم در مورد بازخورد و درخواست نظر از آنها نیز کمک می کند تا هم تیمیها درگیر بمانند و آنها را به روند پروژهها نزدیکتر میکند. هنگامی که هر یک از اعضای تیم برای ارزیابی یک تصمیم و ایجاد نظر وقت میگذارند، به نتیجه دلبسته میشوند و میخواهند بدانند که افکارشان در این فرآیند مورد توجه قرار میگیرد یا خیر.
اجازه دادن به این امر، به افراد احساس اهمیت و مالکیت بر کارشان را میدهد که قطعا منجر به عملکرد بهتر آنان میشود.
بیشتر بدانید:7 مشکل رایج در سازمانها و راههای غلبه بر آنها
-
4. در در تیمسازی هدف گذاری کنید.
تعیین اهداف کوتاهمدت و بلندمدت با تیم خود نیز پایهای برای هر کاری است که آنها هر روز قصد انجام آن را دارند. مشتاق بودن در مورد نتیجه و انگیزه دادن به یکدیگر با تقویت مثبت، به اعضای تیم شما کمک میکند تا مطمئن شوند که با درک یک تصویر بزرگ کار کنند و بدانند هر کاری که آنها انجام میدهند، برای دستیابی به یک هدف بلندمدت تینی، ضروری است. توجه به این نکته مهم است که این اهداف باید واقع بینانه باشند تا شما و تیمتان احساس نکنید که برای یک هدف از بیهوده در حال کار و فعالیت هستید. داشتن نقاط عطف و ضرب الاجل های به جا و مناسب، میتواند به اعضای تیم فرصت هایی بدهد تا به یکدیگر کمک کنند و برای دستیابی به موفقیت، با هم متحد شوند.
-
5. موفقیتها را جشن بگیرید.
جشن گرفتن موفقیتها و نقاط عطف خود، هم تیم شما را گرد هم میآورد و هم به همه این امکان را میدهد که ببینند وقتی با هم کار میکنند، اتفاقات بزرگی میتواند رخ دهد. اگر کسی در کاری عالی کار میکند، از او در مقابل بقیه اعضای تیم قدردانی کنید تا همه بدانند که هر تلاشی، دیده و قدردانی میشود. این همچنین به هر فرد کمک میکند تا احساس کند در تیم دیده میشود و کاری که انجام میدهد، در فرآیند کلی تیم مفید و تاثیرگذار است. در مقابل، اگر تیم شما در کاری شکست خورد، دور هم جمع شوید تا تلاش و فعالیتهای خود را تغییر دهید یا آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید.
کسی را زیر اتوبوس نیندازید! یا بحث کنترل آسیب را به بازی سرزنش تبدیل نکنید… این کار، هرگز به کسی کمک میکند و نه میتواند آن شکست را تبدیل به موفقیت کند! در عوض، به تمام اعضای تیم خود، مسئولیت مساوی بدهید تا در کنار هم، مراحل یا محورهای بعدی را برای اصلاح، مشخص نمایند.
-
6. در تیمسازی یکدیگر را بشناسید.
البته شما هرگز موظف نیستید که در سطح شخصی با اعضای تیم خود، به بهترین دوستان آن تبدیل شوید، اما داشتن یک گردش ماهانه یا شرکت در برخی معاشرتهای خارج از محیط کاری، میتواند به اعضای تیم این فرصت را بدهد که بیش از کاری که انجام میدهند از یکدیگر قدردانی کنند و با هم در تعامل باشند.
آشنایی با افرادی که با آنها کار میکنید به شما کمک میکند سبک کار آنها و نحوه گفتگوهای سازنده با آنها را در روزهای سخت درک کنید.
منبع: