جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین روش ها برای آموزش مهارت های ارتباطی سازمان

مهارت های ارتباطی، برای موفقیت در هر زمینه ای ضروری است. چه یک مربی، سرپرست، مشاور شغلی یا یک روانشناس باشید، آموختن این مهارت ها، پایه ای قوی برای دستیابی به اهداف شغلی آینده را برایتان فراهم خواهد کرد. همین امر نشانه اهمیت مهارتهای ارتباطی در شغل و زندگی شخصی می باشد.

آموزش مهارتهای ارتباطی در سازمان نیز می تواند آینده شغلی کارکنان را با کیفیت بالاتری رقم بزند.

در این مقاله، روش های اثبات شده ای برای آموزش موثر این مهارت ها ارائه خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت‌های ارتباطی، توانایی‌هایی هستند که برای ارسال و دریافت انواع مختلف اطلاعات بکار گرفته می شوند. این مهارت ها هنگام کار با دیگران، مدیریت افراد و نظارت بر پروژه ها ضروری است. به عنوان مثال مهارت همدلی، احترام و درک نشانه‌های غیرکلامی برخی از مهمترین مهارتهای ارتباطی به شمار می آیند. شما از این مهارت ها برای انتقال ایده ها، احساسات و وظایف به دیگران می توانید استفاده کنید.

نحوه آموزش مهارت های ارتباطی

یک خبر خوب این است که شما می توانید مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید و آنها را تمرین کنید. افراد اغلب از روش‌هایی بهره می‌برند که به آنها تمرین عملی، دستورالعمل‌های واضح و فرصت تفکر می‌دهد. در این مقاله به برخی از بهترین روش ها برای آموزش مهارتهای ارتباطی اشاره می پردازیم و برای هر کدام مثال هایی ملموس را ذکر می کنیم. با ما همراه باشید تا این روشها را به خوبی بیاموزید و در زندگی خود بکار بگیرید.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

1. ایفای نقش

ایفای نقش، یک روش کلاسیک برای آموزش مهارت های ارتباطی است. برای استفاده از این تکنیک، افراد مهارت‌ها را پس از بحث در مورد آنها و آموختن تئوری آن به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، وضعیت بدنی یا زبان بدن متناسب با موقعیت موردنظر را الگوبرداری کرده و به نمایش می گذارند.

ایفای نقش همیشه باید بر مشارکت کامل گروهی و احترام متقابل متمرکز باشد. لازم است در مورد اینکه احترام متقابل در همه شرایط باید برقرار باشد، با افراد تیم خود صحبت کنید. علاوه بر آن ضروری است زمان زیادی را برای ایفای نقش‌های روزانه در نظر بگیرید تا به افراد کمک کنید در چنین موقعیت هایی راحت و بدون استرس عمل کنند.

اگر یک مربی هستید که قرار است مهارتهای ارتباطی را به دانش آموزان خود آموزش دهید، لازم است به آنان خاطرنشان کنید دانش‌آموزان باید رابطه مثبتی با یکدیگر برقرار کنند و در این مسیر صبورانه برخورد کرده و ذهنی باز داشته باشند. اگر ابتدا این مهارت ها را تقویت کنید، ایفای نقش می تواند راهی عالی برای یادگیری سریع توانایی های ارتباطی باشد.

بیشتر بدانید: مهارت‌ عاطفی اجتماعی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

نکات مهم ایفای نقش:

هر زمان که مهارت جدیدی را آموزش می دهید، از نقش آفرینی استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا افراد مهارت موردنظر را به طور کامل آموخته اند یا نه.

یک مهارت را برای دانش آموزان به نمایش بگذارید. سپس از آنها بخواهید حدس بزنند منظور شما کدام مهارت است.

از سناریوهای خاصی که کارمندان شما تجربه می کنند به صورت روزانه در یک محیط اداری استفاده کنید.

از افراد بخواهید پس از هر نقش‌آفرینی، در مورد اینکه چه چیزی خوب و چه چیزی اشتباه بوده است صحبت کنند. از آنها بپرسید برای بهبود وضعیت چه کارهای متفاوتی می توان انجام داد‌.

مثال ایفای نقش:

در یک سناریوی نقش آفرینی، دو دانش آموز نمونه هایی از ارتباط عالی و ناکارآمد را در پروژه ای غیرواقعی به نمایش می گذارند. پس از آن، به اعضای گروه دو دقیقه وقت داده می شود تا اثرات هر سبک ارتباطی را یادداشت کنند و آنها را با دیگر اعضا به اشتراک بگذارند.
مهارت های ارتباطی مختلف را روی کاغذ بنویسید. از دانش آموزان بخواهید به طور تصادفی یکی را انتخاب کنند و سپس مهارت ها را به نمایش بگذارند. بقیه گروه می توانند آن را حدس بزنند. مثال های واضحی مانند برقراری تماس چشمی، وضعیت بدن، زبان بدن، گوش دادن فعال و اعتماد به نفس را انتخاب کنید.

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

2. بازی های گروهی

بازی های گروهی، روشی تعاملی و جذاب برای آموزش مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی، متقاعدسازی، همکاری و ایجاد رابطه هستند. از طریق بازی های گروهی، افراد یاد می گیرند که  اطلاعات را به طور موثر به دیگران منتقل کنند. شما به عنوان ناظر و مربی در طول بازی‌ها، باید اتفاقات را از نزدیک مشاهده کنید، یادداشت‌برداری کنید و آماده باشید تا مشاهدات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا این مهارت ها، در طول زمان بهبود پیدا کنند.

مثال بازی های گروهی:

یک پروژه گروهی را تکمیل کنید.
کار گروهی برای رسیدن به یک هدف خاص، نیازمند ارتباط است. از تیم خود بخواهید در یک بازه زمانی معین چیزی را طراحی کرده و بسازد. شما باید مواد اولیه لازم را در اختیار گروه قرار دهید و تعاملات آنها را در حین کار مشاهده کنید. پس از آن، از گروه بپرسید چه مواردی خوب پیش رفت و چه کارهایی می توانستند متفاوت انجام شوند.

مشاهدات خود را با بازخورد مثبت برای هر فرد در مورد کارهایی که به خوبی انجام داده است به اشتراک بگذارید.

بازی “ترن هوایی احساسی” را انجام دهید.
گروه را به دو تیم تقسیم کنید. هر تیم مجموعه‌ای از کارت‌ها را دریافت می‌کند که روی آن نام یک احساس نوشته شده است: مانند «عصبانیت»، «خوشحالی» یا «تنبلی». یک دانش آموز در تیم اول یک احساس را به نمایش می گذارد و هم تیمی های او، باید آن حس را حدس بزنند. سپس تیم دیگر همین بازی را تکرار می کند. یک محدودیت زمانی برای حدس زدن در نظر بگیرید. تیمی که تا پایان بازی، تعداد بیشتری حدس صحیح بزند به عنوان برنده اعلام کنید. این بازی به افراد کمک می‌کند تا از عبارات و سیگنال‌های زبان بدن که برای بیان احساسات استفاده می شود، آگاه شوند. همچنین موقعیت خوبی فراهم می شود تا در مورد سیگنال های غیرکلامی صحبت کنید. لازم است پس از بازی برای تحلیل بازی نیز وقت بگذارید.

یکی از اعضای تیم را در یک مسیر بامانع هدایت کنید.

گروه را به تیم های دو نفره تقسیم کنید. در هر تیم یک نفر باید چشم بند ببندد و ابتدای یک خط قرار بگیرد. نفر دوم تیم تنها با استفاده از دستورالعمل‌های شفاهی می تواند هم تیمی خود را در طول مسیر راهنمایی کند. اجازه دهید هم فرد دارای چشم بند، هم فردی که او را هدایت می کند، احساسات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. سپس از آنها بخواهید نقش ها را عوض کرده و این فعالیت را دوباره امتحان کنند.

بیشتر بدانید: 5 ویژگی هوش هیجانی در رهبری + روش های بهبود آن

3. فیلم دیدن

مجموعه ای از فیلم ها و کلیپ هایی که به دقت گردآوری شده اند، یک ابزار آموزشی عالی برای آموختن مهارتهای ارتباطی است. شما می‌توانید قسمت های مهم هر کلیپ را جدا کنید، راجع به آن بحث کرده و سپس آن را دوباره تماشا کنید. افراد می توانند بارها آن ویدئو ها را ببینند، پاسخ ها را بنویسند و در جلسه بعدی، نقطه نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

مثال فیلم دیدن:

برای یادگیری مهارتهای ارتباطی از طریق فیلم دیدن می توانید به فیلم ها و کلیپ هایی مراجعه کنید که در آنها شخصیت های قوی وجود دارند که یاد می گیرند چگونه با استفاده از ارتباطات واضح و کوتاه، با موقعیت های دشوار کنار بیایند.

4. درون نگری

یادگیری در مورد مهارت های بین فردی و ارتباطی، اغلب نیاز به زمان زیادی برای تأمل و درون نگری دارد. هنگامی که دانش آموزان،  مطالب را در مورد ارتباطات یاد می گیرند، به ویژه مهارت هایی که با سلامت اجتماعی و عاطفی در ارتباط هستند، شما باید زمان کافی برای خودتحلیلی ساختار یافته را نیز برای آنان فراهم کنید.

چند تمرین درون نگری وجود دارد که می توانید با انجام دادن آنها مهارتهای ارتباطی تیم خود را بهبود بخشید:

روزنامه نگاری
طراحی
عکاسی
شعر
لیست ها
جریان فکر

5. صحبت کردن

یکی از اساسی ترین و مفیدترین مهارت های ارتباطی که کارکنان می توانند بیاموزند، صحبت کردن است. در طول این فرایند، افراد می توانند تفاوت بین قطع کردن صحبت دیگران و مداخله کردن را یاد بگیرند. این کار یک مهارت حیاتی است که افراد باید برای مذاکره، حل تعارض و به اشتراک گذاری ایده هایشان آن را به خوبی بیاموزند. علاوه بر آن اعضای تیم باید یاد بگیرند چگونه در مکالمات خود، به‌جای رقابت با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و با همدلی و کار گروهی با یکدیگر کار کنند.

برخی روش ها برای ارتقای مهارت صحبت کردن عبارتند از:

بکار بردن عبارتهای کوتاه صرفا برای پر کردن فاصله و سکوت بین حرفها. به عنوان مثال: عبارت هایی مانند «بذار ببینم»، «اجازه بده فکر کنم» و «منظورم اینه که» را به کار ببرید تا به ادامه مکالمه شما کمک کند.

از دیگران نظر بخواهید. عبارت هایی مانند “نظر شما چیست؟” و “آیا این ایده را دوست دارید؟” از جمله مواردی هستند که می توانند به افراد کمک کنند تا دیگران را به صحبت دعوت کرده و نظر آنها را نیز جویا شوند. این کار در پر و بال دادن به صحبت ها و همراه شدن در مکالمات بیشتر، بسیار مفید و کاربردی است و برای هر دو طرف خوشایند خواهد بود.

6. سوال پرسیدن

گفتگوهای سازنده، با پرسش و پاسخ دادن به سوالات متفکرانه ایجاد می شود. پرسیدن سوالات باز می تواند به پیشبرد پروژه ها، تشویق ایده های جدید، حل مشکلات پیچیده و واگذاری وظایف کمک کند. با این حال، یادگیری نحوه پرسیدن سوالات یک مهارت ارتباطی مهم است. برای آموزش سؤالات باز به دانش آموزان وقت بگذارید و مثال های زیادی ارائه دهید تا مطمئن شوید این فرایند را به خوبی آموخته اند.

بیشتر بدانید: 8 راه برای ایجاد روابط در محل کار

7. رفتار خود را ضبط و تحلیل کنید

تماشای خود از نگاه دیگران، یک راه موثر برای یادگیری مهارت های ارتباطی است. اگر وقت و منابع کافی در اختیار دارید، از دانش‌آموزان بخواهید مکالمه خود با شخص دیگر، یا صحبت با خود در مقابل آینه را به کمک گوشی یا دوربین خود ضبط کنند. سپس فیلم گرفته شده را تماشا کنند و ارتباط کلامی و غیرکلامی خود را مشاهده نمایند. در نهایت، دانش آموزان باید زمان بگذارند تا درباره کارهایی که به خوبی انجام داده اند و آنچه می توانند روی بهبود آنها وقت بگذارند، بیندیشند.

 

سوالات متداول:

1-مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت‌های ارتباطی، توانایی‌هایی هستند که برای ارسال و دریافت انواع مختلف اطلاعات بکار گرفته می شوند. این مهارت ها هنگام کار با دیگران، مدیریت افراد و نظارت بر پروژه ها ضروری است. به عنوان مثال مهارت همدلی، احترام و درک نشانه‌های غیرکلامی برخی از مهمترین مهارتهای ارتباطی به شمار می آیند. شما از این مهارت ها برای انتقال ایده ها، احساسات و وظایف به دیگران می توانید استفاده کنید.

2-بهترین روشها برای اموزش مهارتهای ارتباطی چیست؟

استفاده از روش هایی مانند ایفای نقش، بازی های گروهی، دیدن فیلمهای دارای شخصیت های قوی، درون نگری، صحبت کردن، سوال پرسیدن، ضبط و تحلیل کردن رفتار خود از جمله مهمترین روشها برای آموزش مهارتهای ارتباطی به شمار می آیند. این موارد به طور کامل در مقاله توضیح داده شده اند که برای درک بهتر هر کدام می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.

 

 

منبع:
https://www.indeed.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :