جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی 4 نوع کارآفرینی؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

ذهنیت، مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که به افراد اجازه می‌دهد فرصت‌ها را شناسایی کرده و از آنها نهایت استفاده را ببرند، از شکست‌های خود درس بگیرند و بدون توجه به چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، موفق باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ذهنیت کارآفرینی، که بسیار مورد توجه کارفرمایان آینده است، می تواند نتایج را بهبود بخشد و البته باید بدانید که داشتن این نوع ذهنیت، برای ایجاد ایده های تجاری جدید در هر مجموعه و کسب و کاری ضروری است.

بنابراین هنگامی که این طرز فکر را به دست آوردید، میتوانید ارتقاء شغلی را نیز تجربه کنید. اما پس از این مرحله، یعنی به دست آوردن ذهنیت کارآفرینی، باید به این موضوع توجه داشته باشید که چه نوع کارآفرینی برای شما مناسب تر است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید انواع مختلف موجود در این زمینه را برسی کرده و تفاوت آنها با یکدیگر را درک کنید.

در بیشتر تحقیقات انجام شده در سطوح جهانی، انواع کارآفرینی به چهار دسته تقسیم می شوند:

۱.کسب و کار کوچک

۲.استارت آپ های مقیاس پذیر

۳.شرکت بزرگ یا کارآفرینی داخلی

۴.کارآفرینی اجتماعی.

بیشتر بدانید: 10نشانه نارضایتی شغلی!

  • 1. کسب و کار کوچک

به کسب و کار کوچک (SBA) می گوید که بیشترین درصد از مشاغل موجود، به عنوان مشاغل کوچک در نظر گرفته می شوند و اکثر آنها سرمایه گذاری های کارآفرینی هستند. این نوع کارآفریی می‌توانند هر نوع کسب و کاری را پوشش دهد.از یک رستوران گرفته تا یک فروشگاه خرده فروشی و یا حتی یک فروشنده یا ارائه دهنده خدمات محلی. آنها معمولاً هیچ قصدی برای تبدیل شدن به یک زنجیره یا فرنچایز ندارند. بیشتر کارآفرینان کسب و کارهای کوچک، از پول و سرمایه خودشان برای شروع کار استفاده می کنند و تنها در صورتی که در کار خود موفق باشند، می‌توانند سرمایه گذاشته شده را برگردانند و یا حتی در طولانی مدت، به فکر ارتقاء آن کسب و کار هم باشند.

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

  • 2. استارت آپ های مقیاس پذیر

یک استارتاپ مقیاس پذیر تلاش می کند به سرعت رشد کند و به یک شرکت سودآور تبدیل شود. این استارت‌آپ‌ها، کمتر از کسب‌وکارهای کوچک رایج هستند. استارت آپ های مقیاس پذیر زمانی که موفق می‌شوند، توجه زیادی را به خود جلب می نماید. آنها معمولاً از یک اتاق زیر شیروانی، یک گاراژ، یک اتاق خوابگاه یا اتاق مطالعه در محوطه دانشگاه شروع می کنند، اما ایده های بی نظیری دارند و برای اجرایی کردن آیت ایده ها، تمام تلاش خودشون را به کار می‌گیرند. غول های کسی و کار جهانی مانند گوگل، علی بابا، اینستاگرام و… نمونه های بارز استارت آپ های مقیاس پذیر هستند. به طور کلی، این مفاهیم و ایده ها، در مقیاس کوچک شروع می‌شوند و در نهایت، سرمایه‌گذارانی را به دست می‌آورند که به آن‌ها اجازه می‌دهد رشد کنند و بزرگ شوند. که البته پیدا کردن این افراد نیز کار راحتی نیست! وقتی شما یک ایده جدیدی دارید که تا به حال پیاده سازی نشده است، قطعا پذیرفته شدن آن ایده نیز توسط هر کسی انجام نخواهد شد. شاید نیاز باشد برای اجرای ایده ای که در ذهن خود دارید، به چندین نفر و شرکت های زیادی مراجعه کنید تا تأییدیه را بگیرید، اما مطمئن باشید که این پیگیری ها قطعا ارزشش را دارد. این همان چیزی است که اکثر مردم با شنیدن «استارت‌آپ» یا «کارآفرین» به آن فکر می‌کنند.

بیشتر بدانید: 6 راه برای ایجاد عادات خوب و حفظ آنها

  • 3. کارآفرینی داخلی

شرکتی مانند آلفابت (گوگل) را در نظر بگیرید که خود این شرکت، مالک چندین شرکت زیر مجموعه دیگر است. مواقعی وجود دارد که کارآفرینان در یک شرکت بزرگتر به عنوان یک کارمند کار می کنند، اما پتانسیل تولید محصولات یا خدمات جدیدی را می بینند که که میتواند زندگی را برای افراد دیگر راحت تر کند. کارآفرینان داخلی از یک ذهنیت کارآفرینی برای به کارگیری منابعی که کارفرمای فعلی آنها در دسترس آنهاست استفاده می کنند. با تفکر خارج از چارچوب، آنها همچنان به حل مشکلات احتمالی برای مشتریان فعلی و آینده ادامه می دهند. این مدل، به کارآفرینان این فرصت را می‌دهد تا به لطف حمایت یک حامی بزرگ‌تر، با سرعت بالا بروند.

  • 4. کارآفرینی اجتماعی

مسائل ایجاد شده توسط انسان، گاهی راه حل های نوآورانه مبتنی بر جامعه را می طلبد. کارآفرینان اجتماعی، به دنبال ایجاد تغییر مثبت با اقدامات خود در سطح یک محله، منطقه، استان و یا حتی جهان هستند. این افراد با راه‌اندازی یک سازمان ابتکاری یا غیرانتفاعی که هدف اصلی آن، کمک به مردم و نه کسب درآمد است، تلاش می‌کنند تا تغییری ایجاد کنند که دنیا، جای بهتری برای زندگی شود. برخی از موضوعاتی که این سازمان ها روی آنها تمرکز می کنند عبارتند از: عدالت نژادی، حفاظت از محیط زیست، یا خدمت به جوامع محروم و…

هدف از این مقاله، این بود که شما بتوانید به توانایی خودتان در زمینه کار آفرینی جهت دهید و بتوانید ذهنیت خودتان رو متناسب با مهارت های که دارید هم سو کنید. این کار برای شما این امکان را فراهم میکند تا بتوانید بهترین نتایج را رقم بزنید و باذهنی باز، بتوانید به هر آنچه می‌خوانید دست پیدا کنید.


منبع:
https://cfe.umich.edu//

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :