جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

10 راه برای توسعه و بهبود مهارت های اجتماعی

مهارت-های-اجتماعی

مهارت‌های اجتماعی، شایستگی‌هایی هستند که ارتباط و تعامل با دیگران را در هر محیطی تسهیل می‌کنند. مهارت‌های اجتماعی، مانند مهارت‌های ارتباطی، همدلی، مهارت‌های بین فردی و گوش دادن، نه تنها برای زندگی شخصی، بلکه برای زندگی حرفه‌ای شما نیز مفید هستند.

شبکه سازی، فقط به معنای ملاقات با افراد جدید نیست! دانستن نحوه ایجاد یک شبکه می‌تواند ارتباطات تجاری شما را تقویت کند.

در محل کار، این مهارت ها می‌تواند جنبه‌ای ضروری از تعامل، برنامه‌ریزی و همکاری کارکنان باشد.

در این مقاله به 10 راه برای بهبود مهارت‌های اجتماعی،در محیط کار می پردازیم.

10 راه برای بهبود مهارت‌های اجتماعی

بهبود مهارت‌های اجتماعی می‌تواند برای شما در هر زمینه‌ای از زندگی مفید باشد. مهارت های اجتماعی مهم هستند، زیرا می‌توانند به شما کمک کنند تا ارتباط موثرتر و کارآمدتری داشته باشید. در نتیجه، شما قادر به ایجاد، حفظ و رشد روابط معنادارتر با همکاران، مشتریان و مخاطبین جدید هستید.

در اینجا 10 راه برای تقویت مهارت‌های اجتماعی آورده شده است:

  • 1. برای تقویت مهارت های اجتماعی با دیگران در ارتباط باشید.

راه‌هایی برای گفتگوهای بیشتر با دوستان، خانواده و همکاران نزدیک بیابید یا با پرسیدن سؤالات باز، مهارت‌های مکالمه خود را با آنان تمرین کنید. به طور مشابه، یک هدف کوچک برای خود تعیین کنید تا حداقل یک پروژه یا استراتژی تجاری را در جلسه بعدی هیئت مدیره خود ارائه دهید.

  • 2. از راه‌های کوچک شروع کنید. تا بتوانید مهارت های اجتماعی را ارتقا دهید

با درگیر شدن با افرادی که به طور روزانه با آنها در ارتباط هستید، مهارت‌های اجتماعی خود را به روش‌های کوچک توسعه دهید. به عنوان مثال، زمانی که برای خرید، به خارج از خانه می‌روید، ممکن است به جای پاسخ تک کلمه‌ای، زمانی که یک کارمند صندوق از شما می‌پرسد روز شما چگونه می‌گذرد، با یک پاسخ کوتاه به آن پاسخ دهید. به همین ترتیب، می‌توانید راه‌هایی برای طولانی‌تر کردن مکالمه با آشنایان یا تمرین مهارت‌های مکالمه خود با اقوام دوردستی که کمتر با آنها صحبت می‌کنید، بیابید.

بیشتر بدانید:مهارت‌ عاطفی اجتماعی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

  • 3. سؤالات باز بپرسید.

پرسیدن سؤالات باز می‌تواند راهی مؤثر برای ترغیب دیگران به صحبت باشد. این می‌تواند به ایجاد بینش و درک دوستان، خانواده، همکاران و حتی مافوق شما کمک کند. هنگامی که با یک سوال باز درگیر صحبت می‌شوید، می‌تواند به آنها کمک کند تا در افکار و احساسات خود اعتبار داشته باشند و این می‌تواند تأثیر مثبتی بر نحوه ایجاد روابط شما داشته باشد.

اغلب اوقات، همکاران ممکن است از پرسیدن سؤالات باز استقبال کنند، زیرا مطرح کردن این نوع سوالات، نشان می‌دهد که شما به دریافت ایده‌ها و نظرات آنها علاقه‌مند هستید.

سؤالات باز زیر را امتحان کنید: “در مورد … چه احساسی داری؟” «می‌توانید در مورد… بیشتر به من بگویید؟» “به چی فکر میکنید…؟”

  • 4. مهارت‌های اجتماعی همکاران خود را در نظر بگیرید.

گام دیگر در جهت توسعه مهارت‌های اجتماعی، مشاهده رفتارهای همکارانتان است. به ارتباطات غیرکلامی، زبان بدن (مانند لبخند زدن و تکان دادن سر) و واژگانی که برای شروع مکالمه استفاده می‌کنند توجه کنید. در نظر بگیرید که چه چیزی باعث می‌شود مهارت های اجتماعی همکارانتان موثر و جذاب‌تر باشد.

شما می‌توانید به این مشاهدات مراجعه کنید و آنها را در مهارت‌های ارتباطی خود بگنجانید.

  • 5. حفظ تماس چشمی را تمرین کنید.

حفظ تماس چشمی در طول مکالمه را تمرین کنید. هدفی را در نظر بگیرید که هر بار که با کسی ارتباط برقرار می کنید، حداقل سه تا پنج ثانیه تماس چشمی برقرار کنید و آن را حفظ کنید. بهتر است با یک همکار نزدیک که با او احساس راحتی بیشتری دارید، این تمرین را آغاز نمایید. به آنها بگویید که در تلاش برای بهبود توانایی خود در حفظ تماس چشمی هستید. در ابتدای مکالمه، هنگام گوش دادن به صحبت‌های همکارتان و در حین تشکر از آن‌ها و بستن مکالمه، برقراری ارتباط چشمی را تمرین کنید.

  • 6. مهارت شنیداری خود را توسعه دهید.

به همان اندازه که بتوانید افکار خود را به اشتراک بگذارید، شنونده فعال بودن نیز بسیار مهم است. با انجام این کار، به دیگران اجازه می‌دهید تا در به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نظرات خود احساس راحتی کنند. مهارت‌های گوش دادن خود را با حفظ تماس چشمی، استفاده از ارتباطات غیرکلامی مانند تکان دادن سر در هنگام موافقت و پرسیدن سؤالات شفاف در هنگام شنیدن چیزی که اشتباه متوجه شده اید، تمرین کنید.

  • 7. یک همکار را به ناهار یا صرف یک قهوه دعوت کنید.

ایجاد روابط با دیگران می‌تواند در اولین کار و تمرینات برای توسعه روابط اجتماعی، کمی ترسناک به نظر برسد، اما شروع و ایجاد رابطه با یک نفر، به روند بهبود مهارت‌های شما کمک می‌کند. ابتدا یک هم تیمی را پیدا کنید که نقشی مشابه شما دارد و او را به ناهار یا قهوه دعوت کنید. داشتن یک نقش یا مسئولیت‌های شغلی مشترک، می‌تواند موضوعات مشترکی را در اختیار شما قرار دهد تا در مورد آنها صحبت کنید، اما در نهایت سعی کنید سوالاتی بپرسید تا آنها را بهتر بشناسید. همانطور که روابط بیشتری ایجاد می‌کنید، در سطح یک به یک با افرادی که در زمینه های مختلف کسب و کار فعالیت دارند نیر ارتباط برقرار کنید. این می تواند به شما کمک کند تا شبکه حرفه‌ای خود را توسعه دهید و درک بهتری از نحوه تأثیر کاری که انجام می‌دهید بر کل تجارت کسب کنید.

  • 8. آزادانه تعارف واقعی را ارائه دهید.

تعریف و تمجید از دیگران برای انجام یک کار خوب، راه بسیار خوبی برای نشان دادن دوستی و قدردانی از آن افراد است. آنها می‌توانند در نقش دریچه‌ای برای یک مکالمه بزرگتر یا گفتگوی مداوم قرار بگیرند. سعی کنید رفتار صمیمانه‌ای و البته صادقانه‌ای داشته باشید، چرا که یک تعریف غیر صادقانه، می‌تواند علیه شما کار کند.

بیشتر بدانید: بیزنس کوچ

  • 9. منابع مهارت‌های اجتماعی را بیابید.

کلاس‌ها، کتاب‌ها، پادکست‌ها و ابزارهای زیادی هم به صورت آفلاین و هم به صورت آفلاین برای کمک به بهبود مهارت‌های اجتماعی‌تان وجود دارد. سعی کنید منابع را بر اساس یک موضوع خاص مانند زبان بدن، شبکه یا گوش دادن فعال جستجو کنید و پس از کسب دانش، سعی کنید آموخته ‌ای خود به مرحله عمل برسانید.

  • 10. در جریان رویدادهای جاری باشید.

به‌روز ماندن در مورد روندها، رویدادها و اخبار جدید می‌تواند موضوعاتی را در اختیار شما قرار دهد تا با دیگران درباره آن صحبت کنید.

مشترک شدن خبرنامه‌های خاص صنعت خود را دستور کار قرار دهید تا محتوا مستقیماً برای شما ارسال شود. البته پیشنهاد میکنیم سعی داشته باشید از موضوعات بحث برانگیز مانند سیاست یا مذهب اجتناب کنید تا مکالمات شما کاملا جنبه حرفه‌ای و دوستانه داشته باشد.


منبع:

https://www.indeed.com/

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *