جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

9 دلیل رایج برای تاخیر در کارها

تاخیر در کارها یک بیماری رایج بین افراد است. آیا می دانید علت اصلی این بیماری چیست؟

برای همه‌ ما گاهی پیش آمده است که کارها را به زمان دیگری موکول می‌ کنیم و با پدیده تاخیر در کارها به خوبی آشنا هستیم. زمانی که کارها را به تعویق می‌ اندازیم، در واقع زمان آزاد و وقت مفید خود را هدر می‌ دهیم و کارهای مهم را به لحظات آخر موکول می‌ کنیم. در چنین لحظاتی به شدت دچار اضطراب می‌ شویم و با خود کلنجار می رویم که ای کاش کار را زودتر شروع کرده بودیم!

اثرات به تاخیر انداختن کارها

کسانی که دائما کارهای خود را به زمان دیگری موکول می‌کنند، احتمالا چندین سال از زندگی خود را در این چرخه بی پایان و پر استرس سپری می کنند: تعلل‌کردن، کارها را به عقب‌ انداختن، سست‌ شدن، فرار کردن از انجام کار، در نهایت روبرو شدن با آن در آخرین لحظه و اجبار برای انجام دادن آن در دقیقه نود؛ سپس تکرار دوباره‌ این چرخه.

به تاخیر انداختن کارها حقیقتا یک عادت نادرست است که وقت و انرژی ما را از بین می برد و ما را از دستیابی به اهداف بزرگ‌تر محروم می سازد. اگر شما هم از این عادت رنج می برید بهتر است همین حالا فکری به حالش کنید و اجازه ندهید این عادت اشتباه تمام زندگی شما را به هدر بدهد.

دلیل به تاخیر انداختن کارها چیست؟

برای حل هر مشکل یا بیماری، پیش از هر چیز لازم است دلایلی که باعث ایجاد آن شده اند شناسایی گردد. در این مقاله 9 دلیل رایج که اغلب باعث می‌شود کارها را به تعویق بیندازیم ذکر شده است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با هم در رفع این مشکل بکوشیم.

1. می‌خواهید همه چیز را کنترل کنید.

اگر کارها را به تعویق می اندازید به این امید که آمادگی لازم را پیدا کنید تا در زمان بهتر و با کیفیت بیشتری آن را انجام بدهید، خوب است بدانید متاسفانه این کار صرفا یک توجیه ذهنی است و هرگز آن زمان بهتر فرا نمی رسد. شما نمی توانید همه چیز از جمله کیفیت عالی و زمان مناسب و قیمت پایین را در کارها تحت کنترل خود درآورید.

پس باید سعی کنید به کمک برنامه‌ ریزی، اقدامات لازم جهت رفع این مشکل و پیشبرد کار‌ها را شناسایی کرده و دست به عمل بزنید. وقتی کار را شروع کردید در می یابید کار راحت تر از آن چیزی است که فکرش را می کردید و در واقع غولی که در ذهن خود ساخته بودید، وجود خارجی ندارد.

بیشتر بدانید: 7 مشکل رایج در سازمان‌ها و راه‌های غلبه بر آنها

2. کار را به عنوان یک پروژه بزرگ می‌ بینید.

اگر با ماهیت پروژه آشنا باشید می دانید به هر کاری که قابل تقسیم به بخش های کوچکتر باشد و زمان شروع و پایان مشخصی داشته باشد، یک پروژه می گویند. پروژه هایی که شامل صدها و هزاران فعالیت می شود (مثلا پروژه های صنعتی در سطح بین المللی)، همانند یک کار غیرممکن به نظر می رسد. با این حال همین پروژه های عظیم هم با تقسیم شدن به اجزای کوچکتر قابل انجام هستند.

قبول کنید نوشتن یک مقاله که دائم آن را به تاخیر می اندازید یا مثلا برگزاری یک مهمانی دوستانه آخر هفته، در مقایسه با یک پروزه بزرگ، تعداد فعالیت های بسیار کمتری را شامل می شود. اما مساله این است تا زمانی که به سراغ کار نرویم و آن را به اجزای کوچکتر و قابل انجام تقسیم نکنیم، در ذهن ما به عنوان یک پروژه بزرگ به نظر می رسد که چون وقت کافی برای آن نخواهیم داشت پس سعی می کنیم تا لحظه آخر آن را به تاخیر بیندازیم.

اجازه دهید با یک پروژه معمولی که در زندگی روزمره همه ما با آن روبرو هستیم مطلب را بهتر باز کنیم. به عنوان مثال فرآیند شستن لباس‌ها را در نظر بگیرید. گاهی اوقات دیدن حجم انبوهی از لباس های کثیف یک هفته، می تواند سبب شود جرات نکنید برای شستن لباس ها دست به کار شوید، چرا که آن را کاری بسیار زمانبر فرض می کنید. اما کافی است آن را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید تا به راحتی قابل انجام شود:

در مرحله اول تمام لباس های کثیف را جمع آوری کنید. سپس اقلام رنگی و سفید را از هم جدا کنید. هر دسته را جداگانه در ماشین لباسشویی قرار دهید و تنظیمات شستشو را تعیین کنید. آنها را خشک کرده و تا کنید. بدیهی است شستن لباس‌ها مثال ساده‌ای است که برای درک بهتر مطلب از آن استفاده کردیم؛ در نهایت فرایند انجام پروژه محور کارها به همین شکل است و این روش برای همه نوع کار قابل پیاده سازی است. در واقع با تقسیم بندی یک فرایند به اجزای کوچکتر، انجام آن کار بسیار آسان تر خواهد شد.

 

3. کمال گرا هستید.

کمال گرایی به معنای انجام دادن کارها با کیفیت صددرصد است، بدون آنکه کوچکترین نقصی در کار وجود داشته باشد؛ گرچه همه ما دوست داریم کاری را انجام دهیم که کیفیت بالایی داشته باشد، اما انتظار کیفیت صددرصدی یک انتظار نامعقول است و بیش از آنکه باعث پیشبرد عالی کار شود، به عنوان یک مانع بزرگ ظاهر می شود و همانند یک ترمزدستی قوی عمل می کند که جلوی شروع کار را می گیرد.

به یاد داشته باشید اگر همه چیز آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت، اتفاق بدی نیفتاده است. شما هم یک انسان هستید با محدودیت هایی در توانایی های خویش؛ مهم این است کار را شروع کنید و به پایان برسانید و کار با کیفیت معقولی ارائه دهید. به خاطر داشته باشید به پایان رساندن یک کار با کیفیت 80 درصد بهتر از کاری است که تنها یک پنجم آن با کیفیت صددرصد انجام شده، اما هرگز به پایان نرسیده است. پس “از شروع کردن نترسید و دست به کار شوید”.

4. از شکست می‌ترسید.

ترس از شکست، همیشه شما را وسوسه می‌کند تا کارها را به تعویق بیندازید و شروع نکنید. مطمئناً تا زمانی که دست به کار نشوید نه می توانید موفق شوید و نه حتی می توانید شکست بخورید!

متاسفانه این نوع طرز تفکر و تاخیر در کارها به دلیل ترس از شکست، بازده کاری را به شدت کاهش می‌دهد. مواجهه با ترس از شکست به شما کمک می‌کند بر آن ترس غلبه کنید یا آن را تحت کنترل خود درآورید. شما در راستای کنترل ترس خود مهارت های زیادی خواهید آموخت که در تجربیات بعدی برای شما بسیار مفید و موثر خواهد بود.

بنابراین هرگاه فقط به دلیل ترس از شکست تصمیم گرفتید کاری را شروع نکنید و به تاخیر بیندازید، یاد این مقاله بیفتید و بدانید که باید دست به اقدام بزنید و با تکیه بر تجربیات قبلی، در طول مسیر بیاموزید و هر روز پخته تر شوید.

5. خودکنترلی خوبی ندارید‌.

برای انجام کارها باید از قدرت تصمیم گیری برخوردار باشید. تصمیم گیری و استقلال فکری با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند. تصمیم گیری همچنین با هدفمندی و برنامه ریزی موثر نیز در ارتباط است. از اینرو افرادی که دارای نظم و انضباط قابل قبولی در زندگی شخصی خود نیستند، بدیهی است در انجام کارها نیز با بی برنامگی پیش خواهند رفت و تاخیر در کارها و به تعویق انداختن امور از معمول ترین اتفاقات زندگی آنها خواهد بود.

پس برای مبارزه با عادت تاخیر در کارها، باید روی مهارت خودکنترلی کار کنید.

6. فهرست کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت نمی کنید.

اگر کارها و فعالیت‌هایی که باید انجام دهید را یادداشت نمی کنید، به احتمال زیاد آنها را فراموش خواهید کرد! اگر فردی فراموشکار هستید، تکیه بر ذهن کار معقولی به نظر نمی رسد. برای اجتناب از فراموشی، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. این کار به شما کمک می کند فعالیتی از قلم نیفتد و تمام کارها انجام شوند.

برای اطمینان از انجام کارها، تمام وظایف را یادداشت کرده و فقط وقتی تمام اجزای آن کار را به طور کامل انجام دادید، آن را به عنوان کار انجام شده تیک بزنید.

پیشتر بدانید: 7 راه برای تقویت احساس ارزشمندی کارکنان

7. مدت زمان لازم برای انجام کار را به درستی تخمین نمی‌زنید.

اگر برای تکمیل پروژه‌ای یک هفته زمان در نظر بگیرید، اما دو هفته طول بکشد، علاوه بر آنکه نزد کارفرما بدقول می شوید، این کار برای ذهن و جسم خودتان هم بسیار خسته کننده و کلافه کننده خواهد بود. تخمین زمان اشتباه برای یک پروژه به راحتی ممکن است پروژه های بعدی را نیز به تاخیر بیندازد. این امر به ویژه در موقعیت هایی که پروژه ها به هم مرتبط و سلسله وار هستند بیشتر خود را نشان می دهد و زمان تمام شده نهایی بسیار بیشتر از تخمین خواهد بود.

شاید تخمین زمان اشتباه برای یک کار کوچک روزمره چندان به چشم نیاید، اما در پروژه های عظیم و گسترده که عموما با حق فسخ یا پرداخت جریمه های چند میلیونی تا میلیاردی به ازای هر یک روز تاخیر همراه هستند، یک بدهی عظیم را برای شرکت بر جای خواهد گذاشت که گاهی از کل سود پروژه بسیار بیشتر خواهد بود.

پس لازم است پیش از تخمین زمان پروژه ابتدا به همه جوانب آن آگاه شوید و اطلاعات کافی را به دست آورید، آنگاه مدت زمان لازم را تعیین و اعلام کنید.

8. می دانید که توانایی آن را دارید.

به تعویق انداختن یک کار، در کنار معایب خود می تواند مزیتی هم داشته باشد. برخی از مردم، در موقعیت های تحت فشار و با محدودیت زمانی بهتر و موثرتر کار می کنند، در حالیکه اگر بخواهند در آرامش کار کنند، بازدهی مناسبی نخواهند داشت.

با این وجود نمی توان با این توجیه همیشه کارها را به تعویق انداخت و به دقیقه نود موکول کرد. چرا که گاهی کیفیت فدا می شود تا کار به موقع به دست کارفرما برسد. شما باید به گونه ای کار کنید که مطمئن باشید روز به روز در حال پیشرفت هستید. علاوه بر آن اگر همیشه تحت فشار و استرس و محدودیت زمانی کار کنید، علاوه بر از دست دادن سلامت جسمی و روانی خود، فرسودگی شغلی نیز در کمین شماست!

 

9. تنبلی می کنید.

تنبلی، مهم‌ترین دلیلی است که اکثر ما به خاطر آن کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم. البته تنبلی با استراحت، دو مفهوم جدا از یکدیگر هستند و نباید آنها را با هم یکی دانست.

استراحت به موقع به شما کمک می‌کند انرژی خود را بازیابی کنید و برای شروع مجدد و قوی تر آماده شوید. برای رفع تنبلی، لازم است برای کارهای خود برنامه ریزی کنید و متعهد شوید کارها را در زمان مشخصی انجام دهید. حتی اگر خودتان قادر به انجام این کار نیستید، می توانید از افرادی کمک بگیرید که تذکرات لازم را به شما بدهند و شما را در انجام به موقع کار ها هدایت کنند. مشاوران و روانشناسان از جمله افرادی هستند که در جهت رفع اهمال کاری و تاخیر در کارها می توانند با رهنمودهای مفیدی موجبات رشد مهارت های فردی را در شما فراهم آورند.

 

سوالات متداول

1-اثرات به تاخیر انداختن کارها چیست؟

به تاخیر انداختن کارها که یک عادت نادرست به شمار می آید، وقت و انرژی ما را از بین می برد و ما را از دستیابی به اهداف بزرگ‌تر محروم می سازد. علاوه بر آن موجب انجام نشدن کارها و فرسودگی شغلی می گردد.

2-آیا به تاخیر انداختن کارها صرفا به دلیل تنبلی است؟

خیر. تاخیر در کارها دلایل روانشناختی گوناگونی دارد که این مقاله به طور کامل به ان پرداخته است.

3-دلایل تاخیر در کارها کدامند؟

مواردی مانند کمال گرا بودن، عدم تخمین صحیح زمان لازم برای انجام کار، یادداشت نکردن لیست فعالیت ها، ترس از شکست، نداشتن خودکنترلی و نظم و انضباط شخصی، همچنین موارد مختلف دیگری باعث به تعویق انداختن کارها می شود. در این مقاله 9 دلیل اصلی تاخیر در کارها به طور کامل شرح داده شده است که می توانید با خواندن آن به اطلاعات مفیدی دست یابید.

4-آیا به تاخیر انداختن کارها همیشه بد است؟ چرا؟

خیر. به تاخیر انداختن کارها همیشه هم بد نیست، چرا که گاهی باعث می شود افراد در فشار و محدودیت های زمانی بهتر و موثرتر عمل کنند.

 

 

منبع:

https://www.tipsmake.com

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :