جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 ویژگی هوش هیجانی در رهبری + روش های بهبود آن

هوش-هیجانی-در-رهبری

رهبران موثر، روحیه تیم را تقویت می‌کنند، روابط قوی در محل کار ایجاد می‌کنند و به دیگران کمک می‌کنند تا چالش‌ها را با اعتماد به نفس بپذیرند. همه این مهارت های کلیدی به هوش هیجانی (EI) نیاز دارند.

در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که هوش هیجانی در رهبری چیست و چگونه می توان مهارت های رهبری خود را با توسعه هوش هیجانی خود، بهبود بخشید.

هوش هیجانی که EQ نیز نامیده می شود، توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و افرادی است که با آنها در تعامل هستید.

هوش هیجانی در رهبری چیست؟

هوش هیجانی، توانایی درک و مدیریت احساسات و تعاملات خود با دیگران است که به عنوان یک جزء کلیدی در رهبری موثر، شناخته شده است. رهبران باهوش عاطفی خودآگاهی را تمرین می کنند، احساسات خود را تنظیم می کنند و به وضوح احساسات خود را برای دیگران بیان می کنند. آنها می توانند به طور موثر نیازها، خواسته ها و انتظارات همکاران و اعضای تیم خود را بسنجند.

چه بخواهید یک رهبر باشید و چه در تلاش برای بهبود مهارت های رهبری فعلی خود باشید، هوش هیجانی می تواند روابط شما را در محل کار بهبود بخشد.

وقتی هوش هیجانی را در رهبری به کار می برید، قادر خواهید بود در موقعیت های استرس زا آرام بمانید، در مواقع تعارض به صورت استراتژیک ارتباط برقرار کنید و با کارکنان همدلی نشان دهید.

بیشتر بدانید: 10 تفاوت کلیدی بین رهبری و مدیریت(بخش اول)

 

چرا هوش هیجانی مهم است؟

رهبری، فرآیند هدایت دیگران برای رسیدن به هدف است. برای دستیابی به نتیجه بهتر، رهبران باید خود و کارکنانشان را از طریق هوش هیجانی درک کنند. هوش عاطفی در رهبری به شما کمک می کند تا با تیم خود ارتباط برقرار کنید و با دیگران همکاری بهتری داشته باشید. نحوه ارتباط شما با دیگران، می تواند لحن رهبری در سازمان را تعیین کند. رهبران بدون هوش هیجانی نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند یا آنها را درک کنند و در نتیجه، مشارکت کارکنان کمتر و جابجایی کارمندان بیشتر می شود.

پنج ویژگی هوش هیجانی

هوش عاطفی برای رهبری، یک مهارت قابل دستیابی است که به شما کمک می کند روابط قوی در محل کار ایجاد کنید. این پنج ویژگی را برای توسعه هوش هیجانی و تقویت مهارت های رهبری خود تمرین کنید:

  • 1. خودآگاهی

خودآگاهی، سنگ بنای اساسی هوش هیجانی است. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا احساسات، نقاط قوت، ضعف و ارزش های خود را بشناسید و بفهمید که آنها چگونه بر دیگران تأثیر می گذارند. برای نشان دادن بهترین ها در دیگران، ابتدا باید بهترین های خود را از طریق خودآگاهی به نمایش بگذارید.

با انعکاس احساسات و واکنش های غریزی و یادگیری تکنیک هایی برای تغییر خلق و خوی خود، خودآگاهی را تمرین کنید. افراد باهوش عاطفی، نفس عمیقی می کشند و سعی می کنند به جای اینکه به آنها اجازه دهند تصمیمات خود را زیر پا بگذارند، دلایل استرس را حل کنند. رهبرانی که از احساسات خود، آگاه هستند، به تأثیرگذاری بر نگرش ها در محل کار کمک می کنند و برای یک تجارت بسیار ارزشمند هستند.

به عنوان مثال، همکارتان در مورد پروژه ای که برای تکمیل آن سخت کار کرده اید، بازخورد سازنده ای به شما می دهد. برای توسعه خودآگاهی، به طور ذهنی یادداشت کنید که چه احساسی داشتید و چرا چنین احساسی در شما ایجاد شده است. توجه داشته باشید که به جای بازخورد مثبت، فقط بر نقدهای منفی تمرکز کرده اید. اکنون، می‌توانید به طور عینی، به نقدها نگاه کنید و متوجه شوید که همکار شما فقط در تلاش است تا به شما در بهبود پروژه کمک کند.

هوش هیجانی در رهبری
هوش هیجانی در رهبری

از این تاکتیک ها برای بهبود خودآگاهی خود استفاده کنید:

بازخورد 360 درجه: این فرآیند می تواند به مشخص کردن بخش های مختلف برای بهبود کمک کند. از سرپرستان، همکاران و دیگران بخواهید که واکنش های احساسی شما را ارزیابی کنند.

رویکرد کم حاشیه: به سادگی از همکاران مورد اعتماد، نظرشان را بخواهید. از یک محیط غیررسمی مانند کافی شاپ یا هنگام ناهار برای ارائه این پرسش استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بیزینس کوچینگ

  • 2. خود مدیریتی

خود مدیریتی به «خودتنظیمی» یا «خود انضباطی» نیز معروف بوده و برای رهبران بسیار ارزشمند است. افراد دارای خود مدیریتی قوی، تمایل دارند در موقعیت های استرس زا مثبت و آرام بمانند. آنها یک مانع را فرصتی برای پیشرفت و چالشی لذت بخش برای مهارت های حل مسئله خود می دانند.

دقیقاً مانند خودآگاهی، می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تأمل، یادداشت روزانه و عینیت در موقعیت‌های استرس‌زا برای کمک به توسعه خود مدیریتی استفاده کنید.

به عنوان مثال، یک همکار در حال دست و پنجه نرم کردن با یک کار دشوار است. آن‌ها می‌دانند که شما فردی مفید هستید که سعی می‌کنید به دیگران در زمانی که مشغول هستند یا در پروژه‌ای گیر کرده‌اند کمک کنید، بنابراین از شما می‌خواهند که علی‌رغم بار کاری سنگین‌تان، وظایفشان را انجام دهید.

ویژگی های رهبری
ویژگی های رهبری

 

در نظر بگیرید که در این شرایط، چه واکنشی نشان خواهید داد. یک کارمند باهوش عاطفی، قبل از اینکه واکنش نشان دهد، لحظه ای به این فکر می کند که چگونه مثبت، آرام و سازنده بماند. سپس، آنها ممکن است به همکار و سرپرستشان پیشنهاد دهند که با هم برای پروژه برنامه ریزی کنند.

از این ابزارها برای بهبود خودآگاهی خود استفاده کنید:

  • اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنید: با مراحل ساده و قابل دستیابی مانند حذف طغیان ها یا احوالپرسی با نام همکاران شروع کنید.
  • یک دفتر خاطرات داشته باشید: آنچه را که احساس می کنید و دلیل ایجاد آن را بنویسید. این به شما کمک می کند تا احساسات خود را بهتر درک کنید.
  • خود را امتحان کنید: از خود یا یک مربی کسب و کار بپرسید که چرا احساس خاصی دارید و چگونه از آن احساسات به شیوه ای سازنده تر استفاده کنید.

 

  • 3. آگاهی اجتماعی

همدلی و شفقت، ویژگی هایی هستند که به آگاهی اجتماعی هر فردی کمک می کنند. آگاهی اجتماعی، باعث افزایش اعتماد و ایجاد ارتباط باز در میان همسالان شما می شود. همدلی، به معنای درک وضعیت ذهنی و احساسات شخص دیگر است. سعی کنید تجربه شخص دیگری را تصور کنید، سپس درک و حمایت خود را از موقعیت او در میان بگذارید.

تبدیل شدن به یک فرد همدل در محل کار، می تواند یک رابطه تیمی بهتر را تسهیل کند که ممکن است در صورت بروز تعارض، منجر به حل راحت تر آن مسئله شود. هرچه بیشتر بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، درک بهتری خواهید داشت که چه چیزی آنها را برانگیخته و یا ناراحت می کند.

به عنوان مثال، شما یک سرپرست هستید و یک کارمند از شما می خواهد که با شما ملاقات کند تا به شما بگوید که از اینکه همکار دیگری ترفیع مورد نظر خود را دریافت کرده است، ناراضی است. به دقت این موضوع را در نظر بگیرید که چگونه می توانید به عنوان یک رهبر، در این موقعیت همدلی نشان دهید. رهبران خوب، به تصمیمات خود اطمینان دارند.

برای بهبود آگاهی اجتماعی خود، از این تکنیک ها استفاده کنید:

  • از گوش دادن فعال استفاده کنید: با تکرار یا بیان مجدد آنچه که آنها می گویند، نشان دهید که در حال گوش دادن هستید.

 

  • لحن دلسوزانه ای را از خود نشان دهید: نحوه بیان هر چیزی، می تواند به اندازه آنچه گفته می شود مهم باشد. به انرژی پشت حرف های همکاران توجه کنید تا درک بهتری از احساس واقعی آنها داشته باشید.

 

  • زبان بدن مثبت را نشان دهید: از نشانه های غیرکلامی آگاه باشید. از زبان بدن خود و همچنین کارمندان آگاه باشید. به موضع گیری، زبان صورت و سایر نشانه های زبان بدن توجه کنید. در حالی که این کار به تلاش بیشتری نیاز دارد، اما می‌تواند راه طولانی را خیلی سریع تر طی کند.

بیشتر بدانید: 5 اشتباه رایج در محیط کار جدید

  • 4. مدیریت روابط

مدیریت روابط، به شما این امکان را می دهد که روابط محل کار را برای ایجاد نتایج مثبت ایجاد و پرورش دهید. این به توانایی شما برای تأثیرگذاری، مربیگری و راهنمایی دیگران در حین حل مؤثر تعارض اشاره دارد.

برای یادگیری چگونگی تقویت روابط سالم و سازنده، بر سه ویژگی ذکر شده در بالا تمرکز کنید. از احساسات و واکنش های خود، آگاه باشید، از طریق گوش دادن احساس همدلی کنید و یاد بگیرید که به طور موثر ارتباط برقرار کنید.

هوش هیجانی در رهبری
هوش هیجانی در رهبری

روی روابط بین خود، تیم و سرپرستان تمرکز کنید. با مراقبت و حمایت از دیگران در محل کار خود، محیطی مثبت ایجاد خواهید کرد و رهبری هوش هیجانی خود را نشان خواهید داد. شما باید به طور موثر ارتباط برقرار کنید و روابط را به درستی مدیریت کنید تا تیمی از افراد را در جهت دلخواه حرکت دهید.

به عنوان مثال، شما در محل کار، تیم کوچکی را رهبری می کنید. سرپرست شما این شانس را به شما می دهد که پروژه بزرگی را انجام دهید که هر دو می دانید به ساختن حرفه شما کمک می کند. شما تیم خود را تشویق می‌کنید که خلاقانه فکر کنند و وقتی زمان ارائه پروژه فرا می‌رسد، علناً زحمات تیم خود را برای موفقیت پروژه تحسین می‌کنید. در این شرایط، به تشویق و توسعه تیم خود کمک کردید، به آنها نشان دادید که به شغل آنها نیز به اندازه شغل خود اهمیت می دهید و به سرپرستان خود مهارت های رهبری خود را نشان دادید.

برای بهبود مدیریت روابط، از این نکات استفاده کنید:

فعالانه گوش دهید: توجه بی‌نظیر خود را به دیگران معطوف کنید، حواس‌پرتی‌ها را در حین صحبت محدود کنید و همه چیزهایی را که گفته می‌شود در نظر بگیرید.

سوال بپرسید: این کار باعث تشویق کار تیمی و نوآوری در محل کار می شود.

انتظارات روشنی را تعیین کنید: انتظارات را از ابتدا شناسایی و شفاف کنید. این به جلوگیری از سردرگمی یا درگیری در مسیر کمک می کند.


منبع:

https://www.indeed.com

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :