جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

9 راه برای بهبود وفاداری و مشارکت کارکنان

افزایش-مشارکت-کارکنان

حفظ وفاداری کارکنان و مشارکت کارکنان یکی از مهم ترین بخش های کسب و کار است. 87 درصد از مدیران منابع انسانی می گویند که بهبود حفظ کارکنان، یک اولویت اصلی برای تحقق برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای سازمان است.

در اینجا به ۹ موردی اشاره میکنیم که میتوانید به استفاده از آن ها، وفاداری و مشارکت کارکنان خود را حفظ کرده و حتی آن را افزایش دهید.

1. کارکنان خود را با چشم انداز سازمان هماهنگ کنید.

کارمندان، با داشتن حس هدفمندی در حرفه خود که بسیار فراتر از پرداخت یک حقوق است، پیشرفت قابل توجهی را تجربه می کنند.

در حالی که دستمزد منصفانه مهم است، کارمندان شما نیز به دنبال کسب ارزش ذاتی بیشتری از تجربیات خود در سازمان هستند. در واقع، یک مطالعه در سال 2018 توسط WeSpire نشان داد که کارکنان متعلق به Gen-Z معمولاً هنگام ارزیابی یک شغل احتمالی، هدف را بر حقوق اولویت می‌دهند.

ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که بینش حرفه ای آنها با سازمان شما همخوانی دارد یا خیر.
اساساً، شما می خواهید بدانید که آیا کارکنان شما به آنچه شرکت شما برای صنعت و جامعه جهانی انجام می دهد اهمیت می دهند یا خیر.
همچنین باید مطمئن باشید که دیدگاه اخلاقی آنها با سازمان شما همسو است. شما شانس بیشتری برای حفظ کارکنانی دارید که دیدگاه شرکت شما را برای مسئولیت اجتماعی، زیست محیطی و کلی دارند.

مشارکت-کارکنان-و-وفاداری
مشارکت-کارکنان-و-وفاداری

2. فرآیندهای خود را استاندارد و ساده کنید. تا مشارکت کارکنان افزایش یابد

به عنوان یک مدیر، یکی از وظایف کلیدی شما این است که اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما می توانند وظایف خود را به کارآمدترین و پربازده ترین شکل ممکن انجام دهند. برای ایجاد زمینه برای این کار، باید رویه های عملیاتی استاندارد و اسناد مربوطه را توسعه دهید.

اسناد SOP سازمان شما باید شامل موارد زیر باشد:

*دستورالعمل های واضح، مختصر و جامع برای تکمیل وظایف یا فرآیندهای کلیدی.

*اطلاعات در مورد اینکه چه کسی مسئول وظایف خاص و تعیین شده است.

*فهرست منابعی که برای کارهای گفته شده است باید در نظر گرفته شود.

*شما باید به کارمندان خود اجازه دهید در هنگام توسعه SOP شما، اگر نظری داشتند، به صورت شفاف بیان کنند.

علاوه بر این، مشارکت دادن کارکنان در فرآیند تصمیم گیری نیز باعث می شود که آنها احساس قدرت بیشتری داشته باشند. این باعث می شود که آنها بیشتر به شرکت شما وفادار بمانند.

بیشتر بدانید: 8 استراتژی تعامل کارکنان برای ایجاد محیط کار بهتر

3. کارمندان خود را فعال کنید.

برای اینکه کارمندان شما در وظایف خود موفق شوند و در نتیجه، از تلاش های خود هدفی کسب کنند، باید آنها را قادر کنید تا حداکثر پتانسیل خود را به کار بگیرند.

این شامل موارد زیر است:

*شناسایی و حذف موانع

*بهینه سازی مداوم گردش کار و سایر فرآیندها.

*به طور مداوم به دنبال ابزارها و فناوری های جدید برای به حداکثر رساندن بهره وری بودن.

*تطبیق دادن اعضای تیم با وظایفی که به بهترین وجه با مهارت ها، توانایی ها و دانش آنها مطابقت دارد.

مشارکت-کارکنان
مشارکت-کارکنان

 

کارمندان متعهد شما، می خواهند بیشترین تلاش خود را برای هر کاری که انجام می دهند به کار گیرند. اگر به هر دلیلی، دست آنها بسته باشد، می تواند منجر به ناامیدی، بی علاقگی و حتی خصومت نسبت به شرکت شما شود که این موضوع دقیقا بر خلاف وفادار سازی کارکنان عمل میکند.

اما، با انجام هر کاری که برای توانمندسازی کارمندان خود لازم است، به آنها اجازه می‌دهید همیشه بر روی کار خود تمرکز کنند. آنها را در این فرآیند، درگیر و وفادار نسبت به شرکت خود نگه دارید .

4. برای افزایش مشارکت کارکنان، کارمندان خود را توانمند کنید.

ایجاد احساس قدرت در کارمندان، برای حفظ آنها بسیار مهم است.

در واقع، 70 درصد از کارمندان می گویند که احساس توانمندی، عاملی کلیدی در حفظ مشارکت و وفاداری آنهاست. علاوه بر این، 67 درصد می گویند که زمانی که مدیرانشان به آنها احساس قدرت می دهند، مایلند بهترین تلاش خود را برای انجام کار ها به کار ببرند.

در توانمند سازی، بیش از اینکه کارکنانتان را قادر به انجام کارآمد وظایف محول شده خود کیند، باید به آنها اجازه دهید در ارائه ارزش در همه کار ها نیز سهیم باشند.

به آنها استقلالی می دهیم که برای کار با پتانسیل کامل خود نیاز دارند. حتی اگر گاهی اوقات به معنای خارج شدن از برنامه شرح وظایف خودشان باشد.

باید به هر پیشنهاد یا توصیه ای که ممکن است در مورد جنبه های خاصی از کار خود و یا شرکت شما به عنوان یک کل داشته باشند گوش فرا دهید.

به کارمندان خود نشان دهید که آنها این قدرت را دارند که سازمان شما را به سمت عظمت سوق دهند. احساس توانمند شدن، باعث افزایش وفاداری کارکنان می شود.

بیشتر بدانید: کارآفرینی اجتماعی چیست؟

5. برای کارکنان خود انعطاف پذیری ایجاد کنید.

انعطاف پذیری در محل کار، به یک موضوع بسیار داغ تبدیل شده است.
در تحقیقاتی که انجام شده است، 73٪ از کارمندان می گویند که انعطاف پذیری، به رضایت شغلی کلی آنها می افزاید، و 78٪ گفتند که انعطاف به آنها اجازه می دهد تا بهره وری بیشتری داشته باشند. این بدان معناست که این عوامل، نقش مهمی در وفاداری شغلی دارند.

دو حوزه کلیدی وجود دارد که کارکنان معمولاً به دنبال انعطاف هستند: ۱.جایی که در آن کار می کنند و ۲.زمانی که به کار اختصاص می‌دهند.
تعطیلی به علت ویروس کرونا باعث شد میلیون ها کارمند از راه دور کنند.

اساساً، اگر کارمندان شما می توانند از راه دور بدون کاهش بهره وری کار کنند، باید آنها را قادر به انجام این کار کنید.
از نظر زمان، کارمند مدرن، از توانایی کار در زمانی که بیشترین بهره وری خود را دارد – نه فقط در ساعات کاری سنتی- استقبال می کند.
اگر آنها می توانند در سه ساعت غیرفعال بهتر از یک 9 تا 5 روز کاری کار کنند، خوب بهتر است به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند.

6. ارتباطات و همکاری را تسهیل کنید.

اول از همه، تیم هایی که به خوبی با هم ارتباط برقرار می کنند و به خوبی کار می کنند، معمولاً تعدادی از مزایا را تجربه می کنند، مانند:

*سطوح بهره وری بالاتر
*هماهنگی و انسجام بهتر
*اصطکاک کمتر
و…

بیشتر بدانید: ۷ راز مهم برای شادی در کسب و کار

در سطح شخصی‌تر، همکاری می‌تواند به دوستی‌های ارزشمند نیز منجر شود، چه در محیط کار و چه در خارج از آن. هرچقدر تیمی های شما یکدیگر را بهتر بشناسند، کار جمعی آنها بهتر خواهد بود. و البته، این واقعیت که آنها از همراهی یکدیگر لذت می برند، دلیل بیشتری برای ماندن در سازمان را به آنها می دهد.

همانطور که مشخص کرده‌ایم، همه این موارد منجر به سطوح بالاتر رضایت کارکنان و افزایش مشارکت کارکنان می‌شود که البته تاثیر زیادی بر وفاداری دارد.

کارمندان شما همچنین باید در صورت لزوم در برقراری ارتباط به سمت بالا، احساس راحتی کنند. خواه برای روشن کردن برخی دستورالعمل ها باشد یا شنیده شدن صدای انتقاد یا پیشنهاد هایشان. خطوط ارتباطی باز بین شما و کارمندانتان، می‌تواند باعث شود که آنها با وفاداری بیشتری در سازمان شما بمانند.

7. به طور مستمر، بازخورد های سازنده ارائه دهید.

همراه با یک خط مشی درهای باز برای کارمندانی که می خواهند ارتباط برقرار کنند، باید فعالانه و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنید. این همان چیزی است که کارمندان از یک مدیر و سازمان انتظار دارند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که:

92 درصد از کارکنان ترجیح می دهند حداقل دو بار در سال بازخورد رسمی در مورد عملکردشان به آنها داده شود.

72 درصد مایل به دریافت چنین بازخوردی به صورت ماهانه هستند.

49٪ با بازخورد هفتگی از سرپرستان خود پیشرفت می کنند.

البته، این فقط در مورد بازخورد سازنده صدق می کند، دقیقاً همان نوع بازخوردی که کارمندان را وفادار نگه می دارد. اگر بازخوردهای سازنده ای ارائه نشود، نتایج می‌توانند کاملا برعکس رقم بخورند!

چرا این مورد اهمیت دارد؟ با ارائه بازخورد متمرکز در مورد عملکرد روزانه خود، به اعضای تیم اجازه می‌دهید تا بدانند چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند و در کجا نیاز به بهبود دارند. باید بدانید کارمندانی که احساس ارزشمندی بیشتری می‌کنند، احتمالاً وفاداری خود را به شرکت حفظ خواهند کرد.

افزایش-مشارکت-کارکنان
افزایش-مشارکت-کارکنان

8. فرصت های رشد را فراهم کنید.

با پشت سر گذاشتن نکته قبلی، می توانید وفاداری کارکنان را افزایش دهید و با دادن فرصت هایی برای رشد، عملکرد برتر را حفظ کنید.

طبق گزارش لینکدین در سال 2018 برای یادگیری محل کار، 93 درصد از کارمندان گفتند که در شرکتی خواهند ماند که فرصت های مستمری برای رشد فراهم می کند. برعکس، 70 درصد از کارمندان «فقدان فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای و پیشرفت شغلی» را دلیل اصلی جدایی از یک سازمان می‌دانند.

راه های مختلفی برای ایجاد فرصت های رشد برای کارمندان وجود دارد، مانند:

*جلسات آموزشی و توسعه ساختاریافته که منجر به ارتقاء مهارت می شود. و همچنین صدور گواهینامه و مجوز در موضوعات خاص.

*جلسات دانش بر اساس تقاضا که کارکنان شما می توانند به صورت جداگانه از آنها استفاده کنند.

*کافه‌های دانش، و سایر فعالیت‌های طوفان فکری مشترک، برای کمک به اشتراک‌گذاری دانش ضمنی.

این کاملا یک موضوع منطقی است. اگر کارمندان با عملکرد برتر شما بدانند که تلاش آنها برای رشد، منجر به چیزهای بهتری از نظر حرفه ای و شخصی می شود، دلیلی نخواهند داشت که در جای دیگری به دنبال شغل باشند.

بیشتر بدانید: شخصیت‌ شناسی در کسب و کار و ضرورت آن

9. از کارکنان قدردانی کنید و به آنها اهمیت بدهید.

عمل به رسمیت شناختن، می تواند کمک زیادی به تقویت وفاداری کارکنان کند. بر اساس یک گزارش، 21.5 درصد از کارمندانی که احساس نمی‌کنند توسط شرکتشان قدردانی می‌شود، در سه ماه گذشته برای مشاغل جدید درخواست داده‌اند یا برای آنها مصاحبه کرده‌اند.

واضح است که شناسایی کارمندان به خاطر تلاش‌ها و توانایی‌شان و تقدیر از آنها، کلید حفظ آنهاست.


منبع:

https://surveysparrow.com//

4.6/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :