محیط کار، تاثیر زیادی بر عملکرد کارکنان شما می گذارد. اما سوال مهم این است که چگونه می توانید یک محیط کار مثبت و سازنده بسازید؟
محتویات این مقاله
بر اساس تحقیقات سازمان گالوپ و مدرسه کسب و کار کوئینز، کارکنانی که از کار جدا می شوند 49 درصد بیشتر احساس شکست را تجربه می کنند. این حس جدایی از کار باعث می شود 37 درصد غیبت بیشتر و 60 درصد خطا در کارشان را نیز به همراه داشته باشد. نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد شرکتهایی با مشارکت پایین کارکنان در بحث بهره وری نیز با 18 درصد بهرهوری کمتر روبرو خواهند شد.
ارتقای محیط کار و تبدیل آن به یک محیط کار مثبت، باعث افزایش وفاداری کارکنان به سازمان خواهد شد. بر اساس تحقیقات موسسه استرس آمریکا، استرس محل کار منجر به افزایش تمایل داوطلبانه ترک شغل در بین حدود 50 درصد از کارکنان سازمان می گردد.
در عین حال افزایش کیفیت محیط کار نیز باعث می شود کارکنان شما در محل کار شادتر و راضی تر باشند و علاوه بر اینکه علاقمند خواهند بود تا در شغل شان باقی بمانند، بهترین عملکرد را نیز خواهند داشت.
در اینجا 5 ویژگی مهم و اصلی وجود دارد که تقریباً همیشه، پایه های تشکیل دهنده یک محیط کار مثبت و سازنده به شمار می آیند. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار
1. کارکنان از صحبت کردن با شما احساس راحتی می کنند.
اگر مشکلی در محل کار ایجاد شود، آیا کارکنان می توانند آن را به راحتی با شما در میان بگذارند؟
بازخورد کارمندان شما بسیار مهم است و می تواند برای رشد سازمان، بسیار ارزشمند باشد. با این حال، وقتی در مواجهه با این شرایط، واکنش تدافعی نشان دهید، ناراحت شوید یا به شیوهای ترسناک رفتار کنید، این کار باعث میشود کارکنان از ارائه انتقادهای سازنده خود دست بکشند، چرا که شیوه رفتار شما در رویارویی با انتقاد برای آنها تجربه ای ناخوشایند را رقم زده است و همین امر موجب نارضایتی از محیط کار می شود.
لازم است به کارکنان خود اطلاع دهید درب اتاق شما به روی آنها باز است و آنها این اجازه را دارند تا در مورد مسائل خودشان، به شما مراجعه کنند. علاوه بر آن باید به آنها این اطمینان را بدهید که شما به شیوه ای مثبت و دلگرم کننده به سخنان شان واکنش نشان خواهید داد.
حتی اگر کارمندان انتقاداتی را مطرح می کنند که ممکن است شنیدن آن برای شما سخت باشد، باز هم باید احساس کنند از نظرات آنها استقبال می شود. این موضوع نه فقط در حرف، بلکه در عمل نیز باید دیده شود. اگر کارمندان شما پیشنهاداتی می دهند، مجبور نیستید آنها را اجرا کنید، اما اینکه برایشان توضیح دهید چرا از میان پیشنهاد آنها و گزینه دیگر، تصمیم گرفته اید گزینه دیگر را انتخاب کنید می تواند در حس رضایتمندی آنها از محیط کار بسیار اثرگذار باشد.
به عنوان یک ایده خوب می توانید جلسات منظم یک به یک را با کارکنان خود ترتیب دهید. در این جلسات آنها تشویق میشوند نظرات خود را در مورد نحوه اداره شرکت ارائه دهند. همچنین میتوانید یک مکانیسم بازخورد در قالب یک جعبه پیشنهادات و انتقادات یا یک خط تلفن ناشناس در شرکت خود راه بیندازید تا نظرات کارکنان خود را بشنوید.
بیشتر بدانید: با کاری که از آن متنفریم چه کنیم؟
2. در یک محیط کار مثبت، ارتباطات باز و شفاف است.
دروغ گفتن، پنهان کردن اطلاعات و استفاده از ارتباطات در هنگام برقراری ارتباط با کارکنان، هرگز ایده خوبی نیست و باعث می شود همه احساس ناخوشایندی نسبت به سازمان داشته باشند. ارتباط باز و صادقانه کارمندان، یکی از مهم ترین راه هایی است که می توانید در محل کار خود با آن، اعتماد و مثبت اندیشی را ایجاد کنید. به علاوه، کارمندانی که نمیدانند از آنها چه انتظاری دارید، نمیتوانند با پتانسیل کامل خود عمل کنند، بنابراین بهبود ارتباطات به آنها کمک میکند تا بهترین نسخه از خودشان را ارائه کنند.
سعی کنید در برقراری ارتباط با کارمندان تا حد امکان صادق باشید. آنها باهوش هستند و میتوانند بفهمند چه زمانی آنها را گمراه میکنید یا موضوعی را کامل برایشان توضیح نمی دهید.
ارتباطات، چیزی است که انسجام محل کار را حفظ می کند و در صورتی که این بخش به خوبی کار نکند، هر جنبه دیگری از سازمان نیز مستعد آسیب خواهد بود.
دوره های رایگان دکتر افشین فاتح
3. تعادل میان کار و زندگی ارزشمند است.
کارمندی که به طور مداوم تأخیر دارد و هرگز به موقع سر کار حاضر نمی شود و اغلب غیبت می کند، تأثیر منفی بر تجارت و سازمان شما خواهد گذاشت. با این حال، کارمندی که همیشه آخرین نفری است که عصرها به منزل میرود و ساعات کاری بیش از حدی را در محل کار سپری میکند نیز می تواند مشکل ساز باشد! کار بیش از حد، خود یک مسئله بسیار مهم است و زمانی که کارمندان شما، زمان زیادی را در اداره سپری کنند، این موضوع میتواند سلامت، شادی و بهرهوری آنها را به شدت کاهش دهد.
ساعات طولانی در دفتر کار حضور داشتن، موجب انجام کار بیشتر نمی شود، بلکه فقط کارکنان را خستهتر خواهد کرد! بر اساس مطالعه ای که توسط جان پنکاول از دانشگاه استنفورد انجام شد، زمانی که کارمندان بیش از 50 ساعت در هفته کار کنند، تولید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در واقع، این کاهش کیفیت عملکرد به قدری چشمگیر است که خروجی فردی که 70 ساعت در هفته کار می کند، تقریباً برابر با همان خروجی است که یک فرد با 55 ساعت کار در هفته، میتواند به آن دست یابد.
واقعیت این است که اگر کارمندان شما، تعداد ساعات معقولی در هفته (بین 30 تا 50 ساعت) کار کنند و اوقاتی را برای سرگرمی، ورزش، استراحت و وقت گذرانی با عزیزانشان داشته باشند، از سلامتی و بهره وری بیشتری برخوردار خواهند بود.
بیشتر بدانید: 5 نکته مهم هنگام انتخاب مدیر فروش
4. فرصت های آموزشی ارائه می شود.
تیم شما، یک دارایی فوق العاده مهم برای کسب و کار شما به شمار می آید، بنابراین بخش مهمی از ایجاد یک محیط کاری مثبت و سازنده تر، ارائه فرصت های آموزشی به آنها است. امروزه تکنولوژی به سرعت در حال تکامل است و همه چیز به سرعت تغییر می یابد. بنابراین بهروز نگه داشتن مهارتهای کارمندان، تضمین میکند که میتوانید در صنعت خود، در صحنه رقابت باقی بمانید. هر بار که مهارتهای کارکنان خود را ارتقا میدهید، در اصل روی آنها مجددا سرمایه گذاری می کنید!
علاوه بر آن، ارائه فرصتهای آموزشی و توسعه به کارمندان، احساس ارزشمندی بیشتری را در آنان ایجاد می کند. آنها میخواهند در سازمان شما بمانند و برای ارائه بهترین کیفیت عملکرد تلاش کنند.
در مقاله ای از سایت فوربس، استیو اولنسکی توضیح میدهد که یک راه بسیار مؤثر برای انجام این کار، ایجاد برنامههای توسعه فردی برای هر یک از کارمندان است. شما به عنوان مدیر سازمان می توانید با کارمندان جلسه ای دوستانه برگزار کنید و در مورد اهداف شغلی و بهترین راه برای پرورش مهارت های آنها صحبت کرده، سپس برای پیشرفت آنها برنامه کاری ایجاد کنید. هنگامی که این برنامه به خوبی انجام شود، می تواند یک راه بسیار موثر برای تشویق کارکنان به انجام بهترین عملکرد خود برای سازمان باشد.
5. خلاقیت تشویق می شود.
اگر کارمندانی میخواستید که کارهای تکراری را هر روز بدون هیچ فکر و خلاقیتی انجام دهند، باید رباتها را استخدام میکردید، نه انسانها را!
وقتی با انسان ها کار می کنید، این پتانسیل وجود دارد که ایده های خلاقانه و بینش منحصر به فرد آنها، ارزش زیادی را برای شرکت و سازمان شما ایجاد کند. گاهی اوقات کارمندان شما میتوانند با دیدگاه جدیدی به کسب و کار شما بنگرند و رویکرد متفاوتی را ببینند که می تواند موفقیت شما را افزایش دهد.
با این حال، در بسیاری از محیط های کاری، اصولا کارکنان برای داشتن ایده های جدید تشویق نمی شوند و سازمانها و مدیران پذیرای نوآوری نیستند. در چنین شرایطی کارمندان ایده پرداز با پاسخ هایی از این دست روبرو می شوند:
«شاید چیزی که می گویی از نظر خودت به درد بخور باشد، ولی ما روند فعلی را تغییر نخواهیم داد، چون این روشی است که همیشه طبق آن عمل کرده ایم.»
“نه، من فکر نمی کنم چیزی که می گویی موثر باشد.”
«چرا کاری را که داریم انجام می دهیم تغییر دهیم؟ این روش در 15 سال گذشته کار کرده پس در آینده هم کار خواهد کرد!»
بیشتر بدانید: 8 دلیل اصلی ماندن کارمندان در یک سازمان
پذیرش تغییر و انجام کاری جدید یا انجام دادن همان کار با روشی جدید برای خیلی از مدیران و سازمانها و حتی کارمندان می تواند ترسناک باشد. از این گذشته، همیشه این خطر وجود دارد که فعالیت جدیدی که می خواهید انجام دهید با شکست مواجه شده و موثر واقع نشود. با این حال، کارمندان شما هر روز با جزییات شغل خود درگیر هستند و محیط کاری خود را بهتر از شما می شناسند، بنابراین اغلب ایده های آنها بسیار ارزشمند است. مهم است که به ایده ها و سخنان آنها گوش دهید و حتی ایده پردازی و جرات بیان کردن آن را در سازمان خود تشویق کنید.
علاوه بر همه اینها کار بسیار ارزشمند دیگری هم می توانید در حق فرهنگ سازمانی خود انجام دهید و آن هم برگزاری کلاس های آموزشی “هنر حل خلاق مسئله” و “تفکر جانبی” است. به این ترتیب کارکنان شما ابزارهای بیشتری برای ایده پردازی و نوآوری در اختیار خواهند داشت.
یادتان باشد خلاقیت مهارتی است که باید آن را آموزش و سپس پرورش داد.
سوالات متداول
1-چرا محیط کار مثبت و سازنده بهتر از محیط کار خشک و رسمی است؟
محیط کار مثبت و سازنده بهتر است چون این نوع محیط کار باعث افزایش رضایتمندی کارکنان از کار و سازمان می گردد. این امر سبب می شود کارکنان بالاترین بهره وری و عملکرد خود را در سازمان ارائه دهند، احتمال ترک شغل و سازمان 50 درصد کاهش یابد و سرمایه های انسانی سازمان حفظ شوند.
2-ویژگی های محیط کار مثبت و مولد / سازنده چیست؟
مهمترین ویژگی های محیط کار مثبت و سازنده این است که کارمندان بتوانند در مورد مشکلات شان با مدیران به راحتی صحبت کنند. ایده هایشان را با آنان در میان بگذارند بدون آنکه ترس از برخورد نامناسب داشته باشند. ارتباطات باز و شفاف است. تعادل میان کار و زندگی برقرار است. ایده پردازی و نوآوری تشویق می شود. امکان فرصت آموزشی برای همه کارمندان فراهم می گردد و خلاقیت در حل مسئله آموزش و سپس پرورش داده می شود.
3-ایا مدیران عموما از ایده ها و تغییرات استقبال می کنند؟
خیر. عموما مدیران از تغییر و ایده های جدید استقبال نمی کنند زیرا ایده های جدید ممکن است موثر واقع نشود و در صورتی که فرهنگ سازمانی مشوق انوآوری نباشد، همین امر موجب سرخوردگی کارمندان ایده پرداز و خلاق گردد.
4-برای ایجاد محیط کار مثبت و سازنده چه می توان کرد؟
برای ایجاد محیط کار مثبت و سازنده کار بسیار ارزشمندی که می توان انجام داد، برگزاری کلاس های آموزشی “هنر حل خلاق مسئله” و “تفکر جانبی” است. به این ترتیب کارکنان ابزارهای بیشتری برای ایده پردازی و نوآوری در اختیار خواهند داشت.
منبع:
https://blog.justworkshours.com//