شاید زمانی که پیتر تیل به دانشگاه دعوت شد تا در چند جلسه، خلاصهای از ایدههای خود را در مورد کارآفرینی و سرمایهگذاری روی کسب و کارهای نوپا و بیان کند، فکر نمیکند که نهایتاً خروجی آن کلاسها در قالب یک کتاب، به بازار عرضه شود و اتفاقاً جزو کتابهای پرفروش حوزهی خود باشد. کتاب صفر تا یک پیتر تیل، یک کتاب تکنیکی نیست. بلکه بیشتر به فلسفهی کارآفرینی میپردازد. شاید بهترین خلاصهی کتاب، همان جملهی پشت جلدش باشد. آنجا که میگوید: کارآفرینهای بعدی، نه مانند زاکربرگ، فیس بوک خواهند ساخت و نه مانند بیل گیتس مایکروسافت را. آنها قطعاً چیزهای جدیدی را به جهان معرفی خواهند کرد.
[block id=”register-free”]
برای آشنایی با مفهوم کارآفرینی و خلق ارزش، یکی از بهترین راهها، نشستن پای حرف کسانی است که سهم بزرگی در خلق ارزش در جهان داشتهاند و اینکه بکوشیم مدل ذهنی آنها را بکاویم و از نگاه و نگرش آنها، درسهایی برای خود برگیریم. همچنانکه همیشه در متمم گفتهایم، رفتارها و تصمیمهای انسانها، در شرایط مختلف زمانی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، تفاوت زیادی با یکدیگر خواهد داشت و یکی از راههای مطمئن برای شکست خوردن و باختن، تقلید از رفتار دیگران بدون تحلیل رفتار آنها و بدون تلاش برای درک مدل ذهنی آنهاست.
خوشبختانه بخش معدودی از بزرگان اقتصاد و مدیریت و کسب و کار وجود دارند که به جای گزارش رفتارها و تصمیمها، خود تلاش کردهاند تا مدل ذهنیشان را برای ما بیان کنند. پیتر تیل، کارآفرین برجستهی آمریکایی-آلمانی که قبلاً هم از او (تحت عنوان استراتژی و کشف دنیاهای ناشناخته) صحبت کردهایم. سطر سطر حرفها و دیدگاههای او – که عصارهی آموختههای او در طی پانزده سال گذشته است- میتواند برای علاقمندان به ایجاد تغییرات اثربخش، مورد استفاده قرار گیرد و دانستن حرفهایش برای کسی که علاقمند به حوزهی کارآفرینی است میتواند مفید باشد.
مطالب کتاب صفر تا یک، برگرفته از محتوای کلاسی است با عنوان استارتاپ که پیتر تیل در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه استنفورد ارائه میکرد. هدف او از تدریس در این کلاس، کمک به دانشجویانش بود تا نگاه و چشم اندازشان از مسیر متعارفی که معمولاً متخصصان آکادمیک و اساتید دانشگاهی ترسیم میکنند، فراتر برود و بتوانند به آینده ای وسیع تر بیندیشند.