کتاب طرح تجاری یک صفحهای، یک کتاب رسمی آکادمیک نیست. همچنین بعید است با پر کردن جاهای خالی و کادرهایی که در سراسر کتاب در نظر گرفته شده، کسی به شما وام بدهد. بنابراین اگر به دنبال کتابی رسمی و چارچوبدار برای کارهای دانشگاهی یا کسب و کارهای بزرگ هستید، احتمالاً این کتاب انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. اما در عوض، اگر قصد دارید کارآفرینی در مقیاس کوچک را تجربه کنید، اگر ایدهای دارید که خام است و هنوز پخته نشده و جنبههای مختلف آن را ندیدهاید، این کتاب میتواند ابزار مناسبی برای شما باشد.
[block id=”register-free”]
سوالهایی که در سراسر کتاب مطرح شدهاند کمک میکنند که ایدهی شما، واضحتر و با جزئیات بیشتر پیش چشمانتان قرار بگیرد. قطعاً این دستاورد کوچکی نیست. طرح تجاری یا طرح کسب و کار (Business Plan) معمولاً با مدل کسب و کار (Business Model) اشتباه گرفته میشود. در حالی که مدل کسب و کار صرفاً بخشی از طرح کسب و کار یا طرح تجاری محسوب میشود. مدل کسب و کار، داستان کلی کسب و کار را مشخص می کند و طرح تجاری جزئیات عملیاتی را هم به آن میافزاید.
اینکه اجرای ایده چگونه آغاز خواهد شد و چگونه ادامه پیدا خواهد کرد و در چه زمانی به چه منابعی نیاز خواهد بود. برنامه برای رشد و توسعه چیست و گزینه های پیش رو برای مواجهه با شکست های احتمالی چه خواهد بود. عموماً گفته میشود که طرح تجاری برای ارائه به بانکها یا سرمایه گذاران مناسب است و از طریق طرح تجاری میتوان نسبت به جذب سرمایه اقدام کرد. درست است که سرمایه گذاران، همیشه علاقمند به دیدن طرح تجاری هستند یا از اقتصادی بودن و اجرایی بودن طرح مطمئن شوند.
برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله سرمایه کسب و کار را مطالعه کنید.
اما نباید فراموش کنیم که حتی اگر خودمان دست به کاری میزنیم و قرار نیست به سراغ سرمایه گذار بیرونی برویم، همچنان طرح تجاری میتواند برای شفاف کردن ایدهای که در ذهن داریم، مفید باشد. کتاب طرح تجاری یک صفحه ای از جمله کتابهای مدیریتی است که در راستای هدف اخیر تالیف و تدوین شده است. جزئیات این کتاب به شکلی نیست که بر اساس آن، بتوانید گزارشی برای یک بانک یا شرکت سرمایه گذاری استخراج کنید. اما قطعاً به شما کمک میکند که تصویری شفاف از ایده های گنگی که در سر دارید ترسیم کنید.