جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

obm چیست ؟ | آموزش رفتار سازمانی

مدیریت رفتار سازمانی، یک راه عالی برای بهبود فضای محل کار، افزایش رضایت کارکنان و افزایش بهره‌وری است. همچنین می‌تواند به شما در تعیین اهداف دست یافتنی و در عین‌حال واقع‌گرایانه کمک کند.

مدیریت رفتار سازمانی می‌تواند به مدیران اجازه دهد تا از طریق رویکردی آگاهانه به داده‌های مهم و تغییرات ضروری، محل کار خود را بهبود بخشند.

در این مقاله، ایده‌های مدیریت رفتار سازمانی و نحوه پیاده سازی آن‌ها در محل کار را توضیح می‌دهیم.

بیشتر بدانید:بیزینس کوچینگ چیست؟

مدیریت رفتار سازمانی چیست؟

مدیریت رفتار سازمانی، نظریه‌ای است که به دنبال درک رفتار افراد، تیم‌ها و به طور کلی شرکت‌ها یا سازمان‌ها به عنوان راهی برای افزایش بهره‌وری و تشویق فرهنگ کاری مثبت است. به‌عنوان بخشی از مدیریت رفتار سازمانی، مدیران ارزیابی می‌کنند که افراد چگونه در موقعیت‌های خود عمل می‌کنند، چگونه در تیم‌های خود کار می‌کنند، تیم‌ها چگونه با هم کار می‌کنند و چگونه همه این بخش‌ها با هم هماهنگ می‌شوند تا اثربخشی شرکت را به‌عنوان یک کل، درک کنند.

مدیریت رفتار سازمانی، خارج از حوزه تحلیل رفتار کاربردی است و شامل درک رشته‌هایی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی فرهنگی، اقتصاد و علوم سیاسی است.

در اینجا به تخصص‌ها و زمینه‌های مختلف مدیریت رفتار سازمانی اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

مدیریت عملکرد:

در مدیریت عملکرد، مدیران از طریق مواردی مانند بررسی عملکرد و بازخورد، رفتارها را مورد بحث و پیگیری قرار می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنان، اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار موثر را دارند و برای عملکرد خوب، پاداش دریافت می‌کنند.

  1. تجزیه و تحلیل سیستم‌ها
  2. تجزیه و تحلیل سیستم‌ها بر سیستم‌های درون یک شرکت برای سازماندهی نحوه انجام کار و نحوه همکاری کارکنان و تیم ها برای حداکثر بهره‌وری تاکید دارد.
  3. ایمنی مبتنی بر رفتار
  4. با ایمنی مبتنی بر رفتار، به کارمندان و تیم‌ها راه‌هایی آموزش داده می‌شود که به‌جای تکیه بر تجهیزات برای ایمن بودن، به شیوه‌ای ایمن‌تر، «عمل» کنند.
  5. مداخلات در مدیریت رفتار سازمانی

دو مداخله اصلی تحت مدیریت رفتار سازمانی وجود دارد:

۱. مداخلات پیشین

در مداخلات پیشین، مدیریت به چگونگی تشویق رفتارهای مطلوب از طریق تشویق مثبت می‌پردازد. نمونه‌هایی از این می‌تواند هدف گذاری، آموزش، شفاف سازی وظایف و کمک‌های شغلی به کارکنان باشد.

۲. مداخلات پیامد

مداخلات پیامد بیشتر بر پیگیری رفتارها و تقویت اقدامات مطلوب کارکنان و تیم ها از طریق بازخورد مثبت و پاداش متمرکز است.

به طور کلی، هر دو نوع مداخله باید برای تشویق رفتارهایی که مدیریت می‌خواهد ببیند، استفاده شود و رویکرد باید مثبت باشد تا بهترین نتایج را به همراه داشته باشد.

سازمانی که در مورد چگونگی ادامه کار برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود نامشخص است، می‌تواند همکاری با یک مشاور یا استخدام یک تحلیلگر داخلی متمرکز بر مدیریت رفتار سازمانی را در برنامه خودش داشته باشد.

  • چرا مدیریت رفتار سازمانی مهم است؟

مدیریت رفتار سازمانی، می‌تواند یک شرکت یا سازمان مثبت و موثرتر را ایجاد کند. برخی برنامه‌ریزی‌ها برای تعیین اهداف مدیریت رفتار سازمانی مورد نیاز است و می‌تواند منجر به نیروی کار شادتر و مولدتر شود.

با تشویق فرهنگ و محیط مثبت، کارفرمایان ممکن است کارکنان را حفظ کنند و از طریق افزایش بهره‌وری آنان، سود مجموعه را افزایش دهند.

بیشتر بدانید:12 روش ساده برای پاداش دادن به کارمندان

نحوه اجرای مدیریت رفتار سازمانی

برای تهیه برنامه‌ای برای مدیریت رفتار سازمانی، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  • 1. اهداف خود را مشخص کنید.

قبل از شروع هر نگاهی به مدیریت رفتار سازمانی، مهم است که بدانیم نتیجه مطلوب چیست. یادتان باشد که اهداف موثر، قابل اندازه گیری هستند، مانند افزایش بهره‌وری تا 15 درصد یا کاهش صدمات حین کار تا 30 درصد. شما باید این معیارها را به وضوح تعریف کنید. اینگونه هم خودتان به صورت واضح می‌دانید که چه می‌خواهید و هم کارکنان به صورت شفاف می‌دانند که باید چه اقداماتی را برای رسیدن به آن هدف انجام دهند.

  • 2. رفتارهای هدف را روشن کنید.

در این مرحله تصمیم بگیرید که چه رفتارها و نتایجی می‌تواند منجر به دستیابی به اهداف مورد نظر شود. اگر بهره‌وری به دلیل فقدان ارتباطات سازمان یافته در پروژه‌ها کاهش می‌یابد، شاید تحقیق در مورد راه هایی برای رفع مشکلات ارتباطی، به افزایش بهره‌وری کمک کند. برای پیگیری نتایج لازم برای افزایش بهره‌وری به میزان مورد نظر، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه تعداد پروژه در ماه باید به افراد تحویل داده شود.

3. معیارها را ایجاد کنید.

اهداف سازمانی خود را با اعداد تعریف شده دنبال کنید. به عنوان مثال، برای افزایش بهره‌وری تا 15 درصد در یک سال. می‌توانید تعداد جلسات مشخصی را در ماه تعیین کنید تا پروژه‌ها در مسیر خود قرار بگیرند. اگر می‌خواهید ایمنی را در این بخش بهبود ببخشید، می‌توانید روی شناسایی کارکنان و مسئولیت‌پذیری آنان، به طور ویژه‌ای تمرکز کنید.

  • 4. مسائل را درک کنید.

بسیاری از آنچه در محل کار رخ می‌دهد، می‌تواند بر عملیات روزانه و توانایی کارکنان برای دستیابی به اهداف تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید تیم خود را با مدیریت رفتار سازمانی بهبود ببخشید، به داده‌های پشت مسائلی که می‌خواهید اصلاح کنید نگاهی بیندازید.

چهار دلیل احتمالی مشکلات را ارزیابی کنید:

پیشینیان
دانش و مهارت
تجهیزات و فرآیندها
عواقب

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ایمنی را بهبود ببخشید، می‌توانید تجهیزات فعلی و روش‌های فرآیند را بررسی کنید و مثلا می‌توانید متوجه شوید که آموزش کارکنان کم است و در این بخش نیاز به تقویت دارند‌.

  • 5. یک راه حل بسازید‌

برای دستیابی به اهداف، مهم است که بدانید چگونه مشکلاتی را که در شرکت خود کشف کرده اید، حل کنید. اگر از طریق داده‌ها متوجه شدید که آموزش ناکافی منجر به مسائل ایمنی می‌شود، می‌توانید یک برنامه آموزشی جدید ایجاد کنید که بتواند آن را اصلاح کند و نیروی کار توانمندتری را در اختیار شما قرار دهد. به طور مشابه، اگر کارمندان به دلیل ناآگاهی از آنچه از آنها انتظار می‌رود، آنقدر که می توانند بهره‌وری نداشته باشند، بهبود ارتباطات می‌تواند این مسئله را برطرف کند.

بیشتر بدانید:بهترین روش ها برای آموزش مهارت های ارتباطی سازمان

  • 6. معیارها را ارزیابی کنید.

در طول این فرآیند، معیارهای ایجاد شده در ابتدای شروع کار را مرور کنید. داشتن داده‌های مربوط به معیارها در شروع فرآیند، در طول هر گونه تغییر و زمانی که تغییرات کامل می‌شوند، بسیار مهم است. این اطلاعات می‌تواند به شما در درک چگونگی تأثیر تغییرات در حال اجرا بر کارکنان و سازمان کمک کند.

سه حوزه از نتایج وجود دارد که می‌توانید آنها را ارزیابی کنید:

نتایج تغییر رفتار: نتایج تغییر رفتار مربوط به نحوه واکنش کارکنان و مدیران به تغییرات ایجاد شده است. به عنوان مثال، اگر جلسات برای اطلاع رسانی وضعیت پروژه‌ها افزایش یافته باشد، می ‌وانید ببینید که این تغییر چگونه بر همه کارمندان مربوطه تأثیر می‌گذارد. داده ها باید شامل همبستگی بین تعداد جلسات، رضایت کارکنان و تعداد بهره‌وری باشد.

پذیرش درمان: پذیرش درمان به شما می‌گوید که آیا اعضای تیم تغییر را پذیرفته‌اند و آیا مایل به پذیرش تغییرات بیشتری هستند یا خیر. این امر مستلزم درک احساسات همه کارکنان، تحت تأثیر و توانایی ارزیابی جوانب مثبت و منفی هر فرآیند جدید است. اگر کارکنان از تغییرات محل کار راضی باشند، رضایت آنها را افزایش می‌دهد و احتمال پیروی از رویه‌های جدید نیز افزایش پیدا می‌کند.

نتایج هزینه-فایده: نتایج هزینه-فایده، شما را راهنمایی می‌کند که آیا هزینه از نظر پول، زمان کارمند یا سایر هزینه‌های مرتبط، ارزش آن چیزی است که به دست می‌آورید یا خیر. شاید سرمایه‌گذاری در تجهیزات جدید بتواند تعداد آسیب دیدگی کارکنان را در طول سال کاهش دهد. این در نهایت می‌تواند هزینه مواردی مانند مطالبات بیمه غرامت کارگران را نیز کم‌تر کند که همین موضوع می‌تواند هزینه تجهیزات جدید را جبران کند.


منبع:

https://www.indeed.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :