جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

10 ویژگی که از نان شب برای یک مدیر واجب تر است!

به عنوان یک مدیر، شما می خواهید هر کاری را که می توانید، برای حمایت از تیم خود و کمک به موفقیت آنها انجام دهید. این به معنای توسعه مهارت‌ها، کیفیت‌ها و ویژگی‌های لازم برای رهبری مؤثر کارکنان و الهام بخشیدن به بهترین کار برای آنها است.

اما مدیریت کارکنان، کار آسانی نیست و همیشه فقط به این دلیل که عنوان “مدیر” به شما داده شده است، به صورت شهودی نمیتوانید این مسیولین مهم را انجام ندهید. برای اینکه واقعاً یک مدیر مؤثر باشید که الهام بخش بهترین کار در تیم شما باشد، آگاهی، تلاش، دانش و تعهد لازم است. و بدون این مهارت ها و ویژگی ها، کارمندان شما و محل کارتان ممکن است آسیب ببینند و با مشکلاتی رو به رو شوند.

به عنوان مثال، اگر برای مدیریت مؤثر و حمایت از اعضای تیم خود تلاش نکنید، آنها نیز این ذهنیت را پیدا میکنند که دیگر مجبور نیستند زیاد تلاش کنند! بهره وری، مشارکت و اثربخشی کارکنان ممکن است در نتیجه این کار، با آسیب های مواجه شود. به طور کلی، اگر کارمندان شما احساس نکنند که شما به رشد و موفقیت آنها متعهد هستید، نسبت به شغل، تیم و سازمان احساس تعهد کمتری خواهند داشت و ممکن است احتمال بیشتری برای ترک سازمان شما وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید: ۱۰ وظیفه ای که مدیران نباید به دیگران واگذار کنند!

واضح است که مدیر خوب بودن، امری بسیار مهم است. اما دقیقاً چه فعالیت ها و اقداماتی یک مدیر خوب را می سازد؟ یک مدیر موفق چه ویژگی هایی دارد؟ شما چگونه می‌توانید این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهید و مؤثرترین مدیر برای افراد تیم خود باشید؟

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

در این مقاله و مقاله بخش دوم از همین موضوع، نگاهی به برخی از ضروری‌ترین ویژگی‌های یک مدیر خوب خواهیم انداخت و چگونگی توسعه این ویژگی‌ها و تبدیل شدن به مؤثرترین رهبر که می‌توانید باشید را مورد برسی قرار میدهیم.

1. مدیران خوب می دانند چگونه ارتباط برقرار کنند.

بخشی از مدیر خوب بودن این است که بتوانید به طور مؤثر با تیم خود ارتباط برقرار کنید، به ویژه در مورد آنچه از آنها انتظار می رود و آنچه می توانند از شغل خود انتظار داشته باشند.

دایان گالو، مشاور رهبری، مربی شغلی و رهبر منابع انسانی با بیش از 30 سال تجربه در کار با مدیران در صنایع مختلف، گفت: “رهبران ،افراد بزرگ در مورد انتظارات واضح هستند.”

به عنوان یک مدیر، وظیفه شما این است که به وضوح آنچه را که تیمتان باید انجام دهد و چگونه باید انجام دهد را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر بر یک محصول جدید نظارت می کنید، بخشی از مدیریت موثر این است که هر یک از اعضای تیم، در مورد مسئولیت های مربوط به راه اندازی، و زمان و نحوه انجام آن وظایف (از جمله مواردی مانند مهلت های مربوطه، چگونه کار را ارسال کنند و اگر با مشکلی مواجه شدند یا سؤالی داشتند چه کاری باید انجام دهند) را شفاف به آنها منتقل کنید.

 

اما برقراری ارتباط از جانب شما، تنها بخشی از تعامل است. نحوه و چگونگی نوع ارتباط نیز به همان اندازه مهم است. مدیران خوب با احترام ارتباط برقرار می کنند. آنها با اعضای تیم خود، با آرامش صحبت می کنند. آنها همچنین به طور واضح، مهربانانه و به گونه ای ارتباط برقرار می کنند که اعصای تیم، با آنها احساس راحتی کنند و حرفشان را بدون استرس منتقل کنند. آنها از داد و فریاد یا خشن بودن یا کوتاهی بیش از حد در ارتباطاتشان اجتناب میکنند.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

 

2. مدیران خوب، شنونده های خوبی هستند.

همانطور که گفتین، نحوه ارتباط شما با تیم تان، بخش مهمی از یک رهبری موثر است. اما نحوه گوش دادن به تیم، اگر بیشتر از آن مهم نباشد، کمتر از آن هم نیست!

گالو گفت که مدیران خوب “اهمیت گوش دادن به تیم به صورت جمعی و فردی” را می دانند و درک مبکنند. این بدان معناست که یک محیط بازخورد پسند برای تیم و اعضای خود ایجاد کنید تا آزادانه در مورد اینکه چه موارد مثبتی وجود دارد، چه موارد منفی وجود دارد، و چگونه شما به عنوان یک مدیر می توانید یک محیط کاری بهتر و حمایتگرتری ایجاد کنید با شما صحبت کنند.

بیشتر بدانید: 10 نکته برای تسلط بر مدیریت زمان در محل کار

 

برخی از کارهایی که می‌توانید برای کمک به گوش دادن بهتر به کارمندان خود انجام دهید، می‌تواند شامل برگزاری جلسات تیمی فصلی باشد که در آن، به کارکنان خود برای بحث در مورد آنچه می‌توانید در سه ماهه آینده بهبود دهید صحبت و برنامه‌ریزی کنید و نتیجه و روند را با آنها به طور منظم بررسی و ارزیابی کنید. احساس آنها را در مورد نقش خودتان بسنجید، یا یک نظرسنجی بدون نام برای دریافت بازخورد و پیشنهادات از تیم خود در مورد اینکه چگونه می توانید مواردی مانند گردش کار یا محیط کاری سازمان خود را بهبود بخشید، ارسال کنید و بازخورد ها را مورد برسی قرار دهید.

شما همیشه نمی توانید بر اساس بازخوردی که از تیم خود دریافت می کنید عمل کنید.چ، اما حتی اگر نتوانید همه تغییراتی را که آنها درخواست می‌کنند ایجاد کنید، فقط درخواست بازخورد آنها و صرف زمان برای گوش دادن به حرف‌های آنها، می‌تواند به یک مدیر مؤثر کمک کند.

  • ۱.اگر می خواهید مدیر خوبی باشید، باید به صحبت های تیم خود گوش دهید و مطمئن شوید که آنها احساس کنند برای شما اهمیت دارند. در اینجا ۲ نکته برای بهبود مهارت شنیداری برای کمک به شما آورده شده است.

 

  • 2.اگر گوش دادن به طور طبیعی برای شما اتفاق نمی افتد، به تمرین نیاز دارید. به دنبال فرصت هایی برای کار بر روی مهارت های شنیداری خود، هم در زندگی حرفه ای و هم در زندگی شخصی خود باشید و سپس هر زمان که ممکن است از این فرصت ها استفاده کنید. برای مثال، ممکن است از تیم خود بپرسید که آیا می‌توانید به یک جلسه طوفان فکری گوش دهید، یا از شریک زندگی‌تان بخواهید در مورد مشکل اخیری که داشته است و نحوه حل آن به شما بگوید و در برابر اصرار برای ارائه نظرات خود مقاومت کنید!

 

  • 3.فعالانه گوش کنید. مهم است که به صحبت های تیم خود گوش فرا دهید بعد از اینکه کارمند شما صحبتش را به پایان رساند، آنچه را که او گفته است به زبان خودتان تکرار کنید. شما ممکن است با گفتن چیزی مانند، “بنابراین آنچه می شنوم که شما می گویید این است که…” شروع کنید، این کار به کارمند شما نشان می دهد که به پیام گوش می دادید و پیام را دریافت می کردید و همچنین به شما این فرصت را می دهد که هرگونه ارتباط نادرست یا سردرگمی را برطرف کنید و مطمئن شوید که با اطلاعات درست پیش می‌روید.

بیشتر بدانید: 10 تفاوت کلیدی بین رهبری و مدیریت(بخش اول)

3. مدیران خوب، با اطمینان رهبری می کنند.

به عنوان یک مدیر، باید نسبت به شخصیت، مهارت ها، تخصص و توانایی خود برای رهبری موثر تیم تان اطمینان داشته باشید.

کریستین ماتزن، بنیانگذار Oak Street Strategies، یک شرکت مشاوره با تمرکز بر توسعه رهبری و استراتژی، و نویسنده کتاب Leader: The Journey to Become the Force You Need Business شما برای برنده شدن، گفت: “اعتماد، به عنوان ویژگی برای یک رهبر ضروری است.” “دانستن اینکه چه کسی هستید و برای چه چیزی ایستاده اید، پایه و اساس رهبری قوی و توانا است که کارکنان می توانند به آن اعتماد کنند.”

اعتماد به نفس در مدیریت مؤثر به طرق مختلف نمایان می‌شود. ماتزن گفت که رهبری با اطمینان در یک تیم، به شما امکان می دهد در تصمیم گیری خود ثابت باشید و هنگامی که تیم شما می تواند به تصمیمات شما اعتماد کند و بداند که آنها ثابت خواهند بود، به آنها اجازه می دهد وارد یک مسیر مشخص و شفاف شوند و بهترین کار خود را انجام دهند.

مدیران با اعتماد به نفس نیز از سوی دیگران احساس خطر نمی کنند، بلکه به آنها اجازه می دهد محیطی ایجاد کنند که در آن، کارکنان احساس امنیت کنند تا ایده های جدید را به اشتراک بگذارند. این در نهایت باعث ایجاد تیم های موثرتر البته و شادتر می شود.

رهبر با اعتماد به نفس، نمیخواهد که کارکنان به چالش های بی دلیل کشیده شوند. آنها از کمک های هم تیمی ها استقبال می کنند و فضای کار امنی برای آنها ایجاد می کنند. این حس امنیت، به کارکنان اجازه می دهد تا حس استقلال بالایی داشته باشند و در عین حال، در فرهنگ رفاقت، بیش از پیش به تیم کمک کنند.

اعتماد به نفسی که به عنوان یک رهبر ایجاد می‌کنید، می‌تواند اثری موج‌دار داشته باشد و اعتماد بیشتری را به کارمندانتان القا کند. ماتزن خاطرنشان کرد: “وقتی کارمندان بدانند که رهبر ثابت است، می توانند از مناطق محدود ذهنی خود بیرون بیایند و اعتماد به نفس خود را ایجاد کنند.”

داشتن اعتماد به نفس، بخشی از یک رهبر موثر است. اما اعتماد به نفس در طول زمان ایجاد می شود، و اگر امروز احساس اعتماد به نفس ندارید، به این معنی نیست که نمی توانید اعتماد به نفس لازم در خودتان را برای رهبری بهتر ایجاد کنید. اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری در توانایی های مدیریتی خود ایجاد کنید، تعدادی کار وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید، از جمله:

بیشتر بدانید: مراحل مدیریت استراتژیک چیست؟

  • ۱.در مورد کارهایی که به خوبی انجام می دهید بازخورد بخواهید. دانستن اینکه کجا به عنوان یک مدیر برتر هستید، می تواند به شما در ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. اما اگر نمی‌توانید آن چیزها را خودتان ببینید، باید از طریق بینش‌های بیرونی آنها را به دست آورید. از مربیان، همکاران و کارمندان خود بخواهید در مورد کارهایی که به عنوان یک مدیر انجام می دهید، بازخورد داشته باشند. شنیدن اینکه کجا کار خوبی انجام می دهید، می تواند به شما اعتماد به نفسی بدهد که برای پیشرفت و تبدیل شدن به یک رهبر مطمئن تر و بهتر نیاز دارید.

 

  • ۲.برای بهبود مهارت های مدیریتی خود تلاش کنید. اعتماد و شایستگی، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. هنگامی که احساس می کنید برای انجام یک کار، کاملا آماده هستید، در انجام آن احساس اطمینان بیشتری خواهید داشت. بنابراین اگر می خواهید اعتماد به نفس خود را به عنوان یک مدیر افزایش دهید، زمانی را به کار بر روی مهارت های مدیریتی اختصاص دهید (مثلاً با مطالعه کتاب های مدیریت یا شرکت در کلاس رهبری).

 

  • ۳.وقت خود را صرف کارهایی کنید که اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. کجا بیشتر احساس اعتماد به نفس می کنید؟ آیا در زمین بسکتبال است؟ وقتی با دوستانتان وقت می گذرانید؟ یا وقتی در حال دویدن هستید؟ هر چیزی که برای شما مناسب است، زمان بیشتری را برای انجام آن صرف کنید. انجام کارهایی که باعث می‌شود در زندگی شخصی‌تان احساس اطمینان کنید، می‌تواند به سایر زمینه‌های زندگی‌تان نیز تبدیل شود و به شما کمک کند در کل، احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، حتی به عنوان یک مدیر!

4. مدیران خوب، به تیم های خود اهمیت می دهند و از آنها مراقبت می کنند.

شما می توانید تمام ویژگی های یک مدیر خوب را داشته باشید. می توانید یک ارتباط دهنده عالی و یک شنونده عالی باشید و یا اعتماد به نفس رهبری را در خودتان ایجاد کنید. در مورد تمام این موارد، به صورت کامل در مقاله قبل توضیحاتی را ارائه کردیم، اما اگر به تیم خود اهمیتی نمی دهید، آن خصوصیات دیگر اهمیتی ندارند!

گالو تاکید کرد: “یک رهبر بزرگ، واقعاً به تیم اهمیت می دهد.”

بیشتر بدانید: مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟

دانستن اینکه تیم شما، با ارزش ترین منبع شماست و رفتار با آنها با این دید الزامی است، نکته ای مهم خواهد بود که برای داشتن یک مدیریت موثر، ضروری است. ماتزن خاطرنشان کرد که «توانایی به رسمیت شناختن و احترام به اهمیت سرمایه انسانی، می تواند نقش کارمندان در سازمان را بسیار موثر تر کند».

ماتزن ادامه داد: «کارکنانی که احساس توانایی و احترام می‌کنند، به‌طور مؤثرتر کار می‌کنند که به نوبه خود، آنها را بسیار پر بازده می‌کند». علاوه بر این، کارمندانی که در محیط کاری خود شاد و مورد احترام هستند، همین احساس را به مشتریان و افرادی که روزانه با آنها در ارتباط هستند منتقل می کنند. این می تواند تأثیر مثبتی بر مشتریان و جامعه مخاطبان شما داشته باشد.»

 

اهمیت دادن به تیم، بخش مهمی از مدیر خوب بودن است. اما به همان اندازه مهم است که به تیم خود نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید و این به معنای مراقبت از آنها در عمل و به هر شکلی است که می توانید، نه فقط در بیان و صحبت!

مدیران خوب، مطمئن می‌شوند که تیمشان به طور منصفانه پاداش می‌گیرد، رهبری سازمانی با آنها رفتار می‌کند، و ارتقاها و فرصت‌هایی را که سزاوار آن هستند دریافت می‌کنند.

نکاتی برای مراقبت بهتر از تیم خود

اگر می‌خواهید مدیر بهتری باشید، باید به تیم خود اهمیت دهید و مطمئن شوید که از آنها مراقبت می‌شود. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به کارکنان خود نشان دهید که به آنها اهمیت می‌دهید، از جمله:

زمانی را صرف شناخت کارکنان خود کنید. اگر واقعاً کسی را نشناسید، نوع اهمیت دادن به او بسیار سخت میشود. بنابراین باید زمانی را صرف شناخت کارکنان خود کنید. چه کسانی هستند، به چه چیزهایی علاقه دارند، چگونه دوست دارند کار کنند، و امیدوارند در حرفه خود به چه چیزی دست یابند. هرچه تیم خود را بهتر بشناسید و بیشتر به آنها اهمیت می دهید، آن ها هم تمایل بیشتری در هنگام کار برای سازمان شما خواهند داشت.

بیشتر بدانید: مدیریت نوآوری، خلاقیت و کاربردهای آن چیست؟

دستاوردهای کارمندان خود را بشناسید.

آنها می خواهند به خاطر کار های مثبتی که انجام داده اند، شناخته شوند. بنابراین اگر می‌خواهید به کارمندان خود نشان دهید که به آنها اهمیت می‌دهید، کار های انجام شده توسط آن‌ها را به رسمیت بشناسید! کارمندان را به خاطر انجام یک کار خوب، خصوصی و عمومی تحسین کنید. به طور مرتب از تیم خود برای زحماتشان تشکر کنید. پیروزی های آنها را جشن بگیرید. به عنوان مدیر آنها، وظیفه شما این است که مطمئن شوید کارمندانتان احساس می کنند به رسمیت شناخته شده و مورد قدردانی قرار می گیرند، و این موضوع، با تصدیق کارهایی که برای شما، تیم و سازمان به عنوان یک کل انجام می دهند شروع می شود و مطمئن شوید که آنهایی به رسمیت شناخته می شوند، که شایسته آن هستند. به رسمیت شناختن، کار سخت و البته ضروری است. اگر فکر می کنید یک کارمند مستحق افزایش حقوق یا ارتقاء است، هر کاری که لازم است انجام دهید تا مطمئن شوید که آن را دریافت می کند، خواه این درخواست رهبری سازمانی باشد یا هماهنگی با منابع انسانی.

5. مدیران خوب، معتبر هستند.

درک ویژگی های یک مدیر خوب ضروری است. اما هیچ رویکرد کاملا یکسانی برای مدیریت مؤثر وجود ندارد. اگر می خواهید بهترین مدیر برای کارمندان خود باشید، باید به روش خودتان رهبری کنید. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید مدیر خوبی باشید، باید معتبر باشید.

وقتی در محل کارتان معتبر هستید، کارکنان شما را همان طور که واقعا هستید می بینند. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که همه شخصیت و سبک مدیریتی شما را دوست داشته باشند، اما با معتبر بودن، احتمال بیشتری وجود دارد که کارمندانی را جذب کنید که به شما احترام بگذارند و به خاطر آنچه هستید و آنچه را که از خودتان بروز میدهید، به شما احترام بگذارند که این موضوع می تواند تیم های موثرتر و با انجام بیشتری را ایجاد کند.

ماتزن گفت: «رهبرانی که معتبر هستند، کارکنانی را جذب و حفظ می‌کنند که با سبک رهبری آن‌ها هماهنگ هستند.

به عنوان مثال، بگویید که به طور طبیعی فرد درونگراتری هستید. اگر سعی می‌کنید خود را فردی برون‌گرا معرفی کنید، ممکن است تیم شما احساس کند که تعاملات شما اجباری یا غیرواقعی است، که می‌تواند انگیزه‌های شما را زیر سوال ببرد یا آنها را برای همکاری با شما مردد کند. از طرف دیگر، اگر درونگرایی خود را در سبک رهبری خود به کار بگیرید (به عنوان مثال، اولویت دادن به تعاملات متفکرانه یک به یک با کارکنان به جای جلسات بزرگتر در سطح تیم)، نه تنها کارمندان شما به شما احترام می گذارند، بلکه باعث جذب افراد علاقه مند به این سبک هم می شود. نوع کارمندانی که تحت چنین سبک مدیریتی پیشرفت می کنند، در نهایت برای شما، خودشان و البته کل تیم بهتر است.

بیشتر بدانید: انواع مدیران و نقش آنها در سازمان

نکاتی برای معتبرتر بودن در محل کار

اصالت می تواند به شما کمک کند ارتباطات واقعی و تیم های قوی تری ایجاد کنید و در این فرآیند، مدیر بهتری شوید. اگر می خواهید در مدیریت تیم خود معتبرترین خود باشید، چند کار وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید، از جمله:

به تیم خود نشان دهید که چه کسی هستید. اصیل بودن یعنی همانی که واقعا هستید! بنابراین اگر می خواهید یک مدیر معتبر باشید، باید خود واقعی را به تیمتان نشان دهید. اجازه دهید شخصیت شما در تعامل با کارمندانتان مشخص شود. اگر برای شوخ طبعی ارزش قائل هستید، مطمئن شوید که چند جوک را میدانید. اگر به کتاب علاقه دارید، برخی از مطالب مورد علاقه خود را با کارکنان خود به اشتراک بگذارید. شخصیت، علایق و چیزهایی که برایتان مهم است را با تیم خود به اشتراک بگذارید و این زمینه را برای معتبر بودن آنها در محل کار نیز فراهم می کند.

وقتی اشتباه می کنید، باز باشید.

اصالت نیز در همان باز بودن و صادق بودن خلاصه میشود. به عنوان یک مدیر، مهم ترین زمان برای باز بودن و صادق بودن، زمانی است که اشتباه می کنید. اگر اشتباه کردید، سعی نکنید آن را پنهان کنید. درعوض، اشتباه خود را بپذیرید، آن را با تیم خود در میان بگذارید و به آنها بگویید که چگونه در آینده قصد بهبودی آن را دارید. این نوع صداقت و اصالت، باعث ایجاد اعتماد می شود و این اعتماد باعث ایجاد یک تیم موثرتر خواهد شد.

مدیر خوب بودن به معنای توسعه ویژگی‌هایی است که برای رهبری تیم خود به آن نیاز دارید، چه بهبود مهارت‌های ارتباطی، تبدیل شدن به یک شنونده بهتر یا دفاع از کارمندانتان.

اکنون که می دانید برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر چه ویژگی هایی را باید توسعه دهید و چگونه می توانید آن ویژگی ها را توسعه دهید، باید خود را در موقعیتی قرار دهید که بسازید، مدیریت کنید، و موثر رشد کنید!


منبع:
https://lattice.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :