جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرهنگ سازمانی چیست؟ + ویژگی های یک فرهنگ سازمانی عالی

فرهنگ-سازمانی-چیست

داشتن یک فرهنگ سازمانی مناسب، کلید توسعه ویژگی‌های لازم برای موفقیت کسب‌وکار شما است و قطعا تأثیرات مثبت آن را در نتیجه فعالیت های خود خواهید دید.

شرکت هایی با فرهنگ سالم، 1.5 برابر بیشتر احتمال دارد که رشد درآمدی 15 درصدی یا بیشتر را در طی سه سال تجربه کنند و 2.5 برابر بیشتر احتمال دارد که رشد قابل توجه سهامشان را در مدت مشابه تجربه کنند. با وجود این، تنها 31 درصد از رهبران منابع انسانی معتقدند که سازمان‌هایشان فرهنگ مورد نیاز برای هدایت کسب‌وکارهای آینده را دارند و رسیدن به آن کار آسانی نیست، اما 85 درصد سازمان‌ها در تغییر فرهنگ خود با شکست مواجه میشوند.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

 

این مقاله، یک راهنمای جامع برای تبدیل فرهنگ به نقطه قوت اصلی سازمان شما است، از اینکه فرهنگ چیست و چرا مهم است تا نقشه راهی که می توانید برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی از آن کمک بگیرید.

فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش ها، انتظارات و شیوه هایی است که اقدامات همه اعضای تیم را هدایت و آگاه می کند. به آن به عنوان مجموعه ای از ویژگی هایی فکر کنید که شرکت شما را به آنچه هست تبدیل می کند. یک فرهنگ سازمانی عالی، نمونه ای از ویژگی های مثبتی است که منجر به بهبود عملکرد می شود، در حالی که فرهنگ سازمانی ناکارآمد، ویژگی هایی را نشان می دهد که حتی می تواند مانع موفقیت سازمان ها در طول زمان شود.

 

فرهنگ را با اهداف سازمانی یا بیانیه ماموریت اشتباه نگیرید، اگرچه هر دو می توانند به سازمان شما کمک کنند. فرهنگ، از طریق رفتارهای منسجم و معتبر ایجاد می شود، نه از طریق بیانیه های مطبوعاتی یا اسناد و خط مشی. وقتی می‌بینید که چگونه یک مدیر عامل به یک بحران واکنش نشان می‌دهد، چگونه یک تیم با خواسته‌های مشتری جدید سازگار می‌شود یا چگونه یک مدیر کارمندی را که اشتباه کرده، تصحیح می‌کند، می‌توانید فرهنگ شرکت را در عمل تماشا کنید.

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

داشتن فرهنگ سازمانی برای شرکت شما چه اهمیتی دارد؟

فرهنگ سازمانی بر تمام جنبه های کسب و کار شما تأثیر می گذارد، از وقت شناسی و لحن تا شرایط قرارداد و مزایای کارکنان. وقتی فرهنگ سازمانی محل کار با کارمندان شما همسو می شود، آنها به احتمال زیاد احساس راحتی، حمایت و ارزش بیشتری می کنند. شرکت‌هایی که فرهنگ سازمانی را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توانند بحران های سخت و تغییرات در محیط کسب‌وکار را پشت سر بگذارند و قوی‌تر ظاهر شوند.

فرهنگ-سازمانی
فرهنگ-سازمانی

هنگام جذب استعدادها و عملکرد بهتر از رقبا، این فرهنگ سازمانی است که یک مزیت کلیدی به شمار میرود. 77 درصد از کارگران قبل از درخواست، فرهنگ یک شرکت را در نظر می گیرند و تقریباً نیمی از کارمندان، شغل فعلی خود را به خاطر فرصتی با دستمزد کمتر در سازمانی با فرهنگ بهتر ترک می کنند. فرهنگ یک سازمان نیز یکی از شاخص های اصلی رضایت کارکنان و یکی از دلایل اصلی ماندن تقریباً دو سوم (65%) کارکنان در شغل خود است.

مایکروسافت و Salesforce را در نظر بگیرید. هر دو شرکت مبتنی بر فناوری، بازیگران در سطح جهانی و برندهای تحسین شده ای هستند، و هر دو تا حدی این را مدیون اولویت دادن به فرهنگ سازمانی شان هستند. مایکروسافت که به دلیل رقابت‌پذیری بی‌نظیر خود در زمان استیو بالمر شناخته می‌شود، توسط ساتیا نادلا که در سال 2014 به‌عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شد، تغییر مثبتی پیدا کرد. او برنامه‌ای را برای اصلاح فرهنگ سازمانی شرکت آغاز کرد، فرآیندی که رقابت‌پذیری را به نفع خود ارتقا داد. کارکنان نیز تشویق شدند تا خود را بهبود بخشند. امروز، ارزش بازار مایکروسافت بیش از 1 تریلیون دلار است و دوباره با اپل و آمازون به عنوان یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان شناخته میشود.

Salesforce فرهنگ شرکت را پیشرو و مرکز قرار می دهد و با این کار، در طول تاریخ خود رشد باورنکردنی را تجربه کرده است. مارک بنیوف، بنیانگذار و مدیرعامل Salesforce، هنجارهای فرهنگی بشردوستانه را ایجاد کرد که در دو دهه گذشته این شرکت را هدایت کرده است. همه کارمندان جدید Salesforce بخشی از اول روز خود را به صورت داوطلبانه می گذرانند و 56 ساعت زمان پرداختی برای داوطلب شدن در سال از شرکت دریافت می کنند. این تمرکز بر معنا و مأموریت، Salesforce را به یکی از بهترین مکان‌ها برای کار در آمریکا بر اساس Fortune تبدیل کرده است، و سود آن را نیز به خطر نینداخته است. قیمت سهام Salesforce سال به سال به طور میانگین بیش از 26٪ تا به امروز افزایش یافته است.

بخوانید:شخصیت شناسی در کسب و کار و ضرورت آن

سازمان ها چگونه می توانند فرهنگ تعلق در محل کار را برای کارمندان خودشان ایجاد کنند؟

این موضوع کاملا به داشتن ویژگی های یک فرهنگ سازمانی عالی بر میگردد که در ادامه به برخی از مهم ترین این موارد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

فرهنگ سازمانی هر سازمان با سازمان دیگر متفاوت است و مهم این است که بتوانید آنچه شرکت شما را منحصر به فرد می کند حفظ کنید. با این حال، فرهنگ سازمان‌های با عملکرد بالا به‌طور مداوم ویژگی‌های خاصی را منعکس می‌کند که باید به دنبال پرورش آنها باشید:

  • همسویی:  زمانی حاصل می شود که اهداف شرکت و انگیزه های کارکنان آن همه در یک جهت باشد. سازمان های استثنایی برای ایجاد همسویی مستمر با چشم انداز و اهداف خود تلاش می کنند.

 

  • قدردانی: می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: تجلیل عمومی، یادداشت تشکر، یا ترفیع. فرهنگ قدردانی، فرهنگی است که در آن همه اعضای تیم به طور مکرر به خاطر کمک های دیگران از آنها تقدیر و تشکر می کنند.
  • اعتماد: برای یک سازمان حیاتی است. با فرهنگ اعتماد، اعضای تیم می‌توانند خود را ابراز و به دیگران اعتماد کنند تا وقتی چیز جدیدی را امتحان می‌کنند، از آنها حمایت کنند.
  • عملکرد: این مورد بسیار کلیدی است، زیرا شرکت های بزرگ فرهنگی ایجاد می کنند که به معنای تجارت است. در این شرکت ها، کارکنان با استعداد، یکدیگر را برای برتری انگیزه می دهند و همانطور که در بالا نشان داده شد، سود و بهره وری بیشتر نتیجه آن است.

 

  • انعطاف پذیری یک کیفیت کلیدی در محیط های بسیار پویا است که در آن تغییر مداوم است. فرهنگ انعطاف‌پذیر، به رهبران آموزش می‌دهد که مراقب تغییرات باشند و به راحتی به آن واکنش نشان دهند.

 

  • کار تیمی: شامل همکاری، ارتباط و احترام بین اعضای تیم است. وقتی همه اعضای تیم از یکدیگر حمایت می کنند، کارمندان کارهای بیشتری انجام می دهند و در حین انجام آن احساس خوشحالی بیشتری می کنند.

 

  • صداقت: مانند اعتماد، برای همه تیم‌ها وقتی برای تصمیم‌گیری، تفسیر نتایج و ایجاد مشارکت به یکدیگر تکیه می‌کنند، حیاتی است. صداقت و شفافیت مؤلفه های مهم این جنبه از فرهنگ است.

 

  • نوآوری: سازمان ها را به سمت استفاده حداکثری از فناوری ها، منابع و بازارهای موجود سوق می دهد. فرهنگ نوآوری به این معنی است که شما تفکر خلاق را در تمام جنبه های کسب و کار خود، حتی ابتکارات فرهنگی خود، به کار می گیرید.

 

  • ایمنی روانی: حمایتی را که کارکنان برای ریسک کردن و ارائه بازخورد صادقانه نیاز دارند، فراهم می کند. به یاد داشته باشید که ایمنی روانی در سطح تیمی شروع می شود، نه در سطح فردی، بنابراین مدیران باید در ایجاد یک محیط امن که در آن همه احساس راحتی کنند، پیش قدم شوند.

8 گام برای ایجاد فرهنگ سازمانی با عملکرد بالا

ایجاد یک فرهنگ سازمانی عالی مستلزم توسعه و اجرای یک برنامه با اهداف روشن است که بتوانید در راستای آن کار کنید و نتیجه به دست آمده را اندازه گیری کنید. 8 مرحله زیر باید به عنوان یک نقشه راه برای ایجاد فرهنگ سازمانی قوی مورد استفاده قرار بگیرد و باید بدانید که در این مراحل، داشتن تداوم بسیار مهم است که مزایای بلندمدتی را در سراسر شرکت شما به ارمغان می آورد.

تشخیص دستاورد ها و به رسمیت شناختن

شناخت مشارکت همه اعضای تیم، تأثیر مثبت و گسترده ای بر فرهنگ سازمانی دارد. وقتی همه اعضای تیم دستاوردهای دیگران را تشخیص می‌دهند، افراد شروع به درک اینکه چگونه بخشی از یک کل هستند، میکنند. حتی خسته‌ترین کارمندان هم می‌خواهند مسائل کاری خود را بدانند، و وقتی از آنها قدردانی نمی‌شود، تاثیرات منفی در این زمینه برای آنها نمایان میگردد. کارشناسان دراین موضوع توافق دارند که وقتی یک سازمان، قدردانی از کارکنان را بخشی از فرهنگ خود قرار می دهد، معیارهای مهمی مانند مشارکت کارکنان، حفظ و بهره وری در آن سازمان بهبود می یابد.

به رسمیت شناختن بخشی از فرهنگ خود، به این معنی است که باید یک اتفاق عادی باشد، نه چیزی که فقط برای نقاط عطف مهم یا سالگردهای کاری در نظر گرفته شود. شرکت هایی که در شناخت اجتماعی سرمایه گذاری می کنند چهار برابر بیشتر احتمال دارد ارزش سهامی سازمان را افزایش دهند، دو برابر بیشتر احتمال دارد امتیازات NPS را بهبود بخشند و دو برابر بیشتر احتمال دارد عملکرد فردی را بهبود بخشند.

صدای کارمند را فعال کنید و آن ها را بشنوید

ایجاد فرهنگی که برای بازخورد ارزش قائل باشد و صدای کارکنان را بشوند، در هر سازمانی ضروری است، زیرا عدم انجام این کار می تواند منجر به از دست دادن درآمد و بی انگیزگی کارکنان شود.

 

ابتدا باید با استفاده از ابزارهای شنیداری مناسب بازخورد جمع آوری کنید تا کارمندان بتوانند احساسات خود را در لحظه بیان کنند، مانند نظرسنجی های پالس و چت ربات های محل کار. سپس نتایج را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی در سازمان شما کار می کند و چه چیزی نیست، و در حالی که آنها هنوز مرتبط هستند، بر اساس آن یافته ها عمل کنید. این نه تنها فرهنگ شما را تقویت می کند، بلکه به مزایایی مانند رضایت بیشتر کارکنان و سود بیشتر منجر می شود. بر اساس یک نظرسنجی، 68 درصد از کارکنانی که به طور منظم بازخورد دریافت می کنند، در شغل خود احساس رضایت می کنند و  سازمان هایی با مدیرانی که در مورد نقاط قوت خود بازخورد دریافت کرده اند، 8.9 درصد سود بیشتری را نشان می دهند.

علاوه بر جمع‌آوری بازخورد با استفاده از روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، مطمئن شوید که به بیان ظریف‌تری از بازخورد توجه می‌کنید که می‌تواند کمبودهای فرهنگی را آشکار کند. به عنوان مثال، به زبان بدن توجه کنید، زیرا می تواند چیزهای زیادی را به شما بگوید حتی زمانی که کارمندان مایل به اشتراک گذاری نظرات خودشان به صورت لفظی نیستند. اگر با یک تیم از راه دور کار می کنید، کنفرانس های ویدیویی می توانند به باز نگه داشتن این کانال ارتباطی غیرکلامی کمک کنند. مدیران باید تمام جلسات خود را با کارمندان به عنوان فرصتی برای جمع آوری و پاسخ به بازخوردها در نظر بگیرند و به عنوان یک مربی مورد اعتماد عمل کنند.

رهبران خود را حامیان فرهنگ بسازید

موفقیت شرکت شما در ایجاد یک فرهنگ قوی در محل کار، در دست رهبران و مدیران تیم است. برای مثال، اگر فرهنگ محل کار شما ارزش‌های خاصی را در اولویت قرار می‌دهد و تیم رهبری شما آن‌ها را مثال نمی‌زند، یا حتی رفتارهایی را نشان می‌دهد که مخالف آنها است،  این رفتار ها،  تلاش‌ نیرو ها در آن زمینه ها را تضعیف می‌کند. اعضای تیم ناهماهنگی بین ارزش های بیان شده و رفتارهای زندگی شده را تشخیص خواهند داد. آنها حتی ممکن است شروع به تقلید از رفتارهای منفی کنند زیرا معتقدند این رفتارها توسط مدیریت پاداش داده میشود.

تیم مدیریت شما می تواند با اولویت دادن به آن در هر جنبه از زندگی کاری خود، به ایجاد فرهنگ مورد نیاز شما کمک کند. آنها باید به طور آشکار و شفاف در مورد فرهنگ و ارزش های سازمان بحث کنند و همچنین باید آماده باشند تا بازخوردهای کارکنان را در تلاش های حمایت فرهنگی خود بگنجانند. رهبران به دیدگاه کارکنان خود در مورد فرهنگ نیاز دارند. در حالی که 76 درصد از مدیران بر این باورند که سازمان آنها دارای یک سیستم ارزشی خوب ارتباطی است، تنها 31 درصد از کارمندان با آنان موافق هستند. وقتی کارمندان، رهبرانی را ببینند که با فرهنگ خودشان زندگی می کنند، آنها هم از آن فرهنگ ها پیروی می کنند.

بر اساس ارزش های شرکت خود زندگی کنید

ارزش های شرکت شما، اساس فرهنگ آن است. در حالی که تدوین بیانیه ماموریت یک شروع عالی است، زندگی بر اساس ارزش های شرکت به معنای در هم تنیدن آنها در هر جنبه ای از تجارت شماست. این شامل شرایط پشتیبانی، خط‌مشی‌های منابع انسانی، برنامه‌های مزایا، و حتی طرح‌های خارج از دفتر مانند فعالیت های داوطلبانه می‌شود. کارمندان، شرکا و مشتریان شما این موضوع را متوجه خواهند شد و از اینکه سازمان شما ارزش های خود را هر روز عملی می کند، قدردانی می کنند. همچنین می‌توانید کارمندان را برای اقداماتی که نمونه‌ای از ارزش‌های شما هستند بشناسید تا نشان دهید که آنها چیزی بیش از کلمات هستند و کارکنان را تشویق کنید تا فرهنگ مبتنی بر ارزشی را که می‌خواهید ببینید.

ارتباطات بین اعضای تیم ایجاد کنید

ایجاد یک فرهنگ در محل کار که بتواند مشکلات را مدیریت کند، مستلزم ایجاد ارتباطات قوی بین اعضای تیم است، اما با ارتباطات از راه دور و کوتاه‌تر، ایجاد این پیوندها می‌تواند چالش برانگیز باشد. تشویق به همکاری و مشارکت در فعالیت های تیم سازی – حتی زمانی که از راه دور کار می کنید – دو راه موثر برای گرد هم آوردن تیم و ارتقای ارتباطات است.

همچنین به دنبال علایق شخصی مشترک بین اعضای تیم باشید و آنها را تشویق کنید، به ویژه در میان آنهایی که از نسل های مختلف هستند که در غیر این صورت ممکن است زمان دشواری، برای برقراری ارتباط با یکدیگر داشته باشند. این می تواند مسیرهای جدیدی برای درک و همدلی ایجاد کند که برای بهبود ارتباطات، خلاقیت و حتی حل تعارض حیاتی است.

بر یادگیری و توسعه تمرکز کنید

فرهنگ های عالی در محل کار توسط کارکنانی که به طور مداوم در حال یادگیری هستند و شرکت هایی که در توسعه کارکنان سرمایه گذاری می کنند شکل می گیرد. ابتکارات آموزشی، مربیگری، و ارائه مسئولیت‌های جدید به کارکنان، همگی راه‌های عالی برای نشان دادن این موضوع به تیم خود هستند که برای موفقیت آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

فرهنگ یادگیری، تأثیر تجاری قابل توجهی دارد. جدیدترین مطالعه معیار Find Courses نشان داد که شرکت هایی با کارکنان بسیار متعهد 1.5 برابر بیشتر احتمال دارد که توسعه مهارت های نرم را در اولویت قرار دهند. همچنین مشخص شد شرکت‌هایی که در سال مالی قبل رشد درآمدی داشته‌اند، دو برابر بیشتر احتمال دارد از فناوری‌های یادگیری نوآورانه استفاده کنند و سه برابر بیشتر احتمال دارد بودجه یادگیری و توسعه خود را افزایش دهند.

فرهنگ را از روز اول در ذهن داشته باشید

هنگامی که دیدگاه یک کارمند با فرهنگ شرکت شما مطابقت ندارد، احتمالاً نتیجه آن، ایجاد اختلافات داخلی در سازمان شما است. سازمان‌ها باید بر اساس فرهنگ سازمانی موجود در شرکت خودشان استخدام کنند و آن را در طول فرآیند پذیرش و پس از آن بر روی خود شخص تقویت کنند. شیوه ها و رویه ها باید آموزش داده شوند و ارزش ها باید به ضورت کاملا شفاف، به اشتراک گذاشته شوند.

هنگام استخدام، سؤالاتی را با تمرکز بر تناسب فرهنگی سازمانتان از اشخاص بپرسید، مانند آنچه برای مصاحبه شونده مهم است و چرا آنها جذب کار در شرکت شما می شوند. اما این پرسش‌ها نباید تنها عامل تعیین‌کننده در هنگام ارزیابی یک نامزد برای استخدام در شرکت شما باشند، زیرا بهترین سازمان‌ها ذهن خود را نسبت به دیدگاه‌های متنوع، باز نگه می‌دارند چرا که می‌تواند به حفظ فرهنگ آنها کمک کند.

شما همچنین باید ایجاد روابط اجتماعی را در طول فرآیند حضور در اولویت قرار دهید، تا کارکنان بینش لازم برای درک فرهنگ و ارزش های شرکت شما را داشته باشند. این روابط در تمام مدت کارمندی در شرکت ادامه خواهد داشت، به طوری که ارزش های فرهنگی متقابلاً به طور مداوم تقویت می شوند.

بیشتر بدانید: بیزنس کوچینگ

تجربه کارمندان را شخصی کنید

به عنوان مصرف‌کنندگان مدرن، کارکنان شما انتظار تجربه‌های شخصی‌شده را دارند، بنابراین باید روی راه‌هایی تمرکز کنید که به هر یک از اعضای تیم کمک کنید تا با فرهنگ شما آشنا شوند. ابزارهایی مانند بررسی‌های پالس و همچنین برسی یک هفته کامل کاری در محیط کار کارمندان، راه‌های بسیار خوبی برای کشف ارزش‌های کارکنان و فرهنگ ایده‌آل سازمانی آنها هستند. آنچه را که یاد می‌گیرید بپذیرید و اقدامات خود را برای شخصی‌سازی تجربه کارمند برای تیم خود تنظیم کنید. هنگامی که شروع به رفتار با کارکنان خود با همان مراقبتی می کنید که با مشتریان خود رفتار می کنید، فرهنگی که به هر فرد در سازمان شما انگیزه می دهد، مطمئناً بیشتر و بهتر خواهد بود و مطمئن باشید دراین شرایط، کارمندان شما حتما از آن پیروی می کند.


منبع:

https://www.achievers.com

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *