جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

8 استراتژی تعامل کارکنان برای ایجاد محیط کار بهتر

محیط کار بهتر | چه چیزهایی، یک محل کار را به محل واقعی برای کار و فعالیت تبدیل می کند؟ آیا این محل باید اداری، دارای تجهیزات یا ماشین آلات و امکانات مجلل باشد؟ نه، این نیروهای انسانی هستند که به عنوان سرمایه انسانی نیز شناخته می شوند که هم کیفیت محل کار و هم آینده سازمان را تعیین می کنند.

قطعا هرچه مشارکت و تعامل آنها بیشتر باشد، برای سازمان شما نیز بهتر است.

با ظهور و گسترش اقتصاد دانش، مدیران شرکت ها متوجه شده اند که باید فراتر از اکتساب و استخدام عمل کنند و بر چرخه زندگی کامل کارکنان تمرکز داشته باشند. آن‌ها اهمیت کشف استراتژی‌های تعامل کارمندان را برای به حداکثر رساندن سرمایه‌گذاری انسانی و تبدیل آن‌ها به دارایی‌های با بازگشت سرمایه بالا برای کسب‌وکار تشخیص می‌دهند.

با ایده های موثر تعامل کارکنان، آنها نه تنها توانایی بهبود عملکرد خود را خواهند داشت، بلکه مزایای منحصر به فردی را برای سازمان در قالب سودآوری بالاتر، حفظ مشتری، جذب و حفظ استعداد بهتر، جابجایی کارکنان کمتر و ایمن تر برای سازمان را به ارمغان خواهند آورد. توجه به این امر، رونق بلندمدت را برای سازمان تضمین می کند.

ایجاد-محیط-کار
ایجاد-محیط-کار

تعامل کارکنان چیست؟

در یک مطالعه در سال 2017 توسط گالوپ، مشخص شد که تنها 15 درصد از یک میلیارد کارگر جهان مشغول کار واقعی هستند! این یک آمار نگران کننده است. مشارکت کمتر، منجر به کاهش بهره وری و در نتیجه کندتر شدن رشد اقتصادی شرکت می شود.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

 

این یک مارپیچ رو به پایین است که ناشی از عدم درک ما از مدیریت سرمایه انسانی، یا به طور خاص تر، مشارکت کارکنان است. واضح است که تعداد بسیار کمی از سازمان ها معنای این اصطلاح را واقعاً درک می کنند و برای آن ارزش قائل هستند.

بیشتر بدانید: 10 نکته برای تسلط بر مدیریت زمان در محل کار

این موضوع، ما را به این سوال می‌رساند که “تعهد کارکنان چیست؟” . موضوعی که ساده به نظر می رسد اما بسیار عمیق است. اجازه دهید با چیزی که نیست شروع کنیم. این یک استراتژی نیست. کلمه “استراتژی” به معنای توانایی به دست آوردن یک نتیجه مطلوب از طریق حرکات تاکتیکی است. با این حال، آنچه اساساً یک استراتژی تعامل صحیح کارمند انجام می دهد، افزایش احتمال مثبت بودن رابطه بین کارمند و سازمان است.

در اینجا نقل قولی از آنت فرانتس در مورد این موضوع را با هم بخوانیم:

مشارکت کارکنان نمی تواند یک استراتژی باشد، زیرا تعامل از درون کارمند می آید. این ارتباط عاطفی یا تعهدی است که یک کارمند به سازمان دارد که باعث می شود کارمند بخواهد تلاش بیشتری برای اطمینان از موفقیت سازمان و برند انجام دهد.

اما به‌خاطر فهم راحت تر، ما در در این مقاله، از اصطلاح استراتژی استفاده کرده‌ایم تا اقدامات لازم را برای اطمینان از دستیابی کارکنان به یک ارتباط عاطفی مثبت با سازمان و مهم‌تر از همه، کاری که به آنها محول شده است، را بیشتر مورد برسی قرار دهیم. با توجه به این موضوع،  سه بخش از هر استراتژی تعامل کارمند به صورت عملی وجود دارد:

1-فیزیکی – کارکنان انرژی زیادی برای انجام کار از خودشان صرف میکنند. سطح پیچیدگی کار، با مجموعه مهارت های تخصصی کارکنان مطابقت دارد.

 

2-عاطفی – کارکنان، اهمیت شغل را درک می کنند و از جان و دل برای پیشرفت یک کار، فعالیت های مرتبط را انجام میدهند. آنها در حین انجام این کار، احساس چالش و الهام داشته و پس از پایان کار احساس موفقیت می کنند.

 

3-شناختی – کارمندان غرق کار خود می شوند و شروع به ورود به جریان های کاری می کنند.

وقتی یک کارمند در این سه سطح درگیر است، سرمایه گذاری شخصی او در کار به صورت حداکثر است و شروع به احساس ارتباط عاطفی با آن کار می کند.

ایجاد-محیط-کار-بهتر
ایجاد-محیط-کار-بهتر

 

مزایای نیروی کار متعهد

  • کارمندان متعهد….
  • خود انگیزه هستند.
  • درک روشنی از نقش خود دارند.
  • اهمیت مشارکت را درک میکنند.
  • بر آموزش و توسعه آینده متمرکز هستند.
  • احساس تعلق به سازمان دارند.

مشارکت کارکنان، منجر به افزایش انگیزه و رضایت شغلی بهتر و در نتیجه نسبت هزینه به ارزش کمتر برای هزینه های پرسنلی شما می شود.

این موضوع که به عنوان زنجیره خدمات سود نیز شناخته می‌شود، توسط محققان هاروارد در دهه 1990 معرفی شد که سودآوری کسب‌وکار و وفاداری مشتری را مستقیماً به کارمندان متعهد و با انگیزه نشان می‌دهد.

مدیران شرکت‌های بزرگ می‌دانند که کارکنان متعهد، می‌توانند به افزایش بهره‌وری، افزایش سود، افزایش تجربه مشتری، تقویت وفاداری به برند و تسهیل رشد کمک کنند.

بیشتر بدانید: 16 راه ساده برای رشد مقرون به صرفه یک کسب و کار کوچک

8 استراتژی تعامل کارکنان برای بهبود محل کار

1 – رویکردی از پایین به بالا را اتخاذ کنید.

ساخت یک خانه با ساختن پایه مناسب و از پایین شروع می شود، نه پشت بام! با هر تصمیم مهم در سازمان، تضمین می شود که از پایین ترین سطوح، یعنی کارمندان شما شروع شود. پرسشنامه ها و نظرسنجی هایی انجام دهید که به کارکنان شما اجازه می دهد نظرات و نگرانی های خود را بیان کنند. این تحقیق نشان می دهد که از هر 6 کارمند 1 نفر آنقدر ناراضی است که به دنبال شغل جدید می گردد. نظرسنجی ممکن است بهترین راه برای تقویت استراتژی تعامل کارکنان شما باشد. هرچه بیشتر نظرات آنها را بپرسید، احساس احترام، حق و تعلقشان به سازمان بیشتر می شود.

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

2 – ارتقاء ارتباطات دو طرفه.

برای ارتقای مشارکت کارکنان، اولین شرط این است که کارمندان را از تاریکی دور نگه دارید. اگر سازمان‌ها محرمانه عمل کنند و فقط اطلاعات را بر اساس «نیاز به دانستن» فاش کنند، احتمالاً باعث کاهش نرخ مشارکت در بین کارکنانشان می‌شود. شفافیت، زمانی باعث ایجاد اعتماد می شود که کارکنان بفهمند تصمیمات شرکتی، چگونه بر محل کار تأثیر می گذارد یا چگونه باید با موقعیت ها برخورد کنند.

اما آیا صرفا انتشار اطلاعات کافی است؟ قطعا خیر، ارتباطات باید دوطرفه باشد. کارکنان باید تشویق شوند تا نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارند تا احساس نادیده گرفته شدن یا بی‌ارزشبودن به آنها دست ندهد. رهبران تجاری برتر، عموماً به سیاست درهای باز اعتقاد دارند و از اطلاعات “فوق سری” به نفع خود استفاده نمی کنند.

3 – مشارکت جامعه را تشویق کنید.

یک سازمان، اساساً یک جامعه است. هر عضو، وظیفه خاصی را انجام می دهد و در یک چرخه مشخص، به کل جامعه خدمت می کند. برای تشویق این روحیه اجتماعی در میان کارمندانتان، هر فعالیت مشارکتی می تواند کمک کند. از سازماندهی یک رویداد بزرگ سالانه گرفته تا صرف ناهار در یک تیم. بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب موجود در سازمان، بهتر است سطح مشخصی از برابری و بی طرفی نیز حفظ شود که در آن بستر، همه احساس کنند برای جامعه مهم هستند.

این فلسفه در استارت‌آپ‌های فناوری عصر جدید و شرکت های نوپا بسیار معمول است، جایی که آنها یک سیاست سازمانی معمولی و بدون دیوار را اتخاذ می‌کنند. اگرچه حفظ این رویکرد تجاری جدید ممکن است در برخی از بخش ها مشکل باشد، اما می‌تواند منجر به ایجاد کارکنان بسیار متعهد شود.

بیشتر بدانید: 8 گام برای ایجاد فرهنگ سازمانی با عملکرد بالا

4 – کار خوب را بشناسید.

از هر سه کارمند، دو نفر احساس می کنند که به اندازه کافی برای کار خود شناخته شده نیستند. در نتیجه، اکثر کارمندان حداکثر پتانسیل خود را ارائه نمی دهند و ممکن است رفتار ناخواسته ای داشته باشند. همچنین، استعدادهای آموزش دیده و واجد شرایط، همیشه به دنبال گزینه های بهتری برای پیشرفت هستند. خواه در سازمان شما و خواه در سازمان های دیگر!

 

به همین دلیل، عاقلانه است که یک محیط غنی از شناخت ایجاد کنید که در آن، کار خوب با امتیازات و مشوق‌ها پاداش می‌گیرد. حداقل، چند کلمه خوب و یک گواهی تقدیر نامه، میتواند کمک زیادی به کارکنان کند تا احساس کنند در کار خود ارزشمند هستند.

در اینجا شایان ذکر است که هر شکلی از شناخت باید با ماموریت، اهداف و فلسفه سازمان مطابقت داشته باشد. به هر حال، این در مورد هدایت سرمایه انسانی در مسیر درست است.

5 – روی رشد شخصی کارکنان سرمایه گذاری کنید.

این بخشی از مرحله پرورش مدیریت سرمایه انسانی است. هر دارایی انسانی که به دست می آورید، باید برای کمک به رشد بلندمدت سازمان، تقویت و صیقل داده شود. چه با اجرای یک برنامه آموزشی اختصاصی یا حمایت از آموزش عالی برای کارمندان خود. شما با این کار، نه تنها برای آینده شرکت خود سرمایه گذاری می کنید، بلکه باعث ایجاد حس وفاداری در بین کارکنان خود می شوید.

 

به یاد داشته باشید، هر کارمندی شرکتی را دوست دارد، که از آنها در حرفه ای حمایت می کند و به زندگی شخصی آنها ارزش می بخشد. آیا می خواهید استعدادهای درجه یک را در سازمان خود حفظ کنید؟ خودخواهانه رفتار نکنید! از رشد شخصی آنها اطمینان حاصل کنید، چرا که سازمان خودتان از مزایای آن بهره مند خواد شد.

بیشتر بدانید: فرهنگ سازمانی چیست؟ + ویژگی های یک فرهنگ سازمانی عالی

6 – مدیران شایسته را استخدام کنید.

سلاح مخفی شما برای تحریک مشارکت کارکنان، مدیران هستند. آنها واسطه بین اعضای هیئت مدیره و کارمندان هستند. در بیشتر موارد، کارمندان به ندرت با مدیران سطح بالا تعامل دارند، اما با مدیران میانی خودشان تعامل روزانه دارند. اینکه آیا آنها احساس امنیت می کنند، عصبانی هستند یا نادیده گرفته می شوند ، تا حد زیادی بستگی به درایت مدیر مربوطه دارد.

آیا آنها توانایی رسیدگی به کارمندان را دارند؟ اگر نه، چه کاری می توانند بهتر انجام دهند؟

ایجاد محیط کار بهتر
ایجاد محیط کار بهتر

 

رئیس گالوپ، جیم کلیفتون گفت:

کارمندان – به ویژه برترین آنها – به یک شرکت می پیوندند و سپس مدیر خود را ترک می کنند و نه سازمان را! شاید تقصیر مدیر نباشد، زیرا این مدیران برای مربیگری نیروی کار جدید آماده نشده اند.

در حالی که سازمان ها می توانند انتخاب کنند که مدیران خود را در مورد نحوه تعامل بهتر با کارکنان خود آموزش دهند، همیشه بهتر است ابتدا یک مدیر توانمند استخدام کنید. سوابق حرفه ای آنها را بررسی کنید و سعی کنید ببینید آیا آنها برای کار دشواری که در انتظارشان است مناسب هستند یا خیر.

7 – ایجاد حس هدف.

کارمندان ربات نیستند، آنها انسان هستند! سازمان‌هایی که تمایل دارند کارکنان را کالایی ببینند که می‌توان آن را با قیمت معینی خریداری کرد، متأسفانه به جوهره واقعی سرمایه انسانی، واقف نشده‌اند. کارکنان شما عامل دیگری برای تولید نیستند، بلکه قهرمانان بالقوه ارزش ها و اصول سازمان شما هستند.

اگر چه دستمزد خوب قطعا کمک می کند، اما زمانی که یک کارمند، احساس ارتباط عاطفی با برند شما داشته باشد، می تواند سرمایه گذاری شخصی بالاتری را فراهم کند و به میزان بسیار بیشتری به سازمان شما کمک کند.

یکی از راه های اطمینان از این امر، این است که به کارمندان خود بگویید که سهم آنها چقدر در سازمان شما قابل توجه است. به آنها بگویید که چگونه در دستیابی به اهداف تجاری سازمان کمک می کند. به زبان ساده، سازمان‌ها باید به این سمت بروند که کارمندانشان احساس کنند که در سازمان اهمیت دارند.

 

بیشتر بدانید: عوامل موثر در رضایت شغلی کارمندان در محیط کار

8 – نقشه راه موفقیت را ترسیم کنید.

برای بسیاری از کارکنان ، فقط آمدن به دفتر، انجام کارهای محول شده و گرفتن پول کافی نیست! آنها دوست داند بدانند که در پنج یا ده سال آینده کجا خواهند ایستاد. آنها باید بدانند که چشم اندازهای رشد کافی برای نقشی که دارند وجود دارد یا خیر.

ترسیم نقشه راه مناسب موفقیت، ستون دیگری برای استراتژی تعامل موفق کارمندان است. برگزاری منظم جلسات مشاوره شغلی یا تعیین مسیر پیشرفت شغلی واضح، می تواند در مورد مشارکت هزار ساله کارکنان کمک زیادی کند.

بیشتر بدانید:راه اندازی کسب و کار


منبع: https://www.hrcloud.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *