جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۷ راز مهم برای شادی در کسب و کار

شادی در کسب و کار | آیا اخیراً شادی کارکنان خود در سازمان را مورد ارزیابی قرار داده اید؟ آیا فکر می کنید سازمان شما از نیروی کار شاد و خشنود بهره مند است؟

اگر از پاسخ های خود مطمئن نیستید، شاید وقت آن فرا رسیده باشد که یک قدم به عقب بردارید و به این مسئله بیندیشید که خوشبختی و موفقیت تجاری برای شما، سرمایه انسانی و کل سازمانتان چه معنایی دارد.

همه ما در تلاش برای رسیدن به خوشبختی هستیم. اما پیش از هر چیز، ابتدا ضروری است با مفهوم خوشبختی فردی و سازمانی آشنا شویم تا دستیابی به آن راحت تر محقق گردد. در این مقاله به 7 نکته مهم اشاره خواهیم کرد که می توانید آنها را در زندگی فردی و سازمانتان بکار ببندید و شاهد موفقیت و خوشبختی اعضای تیم و مجموعه خود باشید.

پس تا انتهای مقاله با ما بمانید!

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

1- شادی می تواند ذهنی باشد.

به عنوان مدیر یک کسب و کار، هرگز تصور نکنید که یک روش معین برای شاد کردن همه اعضای مجموعه جواب می دهد. همانطور که افراد شخصیت ها و خواسته های متفاوتی دارند، برای شاد بودن نیز روش های مختلفی را می پسندند. بدیهی است بین افراد محرک های شادی مشابهی وجود دارد اما باز هم لازم است موارد خاص و منحصربفرد هر شخص را پیدا کنید تا بتوانید بیش از پیش روی رضایت و شادی کارمندان خود کار کرده و در نهایت بهترین عملکرد را از آنان دریافت کنید.

به عنوان مثال همه افراد از افزایش حقوق شاد می شوند که این مورد می تواند به عنوان یک محرک مشترک در نظر گرفته شود؛ اما به عنوان محرک شادی منحصربفرد، ممکن است یکی از کارمندان رقابت و برنده شدن را عامل شادی خود بداند، اما فرد دیگری شادی خود را با موفقیت در کار گروهی بسنجد. برخی از افراد ممکن است از یک دفتر بزرگ و باز لذت ببرند که در آن می‌توانند ایده‌های خود را با همکاران دیگر به اشتراک بگذارند و انرژی خود را از طریق حضور دیگران به دست آورند، در حالی که عده ای دیگر از کارمندان ممکن است چنین موقعیتی را به عنوان یک عامل استرس زا یا بی‌انگیزگی ببینند و تنهایی و فضای کاری آرام‌تر را ترجیح دهند.

به همین دلیل ضروری است در کنار موارد مشترک، عناصر منحصربفرد کارمندان را نیز بشناسید تا ارزیابی بهتری از آنها داشته و موجبات عملکرد بهینه آنها در سازمان را فراهم آورید.

مهمتر از همه باید گفت این منابع خوشبختی، همیشه در ابتدای کار آشکار نمی شوند، بنابراین باید زمانی را صرف کنید تا هر چه زودتر آنها را بیابید قبل از اینکه مجبور شوید بهای آن را بپردازید.

بیشتر بدانید: مدیریت فرایند کسب و کار چیست؟

2- شادی سازمانی، موجب بهبود عملکرد می شود.

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد کارکنان شاد، عملکرد بالاتری دارند. اما به راستی چرا چنین است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت احتمالا کارمندان شاد، بیشتر با تمام وجود خود درگیر کارهای سازمان می شوند و اصطلاحا از تمام توانایی های خود مایه می گذارند تا با حداکثر توانمندی های خود برای سازمانی کار کنند که شادی آنها را در اولویت خود قرار داده است. این کار به نوعی ناخودآگاه و غیرمستقیم سپاسگزاری از سازمان و مدیرانی است که به نیازهای روحی و عاطفی کارکنان توجه می کند.

ارتباطات باز، مشارکت تیمی و نتایج این روش های رفتاری سازمانی، همچنین وجود فرصت‌های رشد نیز جنبه‌هایی از کار هستند که می‌توانند شادی بیشتری را برای کارمندان به ارمغان آورند و در نتیجه عملکرد کارکنان را افزایش دهند. بدین ترتیب نه تنها شادی می تواند عملکرد افراد را افزایش دهد، بلکه این امر دوطرفه است؛ بدین معنی که عملکرد خوب هم شادی را افزایش می دهد!

3- شادی کسب و کار بر تمام سطوح سازمان اثر می گذارد.

می خواهیم بدانیم چگونه شادی در یک زمینه می تواند تأثیری همه جانبه در سازمان شما داشته باشد. به عنوان مثال بیایید فرض کنیم بخش خدمات مشتری سازمان شما، به دلیل رعایت اصولی که برای شادمانی کارکنان ذکر می شود، از فرهنگ سازمانی و رفتار مدیریتی خشنود و راضی است. در اثر این رضایت درونی از سازمان، کارمندان این بخش بطور طبیعی و ناخودآگاه برای ارائه خدمات بهتر، جستجوی اطلاعات و حل مشکلات مشتریان، انعطاف پذیری خاصی از خود نشان می دهند.

همه می دانیم شیوه برخورد تیم خدمات مشتری با مشتریان، اثرگذارترین تصویر سازمانی از شما را در ذهن مخاطب ماندگار می کند. بدین ترتیب برای رسیدن به موفقیت سازمانی، توجه به شادی کارکنان ضروری است.

 

توجه به این موضوع می تواند تأثیر مثبتی بر مشتریانی که با تیم خدمات شما در تماس هستند بگذارد، زیرا آنها نیز از طریق دریافت خدمات مؤثر و دلپذیر، از این شادی سازمانی بهره مند می شوند.

مدیر بخش خدمات مشتری سازمان شما نیز دلیل خوبی برای شادمانی خواهد داشت؛ اعضای تیم او در نقش‌های خود به خوبی عمل می کنند، بنابراین ایجاد انگیزه در آنها آسان‌تر است. علاوه بر آن در یک سیستم راضی و شاد، مقاومت در برابر تغییرات ضروری، غیبت یا نارضایتی کمتری نیز از سوی کارکنان مشاهده خواهد کرد. به این ترتیب مدیر بخش خدمات مشتری، با تیمی همراه است که اهداف تیمی را به خوبی برآورده می کنند (جلب رضایت مشتری) و نیازی به اعمال اقدامات اصلاحی نیست. او نیز در نقش خود احساس راحتی بیشتری خواهد داشت و استرس یا تنش عصبی بسیار کمتری را تجربه خواهد کرد.

در نهایت به دلیل ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان و داشتن کارکنان با انگیزه، شهرت سازمانی خوبی ایجاد می شود که می تواند شانس موفقیت و پیروزی شما در جنگ با رقبا را افزایش دهد.

 

بیشتر بدانید: 16 راه ساده برای رشد مقرون به صرفه یک کسب و کار کوچک.

4- شادی در محل کار خود به خود به وجود نمی‌آید، برای آن باید تلاش کنید!

اگرچه این ایده وجود دارد که می گویند شادی واقعی از درون سرچشمه می‌گیرد، اما برای داشتن شادی سازمانی، لازم است تلاش‌هایی از سوی کارفرما، مدیر یا سازمان صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که اقدامات لازم برای شناسایی و حفظ این منابع شادی انجام می گیرند.

با روشهایی از جمله به‌روز کردن سازمان از طریق پیشرفت‌های فناوری جدید، ارائه بسته‌های مزایای بهتر یا سیستم‌های پاداش، یا یافتن راه‌های مؤثرتری برای تشویق و همسو کردن نقش‌ها با افرادی که برای آنها ساخته شده‌اند، قادر خواهید بود شادی تجاری را در سازمان خود روز به روز بهبود بخشید.

نسل Y، با کارکنان و ریسک‌پذیران متبحر در فناوری، نمونه خوبی از این موقعیت است که می تواند به ما نشان دهد چگونه سازمان‌ها باید با روندها همگام باشند و در این راستا به طور مداوم تلاش آگاهانه‌ای انجام دهند. این شرکتها باید از خود بپرسند: «ما در بلند مدت چه کاری می‌توانیم انجام می‌دهیم تا کارکنان خود را شاد و با انگیزه نگه داریم؟”

اگر این سوال را از خود می‌پرسید و پاسخی برای آن نمی یابید، شاید وقت آن است به دنبال ابزاری باشید که بتواند پتانسیل واقعی ارزشمندترین دارایی شما (یعنی منابع انسانی سازمان شما) را شناسایی کند!

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

5- شادی به معنای فراموش نکردن چیزهای کوچک است.

فقط موفقیت های بزرگ نیستند که شایسته قدردانی و تشویق هستند، بلکه قدردانی های شما از موفقیت های کوچک کارکنان نیز باید برایتان امری مهم و مستمر باشد. اگر کارمندی در تکمیل یک پروژه کار مهمی انجام می دهد، قدردانی از او را فراموش نکنید. شاید این کار از نظرتان چندان مهم نباشد اما یک قدردانی ساده از کارمندی که تلاشش را کرده است می تواند در درازمدت یک تفاوت فوق العاده را ایجاد کند.

این کار به ویژه برای کارمندانی که از طریق تقویت مثبت پیشرفت می کنند، معجزه می کند.  به یاد داشته باشید با انجام این کار، شادی کارکنان در کسب و کارتان، در هر شکل و اندازه ای هم که باشد، خودش را نشان خواهد داد!

6- شادی کسب و کار باید مستمر باشد.

هنگامی که به شادی در کسب و کارتان دست یافتید، کارتان تمام نمی شود. شما به عنوان یک مدیر باید به طور مستمر این موضوع را ارزیابی کنید که خوشبختی برای کارمندانتان چه معنایی دارد. علاوه بر آن لازم است جنبه هایی از کار که کمترین رضایت و شادی را برای آنها ایجاد می کند به خوبی شناسایی شوند.

ممکن است سیستم CRM جدیدی که برای شرکت تهیه کرده اید، انتظارات کارمندان یا مشتریان را برآورده نمی سازد و با آن مشکل دارند، اما چیزی بروز نمی دهند. شاید کارکنان تان انتظار داشته باشند با سیستم CRM جدید، با یک ساختار اداری جدید کار کنند.

لازم است همه این موارد را بشناسید و در راستای ایجاد رضایت سازمانی برای کارمندان خود دست به اقدام بزنید. بدیهی است بدون عملیاتی کردن روش های سنجش شادی در سازمان، ممکن است هرگز در مورد انتظارات جدید کارمندان خود اطلاعاتی به دست نیاورید.

استفاده از روشهایی همچون نظرسنجی، پرسشنامه و جلسات طوفان فکری برای آشنایی شما با تفکر کارمندان تان بسیار مفید خواهد بود. لازم است در حین اجرای این مراحل به تیم خود یادآوری کنید با روی باز مشتاق شنیدن نظرات و انتظارات آنها از سیستم پیش رو هستید و نظرات آنها و مهمتر از همه، شادی آنها برایتان مهم است!

بیشتر بدانید: شخصیت شناسی در کسب و کار و ضرورت آن

7- شادی کسب و کار به معنای مثبت اندیشی است.

در نهایت فراموش نکنید روی اصولی که نتیجه می دهد سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال روانشناسی مثبت در این زمینه امتحان خود را پس داده است. گاهی اوقات لازم است به خود یادآوری کنیم باید بر نقاط مثبت و نقاط قوت کارمندان خود تمرکز کنیم و با ایجاد نگاه مثبت در فرهنگ سازمانی خود، شادی کسب و کار را دوچندان کنیم.

 

 

سخن آخر

مواردی که در این مقاله گفته شد، یک یادآوری ساده بود تا دستیابی به شادی سازمانی را برای شما هموارتر سازد. اگرچه آموزش می تواند موجب رشد و توسعه فردی گردد و کیفیت عملکرد کارمندان را افزایش دهد اما همه افراد دارای استعدادهای ذاتی منحصربفردی هستند که در صورت رضایت از محیط کار و داشتن حس شادمانی، آنها را به کار خواهند گرفت.

شادی تجاری نیز از کشف چنین استعدادهایی و درخشش آنها ناشی می شود.

به پایان مقاله رسیدیم. وقت آن است کمی با خود بیندیشید و  این سوال را صادقانه به خودتان جواب دهید:

آیا تمام تلاش خود را برای رسیدن به خوشبختی تجاری و شادی کسب و کار در سازمان خود انجام داده اید؟

اگر در پاسخ دادن کمی مردد هستید، پیشنهاد ما این است: با ارزیابی‌های کارکنان شروع کنید!

 

سوالات متداول

1-آیا شادی تجاری و رضایت شغلی با هم ارتباط دارند؟

بله، شادی تجاری با رضایت شغلی ارتباط دارد. تحقیقات نشان داده اند 50 درصد از افرادی که شادی تجاری را در محیط سازمان خود احساس نکنند، داوطلبانه مایل به ترک شغل هستند. اما هرچه شادی سازمانی بالاتر برود میزان وفاداری به سازمان و رضایت شغلی افزایش می یابد.

2-چگونه می توان به شادی تجاری دست یافت؟

با استفاده از روش های گوناگونی می توان به شادی تجاری دست یافت که مهمترین این روشها عبارتند از:

ارزیابی و شناخت نظرات کارمندان در مورد روشهای کسب شادی در محیط کار، شناخت نیازهای منحصربفرد اعضای سازمان، مثبت اندیشی، قدردانی از موفقیت های کوچک و بزرگ کارمندان، و راههای مختلف دیگری که در همین مقاله به تفصیل شرح داده شده اند.

3-با چه روش هایی می توان عوامل موثر بر شادی کسب و کار را ارزیابی کرد؟

با روشهایی مانند استفاده از نظرسنجی، پرسشنامه و جلسات طوفان فکری می توان به نظرات و عقاید کارمندان سازمان در مورد شادی کسب و کار دست یافت. آنچه از نظرات کارمندان به دست می آید، همان عوامل موثر بر شادی کسب و کار است که یک مدیر باید برای دستیابی به آنها برنامه ریزی و عملکرد لازم را شناسایی و تعیین نماید.

4-نشانه های شادی تجاری یا شادی کسب و کار چیست؟

شادی تجاری یا شادی کسب و کار از طریق علائم مختلفی قابل مشاهده است. به عنوان مثال رضایت و آرامش کارکنان سازمان در هنگام پاسخگویی به مشتریان، استفاده از تمام توانمندی های درونی برای حل مشکلات پروژه ها و ارتباط درون سازمانی شایسته و مثبت از واضح ترین نشانه های شادی سازمانی است.

 

 


منبع :
https://atmanco.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم عضویت در خبرنامه :

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار آکادمی دکتر افشین فاتح با خبر شوید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :