جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با کاری که از آن متنفریم چه کنیم؟

اگر در کاری یا شغلی فعالیت داریم که از آن متنفریم، راهی برای پنهان کردن احساس مان وجود ندارد! باید این موضوع را بپذیریم و برای بهبود وضعیت خود دست به کاری بزنیم.

 

اگر شما هم در چنین موقعیتی قرار دارید، قبل از هر چیز باید بگویم متاسفم! چرا که شغل شما، بخش بزرگی از زندگی شماست و دیدگاه کلی شما در مورد زندگی و احساس رضایت یا عدم رضایت از زندگی، تا حد زیادی از رضایت شغلی یا عدم رضایت شغلی شما سرچشمه می گیرد. بدین ترتیب چنانچه از شغل خود راضی نباشید، اثرات منفی و زیانبار آن را در جای جای زندگی خود خواهید دید.

شاید اگر مشکل تان را با فردی در میان بگذارید و به او بگویید از شغلتان نا‌راضی هستید، اولین توصیه ای که به شما می‌ کند این باشد: «خب از اون کار بیا بیرون و شغلی رو انتخاب کن که دوستش داری!»

گرچه این توصیه کاملا درست است، اما انجام دادن آن چندان هم راحت نیست. با این حال تاثیر رضایت شغلی در کل زندگی آنقدر مهم است که نادیده گرفتن این توصیه ارزشمند، کار معقولی به نظر نمی آید.

 

با کاری که از آن متنفریم چه کنیم؟

اگر شغل شما به گونه ای است که دائما مشت هایتان را گره می کنید تا احساس منفی خود را پنهان یا کنترل کنید، احتمالا هوشمندانه ترین کاری که لازم است انجام دهید این است که هر چه زودتر از آن کار بیرون بیایید؛ چرا که نه تنها قادر به ارائه عملکرد مفید در شغل و سازمان خود نخواهید بود بلکه آسیب های جسمی و روحی فراوانی به خود خواهید رساند.

با این حال واقعیتی که وجود دارد این است که همه افراد نمی توانند به محض اینکه اوضاع در محیط کار سخت شد، از شغل خود بیرون بیایند، چرا که یافتن شغل جدید متناسب با علایق و توانمندی های فردی چندان آسان نیست و همه افراد قدرت مالی مناسب برای کارافرینی و راه انداختن شغل شخصی خود را ندارند.

بنابراین پیش از خارج شدن از شغل فعلی که از آن متنفریم باید چند گام را بررسی کنیم و سپس دست به اقدام بزنیم.

در این مقاله به بررسی واقعیت های پیش روی شما خواهیم پرداخت و توصیه های لازم را ارائه خواهیم داد تا در تصمیم گیری صحیح برای این موقعیت به شما کمک کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

تحلیل موقعیت شغلی فعلی

وقتی از خود می پرسید با شغلی که از آن متنفرم چه کنم و تصمیم می گیرید آن را کنار بگذارید، قبل از هر اقدامی ابتدا مراحل زیر را انجام دهید:

1. وضعیت خود را ارزیابی کنید.

شاید به عنوان فردی که از دور به ماجرا نگاه می کند، اولین کاری که به ذهنتان می رسد ارزیابی وضعیت فعلی باشد، اما خوب است بدانید فردی که در آن موقعیت دشوار قرار گرفته، اغلب این مرحله را انجام نمی دهد، چرا که ذهن او آنقدر درگیر مشکلات شغلی موجود است که تنها راه حل را فرار کردن و بیرون آمدن از آن شغل می داند.

اما مهمترین کار در این مرحله این است که بدانیم دقیقا چه موردی باعث ایجاد احساس نارضایتی شغلی شده است.

در گام اول باید این چند سوال سخت در مورد وضعیت فعلی را از خود بپرسید:

آیا از موقعیت شغلی یا پست سازمانی خود متنفر هستید؟ اگر بله، چه عاملی در موقعیت شغلی خود را دوست ندارید؟

آیا برخورد کارفرما با شما باعث شده به چنین تصمیمی برسید؟ اگر بله، آن برخورد را یادداشت کنید.

آیا از ابتدای شروع به کار در این شغل، از کارتان متنفر بودید ولی به خاطر دریافت حقوق و پوشش دادن هزینه های زندگیتان ناچار شدید آن را بپذیرید؟ اگر بله، از کدام وظایف شغلی خود متنفرید؟ آنها را به تفکیک نام ببرید.

آیا به تازگی تغییری یا مشکلی در محیط کارتان به وجود آمده است که از شغل خود متنفر شده اید؟ اگر بله، آن تغییر یا مشکل چیست؟ در مورد آن کامل توضیح دهید.

 

احتمالا انتظار نداشتید در ابتدای راه با این خودتحلیلی سخت روبرو شوید، اما لازم است بدانید پاسخ دادن به این سوالات مهم می تواند زمینه ای باشد تا ذهن شما را نسبت به موقعیت ناخوشایندی که در حال حاضر در آن قرار دارید کاملا روشن کند و به شما کمک کند تا با تمرکز بر عوامل ایجاد کننده احساس تنفر شغلی، بهینه ترین تصمیم را بگیرید.

به این ترتیب قادر خواهید بود علاوه بر تعیین تکلیف موقعیت فعلی، نگاه تحلیلی و هدفمند اندیشیدن را در همه امور زندگیتان به کار ببندید. پس از پشت سر گذاشتن این سوالات مهم، وقت آن است به مرحله بعدی بروید.

 

بیشتر بدانید: 5 نکته مهم هنگام انتخاب مدیر فروش

2. گفتگوهای سخت داشته باشید.

زمانی که تعیین کردی دقیقاً چه عواملی موجب حس نارضایتی و تنفر از شغل تان شده است، وقت آن است در مورد آنها با کارفرما یا سرپرست و مدیر خود صحبت کنید و نظرات خود را با آنها به اشتراک بگذارید و پاسخ آنها را نیز بشنوید.

آیا احساس می کنید حجم کاری شما خیلی زیاد است؟

آیا احساس می‌کنید با توجه به حجم کاری که انجام می‌ دهید به اندازه کافی از شما قدردانی نشده است؟

آیا یکی از اعضای تیم، وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌ دهد و نتایج عملکرد وی در وظایف شغلی شما اختلال ایجاد می کند؟ یا وظایف او بر دوش شما می افتد؟

همه این موارد را با سرپرست و مدیر خود در میان بگذارید و با هم بررسی کنید. در نهایت باید به این نتیجه برسید که آیا می‌توان تغییراتی برای بهبود اوضاع انجام داد یا نیاز به تغییراتی بزرگتر احساس می شود!

 

شاید برایتان عجیب باشد اما اغلب اوقات، چرخه ای که در یک سازمان اتفاق می افتد اینگونه است: یک کارمند جدید استخدام می شود و در پست جدیدی مشغول به کار می شود؛ مدیر فرض می‌کند همه چیز به خوبی پیش می رود؛ پس از مدتی فرد استعفا می دهد؛ قبل از رفتن از سازمان توضیحاتی را به مدیر خود ارائه می دهد که نشان می دهد تمام مدت تحت فشار ذهنی بوده و از مسائل فراوانی در شغل خود نارضایتی داشته است.

درست است که یک مدیر وظیفه دارد کارمندان را مورد حمایت، نظارت و تشویق قرار دهد، اما قطعاً وظیفه او نیست که ذهن کارمندان خود را بخواند!

بنابراین اگر در موقعیت شغلی تان عاملی وجود دارد که باعث نارضایتی شما می شود و در محیط کار یا در ذهن شما احساس منفی ایجاد می کند، قبل از آنکه شما را به مرحله استعفا برساند، آن را با مدیر خود در میان بگذارید. این وظیفه شماست درباره چیزهایی که لازم است مدیر در مورد احساس شما بداند با او صحبت کنید، چرا که مدیران عموما برای نگه داشتن برترین استعدادهای سازمان وقت می گذارند و رسیدگی به سایر امور را به سرپرستان یا مدیران میانی واگذار می کنند.

به این ترتیب شما و مدیرتان قادر خواهید بود با گفتگو به راه‌حل‌های عالی برای رسیدگی به مشکلات و افزایش احساس رضایت و شادی در فضای کاری دست یابید!

3. دیدگاه خود را تغییر دهید.

“مثبت بمان!” گرچه این جمله یکی از توصیه‌ های کلیشه‌ ای شغلی است که در موقعیت های سخت شغلی بارها به گوش شما می خورد، اما یک تغییر نگرش سریع، می تواند دنیای متفاوتی را برایتان رقم بزند.

وقتی از کاری که انجام می‌دهید متنفر هستید، بسیار طبیعی است که فقط تلاش کنید ساعتهای کاری را به پایان برسانید و لحظه شماری کنید تا به محض اتمام ساعات کاری به سمت خانه پرواز کنید. با این حال این طرز فکر شما را به جایی نمی رساند و حال شما را بهتر نمی کند، بلکه شما را با یک تعارض درونی و همیشگی روبرو خواهد کرد که در نهایت منجر به فرسودگی شغلی خواهد شد و تمام انرژی شما را خواهد بلعید.

بنابراین به‌جای اینکه بخواهید هر روز منتظر پایان ساعت کاری باشید و تمام روز خود را با یک احساس نارضایتی سپری کنید، می توانید به این موقعیت به چشم فرصتی برای غلبه بر چالش‌های جدید و ارتقای مهارت‌های توسعه فردی خود نگاه کنید.

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

4. در مورد احساس خود حرف بزنید.

قطعا منظور ما این نیست که بخاطر عدم رضایت از شغل تان، فقط غر بزنید بدون اینکه مشکلی حل شود.

این حق برای شما محفوظ است که در مورد احساس خود در شغل تان با سرپرست یا مدیر خود صحبت کنید، اما مهم است کلمات و نوع بیان مناسبی را انتخاب کنید تا با اعتراض شما به خوبی برخورد شود.

بدیهی است صرفا اعتراض کردن مشکلات را حل نمی کند بلکه لازم است اقداماتی از سوی بالادستی شرکت یا مدیر صورت گیرد تا عوامل ایجاد نارضایتی کمرنگ شوند یا به کل رفع گردند؛ گاهی صحبت کردن با مدیر و روشن کردن برخی چارچوبها می تواند شما را به پاسخ سوالات تان برساند و متوجه شوید برداشت شما از موقعیت نیاز به بازنگری داشته است؛ با این حال علم روانشناسی ثابت کرده است بیرون ریختن احساسات و صحبت کردن در مورد مشکلات و نارضایتی ها و ناامیدی ها، در بهبود حال روحی و ذهنی شما بسیار اثربخش خواهد بود. پس این حال خوب را از خود دریغ نکنید.

 

بیشتر بدانید: 10 دلیل که نشان می‌دهد زمان ترک شغل شما فرا رسیده است

5. بهترین کار خود را انجام دهید‌.

برخی افراد زمانی که از شغل خود ناراضی هستند، کمترین تلاش خود را برای آن می گذارند. البته واضح است وقتی از کاری خوشتان نمی آید نمی توان انتظار داشت تمام توان تان را برای کار خرج کنید. اما معمولی کار کردن باعث می شود هر چه بیشتر به احساس نارضایتی شما دامن زده شود.

بنابراین در هر موقعیتی قرار دارید، بکوشید کارهایتان را با کیفیت بالا ارائه دهید. حتی اگر لزوماً از کاری که انجام می‌دهید لذت نمی‌برید، اما انجام دادن یک کار خوب و باکیفیت، به تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند. علاوه بر آن سبب می شود وقتی به خانه می روید با احساسی خوب نسبت به کار باکیفیتی که انجام داده اید، در مورد خود احساس رضایت داشته باشید. گاه انجام همین کار به طور مستمر به تدریج شما را به احساس رضایت شغلی می رساند. البته این کار نباید مانع از آن شود که 4 مرحله اول لیست را انجام ندهید و فقط بکوشید با انجام دادن مرحله 5 مشکل خود را رفع کنید.

 

سخن آخر

سختگیری در شغلی که از آن متنفر هستید ممکن است هرکسی را به نقطه شکست برساند و احساس بدی در او ایجاد کند؛ با این حال انجام گام به گام این 5 مرحله تحلیل موقعیت شغلی فعلی که در این مقاله به تشریح به آن پرداختیم، در جهت رفع نارضایتی شغلی بسیار موثر است و گاه فرد به این نتیجه می رسد که خورشید از پس ابرها بیرون آمده و زندگی تیره و تار شغلی وی را روشن ساخته است.

چالش های پیش روی خود را به عنوان موقعیتی مناسب برای توسعه مهارتهای فردی خود ببینید و بدانید که لزوما همیشه اولین راه بهترین راه نیست. ترک شغل بدون طی کردن این مراحل می تواند به سرعت شما را وارد شغل دیگری کند که آن هم ممکن است نارضایتی بعدی را به بار آورد. بنابراین آموختن مهارت های خودتحلیلی و توسعه فردی مهمترین گام در کل زندگی شخصی و شغلی به شمار می آید.

سوالات متداول

1-با کاری که از آن متنفریم چه کنیم؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید یک تحلیل موقعیت شغلی فعلی انجام دهید که شامل 5 مرحله است و در این مقاله به خوبی توضیح داده شده است. پس از آن می توانید با ذهنی روشن و متمرکز بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

2-مراحل تحلیل موقعیت شغلی فعلی چیست؟

تحلیل موقعیت شغلی فعلی شامل 5 مرحله می باشد که به ترتیب عبارتند از: ارزیابی موقعیت فعلی، صحبت کردن با کارفرما در مورد آن، تغییر دیدگاه، صحبت کردن در مورد احساس نارضایتی خود و انجام بهترین کار خود.

پیاده سازی هر کدام از این مراحل پیچیدگی های خاصی دارد که با خواندن این مقاله می توانید نسبت به آنها آگاه شوید.

3-آیا تنها با بیان اعتراض نارضایتی شغلی می توان مشکلات را رفع کرد؟

خیر، تنها با بیان اعتراض نارضایتی شغلی نمی توان مشکلات را رفع کرد، بلکه این کار نیاز به اقدام از سمت مدیر یا مقامات بالادستی سازمان دارد. با این حال صحبت کردن در مورد مسائلی که باعث نارضایتی شغلی فرد شده اند می تواند علاوه بر تاثیر مثبت بر وی، برخی مسائل را در سازمان روشن کند.

4-آیا وقتی از کار متنفریم، ترک شغل بهترین راهکار است؟

خیر، وقتی از کار متنفر هستید، لازم است قبل از هر گونه اقدامی برای ترک شغل مراحل 5 گانه تحلیل موقعیت شغلی فعلی را انجام دهید تا برخی مسائل در ذهن تان روشن شود. پس از ان می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

5-چگونه می توانیم از نارضایتی شغلی به رشد شخصیتی برسیم؟

رسیدن به رشد شخصیتی از پس نارضایتی شغلی کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است که فقط انسان های قوی از پس آن بر می آیند. شما هم به عنوان یک فرد قوی کافیست برای رسیدن به رشد شخصیتی در این موقعیت مراحل زیر را دنبال کنید:

چالش های پیش روی خود را به عنوان موقعیتی مناسب برای توسعه مهارتهای فردی خود ببینید و بدانید که لزوما همیشه اولین راه بهترین راه نیست. ترک شغل بدون طی کردن مراحل 5 گانه می تواند به سرعت شما را وارد شغل دیگری کند که آن هم ممکن است نارضایتی بعدی را به بار آورد. بنابراین آموختن مهارت های خودتحلیلی و توسعه فردی مهمترین گام در کل زندگی و کلید دستیابی به رشد شخصی و شغلی به شمار می آید.


منبع:

https://www.themuse.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *