جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادگیری سازمانی چیست و چرا اهمیت دارد؟

یادگیری سازمانی، به کارکنان یک کسب و کار اجازه می دهد تا به رشد و توسعه حرفه ای خود به صورت فردی و تیمی ادامه دهند.

رهبران کسب و کار می توانند از آن استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که با پیشرفت شرکتشان، طیف وسیعی از دانش و اطلاعات را برای سازمان خود توسعه می دهند. درک اینکه یادگیری سازمانی چیست، ممکن است به شما کمک کند آن را در شرکت خود پیاده سازی کنید و بهره وری و کارایی کارکنان خودتان را بهبود بخشید.

در این مقاله، یادگیری سازمانی را تعریف کرده و بررسی می کنیم که چرا این مقوله برای یک شرکت مهم است. با ما همراه باشید…

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

یادگیری سازمانی چیست؟

یادگیری سازمانی، روشی است که توسط رهبران کسب و کار و برای توسعه سطح دانش استفاده می شود. این فرآیند، انتقال دانش در بین کارکنان یک سازمان بر اساس اطلاعات به دست آمده از یک تجربه تجاری است. کارشناسان یادگیری سازمانی، یادگیری را به چهار نوع دانش دسته بندی می کنند:

تعریف-یادگیری-سازمانی
تعریف-یادگیری-سازمانی

دانش فردی

یادگیری فردی، شامل یادگیری اطلاعات، ایده ها و مهارت های جدید توسط یک کارمند است. هنگامی که کارکنان، اطلاعات جدید را در کار خود به کار می‌گیرند، این می تواند باعث بهبود عملکرد و بهره وری آنها شود و به آنها اجازه می دهد تأثیر مثبتی بر تیم یا شرکت خود داشته باشند. یک کارمند می تواند آموخته های خود را با همکارانش نیز به اشتراک بگذارد.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

 

دانش گروهی

تیم ها و گروه ها در یک شرکت نیز ممکن است مهارت ها و ایده های جدیدی را با هم و در کنار هم بیاموزند. هنگامی که اعضای یک تیم حرفه ای، چندین ساعت در کنار یکدیگر کار می کنند، پویایی خاصی بین آنها ایجاد می شود. به دلیل پدیده ای به نام «آگاهی روانی-اجتماعی»، اعضای یک گروه، به عنوان بخشی از یک تیم شناخته می شوند و میدانند که اقدامات یکی از اعضای گروه، قدرت تأثیرگذاری بر بقیه اعضای تیم را دارد. اگر یکی از اعضای گروه با چالش خاصی روبرو شود، دانش و تجربه خود را در هنگام مواجهه با موضوعی مشابه به سایر اعضای گروه می‌رساند و با انتشار اطلاعات به همه اعضای گروه، آن ها را روشن میکند! یادگیری گروهی می‌تواند با تغییر رفتار چندین کارمند برای بازتاب بینش‌های جدید، افزایش بهره‌وری و مهارت‌های حل مسئله در تیم‌ها و پروژه‌های مختلف، بر سازمان شما تأثیر بگذارد.

بیشتر بدانید: انواع مدیران و نقش آنها در سازمان

دانش سازمانی

دانش سازمانی، سیستم کسب و کار یا شرکت برای کسب اطلاعات مربوط به عملکرد و موفقیت آن و همچنین گسترش این دانش در سراسر سازمان است. سپس اعضای سازمان می توانند از این اطلاعات برای انطباق با تغییرات صنعت و افزایش کارایی فرآیندهای آن استفاده کنند. رهبران کسب و کار ممکن است یادگیری سازمانی را زمانی موفق بدانند که سازمان به طور کلی از یک حادثه یا تجربه واحد درس می گیرد و میتواند در ادامه مسیر، از آن تجاری استفاده نماید.

یادگیری-سازمانی
یادگیری-سازمانی

دانش بین سازمانی

دانش بین سازمانی زمانی اتفاق می افتد که یادگیری و اطلاعات در سراسر سازمان ها پخش شود. این ممکن است در مشاغلی با چندین شعبه جداگانه اتفاق بیفتد.

دانش بین سازمانی، ممکن است بر اعتماد بین سازمانی تکیه کند، که رهبران کسب و کار می توانند با به اشتراک گذاشتن اهداف مشترک و تعبیه روابط اجتماعی در بین سازمان ها، آن را تقویت کنند. هنگامی که مدیران، بین شرکت ها اعتماد ایجاد کردند، سازمان ها ممکن است تصمیم به همکاری و توزیع دانش یا تکنیک های یادگیری جدید بگیرند و این انتقال دانش، میتواند به نفع هر دو سازمان شود.

 

بیشتر بدانید: فرهنگ سازمانی چیست؟ + ویژگی های یک فرهنگ سازمانی عالی

چرا یادگیری سازمانی برای یک شرکت مهم است؟

یادگیری سازمانی در صورتی مهم است که یک شرکت بخواهد به رشد کلی دست یابد و پیوسته خود را با یک بازار در حال تغییر وفق دهد. در حالی که ممکن است شرکت‌ها قبلاً برنامه‌های آموزشی یا توسعه حرفه‌ای داشته باشند، یادگیری سازمانی به شرکت شما کمک می‌کند تا در یک محیط کسب‌وکار در حال تکامل، حضور فعال داشته باشید. با ایجاد سازمانی که در آن، همه کارکنان بتوانند دانش‌آموز و معلم باشند، تبادل اطلاعات و توزیع دانش را تشویق می‌کنید. این امر، به هر کارمندی اجازه می دهد تا سهم قابل توجهی در فرآیند یادگیری سازمانی داشته باشد و در آن، حضوری فعال را تجربه کند.

هنگامی که فرهنگ یادگیری را در کسب و کار خود توسعه می دهید، ممکن است مزایای مختلفی از جمله کارایی، نوآوری و سازگاری شرکت را تجربه کنید. برخی از مزایای اولیه یادگیری سازمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:
*افزایش رضایت کارکنان و تعهد به نقش خود

*نرخ های بالاتر وفاداری کارکنان و نرخ خروجی کمتر

*افزایش کارایی و بهره وری که منجر به افزایش درآمد می شود

*توسعه رهبر در سراسر سازمان

*بهبود سازگاری در بین تیم های فردی و سازمان به عنوان یک کل

 

چگونه به عنوان یک مدیر یادگیری سازمانی را ارتقا دهیم؟

ابزارها و تکنیک های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای ارتقای یادگیری سازمانی در کسب و کار خود به عنوان مدیر استفاده کنید، مانند فناوری و استراتژی های ارتباطی هدفمند.

مراحل زیر را برای کمک به ارتقای یادگیری سازمانی دنبال کنید:

1. مفاهیم مدیریت دانش را درک کنید.

درک مدیریت دانش ممکن است به شروع ترویج یادگیری سازمانی کمک کند. تکنیک‌های مدیریت دانش می‌توانند با جمع‌آوری، متمرکز کردن و توزیع تجربیات و اطلاعات تیم شما، به تسهیل یادگیری سازمانی کمک کنند. هرچه این مفاهیم را بهتر درک کنید، انتشار و به اشتراک گذاری این اطلاعات با سایر اعضای تیم برای شما آسان تر خواهد بود.

سه الزام مدیریت دانش عبارتند از:

*درک چگونگی ایجاد یک محیط یادگیری سازمانی ایده آل

*اطمینان از اینکه یادگیری برای رشد و موفقیت کسب و کار کاربرد دارد

*آگاهی از اینکه چگونه و چرا یک فرد یا یک گروه، مطلبی را یاد گرفته است

 

2. کارکنان را تشویق کنید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

هنگامی که درک کاملی از مدیریت دانش ایجاد کردید، می توانید از این ابزارها برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود استفاده کنید. به عنوان یک رهبر، می‌توانید از نفوذ خود برای ارتقای یادگیری سازمانی با تشویق کارکنان خود برای به اشتراک گذاشتن آنچه یاد گرفته‌اند، نحوه یادگیری آن‌ها و آنچه آنها را به کشف این اطلاعات جدید سوق داد، استفاده کنید.

اگر برای یک سازمان بزرگ کار می کنید، ممکن است ترکیبی از دانش ها و مهارت ها در بین کارمندان شما وجود داشته باشد. تشویق آنها برای به اشتراک گذاری در گروه ها و در سراسر سازمان ممکن است به ایجاد محیطی کمک کند که کنجکاوی و یادگیری مداوم را تقویت کند، که این موضوع می تواند برای شرکت شما بسیار مفید باشد.

 

بیشتر بدانید: 8 گام برای ایجاد فرهنگ سازمانی با عملکرد بالا

3. یادگیری را در رویه و روال های همیشگی سازمان خود قرار دهید.

علاوه بر تشویق کارکنان، برای به اشتراک گذاشتن آنچه آموخته‌اند یا چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستند، می‌توانید یادگیری را از طریق روال‌ها و شیوه‌های آن در فرهنگ سازمان خود ادغام کنید. شما می توانید با استفاده از داده ها در عادات تجاری منظم، به ایجاد فرهنگ یادگیری کمک کنید. مدیریت داده‌های جدید می‌تواند به یادگیرندگان کمک کند تا با چالش‌های بالقوه مقابله کرده و این اطلاعات را با همکاران خود به اشتراک بگذارند. گنجاندن موثر این داده ها ممکن است به همکاری کارکنان نیاز داشته باشد که درگیر شوند و گسترش استراتژی ها و اطلاعات جدید را تشویق کرده و آنها را به عنوان بخشی از فرهنگ سازمان بپزیرند.

4. حل سیستماتیک مسئله را اجرا کنید.

در حالی که بسیاری از برنامه های آموزشی شرکتی بر تکنیک های حل مسئله تمرکز دارند، یادگیری سازمانی، کارکنان را تشویق می کند تا فراتر از اطلاعات ارائه شده رفته و علت اصلی چالش یا فرآیندهای تجاری را درک کنند.

با اجرای حل سیستماتیک مسئله، شما با تشویق کارکنان خود به عبور از علائم آشکار و جمع آوری شواهد برای ارزیابی علل زمینه ای، یادگیری سازمانی را ارتقا می دهید.

اصول حل سیستماتیک مسئله عبارتند از:

*استفاده از داده ها به عنوان پایه ای برای تصمیم گیری و جمع آوری داده ها در صورت عدم وجود

*سازماندهی داده ها و ایجاد استنباط با استفاده از ابزارهای آماری ساده

*استفاده از روش علمی در حل مسئله

یادگیری-سازمانی-چیست
یادگیری-سازمانی-چیست

5. سه فرآیند حیاتی در یادگیری سازمانی را در نظر بگیرید.

هنگام ترویج یادگیری سازمانی در کسب و کار خود، درک سه فرآیند کلیدی آن می تواند به شما کمک کند تا زمان و انرژی مناسبی را برای پردازش و به اشتراک گذاشتن آنچه آموخته اید، در اختیار کارکنان قرار دهید.

سه فرآیند کلیدی در یادگیری سازمانی عبارتند از:

  • ایجاد دانش
    حفظ دانش
    گسترش دانش

به عنوان یک رهبر، درک اینکه چگونه کارکنان دانش را حفظ و گسترش می دهند، می تواند به شما در ایجاد انگیزه در آنها برای مشارکت در یادگیری سازمانی کمک کند. این مهم است که وقتی یک تیم، دانش جدیدی ایجاد و یا اطلاعات جدیدی را کشف کرد، شرکت شما سیستم های کارآمدی را برای مستندسازی و به اشتراک گذاری این اطلاعات ارائه دهد، چرا که کسب اطلاعات مهم است اما اگر ارائه مناسبی صورت نگیرد، میتواند باعث از بین رفتن مطالب کشف شده شود!


منبع:
https://www.indeed.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *