جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 تکنیک کلیدی در تصمیم گیری مدیران

زمان ترک شغل

تصمیم گیری مدیران، یک مهارت ضروری تجاری است که عملکرد سازمانی را هدایت می کند. بررسی بیش از 750 شرکت توسط شرکت مشاوره مدیریت Bain نشان داد که بین اثربخشی تصمیم گیری و نتایج مالی، 95 درصد همبستگی وجود دارد.

این داده‌ها همچنین نشان داد شرکت‌هایی که در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات برتر هستند، تقریباً شش درصد بیشتر از رقبای خود بازدهی تولید می‌کنند.

در بسیاری از سازمان ها، تصمیم گیری کلیدی که بر استراتژی کسب و کار تأثیر می گذارد، بر عهده مدیران است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که 61 درصد از آنها معتقدند که حداقل نیمی از زمانی که صرف این کار می کنند، بی اثر است.

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

 

اگر می خواهید از قرار گرفتن در این دسته جلوگیری کنید، در این مقاله پنج تکنیک تصمیم گیری وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های مدیریتی و کمک به موفقیت سازمان خود از آنها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: 5 اشتباهی که یک مدیر خوب هرگز نباید مرتکب شود!

تکنیک های تصمیم گیری مدیران

  • 1. یک رویکرد فرآیند گرا داشته باشید.

یکی از مسئولیت‌های اصلی شما به‌عنوان یک مدیر، انجام کارها با دیگران و از طریق آنهاست، که شامل اعمال نفوذ فرآیندهای سازمانی برای دستیابی به اهداف و تولید نتایج است. به گفته پروفسور لن شلزینگر، پروفسور دانشگاه بازرگانی هاروارد، که در دوره آنلاین مدیریت ضروریات حضور دارد، تصمیم گیری، یکی از فرآیندهایی است که می تواند به نفع شما باشد.

شلزینگر می گوید: «اکثر مردم به تصمیم گیری به عنوان یک رویداد فکر می کنند. بسیار نادر است که یک نقطه از زمان را پیدا کنید که در آن «تصمیم مهم» گرفته شود و همه چیز از آنجا پیش برود.آنچه ما واقعاً در مورد آن صحبت می کنیم یک فرآیند است که نقش مدیر در نظارت بر آن فرآیند ساده است، اما در عین حال، فوق‌العاده حساس و پر اهمیت خواهد بود.»

هنگامی که فرآیند تصمیم گیری خود را ایجاد می کنید، اولین اقدام شما باید این باشد که موضوع مورد نظر را چارچوب بندی کنید تا اطمینان حاصل کنید که سؤالات درست پرسیده می شود و همه در مورد آنچه باید تصمیم گیری شود توافق دارند. از آنجا، تیم خود را بسازید و پویایی گروه را مدیریت کنید تا مشکل را تجزیه و تحلیل کرده و یک راه حل مناسب ایجاد نمایید. با دنبال کردن یک فرآیند ساختار یافته و چند مرحله ای، می توانید به نتیجه دلخواه برسید.

بیشتر بدانید: 10 تفاوت کلیدی بین رهبری و مدیریت(بخش اول)

  • 2. تیم خود را در فرآیند مشارکت دهید

تصمیم گیری نباید در خلاء انجام شود. اعضای تیم خود را در این فرآیند مشارکت دهید تا دیدگاه‌های متعددی را وارد گفتگو کنید و با این کار،حل خلاقانه مسئله را تحریک نمایید.

تحقیقات نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری تیمی بسیار مؤثر است، زیرا دانش و تجربه جمعی افراد را تجمیع می‌کند و منجر به راه‌حل‌های نوآورانه‌تر می‌شود و به آشکار شدن و غلبه بر تعصبات پنهان در بین گروه کمک می‌کند.

با در نظر گرفتن دیدگاه های دیگران در مورد نحوه برخورد و غلبه بر یک چالش خاص، می توانید از تعصبات ضمنی خود آگاه تر شوید و تیم خود را با سطح هوش هیجانی بیشتری مدیریت کنید.

  • 3. یک ذهنیت مشارکتی را پرورش دهید.

بسیار مهم است که در مراحل اولیه تصمیم گیری، ذهنیت درست را تقویت کنید تا اطمینان حاصل کنید که تیم شما با هم در تعامل هستند، نه در حال مشاجره!

هنگام رویارویی با یک تصمیم، دو ذهنیت کلیدی باید در نظر گرفته شود که عبارتند از:

  1. طرفداری: ذهنیتی که تصمیم گیری را به عنوان یک مسابقه می بیند. در گروهی که ذهنیت حمایتی دارند، افراد به دنبال متقاعد کردن دیگران، دفاع از مواضع و کم اهمیت جلوه دادن نقاط ضعف خود هستند.
  2. پرس و جو: ذهنیتی که تصمیم گیری را با حل مشارکتی مشکل هدایت می کند. برخلاف رویکرد اقناع و لابی حمایتی، ذهنیت تحقیق بر روی افراد است که با ارائه استدلال های متوازن، در نظر گرفتن گزینه ها و پذیرفتن انتقاد سازنده، مفروضات را آزمایش و ارزیابی می کنند.

بیشتر بدانید: 7 عادت مهم برای پایداری کسب و کار های کوچک

پروفسور دیوید گاروین، پروفسور HBS در Management Essentials می گوید: «در ظاهر، رویکردهای حمایت و تحقیق به طرز فریبنده ای شبیه به هم هستند. «هر دو شامل افرادی می‌شود که در بحث‌ها، استفاده از داده‌ها، توسعه گزینه‌ها و تصمیم‌گیری در مورد مسیرهای آینده شرکت می‌کنند. اما، علی‌رغم این شباهت‌ها، تحقیق و حمایت، نتایج بسیار متفاوتی را به بار می‌آورد.»

سعی کنید ذهنیت پرسشگری را به اعضای تیم خود القا کنید، به طوری که آنها به جای اینکه دلسرد و نادیده گرفته شوند، قدرت تفکر انتقادی داشته باشند و احساس کنند که نظرات آنها مورد استقبال و ارزش قرار می گیرد.

  • 4. ایجاد و حمایت از ایمنی روانی.

برای اینکه اعضای تیم شما با اشتراک گذاری دیدگاه های مختلف خود احساس راحتی کرده و به صورت مشترک کار کنند، ایجاد و حفظ محیط از امنیت روانی بسیار مهم است.

بر اساس تحقیقات گوگل، امنیت روانی مهم ترین عامل پویایی است که در میان تیم های با عملکرد بالا یافت می شود.

پروفسور امی ادموندسون در مدیریت ضروری می گوید: «ایمنی روانی قبل از هر چیز، برای دریافت اطلاعات و دیدگاه ها ضروری است. این مفید است که بتوانیم قبل از رسیدن به نتیجه نهایی در مورد چیزهایی که می دانیم، به روشی متفکرانه فکر کرده و صحبت نماییم.

برای اینکه به تیم خود کمک کنید از نظر روانی ایمن باشد، به آنها احترام بگذارید و در هنگام گوش دادن به نظرات، همه افراد را در نظر بگیرید. هنگامی که دیدگاه خود را بیان می کنید، باز و شفاف باشید و سبک ارتباطی خود را با نیازهای گروه تطبیق دهید. با گوش دادن فعالانه و هماهنگ شدن با احساسات و نگرش های تیم، می توانید پیوند اعتماد قوی تری را با کارمندان خود ایجاد کنید و به آنها احساس مشارکت بیشتری کنید.

 

فرم تقاضای دریافت مشاوره رشد کسب و کار

 

  • 5. اهداف تصمیم را تکرار کنید.

در طول فرآیند تصمیم گیری، اجتناب از یک دام مشترک مدیریتی و فراموش نکردن ارائه اهداف تصمیم گیری، ضروری است.

اهدافی که برای رسیدن به آنها تلاش می کنید باید در ابتدای فرآیند تصمیم گیری به وضوح بیان شده و دائماً در سراسر مسیر رسیدن به آن تکرار شوند تا اطمینان حاصل شود که در نهایت به آنها دست یافته اند.

شلزینگر می‌گوید: «وقتی وارد این مکالمات می‌شوید، آنقدر در یک بخش اصلی معادله غوطه‌ور می‌شوید که هدف واقعی را از دست می‌دهید».

بازدید مجدد از هدف به ویژه هنگام تصمیم گیری های مربوط به ابتکارات پیچیده، مانند تغییر سازمانی، مهم است تا اطمینان حاصل شود که تیم شما احساس انگیزه و همسویی دارد و درک می کند که چگونه مشارکت آنها با اهداف بزرگتر مرتبط است.

بیشتر بخوانید : بیزنس کوچینگ

تقویت توانایی های تصمیم گیری مدیران ، می تواند بخشی جدایی ناپذیر از سفر شما برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر و پیشرفت شغلی باشد. علاوه بر تجربه دنیای واقعی، ادامه تحصیلات خود با گذراندن دوره آموزشی مدیریت نیز می تواند شما را به مهارت ها و دانشی مجهز کند تا هم تیم و هم سازمان شما را قادر به پیشرفت نماید.


منبع:

https://online.hbs.edu/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *