جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

8 گام برای ایجاد یک تیم موفق

تیم-موفق

کار تیمی خوب، برای رسیدن به موفقیت ضروری است… سازمان های موفق، به تیم هایی نیاز دارند که عملکرد بالایی داشته باشند و بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان یک سرپرست یا مدیر، می‌توانید با پرورش تیم‌های قوی و تشویق افراد به کار گروهی، بازدهی سازمان را چندین برابر کنید.

در این مقاله، ویژگی های کلیدی یک تیم موفق و چگونگی ایجاد این ویژگی ها را در تیم های مختلف مورد بحث قرار می دهیم.

ویژگی های یک تیم موفق چیست؟

تیم های موفق، هم تیمی های خودشان را تشویق می کنند تا ایده هایشان را به اشتراک بگذارند و راه حل ها را بیان کنند تا بتوانند مشکلات را در کنار هم حل کنند. تیم‌های خوب، با ارائه پشتیبانی بیشتر و فرصت‌هایی برای توسعه، برای اعضای تیم مفید هستند.

تیم های موفق معمولاً دارای ویژگی های زیر هستند:

ذهنیت هدف‌گرا: موثرترین تیم‌ها، با هم اهدافی را برای افزایش کارایی و بهبود بهره‌وری تنظیم، اجرا و پیگیری می‌کنند.

تعهد به نقش‌هایشان: افرادی که بر اساس نقاط قوت و تخصص خود در نقش‌های مختلفی کار می‌کنند، اغلب انگیزه بالایی دارند.

یادگیری: برخی از تیم ها ممکن است نقش ها و مسئولیت ها را به تناسب نیازهای یک پروژه یا کار تنظیم کنند. اعضای تیم که علاقه مند به به چالش کشیدن مهارت های خود و یادگیری تکمیل وظایف فردی جدید هستند، نشان می‌دهند که علاقه به یادگیری دارند و این موضوع بسیار مهم است.

دیدگاه‌ها و تجربیات متنوع: از آنجایی که پیش نیاز تنوع، تمایل تشویق به داشتن خلاقیت و نوآوری دارد، تیم‌هایی با بیشترین طیف تجربیات و نظرات، پتانسیل این را دارند که بهترین عملکرد را داشته باشند.

بیشتر بدانید: 8 دلیل اصلی ماندن کارمندان در یک سازمان

فرهنگ مشترک: خواه این فرهنگ، یک فرهنگ شرکتی باشد یا یک فرهنگ گروهی، تیم‌هایی که با یک مأموریت یا مجموعه‌ای از ارزش‌ها متحد شده‌اند، اغلب انگیزه بیشتری دارند.

ارتباط شفاف: تیم‌های خوب، برای پیدا کردن راه‌حل‌ها از روش طوفان فکری استفاده می‌کنند، به‌روزرسانی‌های وضعیت را ارائه می‌کنند و وظایف را کامل شرح می‌دهند.

یک رهبر مؤثر: رهبرانی که جهت روشنی را پیش روی تیمشان قرار می‌دهند و اعضای تیم را به سمت موفقیت بیشتر تشویق می‌کنند، معمولاً تیم‌های موفقی را مدیریت می‌کنند.

چگونه یک تیم موثر بسازیم؟

برای ایجاد یک تیم قوی، این هشت مرحله را در نظر بگیرید:

1.اهداف SMART را تعیین کنید.
2. نقش های تعریف شده را اجرا کنید.
3. به طور منظم آزمایش کنید.
4. تنوع را در آغوش بگیرید.
5. فرهنگ مشترک را به اشتراک بگذارید
6. پاسخگوی تیم باشد.
7. ارتباط موثر برقرار کنید.
8. از رهبری قوی استقبال کنید.

  • 1. اهداف SMART را تعیین کنید.

تیم شما می‌تواند با انتخاب اهداف خاص، قابل اندازه‌گیری، دست یافتنی، مرتبط و مبتنی بر زمان، اهداف SMART را اولویت‌بندی کند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید تا پایان سه ماهه دوم سال، 10 درصد از سهمیه سه ماهه اول خود فراتر بروید.

پس از در نظر گرفتن این اهداف، باید پیشرفت را به طور منظم پیگیری کنید. از آنجایی که هر عضو، معیارهای تیمی یکسانی را به اشتراک می‌گذارد، تیم شما می‌تواند پیشرفت‌ها را نظارت کرده و دستاوردها را جشن بگیرد. اندازه گیری پیشرفت با یک معیار واحد به جای اعمال تعاریف خود از موفقیت، به اعضای تیم کمک می کند تا پیشرفت خود را با دقت بیشتری درک کنند.

بیشتر بدانید: 5 اشتباه رایج در محیط کار جدید

  • 2. نقش های کاملاً مشخص را اجرا کنید.

تیم ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که هر یک از اعضا، مسئول مشارکت در امر خاصی باشد. وقتی اعضای تیم نقش‌های مشخصی دارند، می‌توانند به جای صرف انرژی برای شناسایی مکان خود در یک تیم، بر انجام وظایف فردی و دنبال کردن جریان‌های کاری خاص تمرکز کنند. به عنوان مثال، شما می توانید برخی از اعضای تیم را برای هدایت انواع مختلف پروژه ها تعیین کنید، در حالی که برخی دیگر ممکن است تحقیقات را انجام دهند، تجزیه و تحلیل را برعهده داشته باشند و یا راه حل هایی را پیشنهاد کنند.

در برخی موارد، زمانی که اعضا فرصت‌هایی برای مشارکت بیشتر و پیشرفت در نقش‌های جدید داشته باشند، ممکن است به دستاوردهای بیشتری نیز دست پیدا کنند. برای اینکه این تغییرات تا حد امکان مؤثر باشد، هنگام شروع پروژه های جدید یا هنگام بر عهده گرفتن مسئولیت های جدید، به تعیین نقش های جدید نیز فکر کنید.

  • 3. به طور منظم آزمایش کنید.

اگرچه تیم‌ها اغلب زمانی که نقش‌های کاملاً مشخصی دارند بیشترین بهره‌وری را خواهند داشت، اما باید ایده‌های جدید را نیز مورد آزمایش قرار دهند. موفق‌ترین تیم‌ها تمایل دارند ریسک‌پذیری آگاهانه را رعایت کنند و فرصت‌های زیادی برای یادگیری برای اعضا را فراهم می‌کنند، به‌ویژه اگر نتایج این آزمایش‌ها، پتانسیل ایجاد نتایج بهتر را داشته باشند.
برای وارد کردن آزمایش به گردش کار استاندارد خود، سعی کنید قبل از شروع یک پروژه، زمانی را برای طوفان فکری اختصاص دهید. در طول این تمرین متفکرانه، اعضای تیم می‌توانند ایده‌هایی را برای انجام تحقیقات، ساختار یک پروژه یا جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نتایج به اشتراک بگذارند.

  • 4. تنوع را در آغوش بگیرید.

موثرترین تیم ها، مجموعه مهارت های مختلف، سطوح تجربه و سوابق حرفه ای را در بر می گیرند. شما باید اعضایی را در تیمتان بگنجانید که نظرات متفاوتی دارند و شیوه های متفاوت تفکر را دنبال می‌کنند. با استقبال از اعضایی با دیدگاه های مختلف، تیم شما ممکن است رویکردها یا اهداف متفاوتی را در نظر بگیرد.

  • 5. فرهنگ مشترک را به اشتراک بگذارید.

با وجود تفاوت‌ها، موفق‌ترین تیم‌ها فرهنگ مشترکی دارند، مانند فرهنگ شرکت یا گروه. تیم شما ممکن است به طور ناخودآگاه این رفتارهای مشترک را ایجاد کرده و با آنها پیش برود، زیرا احتمالاً منعکس کننده سبک های کاری یا ارتباطی ترجیحی بین اعضای تیم است. با این حال، تیم شما زمانی که دستورالعمل های مشخصی برای پیروی داشته باشد، احتمالاً سازنده تر خواهد بود. به عنوان رهبر، باید نظرات اعضا را برای ایجاد چارچوب ارزش های فرهنگی جمع آوری کنید.

برای بسیاری از تیم ها، ارزش های مشترک با یک ماموریت منسجم شروع می شود. شما باید با انعکاس بیانیه ماموریت سازمان و روش هایی که تیم شما به این هدف کلی کمک می کند، یک ماموریت تیمی منحصر به فرد ایجاد کنید.

  • 6. در مقابل تیم پاسخگو باشید.

برای ایجاد یک تیم موفق، هر عضو باید مسئولیت پذیری خود را حفظ کند. وقتی هر یک از اعضا پاسخگوی بخش فعالیت خودشان هستند، معمولا بهترین کار خود را انجام می دهند. شما می‌توانید این نوع مسئولیت‌پذیری را با ارائه الگوی خوبی در کار خود، تشویق اعضای تیم خود به بحث در مورد راه‌های بهبود و ایجاد نقطه نظرات برای اجرای بازخورد، ایجاد کنید. با تشویق مسئولیت پذیری گروه، اعضای تیم شما می توانند احساس تعلق و هدفمندی بیشتری پیدا کنند.

بیشتر بدانید: 5 اصل مدیریت علمی به روش تیلور

  • 7. ارتباط موثر برقرار کنید.

برای کار یکپارچه با یکدیگر، تیم ها به خطوط ارتباطی واضح نیاز دارند. برای ساده‌سازی ارتباطات، تیم شما باید نقش‌ها و مسئولیت‌های هر عضو را روشن کند. این نشان می دهد که چه کسی مسئول چه کاری است و دقیقا چه کاری باید انجام دهد. زمانی که مشکلی پیش می آید یا مشکلی باید حل شود، هر فرد به طور شفاف، جایگاه خودش را میداند و میتواند به درستی در آن بخش ایفای نقش کند

  • 8. از رهبری قوی استقبال کنید.

برای اطمینان از اینکه تیم ها به اهداف خود می رسند، به آرامی با هم کار می کنند و بهترین عملکرد خود را دارند، به رهبری قوی نیاز دارند. شما می توانید با متعهد بودن، پاسخگو بودن و مسئولیت پذیر بودن در قبال کار خود، رهبری موثر را نشان دهید. برای اینکه یک رهبر قوی باشید، باید سازگاری را نیز پرورش دهید، از بازخورد استقبال کنید و اعضای تیم را برای انجام بهترین کارشان برانگیزانید.

سبک رهبری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نوع تیمی که مدیریت می‌کنید منطبق باشد تا بفهمید چگونه می‌توانید ارتباطات را به بهترین شکل تسهیل کنید، بحث‌ها و درگیری‌ها را میانجیگری کنید و از پیشرفت مستمر اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بدانید:بیزینس کوچینگ


منبع:

https://www.indeed.com/

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *