جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مدیریت تغییر سازمانی چیست؟ دلایل اهمیت آن در کسب و کار

مدیریت-تغییر-سازمانی

مدیریت تغییر سازمانی ، تقریباً هر سازمانی در مقطعی دستخوش یک گذار یا تغییر می شود تا بتواند پایدار و مقیاس پذیر بماند.  چه استخدام کارمندان جدید، چه رشد بخش، یا ادغام با شرکتی دیگر، این تغییرات می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مسیر کسب و کار شما داشته باشد.

متأسفانه، سازگاری با تغییرات سازمانی همیشه آسان نیست و می‌تواند برای همه اعضای تیمی که خود را تحت تأثیر آن می‌بینند، ترسناک باشد.

به عنوان مدیری که وظیفه نظارت بر تغییرات سازمانی یا هدایت کارکنان خود را از طریق آن بر عهده دارد، مهم است که بدانید این فرآیند چگونه به نظر می رسد و چه چیزی را باید انتظار داشت.  تغییر، اگرچه چالش برانگیز است، اما می‌تواند فرصتی بزرگ برای رشد و پیشرفت شغلی باشد، تا زمانی که بدانید چگونه به آن نزدیک شوید.

در اینجا نگاهی به مدیریت تغییر سازمانی و نکاتی برای پیمایش آن می اندازیم.

بیشتر بدانید: 8 گام برای ایجاد فرهنگ سازمانی با عملکرد بالا

مدیریت تغییر سازمانی

 

دوره های رایگان دکتر افشین فاتح

مدیریت تغییر سازمانی چیست؟

تغییر سازمانی به اقداماتی اطلاق می‌شود که در آن یک شرکت یا کسب‌وکار یک جزء اصلی سازمان خود را تغییر می‌دهد، مانند فرهنگ، فناوری‌ها یا زیرساخت‌های زیربنایی که برای عملیات استفاده می‌کند، یا فرآیندهای داخلی آن.  مدیریت تغییر سازمانی روشی برای اعمال نفوذ برای ایجاد یک راه حل موفق است و معمولاً شامل سه مرحله اصلی است: آماده سازی، اجرا و پیگیری.

 

 چه چیزی باعث تغییر سازمانی می شود؟

عوامل زیادی تغییر سازمانی را ضروری می کند.  برخی از رایج ترین مواردی که مدیران با آن مواجه هستند عبارتند از:

 

رهبری جدید در راس شرکت یا درون بخش های آن

 تغییرات در ساختار تیم سازمانی

 پیاده سازی فناوری جدید

 اتخاذ مدل های جدید کسب و کار

 

انواع تغییرات سازمانی

تغییر سازمانی یک اصطلاح گسترده است.  برخی تغییرات گسترده است: یک تحول اساسی در جهت یک شرکت.  سایر تغییرات کمتر چشمگیر هستند و در عوض بر جنبه کوچکی از یک شرکت تمرکز می کنند.

 

فکر کردن به تغییر به عنوان یک طیف می تواند مفید باشد.  در یک طرف، شما تغییرات تطبیقی   را خواهید دید که از تکرارهای ساده صحبت می کند.  از سوی دیگر، تغییرات دگرگونی وجود دارد که در آن تغییرات گسترده ای دنبال می شود.

 

تغییرات تطبیقی، تغییرات کوچک و تدریجی هستند که سازمان ها برای رفع نیازهایی که در طول زمان تکامل می یابند، اتخاذ می کنند.  به طور معمول، این تغییرات اصلاحات و تنظیمات جزئی هستند که مدیران برای اجرای استراتژی‌های کسب‌وکار، به‌خوبی تنظیم و اجرا می‌کنند.  در طول فرآیند، رهبری ممکن است فرآیندها را اضافه، کم یا اصلاح کند.

 

یکی از نمونه‌های تغییر تطبیقی   سازمانی است که سیستم‌عامل کامپیوتر خود را از ویندوز 8 به ویندوز 10 ارتقا می‌دهد.

 

تغییرات دگرگونی مقیاس و دامنه وسیع تری نسبت به تغییرات تطبیقی   دارند.  آنها اغلب می توانند شامل یک تغییر همزمان در ماموریت و استراتژی، ساختار شرکت یا تیم، افراد و عملکرد سازمانی یا فرآیندهای تجاری باشند.  به دلیل مقیاس آنها، این تغییرات اغلب به زمان و انرژی قابل توجهی برای اعمال نیاز دارند.  اگرچه همیشه اینطور نیست، تغییرات دگرگونی اغلب در پاسخ به نیروهای خارجی، مانند ظهور یک رقیب جدید مخل یا مسائلی که بر زنجیره تامین یک شرکت تأثیر می‌گذارد، دنبال می‌شوند.

 

نمونه ای از تغییر تحول آفرین، پذیرش نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که انتظار می رود همه بخش ها آن را یاد بگیرند و به کار گیرند.

مطالعه بیشتر: فرهنگ سازمانی چیست؟ + ویژگی های یک فرهنگ سازمانی عالی

بسیاری از تغییرات در طیفی بین تطبیقی   و تحول آفرین قرار می گیرند.  به همین دلیل، مدیران باید درک کنند که فرآیند تغییر باید متناسب با چالش ها و خواسته های منحصر به فرد هر موقعیت باشد.

 

چرا مدیریت تغییر سازمانی مهم است؟

تغییر سازمانی برای موفقیت و رشد شرکت ها ضروری است.  مدیریت تغییر، پذیرش موفقیت آمیز و استفاده از تغییرات را در کسب و کار هدایت می کند.  این به کارکنان اجازه می دهد تا شیفت را درک کنند و به آن متعهد شوند و در طول آن به طور موثر کار کنند.

 

بدون مدیریت موثر تغییر سازمانی، انتقال شرکت می تواند از نظر زمان و منابع دشوار و پرهزینه باشد.  آنها همچنین می توانند منجر به کاهش روحیه کارکنان و توسعه مهارت های شایسته شوند.  در نهایت، عدم مدیریت موثر تغییر می تواند سازمان را به سمت شکست سوق دهد.

نقش یک مدیر در تغییر سازمانی

نقش یک مدیر در تغییر سازمانی

در یک سازمان، هر کارمند نقش متفاوتی در کمک به تغییر دارد.  در حالی که بسیاری از کارکنان ممکن است کارهای بسیار دقیقی را انجام دهند، مدیران سطوح ارشد با دوره طولانی مدت ممکن است اهداف متفاوتی داشته باشند.  حتی در درون مدیریت، رهبران و مدیران وظایف مختلفی را انجام می دهند.

برای مثال، رهبران باید با ریسک کردن شجاع باشند.  آنها باید به تصویر بزرگ نگاه کنند و تغییرات در سطح بالا را برای شرکت بیان کنند، توضیح دهند که چرا رخ می دهد، و مردم را برای حمایت از انتقال ترغیب کنند.  برای موفقیت به عنوان یک رهبر، باید بصیر باشید و بدانید چه کسی را مسئول انجام فرآیندهای تغییر کنید.

 

مدیران بیشتر روی موفقیت‌آمیز کردن انتقال تجاری متمرکز هستند.  آنها بر اجرای تغییر با تعیین مراحل گسسته ای که باید اتفاق بیفتند و ترتیب آنها تمرکز می کنند.  مدیران همچنین معمولاً مسئول تخصیص منابع، مانند پرسنل، و تعیین چگونگی سنجش موفقیت هستند.  در حالت ایده آل، رهبران نیز مدیران خواهند بود، اما این وظیفه اصلی یک مدیر است که بداند چگونه فرآیندهای تغییر را طراحی، هدایت و شکل دهد.

 

برای دستیابی به این هدف، مدیران باید دارای مجموعه وسیعی از مهارت‌ها باشند، مانند:

 

توانایی برقراری ارتباط واضح و مؤثر – این شامل گوش دادن فعالانه به تیم و همکارانشان است

سطح بسیار توسعه یافته هوش هیجانی

مهارت های سازمانی قوی

چشم برای جزئیات

مهارت حل مسئله و تصمیم گیری

تفویض اختیار بدون مدیریت خرد

آمادگی برای تغییر سازمانی

آمادگی برای تغییر سازمانی

برای آماده شدن برای تغییر سازمانی، ضروری است ابتدا تغییر سازمانی را تعریف کنید، بفهمید که چرا حیاتی است و حمایت همکاران خود را جلب کنید.

 

سپس، یک نقشه راه ایجاد کنید که موفقیت را به وضوح بیان و اندازه گیری کند، و توضیح دهد که چگونه کسب و کار – و کارمندان، مشتریان و حوزه های آن – تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

 

اطمینان حاصل کنید که برنامه فرآیند با اهداف کسب و کار هماهنگ است و اجرای و پایداری تغییرات سازمانی را ترسیم می کند.  توجه داشته باشید که چه چالش هایی ممکن است ایجاد شود و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید تا بر اساس آن تنظیم کنید.  مطمئن باشید که در طول مسیر پیروزی های کوچک را جشن می گیرید.

 

مدیریت تغییر پس از اجرای موفقیت آمیز انتقال متوقف نمی شود.  هم در طول فرآیند و هم پس از آن، باید به طور مداوم نتایج را ارزیابی کنید، داده‌ها را اندازه‌گیری کنید، کارکنان را در مورد روش‌ها و شیوه‌های تجاری جدید آموزش دهید، و اهداف را در صورت لزوم دوباره تنظیم کنید.

توسعه مهارت هایی که برای مدیریت تغییرات سازمانی نیاز دارید

توسعه مهارت هایی که برای مدیریت تغییرات سازمانی نیاز دارید

بسیاری از مدیران در طول حرفه خود تغییرات سازمانی را تجربه می کنند.  با یادگیری نحوه پیش گیری و مقابله با چالش های مرتبط با تغییر، می توانید مطمئن شوید که به مهارت ها و دانش مورد نیاز برای مدیریت آن مجهز هستید.

 

اگر به دنبال فرصت هایی برای بهبود توانایی های مدیریت تغییر سازمانی خود هستید، ثبت نام در دوره مدیریت آنلاین مانند Management Essentials یکی از گزینه هایی است که می تواند مهارت های دنیای واقعی را در اختیار شما قرار دهد، استراتژی های تجاری رایج را به شما آموزش دهد و شما را برای مدیریت آماده کند.  هر چالش انتقالی که برای شما پیش می آید.

منبع : hbs

 

امتیازات post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *