خلاقیت هر چه بالاتر، نتیجه کار هم به یاد ماندنیتر! این جمله را همین اول بسم ا… آویزه گوشتان کنید و هیچ وقت هم فراموشش نکنید. هر چقدر در بازاریابی خود خلاقتر باشید، ایدههای جدیدتر و جسورانهتری ارائه دهید و هر اندازه که بتوانید ذهن و قلب مخاطب را بیشتر و بهتر به خود جلب کنید، موفقتر خواهید بود. از همین روی، استفاده از بازارایابی چریکی برای رسیدن به این اهداف، به شدت توصیه میشود.
محتویات این مقاله
علاوه بر خلاقیت، موضوع دیگری هم وجود دارد که باید آن را در نظر داشته باشید. از قدیم گفتهاند همیشه سعی کرد که با کمترین خرج و زحمت، بیشترین بازدهی را داشته باشید. در بازاریابی و دنیای کسب و کار نیز دقیقا به همین صورت، هر اندازه که خرج کمتر باشد و لازم باشد که کمتر از جیب مبارک خودمان خرج کنیم، کارمان دلنشینتر و دلپسندتر خواهد بود. اینجاست که باز هم بازاریابی چریکی، به کارمان میآید.
حال از خود میپرسید که اصلا این بازاریابی چیست که دو بار نامش را بردیم و از خودش چیزی نگفتهایم. این مقاله تماما در اختیار شماست، تا به این سوال پاسخ دهد. بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی، یکی از انواع محبوب و کارآمد بازاریابی است که امروزه بیش از هر استراتژی دیگری به چشم میخورد.
ما امروز در این مقاله از «موسسه آموزشی افشین فاتح» به عنوان متخصصان بیزینس کوچینگ قصد داریم تا از صفر تا صد این بازاریابی را برای شما شرح دهیم؛ با ما همراه باشید…
بازاریابی چریکی چیست؟
آنطور که در مقدمه برایتان توضیح دادیم، اکنون فهم معنای این استراتژی، بسیار سهل و آسان خواهد بود.
تعریف و مفهوم بازاریابی چریکی، به قرار زیر است:
بازاریابی چریکی (Guerrilla marketing)، نوعی از استراتژی در بازاریابی است که هدف از آن تبلیغ حداکثری یک محصول، به روشی غیر معمول و غیر متداول است. مهمتر از آن، این تبلیغ باید با کمترین هزینه و بیشترین خلاقیت انجام بپذیرد.
این نوع از بازاریابی، نوعی از بازاریابی درونگرا (inbound marketing) است که به صورت ویژه، برای کسب و کارهای کوچک و کم بودجه طراحی شده است؛ کسب و کارهایی که هنوز ابتدای راه هستند، سوددهی آنچنانی نداشته و توانایی اختصاص سرمایهای کلان برای تبلیغات را نیز ندارند. البته این موضوع، بدان معنا نیست که کسب و کارها و برندهای بزرگ نمیتوانند از این استراتژی استفاده کنند.
محل کار و استفاده از این نوع بازاریابی پارتیزانی، در محیطهای عمومی است. این بازاریابی، نوعی استراتژی تبلیغات رو در روست؛ در پارک، در خیابان، در مراکز خرید، در کنسرت، در ساحل، در نمایشگاهها، فستیوالها، و هر جایی که جمعیت زیادی در آن وجود داشته باشد، محل استفاده از این نوع بازاریابی قلمداد میشود. امکان ندارد که تا به حال به هنگام قدم زدن، تراکتی به دستتان نداده باشند. چنین مواردی، همگی نمونهی بارز این استراتژی هستند. شاید فکر کنید که این روش دیگر خیلی قدیمی شده و حسابی از مد افتاده؛ حرفتان تا حدودی درست است، اما جالب اینجاست که هنوز کاربرد و تاثیرش را از دست نداده!
امروزه بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ، پا به دنیای دیجیتال گذاشته و به نوعی، زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته است و مهمتر از آن، جای پایش را حسابی در دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی، محکم کرده است.
چرا گوریلا مارکتینگ؟!
حال سوال پیش میآید که چرا این استراتژی از بازاریابی، به گوریل تشبیه شده است و وجه تشابه این دو، چه چیزی میتواند باشد؟ بگذارید اندکی از مشخصههای این بازاریابی را برایتان شرح دهیم، تا بهتر و بیشتر متوجه تشابه این دو با یکدیگر شوید.
از مشخصههای گوریلا مارکتینگ، این است که:
- باید تا بیشترین حد ممکن، بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد.
- علاقه مخاطب را به خود جلب کند و خواستههای معنوی او را برطرف کند.
- سر و صدای فراوان ایجاد کند و در کانون توجهها قرار بگیرد.
- باید خلاقانه باشد و چیزی را ارائه دهد که قبلا وجود نداشته است.
- باید کم هزینه باشد و از این روی، باید انرژی بسیاری به پایش گذاشته شود.
حال اکنون میتوان وجه تشابه این دو را بهتر و بیشتر متوجه شد. گوریل موجودی است پر سر و صدا و از خصلتهای او، این است که دوست دارد همیشه در مرکز توجه باشد و توجه همه را به خودش جلب کند. به علاوه، مظهر قدرت و انرژی هم هست، و برای اینکه بیشتر دیده شود، از زور بازویش فراوان مایه میگذارد. تمامی این موارد، در بازاریابی چریکی هم وجود دارد. از این روست که در انگلیسی، این استراتژی با نام گوریل شناخته میشود.
اما نکتهی مهم دیگری که در این میات وجود دارد، استفاده از بازاریابی ویروسی است. یکی از کارهایی که باید برای هر چه بیشتر دیده شدن برند خود انجام دهید، مطرح کردن سوژهای در میان مردم است، تا آن سوژه، دهان به دهان بگردد و کل جامعه را فرا بگیرد. از آنجایی که هدف ما در بازاریابی پارتیزانی نیز همین است، پس لازم است که به این موضوع هم توجه داشته باشیم.
انواع بازاریابی چریکی
از بارزترین ویژگی های بازاریابی چریکی، یعنی چیزی که ماهیت این بازاریابی را به وجود آورده و نام چریکی را به آن بخشیده است، «غیرمنتظره بودن» و «خلاقیت» آن است. همین دو عنصر، باعث میشوند که این نوع از بازاریابی، تاثیر شگرفی در مخاطب داشته باشد و منجر به تشویق او، برای خرید محصول ما شود.
بسیاری از استراتژیهای بازاریابی، به علت داشتن همین دو عنصر در بطن خود، به عنوان زیرمجموعه این بازاریابی قرار میگیرند و از آنها، با عنوان انواع بازاریابی چریکی یاد میشود:
-
بازاریابی محیطی (Ambient marketing)
همانطور که از نامش پیداست، در این نوع بازاریابی، از محیطی که قبلا وجود داشته است، برای تبلغ محصول استفاده میشود. در این نوع، تبلیغات محصول ما، در جایی که مخاطب انتظار آن را ندارد، قرار داده میشود. هدف از این کار، استفاده از همان دو عنصر غیرمنتظره بودن و خلاقیت است؛ به همین دلیل توجه مخاطب را تا حد زیادی به خودش جلب میکند.
از جمله مزایای استفاده از محیط در بازاریابی پارتیزانی، هزینهی اندک آن، جلب توجه کردن، به یاد ماندنی بودن، قابلیت همهگیر شدن و شامل شدن طیف وسیعی از مخاطبان است.
-
بازاریابی ویروسی (viral marketing)
ما چندی قبل، یک مقالهی کامل و جامع در رابطه با بازاریابی ویروسی آماده کردهایم. با مطالعهی این مقاله، میتوانید ارتباط آن را با گوریلا مارکتینگ، بیشتر و بهتر متوجه شوید.
اما فعلا، بد نیست بدانید که این نوع بازاریابی، یکی از بهترین نمونههای تبلیغ محصول به صورت چریکی است. در بازاریابی ویروسی، یک تبلیغ موفق میتواند دهان به دهان بین مردم گشته و بخش زیادی از جامعه را درگیر کند. اگر این استراتژی به روش درستی انجام شود، در موفقیت کسب و کار ما، تاثیر شایانی خواهد داشت.
-
بازاریابی حضوری (Presence marketing)
در بازاریابی حضوری، هدف هر چه بیشتر دیده شدن محصول است. برای اینکه محصول تا حداکثر میزان ممکن دیده شود، باید همه جا «حضور» داشته باشید. مثلی قدیمی در این رابطه هست که میگوید: «از دل برود، هر آنکه از دیده برفت»
حال در استفاده از این استراتژی، هدف عمل کردن به عکس این مثل است. باید سعی کنید که همیشه در چشم مخاطب باشید؛ مثلا در ورودی سینماها، میزی قرار داده و محصول خود را تبلیغ نمایید. در سمینارها، همایشها و نمایشگاهها حضور داشته باشید، در بازارهای محلی و خلاصه هرجایی که مردم حضور دارند، لازم است شما هم خودی نشان دهید.
-
بازاریابی مردمی (Grassroots marketing)
این نوع از بازاریابی چریکی، دقیقا ترکیبی است از دو نوع قبلی، و به نوعی، زیرمجموعهی آن دو نیز به حساب میآید؛ زیرا که ویژگیهای هر دو را در خود داراست. در این بازاریابی، ملاک ارتباط با مردم است و این موضوع، به خوبی از نام آن پیداست.
در بازاریابی مردمی، هدف آن است که یک محصول، در دل مردم جای باز کند و مردم به عنوان مشتری اصلی، به محصول ما علاقهی قلبی نشان دهند. در این استراتژی، باید با مردم ارتباطی صمیمی برقرار شود و به کمک کمپینهای تبلیغاتی، جایگاهی ویژه در ذهن مشتری، به دست آید.
-
بازاریابی پنهان (Undercover marketing – buzz marketing)
از دیگر انواع بازاریابی چریکی، میتوان به بازاریابی پنهان اشاره کرد. در این روش، مشتری حتی تا چند لحظه قبل از شناخت و خرید محصول، از اصل موضوع آگاهی ندارد. به طور مثال، در جمعی صحبت از محصولی خاص میشود و یک یا چندین نفر، به طور ویژه از آن محصول تعریف کرده و تجربهی خوبش از استفاده را با دیگران در میان میگذارد. بعد از مدتی، متوجه خواهید شد که آن فرد، در حقیقت نمایندهی برند همان محصول بوده و قصدش نیز تبلیغ محصول.
این تنها یک نمونه از بازاریابی پنهان بود. این بازاریابی بسیار کمخرج است و اگر اصولی و صحیح انجام شود، میتواند تاثیر بسزایی در فروش محصول داشته باشد.
-
بازاریابی ساختگی (Astroturfing marketing)
بازاریابی ساختگی یا مصنوعی، زیرمجموعه ی بازاریابی ویروسی است و هدف از آن نیز، فراهم آوردن موجبات دهان به دهان گشتن برند است. اما این بار، به جای اینکه منتظر شویم مشتریان و مردم واقعی ما را تبلیغ کنند، خودمان دست به کار میشویم و با ساخت وبسایت، اکانتهای مختلف، پیج و صفحه در شبکههای اجتماعی و به طور کلی در بستر مجازی، نسبت به تبلیغ برند و محصولاتمان، اقدام میکنیم.
البته توجه داشته باشید که ممکن است این روش، با برخی از ممنوعیتهای دولتی و قانونی رو به رو باشد. هرچند که در ایران خبری از چنین مشکلات نیست.
-
بازاریابی پوستری و دیواری (Wild posting marketing)
از قدیمیترین انواع بازاریابی چریکی، میتوان به بازاریابی پوستری یا دیواری اشاره کرد. در این روش، به وسیلهی پوسترهای بزرگ، نقاشیهای دیواری، تابلوهای ال ای دی، و یا هر تصویر و فیلم بزرگی که حسابی به چشم مخاطب بیاید، به تبلیغ محصول و یا برند خود میپردازیم.
این روش در ایران بسیار متداول است؛ مثلا پلهای عابر پیاده و یا بیلبوردها و تابلوهای بزرگی که در بزرگراهها نصب هستند، میتوانند نمونهای آشکار از بازاریابی پوستری به حساب بیایند.
-
بازاریابی جایگزین (Alternative Marketing)
یکی از انواع بسیار جالب و خلاقانه در بازاریابی پارتیزانی، میتوان به استراتژی جایگزینی اشاره کرد. در این استراتژی، برای اینکه کاری کنیم برند ما دیده شود و حسابی بر سر زبانها بیفتد، یک شایعه، یک اتفاق غیرمنتظره، یک داستان مشتریپسند یا یک رسوایی برای برند خود به وجود میآوریم. به واسطهی همین اتفاق غیرمنتظره، محصول و برند به شدت شناخته شده و توجهات بسیاری به سمت ما جلب میشود.
البته باید توجه داشته باشید که این نوع گوریلا مارکتینگ، ریسک بسیار زیادی دارد و اگر معلوم شود که همه چیز ساختگی بوده و به دست خودمان به وجود آمده، میتواند نتایجی به شدت معکوس و منفی داشته باشد. این روش، در بین سلبریتیها بسیار معروف است و برندهای معروف بسیاری نیز از آن استفاده کرده/میکنند.
-
بازاریابی تجربی (experiential advertising)
این بازاریابی، میتواند ترکیبی باشد از بازاریابی محیطی و مردمی. در این بازاریابی، همانطور که از نامش بر میآید، فرصتی را در اختیار مشتری قرار میدهیم که از محصول ما استفاده کرده، آن را تجربه کنید و بعدا اگر مایل بود، نسبت به خرید آن اقدام نماید.
به طور مثال برای نمونه، میتوان به برند IKEA اشاره کرد؛ این برند از بازاریابی تجربی استفاده و بهرهی فراوانی میبرد و از آنجایی که سعی میکند با القای حس تجربه، برای خود در دل مخاطب محبوبیت ایجاد کند، فروش بسیار بالایی نیز دارد.
نقاط قوت و معایب بازاریابی چریکی
تا به اینجای مقاله، بدون شک خودتان به مزایای بازاریابی چریکی پی بردهاید و متوجه شدهاید نقاط قوت آن چیست و از همه مهمتر، میدانید که چرا تا به این مورد توجه قرار گرفته است. اما یک بار هم از زبان ما بشونید:
- اجرای این استراتژی از بازاریابی، بسیار ساده و آسان است.
- مهمترین نقطهی قوت آن، عدم به نیاز به سرمایهی کلان است، این استراتژی ارزان و به صرفه است.
- خلاقانه است و مخاطب را حسابی تحت تاثیر قرار میدهد.
- برای کسب و کارهای کوچک و تازهکار، بهترین انتخاب است.
- اعتماد مشتریان را بیشتر به خود جلب میکند.
اما طبیعی است که در کنار این همه مزیت و فایده، شاهد نقاط ضعف و معایبی نیز باشیم. به قول گفتنی، روشنایی و تاریکی، در هر چیزی وجود دارد و بدون هر یک، دیگری وجود نخواهد داشت. به همین دلیل، بد نیست که از معایب بازاریابی چریکی هم اطلاع داشته باشیم.
از جمله معایب این استراتژی، میتوان موارد زیر را برشمرد:
- این روش از بازاریابی، همیشه برای مخاطب خوشایند نیست.
- بعضی اوقات حتی ممکن است روشهای خلاقانه ما، نتیجه عکس بدهد و مشتری دچار سوء تفاهم شود.
- همین سوء تفاهم، میتواند تاثیرات منفی بسیاری را برای برند در پی داشته باشد.
- بعضی از اوقات، ممکن است روشهایی که برای تبلیغ به کار میبریم، توسط برندهای دیگر به کار رفته باشند و با استفاده ما، شکایت قضایی علیهمان صورت بگیرد.
ترفندها و تکنیکهای بازاریابی پارتیزانی
برای اینکه بتوانیم از بازاریابی پارتیزانی استفاده کنیم و همانطور که گفتیم، در اماکن عمومی آن را به کار ببریم و تا بیشترین حد ممکن توجه مخاطب را به خود جلب کنیم، راهها و ترفندهای بسیاری وجود دارد. این ترفندها، برای جذب مخاطب و به راه انداختن سوژهای برای گردش دهان به دهان، بسیار کارآمد هستند.
از جذابترین تکنیک های بازاریابی چریکی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
به مشتری جایزه بدهید
به جای اینکه سرمایهی خود را برای تبلیغات و کمپینهای تبلیغاتی صرف کنید، از آن به عنوان یک محرک برای جذب مخاطب استفاده نمایید.
به این محرکها، محرکهای ارجاعی گفته میشود. ما در مقالهی بازاریابی ارجاعی، این محرکها را به صورت کامل معرفی کرهایم که میتوانید با مطالعهی آن، به خوبی از اهمیت این محرکها آگاه شوید.
-
در نمایشگاهها حضور پیدا کنید
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، برای هر چه بیشتر دیده شدن، میتوانید در نمایشگاهها، سمینارها، پاساژها، مراکز خرید بزرگ، و در هر محیطی که مخاطب در آن بسیار است، برای تبلیغ برند خود حضور پیدا کنید.
-
پول دیگران را حساب کنید
از دیگر روشهایی به کارگیری خلاقانه سرمایه، حساب کردن پول دیگران است. به طور مثال، میتوانید در رستورانها حضور پیدا کرده و صورتحساب دیگران را به نمایندگی از برند خود، حساب نمایید.
- از برچسب و اعلامیه استفاده کنید
این روش از قدیمیترین روشهای بازاریابی چریکی در ایران به حساب میآید. هرچند که این روش اندکی سنتی و بعضی اوقات آزاردهنده است، اما اگر با خلاقیت کافی توام باشد، میتواند مخاطب بسیاری را جذب نماید.
-
برای مخاطب نامه بفرستید
در سال 2021، هیچ کس انتظار دریافت نامه را ندارد. از همین روی، به عنوان یکی از موثرترین و جالبترین تکنیک های بازاریابی چریکی، میتوان به ارسال نامه و تبلیغ برند یا محصول در آن، اشاره کرد.
-
سری به کتابخانهی محل بزنید
در صورتی که محصول شما به هر نحوی با محیط و دنیای کتاب هماهنگ است، میتوانید به کتابفروشیها یا کتابخانهها مراجعه کرده و با کسب اجازه از مسئولین آنجا، کارت ویزیت و یا تراکت برند خود را لای کتابها قرار دهید و خودتان را تبلیغ کنید.
-
از برچسبهای ماشینی استفاده کنید
ماشین چیزی است که همیشه و همه روزه به چشم میخورد و روزانه میلیونها نفر، چشمشان به این وسیلهی نقلیه میافتد. شما میتوانید با چسباندن برچسبی روی اتومبیلها و یا اتوبوسهای عمومی، خودتان را تبلیغ کرده و به مخاطب معرفی کنید.
-
مدل استخدام کنید و تتو کنید
این روش شاید در ایران اندکی نامتعارف باشد. در این ترفند بازاریابی چریکی، میتوانید با استخدام مدل و تتوی موقت برند و نام محصول خود بر روی بدن او و حضور او در مراکز پرتجمع، به تبلیغ بپردازید.
-
سالنامه هدیه بدهید
از دیگر تکنیک های بازاریابی پارتیزانی که در ایران قدمتی بسیار دیرینه دارد، اهدای سالنامه است. سالنامه برای کسانی که به زمانبندی و نظم شخصی اهمیت میدهند، بسیار مفید و مهم است. از همین روی، اهدای آن به این افراد و تبلیغ برند و محصولاتمان در آن، میتواند موجب رشد بسیاری در فروش و شناخته شدن برند ما داشته باشد.
-
در قرعهکشیها شرکت کنید
بسیاری از مراکز خرید، فروشگاهها و حتی رستورانها در سطح شهر، به صورت ماهانه، سالانه یا هفتگی، قرعهکشیهایی را برگزار میکنند. شما میتوانید با هماهنگی با این مراکز، به عنوان جایزه، یکی از محصولات و یا خدمات خود را به برندگان، ارائه دهید.
-
اسپانسر شوید
در صورتی که برند شما تمکن مالی لازم را دارد، اسپانسرینگ و بر عهده گرفتن هزینههای یک رویداد، میتواند روش بینظیری برای بازاریابی چریکی باشد. اگر از این روش استفاده میکنید، حتما مطئمن شوید که مخاطبان، به خوبی از وجود شما، آگاه میشوند.
-
به خیریهها کمک کنید
از جمله دیگر روشهای بساری کاربردی برای گوریلا مارکتینگ، میتوان به اختصاص دادن برخی از سود فروش به خیریهها، اشاره کرد. مشتریان خود را از این موضوع آگاه کنید و اینطور القا کنید که آنها نیز در این کار خیر، شریک هستند.
-
تیشرت و ماگ و جاسوییچی تبلیغاتی تولید کنید
با تولید این سه محصول و یا محصولات مشابه، میتوانید به دیده شدن هر چه بیشتر برند خود کمک کنید. به علاوه، در این قسمت نیز میتوانید از مدلها کمک بگیرید و با پوشاندن این تیشرتها به تن آنها، یک آگهی تبلیغاتی متحرک داشته باشید.
-
مسابقه برگزار کنید
مسابقه از جمله ترفندهای بازاریابی چریکی به حساب میآید و تاثیر آن در افزایش فروش و تبلیغ برند شما، معجزه میکند. سعی کنید در این مسابقه، تا جایی که میتوانید برندگان خود را افزایش دهید. به علاوه، باید بدانید که برگزاری مسابقه، به تبلیغ دهان به دهان برند شما نیز کمک شایانی میکند.
-
از مشتریان خود قدردانی کنید
یک رویداد برگزار کنید و از مشتریان وفادار خود دعوت کنید که در این رویداد حضور داشته باشند؛ به شرط اینکه حداقل دو میهان دیگر نیز به همراه بیاورند. این کار، باعث هرچه بیشتر دیده شدن برند شما میشود. (اگر کنجکاوید که چطور میشود مشتری وفادار به دست آورید، ما پیشنهاد میکنیم که سری به مقاله وفاداری مشتریان بزنید.)
و هزار و یک راه و روش خلاقانه دیگر؛ تنها کافی است که اندکی خلاقیت به خرج دهید و راههای جدیدی ابداع کنید…
ایده های موفق بازاریابی چریکی در ایران
گوریلا مارکتینگ در ایران، به وفور یافت میشود؛ سرتان را به هر طرفی که بگردانید، نمونهای از آن را مشفاده خواهید کرد؛ حتی آنقدر زیاد که اصلا شاید کلافه و از این همه شیرینی، دلزده شوید.
از معروفترین نمونه های بازاریابی چریکی در ایران، میتوان موارد زیر را نام برد:
-
اسنپ
اسنپ با تمام کمیها و کاستیها و انتقاداتی که به آن وارد است، یکی از خلاقترین برندهای ایرانی در زمینه تبلیغات و به کارگیری استراتژیهای بازاریابی است. از ایدههای بازاریابی پارتیزانی در اسنپ، میتوان پیامک «ناکجا میری؟» است. این پیام به طور تصادفی برای بعضی از مشتریان ارسال شده و با تایید آن، راننده شما را به مقصدی نامعلوم میبرد. این تجربه هیجانانگیز، نمونهی بارزی است از این استراتژی.
-
اپلیکیشن شیپور
احتمالا شما از این اپلیکیشن چندباری استفاده کرده باشید. مشابه آن را میتوان اپ دیوار در نظر گرفت؛ اپلیکیشنی که در آن افراد عادی جامعه، وسایل خود را به فروش میگذارند. اما شیپور برای تبلیغ خودش، از بازاریابی چریکی استفاده کرد و به کمک تصاویر بزرگ ساختمانی یا بیلبوردها، حسابی خودش را نشان داد. مهمتر از آن، نوشتههای روی بیلبوردهایش بودند که فوقالعاده جذاب و البته جسورانه بودند، مثل: «میخوام باهام صحبت کنی…» یا «میخوام برات بسوزم…»
در صورت تمایل می توانید مقاله خلاصه کتاب بازاریابی چریکی را مطالعه کنید.
سوالات متداول
نوعی استراتژی در بازاریابی است که در آن، برند و محصولات ما، به روشی غیرمتداول و خلاقانه تبلیغ میشوند. به علاوه، محیط اصلی برای استفاده از آن نیز اماکن عمومی است.
برای کسب و کارهای تازه و کم درآمد، بسیار مناسب است. بسیار اقتصادی است؛ خلاقانه است و از همه مهمتر، اجرای آن بسیار آسان است.
بازاریابی چریکی، به نوعی ترکیبی است از چندین نوع بازاریابی مختلف که همه را میتوان به کار برد؛ از جمله انواع آن، میتوان به بازاریابی ویروسی، بازاریابی پنهانی، محیطی، خیابانی، غافلگیرانه، استفاده از تصاویر دیواری و بیلبوردها و بازاریابی تجربی اشاره کرد.
استفاده از تراکت، برچسبهای تبلیغاتی، شرکت در قرعهکشیها، اسپانسری، حضور در نمایشگاهها، برگزاری مسابقه، تسویه صورتحساب دیگران و… همگی از ترفندهای خلاقانه این بازاریابی هستند.
4 دیدگاه برای “بازاریابی چریکی؛ تبلیغ برند از صراط غیرمستقیم”
با سلام و تشکر از مقاله خوبتون. جامع بود و کامل. بعضی از ترفندهایی که گفتید واقعا برای محیط ایران یه کم زیادی هستن، چاره چیه؟؟؟
درود دوست عزیز. بله حق با شماست. بازاریابی چریکی، هرچند که مدت زیادی است که در ایران استفاده میشود، اما کاملا سنتی و فرسوده است. این روش در چند سال اخیر حسابی پیشرفت کرده، مدرن و آپدیت شده؛ اما در ایران وضع تغییری پیدا نکرده. برای اینکه بتوان نهایت استفاده را از آن برد، صاحبنظران باید ترفندهای بومیسازی شده برای آن ارائه دهند.
توی مقاله از وجه تشابه اسم این بازاریابی با واژه چریکی چیزی نگفتید، میشه اون رو هم توضیح بدید؟
درود دوست عزیز. جواب ساده است؛ این بازاریابی مثل تاکتیک جنگی چریکی یا پارتیزانی است؛ پر است از حرکات تازه، نامنظم و غیرقابل پیشبینی. دشمن ما نیز به نوعی مشتری است، هدف نیز تحت تاثیر قرار دادن و جلب توجه و علاقهی اوست.