نظم و انضباط فردی

نظم وانضباط فردی

آیا می خواهید در زندگی به هدف خاصی برسید؟ آیا برایتان مهم است که بر واکنش ها و عادت های خود، کنترل بیشتری داشته باشید؟ آیا دوست دارید، که در هر کاری که انجام می دهید، ثابت قدم باشید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، باید نظم و انضباط شخصی خود را تقویت کنید. نظم و انضباط فردی قدرتی است که به شما کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کنید.

بطور قطع یکی از موارد مهم در کوچینگ کسب و کار ، مهارت (Self Discipline) یا نظم و انضباط فردی است. در زندگی شخصی نیز، اگر فاقد این مهارت باشید، مشکلاتی برای شما ایجاد می شود: مشکلات سلامتی، حواس پرتی، تعلل در امور، مشکلات مالی، بی نظمی و موارد دیگر.

بنابراین پیشرفت در چنین مهارتی مهم است، اما اکثر افراد نمی دانند از کجا شروع کنند. این مقاله راهنمایی برای کمک به شما است.

انضباط فردی چیست؟

نظم و انضباط شخصی ، یعنی ….

  • توانایی مداوم شما در کنترل احساسات و عواطف
  • خود کنترلی، توانایی جلوگیری از زیاده‌روی ناسالم در هر چیزی که می تواند منجر به عواقب منفی شود.
  • توانایی برای چشم پوشی از رضایت فوری، به نفع سود بیشتر
  • پشتکار و تسلیم نشدن به نفع تحقق اهداف بلند مدت
  • قدرت تسلیم نشدن در برابر احساسات منفی
  • غلبه بر نقاط ضعف شخصی
  • توانایی پیگیری یک برنامه علی رغم وسوسه های کنار گذاشتن آن

بدیهی است که یک فرد بانظم، بیشتر از افراد دیگر وقت شناس است. چنین شخصی به احتمال زیاد کنترل و مسئولیت زندگی خود را به عهده می گیرد. او می تواند اهدافش را تعیین کرده و قدم های مشخصی برای رسیدن به آنها بردارد.

مزایای انضباط شخصی و اهمیت آن در زندگی شما

نظم و انضباط شخصی یکی از مهمترین و مفیدترین مهارتهایی است که همه افراد باید آن را داشته باشند. این مهارت در تمامی زمینه های زندگی ضروری است. اگرچه بیشتر مردم به اهمیت آن واقف‌اند، اما تعداد کمی از افراد در تقویت آن می‌ کوشند.

مزایای نظم و انضباط فردی

این مهارت به شما این قدرت را می دهد تا بدون تغییر عقیده، به تصمیمات خود پایبند باشید و آنها را دنبال کنید.

داشتن این مهارت منجر به عزت نفس و اعتماد به نفس و در نتیجه، افزایش حس رضایت از خود می شود.

از جمله مزایای نظم و انضباط فردی:

  • کاهش اضطراب (وقتی کنترل نحوه عملکرد خود را کنترل کنید، کمتر احساس اضطراب خواهید کرد.)
  • افرایش توانایی در رسیدن به اهداف بلند مدت
  • احساس رضایت بیشتر.
  • انعطاف پذیرتری بیشتر
  • خودداری از اقدام عجولانه و غیرضروری
  • عملی کردن وعده ها و تصمیماتی که برای خود و دیگران گرفته اید.
  • ترک عادات بد
  • انتخاب های عاقلانه و سالم تری خواهید داشت.
  • غلبه بر تنبلی و اهمال کاری
  • بهبود توانایی تمرکز
  • ادامه دادن کار بر روی یک پروژه، حتی پس از آنکه اشتیاق اولیه از بین رفته باشد.
  • کار بر روی رژیم غذایی خود و مقاومت در برابر وسوسه خوردن غذاهای چاق کننده
  • غلبه بر عادت تماشای بیش از حد تلویزیون
  • حفظ تمرکز هنگام کار یا مطالعه.

7 روش ساده برای بهبود نظم و انضباط شخصی

انضباط شخصی یکی از مواردی است که نیاز به تمرین مداوم و پرورش دارد. یادگیری چگونگی ایجاد مهارت های انضباط شخصی به شما این امکان را می دهد که عادت های بد را ترک کنید ، به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برسید و زندگی خود را کاملا تغییر دهید. اینگونه فکر کنید که این کار به عنوان سرمایه گذاری روی خودتان است. در ادامه، ما هفت روش برای ایجاد نظم و انضباط شخصی و تلاش برای زندگی بهتر که شایسته آن هستید، بیان کرده ایم.

1) برای شروع از کارهای ساده شروع کنید

به ثمر رساندن پروژه های بزرگ اغلب طاقت فرسا و دلهره آور است اما مواجهه با پروژه های کوچک آسان تر است. توصیه می کنیم، از کارهای کوچک شروع کنید، و آنها را با وجود مقاومت درونی خود انجام دهید. این امر نظم و کنترل خود را بهبود می بخشد، و اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

2) شمارش معکوس، سپس اقدام کنید

وقتی احساس می کنید، انگیزه خاصی ندارید. از ده شمارش معکوس را آغاز کنید، سپس خود را مجبور کنید هر کاری که باید را انجام دهید. شمارش معکوس، به شما کمک می کند تابه فضای ذهنی مناسبی دست یابید و انگیزه بگیرید. گاهی اوقات تنها چیزی که به آن نیاز داریم فشار کمی برای برداشتن مرحله بعدی است.

3) اهداف خود را در جایی قرار دهید که هر روز بتوانید آنها را ببینید

نوشتن یک هدف باعث واقعی تر و عملی شدن آن می شود. یادداشت را در جایی قرار دهید که مرتباً بتوانید آن ببینید. روی میز کار، در اتاق خواب، اتومبیل و غیره. هدف را در سر رسید سالانه خود بنویسید. یا می توانید آن را در تقویم آشپزخانه خود قرار دهید. همچنین می توانید یادآوری ها را بر روی آلارم تلفن خود تنظیم کنید.

4) به خود یادآوری کنید که چرا شروع کردید؟

هدف نهایی خود را در ذهن داشته باشید و هرگز فراموش نکنید از کجا شروع کرده اید. دائماً هدف تان را به خود یادآوری کنید. مخصوصاً وقتی کار سخت می شود. اینکه چگونه و چرا این هدف را تعیین کرده اید و پس از پایان کار به چه چیزهایی خواهید رسید.

با کنترل کامل زندگی خود و تحقق هر هدف مشخصی خود را تجسم کنید. یادآوری ها را روی تلفن خود تنظیم کنید تا به خود بگویید که چقدر پیشرفت کرده اید و در نهایت به خود افتخار کنید.

5) با رسیدن به اهداف کوچک اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

سعی کنید خود را تحت فشار قرار ندهید. اعتماد به نفس خود را با تنظیم و دستیابی به یک هدف کوچک قبل از این که به دنبال یک هدف بزرگ بروید، تقویت کنید. به عنوان مثال ، اگر هدف نهایی شما دو مایل دویدن بدون توقف است، هدف اولیه خود را دویدن بدون توقف قرار دهید. صبور باشید و سعی کنید از روند کار ناامید نشوید. تحقق اهداف کوچک در ابتدا می تواند انگیزه لازم برای ادامه کار را به شما بدهد.

6) اولویت بندی را تمرین کنید

تصمیم بگیرید که کدام کار ارزش بیشترین تلاش شما را دارد، سپس برای روز بعد خود، برنامه ریزی کنید. کارهایی را که لزوماً دوست ندارید انجام دهید، را به جای اینکه به تعویق بیندازید، در راس اولویت های خود قرار دهید تا از انجام آنها راحت شوید.

7) نقاط ضعف خود را بشناسید

مشخص کنید که چگونه ممکن است بلغزید و چگونه می توانید از وقوع آن جلوگیری کنید.
چگونه در راستای نظم و انضباط شخصی گام برداریم؟
همانطور که قبلاً گفته شد، اکثر مردم از اهمیت نظم آگاه هستند، اما تعداد کمی برای تقویت آن قدم برمی دارند. با این حال می توانید مانند هر مهارت دیگری این توانایی را تقویت کنید.

بارزترین و مستقیم ترین روش برای نظم پذیری، تمرینات مناسب است.

چند پیشنهاد برای توسعه نظم و انضباط شخصی وجود دارد:

  • اهداف و برنامه های کوچکی را تعیین کنید که می توانید در طول روز انجام دهید. با وجود تمایل به تعویق انداختن و یا تسلیم شدن، تا زمانی که آنها را انجام ندهید، کار بعد را شروع نکنید.
  • در هر زمینه از زندگی خود، اگر با موانعی روبرو شدید، به راحتی تسلیم نشوید.
  • به جای اینکه به سایر امور فرعی بیندیشید، به کاری که انجام می دهید توجه کنید.
  • هنگام مطالعه، کار یا ورزش سعی کنید از حواس پرتی جلوگیری کنید.
  • سعی کنید آنقدر شجاع باشید که از منطقه امن خود خارج شوید.
  • برخی از برنامه های کوچک را برای روز بعد تنظیم کنید و تلاش کنید تا آنها را عملی کنید.

راهکارهای اساسی در بهبود نظم و مقررات فردی

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای بهتر شدن در نظم و انضباط خود انجام دهید، اقدامک یا میکرو اکشن است. مقابله با پروژه های بزرگ، ترساننده و بسیار طاقت فرسا به نظر می رسد. پس این کار را نکنید. درعوض، با کارهای آسان و گام های کوچک آن را انجام دهید، کارهای بسیار کوچک و ساده ایی که نمی توانید به انجام دادن آنها نه بگویید.

برای مثال:

  • می خواهید بدوید؟ فقط 10 دقیقه بدوید.
  • یا می خواهید گزارشی برای کارتان آماده کنید؟ فقط چند پاراگراف اول را بنویسید.
  • می خواهید کتاب بخوانید؟ فقط 5 صفحه بخوانید.

اگر روی کارهای کوچک تمرکز کنید و پروژه های بزرگتر را به کارهای کوچک تبدیل کنید، در نظم و انضباط خود بهتر خواهید شد.
یک روش خوب دیگر استفاده از ماتریس آیزنهاور است. کارهایی که باید انجام دهید را طبق اولویت در یک لیست قرار دهید.

عدم انضباط شخصی

عدم انضباط شخصی می تواند منجر به شکست، از دست دادن، از بین رفتن روابط، مشکلات سلامتی، چاقی و ناراحتی شود.

موارد زیر چند نمونه از عدم انضباط فردی است:

  • ممکن است نتوانید در برابر خوردن یک بستنی شکلاتی مقاومت کنید در حالی که می خواهید وزن خود را کاهش دهید.
  • بعضی اوقات، ممکن است با عصبانیت واکنش نشان دهید یا تهاجمی رفتار کنید و به افرادی که دوستشان دارید صدمه بزنید.
  • اگر فاقد این مهارت باشید، نمی توانید در برنامه های خود استقامت داشته باشید یا تصمیمات خود را عملی کنید.
  • نمی توانید عصبانیت خود را مهار کنید.
  • اگر قدرت درونی لازم برای ورزش بدن را نداشته باشید و نتوانید پرخوری را متوقف کنید، ممکن است به سلامتی خود آسیب بزنید.
  • عدم نظم و انضباط یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش وزن است.
  • این مهارت برای غلبه بر اختلالات خوردن، اعتیاد، سیگار کشیدن، نوشیدن و عادات منفی مهم است.

اعمال نظم و انضباط برای شما آسان تر خواهد بود، اگر:

  • اهمیت آن را در زندگی خود درک کنید.
  • از رفتار بی انضباط خود و عواقب آن آگاه شوید. وقتی این آگاهی افزایش یابد، شما بیشتر به لزوم ایجاد تغییر در زندگی خود متقاعد خواهید شد.
  • سعی کنید طبق تصمیماتی که می گیرید عمل کنید. بدون توجه به تنبلی، یا تمایل به تسلیم شدن و متوقف کردن کاری که انجام می دهید، این کار را انجام دهید.

سخن پایانی؛

زندگی چالش ها و مشکلاتی را در مسیر موفقیت قرار می دهد. برای اینکه بتوانید در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشید، باید با پشتکار عمل کنید، که این مهم نیاز به نظم و انضباط دارد. اگر در حال حاضر این توانایی را ندارید، نباید احساس بدی داشته باشید. این یک مهارت است که می توانید آن را کسب کرده و ارتقا دهید.

این را بدانید که شما زمانی که در زمینه انضباط شخصی مهارت داشته باشید، انگیزه خود را حفظ کرده و احتمال موفقیت شما بیشتر است. این امر ارتباط بسیار شدیدی با قدرت اراده دارد که انگیزه و عملکردهای فرد را کنترل می کند.

سوالات متداول

چرا انضباط شخصی مهم است؟

انضباط فردی از این جهت مهم است که اراده به ما کمک می کند تا در برابر اصرارها و انگیزه های کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف بلند مدت مقاومت کنیم. به عنوان مثال اگر برای خرید یک ماشین پس انداز می کنید، تمرین خودکنترلی در مورد خریدهای غیر ضروری می تواند به شما کمک کند تا راحت و سریعتر پس انداز کنید.

آیا داشتن نظم و انضباط به میزان سخت گیری بر عادات و رفتار فرد بستگی دارد؟

خیر، برخلاف تصور عمومی، ایجاد نظم و انضباط به معنای سخت گیری با خود، یا داشتن یک سبک زندگی محدود نیست. ایجاد این مهارت به معنای استفاده از عقل سلیم، اولویت بندی و تفکر قبل از اقدام به عمل است.

 

‫6 نظر ارسال شده در “نظم و انضباط فردی

  1. ژاله مجاهد :

    توی مقاله منظورتون از منظم بودن چیه؟ یعنی اینکه همون کارهایی که دیگران انجام دادن و موفق شدند را انجام بدیم؟

    • ادمین سایت :

      خیر، منظم بودن به این معنا نیست که شما طبق قوانین رفتاری دیگران رفتار کنید یا مطیع دیگران باشید. این بدان معناست که مطیع شخص خودتان باشید و مطابق عقل و شعور خودتان عمل کنید. به این معنی است که به برنامه های خود پایبند باشید و آنها را به دلیل تنبلی و سختی تغییر ندهید و به تعویق نیندازید.

    • ادمین سایت :

      به عنوان مثال می توانید پیاده روی کنید، حتی اگر ترجیح دهید در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید. به جای خوردن غذای بی ارزش فست فودی، پختن شام را انتخاب کنید. به جای بازی با تلفن هوشمند خود، روی تمیز کردن کشوهای میز خود وقت بگذارید.

  2. شمیم گل محمدی :

    به نظر من تغییر دادن عادات و رفتار کار خیلی سختیه. اینکه بخوایم بعد از کلی تنبلی و کاهلی به نظم و انضباط در زندگی برسیم.

    • ادمین سایت :

      بله، کار سختی هست اما کار نشدنی نیست. توصیه ما به شما اینه که در این راه با خودتان خوب رفتار کنید و در رسیدن به اهداف خود را نترسانید و شرم نکنید. بلکه خوشحال، مثبت و دلگرم باشید. با خواندن نقل قولهای انگیزشی از افراد مشهور، انگیزه خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *