بدون شک هر فردی که صاحب کسب و کار باشد و یا بیزینس خودش را اداره میکند، به دنبال آن است که بداند برای رشد کسب و کار خود، چه راهکارهایی را باید پیش بگیرد. بدیهی است که در دنیای کسب و کار سال 2021، همه به دنبال آن هستند تا به شیوهای، به هر چیزی چنگ بزنند و دوام و بقای کارشان را تضمین کنند؛ به علاوه، رقبا را نیز کنار بزنند و پلههای ترقی را یک به یک، پشت سر بگذارند.
محتویات این مقاله
حقیقتی که باید آن را دیر یا زود قبول کنید، این است که ماندن در یک جایگاه موفق و حفظ موفقیت، از دست یافتن به آن، بسیار دشوارتر است. تلاش برای موفق ماندن، بسیار طاقتفرساتر است، اما دلیل بر غیرممکن بودن آن نیست. از این لحاظ، شاید بتوان مسئله حفظ موفقیت را بسیار پراهمیت دانست؛ چرا که بسیاری از شرکتها و کمپانیهای بزرگ در دنیای کسب و کار نیز، همین دغدغه را دارند.
در این مقاله از «وبسایت آموزشی افشین فاتح» قصد داریم تا عوامل موفقیت کسب و کار را در کنار هم بررسی کنیم. از آنجایی که این موضوع در حیطه بیزینس کوچینگ و توسعه کسب و کار میگنجد، شکی نداریم که به شدت توجه شما را جلب خواهد کرد. ما، رازهای موفقیت یک بیزینس را در 4 عنصر کلیدی برای شما خلاصه کردهایم؛ در ادامه با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم…
[block id=”register-free”]
عنصر اول: محصول منحصر به فرد
برای یک لحظه خودتان را به جای مشتری بگذارید و از خودتان بپرسید که مشتری، اصلا چرا باید محصول شما را خریداری کند؟ اگر محصولی که شما ارائه میدهید، نمونهی مشابهی در بازار دارد، اصلا دلتان را برای فروش آن صابون نزنید؛ چراکه مشتری بی برو برگرد، به سراغ همان خواهد رفت. چرا؟ چون که شرکت سازنده آن یقینا از شما اسم و رسمدارتر است و به نوعی، یک غول پیشکسوت به شمار میرود.
اما درست در نقطه مقابل، اگر بتوانید محصولی منحصر به فرد و تازه و به قول معروف، محصولی یونیک ارائه دهید، آن گاه میتوانید مطمئن باشید که کسب و کار شما، نه تنها به زودی موفقیت را از آن خودش خواهد کرد، بلکه حفظ آن نیز با ادامه همین راهکار، دور از ذهن نخواهد بود. از نظر ما، یکی از عوامل موفقیت کسب و کار، توجه به همین موضوع است و خب آنطور که میتوان از واقعیت جامعه برداشت کرد، چندان به این موضوع توجه نمیشود.
علاوه بر نوآوری، لازم است که نیاز مشتری را نیز در نظر گرفت. نیاز مشتری، کلید فروش محصول است. مشتریان را میتوان در دستهبندیهای مختلفی از نظر جنس و سن و فرهنگ و موقعیت جغرافیایی و… قرار داد؛ سپس نیازها و احتیاجات هر یک را بررسی کرد و محصول تازه را دقیقا با نیاز و خواست و علایق و سلایق همان مشتریان، طراحی کرد. بدون شک، این روش نیز یکی از موثرترین راهکارهای موفقیت بیزینس در دنیای امروز، به شمار میرود.
مقالهای که قبلا درباره «نیچ مارکتینگ» برای شما آماده کردهایم، برای انتخاب محصول و شناخت مخاطب و بازار، میتواند حسابی به کارتان بیاید. توصیه میکنیم که قبل از ادامه این مقاله، سری به این مقاله نیز بزنید و بینشی تازه به دست آورید.
عنصر دوم: طرح و برنامه مناسب
یکی از مهم ترین عوامل شکست کسب و کارها، این است که برنامهریزی و طرح مناسبی برای خود ندارند. این دسته از کسب و کارها، نمیدانند که دقیقا چه هدفی را باید دنبال کنند، نمیدانند که میخواهند در 5 یا 10 سال آینده، در چه نقطهای قرار داشته باشند. حتی اگر هم هدفی داشته باشند و بخواهند برایش تلاش کنند، هیچ نمیدانند که برای رسیدن به مقصد مطلوب، باید از چه مسیری گذر کنند.
[block id=”bom”]
داشتن طرح و برنامه به عبارت دیگر، داشتن «بیزینس پلن» اولین و مهمترین کاری است که هر کسب و کار، باید برای رسیدن به موفقیت، توجه و تمرکزش را بر آن معطوف کند. بدون شک، داشتن بیزینس پلن مناسب، راز موفقیت و رشد کسب و کار شما خواهد بود و به عکس، اگر بیزینس پلن شما به اندازه کافی قوی نباشد و یا اصلا وجود نداشته باشد، باید دور رسیدن به موفقیت را قلم بگیرید و بیخیالش شوید.
یک بیزینس پلن خوب و استراتژی مناسب برای کسب کار، تمام ابعاد کار شما را مشخص میکند. چشمانداز، اهداف و مسیر رسیدن به آن را به خوبی برای شما آشکار میسازند و تبدیل میشود به چیزی شبیه به ده فرمان موسی؛ اما خب میتواند با توجه به هر موقعیت و هر وضعیت، تغییر یافته و راه رسیدن به موفقیت و حفظ آن را، هموارتر کند.
از دیگر عوامل موفقیت هر کسب و کار، توجه به «استراتژی های بازاریابی» است. برای رسیدن به موفقیت، جلب مشتری و فروش محصول، توجه به استراتژی و تبلیغات مناسب، از اهمیت ورای تصورتان برخوردار است. پس سرمایهگذاری بر روی این قسمت را نیز، به هیچ وجه نباید از قلم بیندازید. باید بدانید که بدون استراتژی مناسب برای تبلیغات و مارکتینگ، کسب و کار شما نه تنها رشدی نخواهد داشت، بلکه رفته رفته، به مثال تایتانیک، غرق خواهد شد.
“نکته کنکوری”
از دیگر دیگر راهکارهای رشد و موفقیت بیزینس، بحث «مدیریت مالی» است؛ این مسئله نیز درست در ادامهی بخش قبلی مطرح میشود و به نوعی، زیرمجموعه طرح کسب و کار به شمار میرود و خلاصه اینکه، اهمیت بسیاری دارد. کنترل تمام هزینهها و خرجها و درآمدها، زیر نظر گرفتن کوچکترین مبلغی که وارد کسب و کار شما شده و یا از آن خارج میشود، اهمیت به غایت فراوان دارد. نه تنها این مورد، بلکه توجه به مسئله تعیین و تامین بودجه و انجام آن به بهترین نحو نیز، درست به همان اندازه در موفقیت کسب و کار، تاثیرگذار است.
عنصر سوم: وجود تیم حرفهای و همدل
موفقیت و رشد کسب و کار، فقط به انتخاب مشتری مناسب بستگی ندارد، بلکه انتخاب فرد مناسب را، ابتدا باید از داخل هسته مرکزی هر کسب و کار آغاز کرد. به عبارت دیگر، برای اینکه بتوانیم کسب و کار موفقی داشته باشیم و این موفقیت را نیز حفظ نماییم، لازم است که در انتخاب و استخدام کارمندان و جمعآوری تیم کاری همدل و مناسب، حسابی وسواس به خرج بدهیم. بسیاری از متخصصان بیزینس کوچینگ و کارآفرینان بزرگ، بر این نکته تاکید فراوان دارند.
هرچند که یکی از مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کار، گرد هم آوردن تیم مناسب و توجه به کار تیمی است، اما بسیاری از کارآفرینان، علی الخصوص در ایران، این موضوع را چندان جدی در نظر نمیگیرند. مشاغل و سازمانهای دولتی که اصلا به کنار، خوب میدانیم که کار تیمی و تخصص، در چنین اماکنی جایگاهی ندارد، اما کارآفرینان مستقل نیز در اکثر مواقع، از اهمیت این موضوع غافل هستند.
برای اینکه بتوانید کسب و کاری موفق داشته باشید، باید افراد درست و مناسب را استخدام کنید؛ اما بعد از آن، گاها لازم است که به آنها، آموزش نیز بدهید. افراد یک تیم هر اندازه هم که حرفهای و متعهد باشند، باز هم برای حفظ استانداردهای و یادگیری آنها، باید آموزش ببنند. این آموزش هرچند که ممکن است که هزینهبر و طولانی شود، اما در آخر ماجرا، با موفقیتهایی که به دست خواهید آورد، همه چیز به بهترین نحو جبران خواهد شد.
عنصر چهارم: روابط دوستانه با مشتریان
اگر بخواهیم عوامل موفقیت کسب و کار را به درصد بیان کنیم، بدون شک، بیشتر از 50 درصد آن، به وجود عزیز مشتریان بستگی دارد. نقش مشتری در رشد و موفقیت هر کسب و کار، بر کسی پوشیده نیست و همه خوب میدانیم که این مشتری گرانقدر، تا چه اندازه میتواند بر موفقت و دوام و بقای بیزینس تاثیرگذار باشد، یا به عکس، کاری کند که کسب و کار ما، از عرش اعلی به زمین گرم بخورد! بگذارید اینطور بگویم، کسب و کار، بدون مشتری، هیچ معنایی نخواهد داشت و اصلا هویت و ماهیت بیزینس، به همین مشتریها بستگی دارد و والسلام.
اما! داشتن مشتری یک طرف است، نگه داشتنش چیز دیگر؛ صرفا جذب مشتری کافی نیست، اینکه بتوانیم مشتری را نگه داریم و مشتری را به قول معروف، وفادار سازیم، و اینکه اصلا چگونه این کار را انجام دهیم، خود بحثی جداگاه دارد و از قضا، اهمیت آن بسیار بیشتر نیز، هست. راضی نگه داشتن مشتری، هنری است بسیار بزرگ و البته ظریف؛ اما تسلط بر آن، غیرممکن نیست و از قضا، اگر بتوانید آن را به خوبی پیاده کنید، یکی از مفیدترین راه های رشد کسب و کار خواهد بود.
راضی نگه داشتن مشتری، شاید اسمش قلنبه و سلمبه باشد، اما امروز، آن هم در سال 2021، دیگر چندان سخت نیست و راهکار بسیاری برای آن وجود دارد. یکی از مهمترین راهکارهای حفظ رضایت مشتری، این است که تجربه مشتری را به هنگام خرید از برندتان، بهبود ببخشید و آن را برایش به خاطرهای خوش تبدیل کنید. هر اندازه که بتوانید سرویس بیشتری به مشتری ارائه دهید، بدون شک آنها بیشتر به سمت خود جذب خواهید کرد.
اگر کنجکاو شدهاید که درباره مشتریان وفادار، مطالب بیشتری یاد بگیرید، باید با افتخار اعلام کنیم که نویسندگان توانای ما، قبلا مقاله را با عنوان «راهکارهای وفادارسازی مشتری» برای شما آماده کردهاند. با مطالعه این مقاله، میتوانید بهترین شگردهای تبدیل مشتری معمولی به مشتری ثابت را یاد بگیرید!
عنصر نهایی و اضافی: نوآوری برهم زننده
مفهوم نوآوری برهم زننده یا همان «Disruptive Innovation» مفهومی است که در چند سال اخیر، بسیار سر و صدا به پا انداخته است؛ اما امروز در این مقاله، ما قصد داریم تا به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل رشد کسب و کار، از آن یاد کنیم. به کار گیری این مفهوم تازه، میتوانند ب کسب و کار ما را، هراندازه خرد و تازه، به قدری مطرح کند که به رقابت با غولهای همتای خود برخیزیم.
بسیاری از کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای اسم و رسمدار و قدیمی، زمانی که محصول تازهای را ارائه میدهند، مشتری و جامعه هدف آنها، کسانی هستند که به نوعی، جزو قشر مرفه به حساب آمده و حاضرند برای آن محصول جدید، حسابی پول خرج کنند. مثلا شرکتهای بسیاری، وقتی کالایی تازه را رونمایی میکنند، قیمت بالایی بر روی آن میگذارند و تنها عدهی کمی موفق به خرید آن محصول میشوند. اما با گذر زمان، آن محصول قیمت اولیه خود را از دست داده و برای قشر متوسط و حتی ضعیف نیز قابل دستیابی و خرید، خواهد شد.
اما نقش نوآوری برهم زننده در این میان و به عنوان یکی از رازهای موفقیت بیزینس چیست؟
جواب ساده است. بسیاری از کسب و کارها، با علم به اینکه مثلا فلان گوشی موبایل، در ابتدای خرید گران است و چند سال طول میکشد تا ارزان شود، دست به تولید محصولی تازه میزنند. همان تلفن موبایل را، با تمام امکانات و قابلیتهای مشابه تولید میکنند؛ اما با یک فرق اساسی. آن فرق نیز قابل خرید بودن و در دسترس بودن آن، برای تمامی اقشار موجود در جامعه است.
اگر محصولات پیچیده و گران قیمت، توسط کسب و کارهای دیگر تولید شوند و با قیمت مناسب در دسترس تمامی افراد جامعه قرار بگیرد، میگوییم که از استراتژی «نوآوری برهم زننده» استفاده شده است.
[block id=”comment”]
8 پاسخ
به شخصه خیلی به چنین مقالهای نیاز داشتم… مرسی که وقت گذاشتید و تهیه کردین. از نظر شما، آیا این رعایت این موارد برای رشد بیزنس کافیه؟؟؟
درود دوست عزیز، نظر لطف شماست. برای موفقیت و رشد و هر کسب و کار، بدون شک نمیتوان صرفا پنج عامل را در نظر گرفت. بسته به هر کسب و کار، ممکن است عوامل متفاوتی نیاز باشد و اصلا شاید تعداد آنان نیز خیلی بیشتر از پنج تا باشد. ولی به طور کلی، نظر متخصصان و منابعی که ما بررسی کردیم، این پنج عنصر از بقیه کلیدیتر بودند.
به نظرم باید این رو هم اضافه میکردید که بازده کارمون رو توی کسب و کار، باید بیشتر کنیم. از نظر این عامل هم خیلی تاثیرگذاره…
درود دوست عزیز. در مسئله نوآوری برهم زننده، حرف برای گفتن بسیار است. اما در جواب شما، باید بگویم که خیر؛ افزایش کیفیت، میتواند زیرمجموعهای از این مفهوم باشد و اینکه صرفا محصول بهتری را ارائه دهیم، دلیل بر استقبال مشتری نمیشود. مفهوم نوآوری بر هم زننده زمانی معنا پیدا میکند که کالای ما، با وجود مشابه در بازار، قیمت ارزانتری داشته باشد و بیشتر در دسترس مخاطب قرار بگیرد.
به نظرم باید این رو هم اضافه میکردید که بازده کارمون رو توی کسب و کار، باید بیشتر کنیم. از نظر این عامل هم خیلی تاثیرگذاره…
درود دوست عزیز. حرف شما کاملا متین است و ما آن را قبول داریم. بازده در انجام کار، به معنای آن است که سود بیشتری را در ازای صرف انرژی و هزینه کمتر به دست آوریم. هرگونه نوآوری که بتواند بازده کار را افزایش داده و روند تولید و یا فروش محصول را کمتر کند، بدون شک به نفع ما خواهد بود.
سلام… من خودم کسب و کار دارم و خب هرچند که کوچیکه، ولی با دنبال کردن مقالههای شما، دارم تاثیر رو توی کارم میبینم. آیا صرفا افزایش کیفیت محصول میتونه نوآوری برهم زننده به حساب بیاد؟؟
درود دوست عزیز. در مسئله نوآوری برهم زننده، حرف برای گفتن بسیار است. اما در جواب شما، باید بگویم که خیر؛ افزایش کیفیت، میتواند زیرمجموعهای از این مفهوم باشد و اینکه صرفا محصول بهتری را ارائه دهیم، دلیل بر استقبال مشتری نمیشود. مفهوم نوآوری بر هم زننده زمانی معنا پیدا میکند که کالای ما، با وجود مشابه در بازار، قیمت ارزانتری داشته باشد و بیشتر در دسترس مخاطب قرار بگیرد.